مصاحبه با حسن عزیزی مراد رتبه ۲ حقوق جزا آزمون کارشناسی ارشد ۹۹

پایگاه خبری اختبار- حسن عزیزی مراد، متولد سال ۱۳۷۶ همدان و فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه شهید بهشتی است که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۹ رتبه ۲ را در رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی به دست آورده است.

شرح گفت‌وگوی اختبار با این رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد درباره منابع و شیوه مطالعاتش را در ادامه می‌خوانید:

من از تیر ماه ۹۸ به طور جدی شروع کرده بودم هر چند قبل از آن هم چون انتخابم گرایش جزا بود مطالعات جدی داشتم. از روزی ۶، ۷ ساعت را شروع کردم و بعدها به ۱۱، ۱۲ ساعت رسید و چون شاغل هم نبودم فرصت کافی داشتم برای ترم های ۷ و ۸ نیز درس‌های کمی داشتم و همین باعث شد بتوانم زمان مطالعه را بالا ببرم.

برای درس متون فقه ده جلد از کتاب علی شیروانی را خواندم یعنی از جلدهای ۵ تا ۱۴ . برای درس متون فقه law text  دکتر افتخار جهرمی، برای درس حقوق جزای اختصاصی سه جلد کتاب دکتر میر محمد صادقی و محشای قانون مجازات اسلامی دکتر گلدوزیان، برای درس حقوق جزای عمومی سه جلد  دکتر اردبیلی و قانون مجازات اسلامی در نظم حقوقی کنونی دکتر شمس ناتری و برای درس آیین دادرسی کیفری شرح دکتر خالقی را مطالعه کرده ام.

اکثر سوالات آزمون امسال مطابق انتظار بود اما سوالاتی بود که دام های علمی داشت و من هم سه سوال از جزای اختصاصی و دو سوال از آیین دادرسی کیفری را در همین دام های علمی افتادم.

آزمون امسال طبیعتا به خاطر کرونا کنکور فرسایشی شد و برای کسانی که زودتر شروع کرده بودند مشکلاتی پیش آمد اما این مشکل برای همه بود. حوزه امتحان هم نکات بهداشتی را تا حد امکان رعایت کرده بود هر چند خود من هم استرس داشتم اما وقتی فاصله صندلی‌ها و حساسیت مراقبان در این امر را مشاهده کردم از میزان استرسم کاسته شد.

در مورد انتخاب دانشگاه نیز هدف اولیه من علوم قضایی است به خاطر جایگاهی که این دانشگاه برای تصدی منصب قضاوت دارد و بعداز آن هم دانشگاه تهران هست زیرا هدفم آشنایی بیشتر با اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران است.

نکته ای که باید به کلیه داوطلبان در مورد شیوه مطالعه عرض کنم این است که اشتباه من را تکرار نکنند من ابتدا همه بخش های کتب حقوقی را میخواندم و همین باعث میشد وقت و انرژی زیادی گرفته شود اما باید در مطالب کتب حقوقی تفکیک کرد و صرفا مواردی که جنبه آزمونی دارند مطالعه شود و مواردی که قانون ساکت است و اساتید حقوق نظرات مختلف داده اند از مطالعه آنها پرهیز شود و قبل از کتب حقوقی قوانین را ملاک قرار دهند و در یک جمله آزمونی مطالعه کنند.

منظورم اجتناب کردن از مطالعه بخش هایی مثل تطبیقی و نظرات اساتید که باهم اختلاف دارند و در آزمون ها از این بخش ها سوال طرح نمی شود و باعث تشویش ذهن می شود و برای این که بهتر به این مسائل شناخت پیدا کنند بهتر است تک منبعی نباشند و حداقل برای هر درس دو منبع را مطالعه کنند. شیوه تست زنی من هم بعد از مطالعه کامل و تسلط بر منابع بود و تست زنی قبل از تسلط بر دروس را توصیه نمی کنم هم چنین تست های ده سال اخر را حتما بزنند بعد از تست زنی هم علت اشتباه زدن را جستجو کنند و اگر ناشی از مطالعه ناقص مباحث هست در دوره های بعدی مطالعه نواقص را رفع کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

  1. سلام و خسته نباشید
    دوستان بهترین منبع برای ۲ تا درس متون فقه و متون حقوقی چیه ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنین.
    ایشون با چه منبعی درس متون فقه رو ۸۰% زدن ؟

  2. سلام
    رتبه با سهمیه یعنی همون سهمیه آزاد مناطق ۱ و ۲و ۳.
    بدون سهمیه یعنی رتبه کشوری بدون در نظر گرفتن سهمیه مناطق.
    ربطی به سهمیه جانباز و ایثارگران ندارد.

    1. خیر رتبه در سهمیه یعنی رتبه ایثارگری
      در کنکور ارشد و دکتری منطقه‌بندی جغرافیایی نداریم

  3. سلام
    رتبه داوطلب در سهمیه و رتبه داوطلب بدون سهمیه یعنی چی؟
    رتبه داوطلب در سهمیه (یعنی سهمیه ۵ درصدی یا ۲۵ درصدی)؟

  4. سلام..ممنون از سایت و مطالب خوبتون
    لطفا با رتبه های برتر حقوق خصوصی ارشد ۹۹ هم در مورد منابع و شیوه ی مطالعشون مصاحبه کنید..سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا