مصاحبه آقای ابوالفضل سهرابی رتبه یک کانون وکلای دادگستری مرکز در آزمون وکالت ۹۵

مصاحبه آقای ابوالفضل سهرابی رتبه یک کانون وکلای دادگستری مرکز در آزمون وکالت ۹۵

– سلام، ابتدا لازم هست تشکر کنیم بابت اینکه دعوت ما را برای انجام این مصاحبه پذیرفتید، در آغاز خواهش می کنم خودتان را بیشتر معرفی کنید.

– به نام خدا، من هم عرض سلام دارم خدمت شما و مخاطبان محترمتان، من ابوالفضل سهرابی متولد اولین روز فروردین ماه سال ۱۳۷۱ هستم، سال ۱۳۸۹ برای تحصیل در رشته حقوق وارد دانشگاه شدم و پس از فراغت از تحصیل از سال ۱۳۹۳ تا آبان ماه ۱۳۹۴ مشغول خدمت سربازی بودم، در حال حاضر نیز در پردیس فارابی دانشگاه تهران مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی می باشم.

برای اولین بار در آزمون وکالت ۹۵ شرکت کردم و به لطف خدا موفق به کسب رتبه ۱ کانون وکلا مرکز شدم.

– شما برای کسب این موفقیت درخشان چه روشی برای مطالعه داشتید و به چه نحو برنامه ریزی کرده بوید؟

از آذر ماه ۹۴ شروع به مطالعه کردم که با توجه به مشغله روزانه، روزانه حدود ۶ تا ۸ ساعت مطالعه داشتم و بعد از عید ساعت مطالعه به ۸-۱۰ ساعت می رسید.

در دوره ای که برای شرکت در آزمون آماده می شدم از هیچ کلاسی خصوصی و نیمه خصوصی استفاده نکرده ام.

– پرسشی که همیشه از طرف داوطلبان مطرح می شود این است که می خواهند بدانند رتبه های برتر از چه منابعی استفاده کرده اند، لطفا در این مورد هم بفرمایید.

منابعی که استفاده کرده ام به صورت تیتر وار به این ترتیب بودند:

درس حقوق مدنی: قواعد عمومی قراردادها (دکتر صفایی) و مسئولیت مدنی (دکتر صفایی) و قانون مدنی در نظم حقوق کنونی (بسیار مهم)؛

درس آیین دادرسی مدنی: کتاب دوره بنیادین آقای دکتر شمس و ساده ساز آقای دکتر فرحناکیان و ۲ جلد کتاب آقای علی فلاح؛

درس حقوق تجارت: ساده ساز تجارت آقای دکتر فرحناکیان و اسناد تجاری آقای دکتر کاویانی و یک جلد کتاب آقای علی فلاح؛

درس اصول استنباط: کتاب اصول استنباط مرحوم آقای دکتر ابوالحسن محمدی و کتاب اصول فقه به بیان نمودار آقای دکتر باقری راد؛

درس حقوق جزا: محشای آقای دکتر گلدوزیان؛

درس آیین دادرسی کیفری: ۲ جلد کتاب آقای دکتر خالقی با نکته های ایشان.

در مورد تست، به نظر من کتابی که تست های آزمون های گذشته را به همراه جواب تشریحی داشته باشد، مناسب است.

– در مورد استفاده از منابع و روش مطالعه چه توصیه ای برای داوطلبان دارید؟

البته رتبه های برتر هرکدام منابعی را انتخاب و معرفی می کنند که هر داوطلب با توجه به زمان و سطح علمی که دارد می تواند از ترکیب این منابع معرفی شده استفاده کند ولی نباید به اندازه ای اطرافتان شلوغ شود که دچار سردرگمی شوید.

توصیه ی من به داوطلبان این است که هر منبعی را انتخاب می کنند به همان پایبند بمانند و صرفاً همان منبع را مطالعه کنند و سعی کنند بر آن منابع مسلط شوند. در آزمون وکالت مهمترین مساله تسلط بر مواد قانونی است، با تسلط بر مواد قانونی و تست زنی زیاد می توانیم نحوۀ طرح سؤال از مواد قانونی را متوجه شویم و با همین شناخت به مطالعه ادامه دهیم.  

– در پایان با توجه به اینکه داوطلبان می خواهند از تجربه شما در کسب این موفقیت درخشان بهره کامل بگیرند، هر توصیه و مطلبی که فکر می کنید می تواند برایشان مفید باشد بفرمایید.

من اعتقاد دارم سه فاکتور اصلی برای موفقیت در آزمون وکالت وجود دارد اول برنامه ریزی، دوم انگیزه سازی و سوم مدیریت ذهن.

برنامه ریزی شامل نحوۀ مطالعۀ هر درس، مرور مطالب و مدیریت زمان می شود.

برای انگیزه سازی توصیه می کنم اهداف خود را یادداشت کنید و در زمانی که احساس خستگی می کنید این یادداشت ها را مرور کنید.

در دوران کارشناسی در مورد ذهن و روانشناسی مطالعاتی داشتم که برای مدیریت ذهن کمک زیادی به من کرد. برای آمادگی ذهن سعی کنید هر روز ساعت معینی بیدار شوید. این که هر روز فکر کنید فقط همان روز است که باید مطالعه با کیفیت داشته باشید سرعت پیشرفت را زیاد می کند. باید از این فکر دوری کرد که مثلا تا آزمون ۸ ماه مانده است.

این هدف گذاری طولانی ذهن را خسته می کند. فکر کنید که فقط یک روز مطالعه با کیفیت کافی است تا موفق شوید و همان یک روز را خوب بخوانید.

مطالعه مستمر و مرور زیاد عامل موفقیت من بوده است. سعی کنید بین روزهای مطالعه فاصله ایجاد نشود و هرروز مطالعه کنید، همچنین از دوستانی که منفی نگرند دوری کنید.

موارد زیر را تا مهر ماه انجام دهید و ۲ ماه آخر این مطالب را بیشتر مطالعه کنید:

در هر درسی که مشکل دارید زمانی را تعیین کنید تا آن را حل کنید و همان قدر از مطالب را که فهمیده اید به صورت خلاصه یادداشت کنید.

برای خلاصه نویسی به ۲ نکته دقت کنید:

مطالب مهم یا فرار را خلاصه نویسی کنید.

مطالبی که سخت هستند را به شکل نمودار ترسیم کنید.

در آخر لازم می دانم از خانواده ام که در این راه حمایت کردند و از مؤسسه نیک اندیشان باقری راد که در اجرای طرح های علمی همکاری نمودند تشکر کنم.

– ما هم از وقتی که در اختیار ما گذاشتید متشکریم.

منبع: کانال وکالت ابوالفضل سهرابی  sohrabivekalat@

نمایش بیشتر

‫۳۰ دیدگاه ها

  1. سلام عزیزان – اسدی هستم رنبه یک کانون زنجان – بحثی در مورد اساتید شده بود خواستم عرض کنم اگر کسی در آزمون یا درسی موفقیت کسب کرده بی شک قبل از هنر استاد زحمات شبانه روزی خود دانشجو بوده چرا که حتما بجز این عزیز کسان دیگری هم سر کلاس همدرس ایشان بودند ولی قبولی فقط سهم ایشان بوده –
    بنده در کل کارشناسی بعلت سبک دانشگاه پیام نور به تعداد انگشتان دستم سر کلاس نرفتم و از استاتید دانشگاه فقط برای رفع اشکال استفاده کردم .
    مطمینا با مطالعه و جستجو جواب سوالاتتون میتونید بدون استاد هم موفق شید فقط باید اعتماد به نفس و البته تلاش جهادی داشته باشید .
    من در مورد روش آزمون شاید موافق نباشم ولی این که می بینم فقط کسانی که شب و روزشون مطالعه و تلاشه قبول شدن امیدوار میشم که حداقل کسانی که قبول شدن زحمت کشیدن و موفق شدن نه بطور شانسی و اتفاقی و یا بزور امکانات آموزشی …

  2. مدنی ۱۰۰ !!! دوستان کسی اطلاع داره تو ۴ سال اخیر ایا کسی تونسته جزا رو ۱۰۰ بزنه ؟ اگه مطلع هستید بگید تا خوشحال بشم!!!

      1. مجتبی جان عزیز درود به تو احسنت ، ۹۳ عمومی ۸۶ اختصاصی ۸۶ ادک تو ازمون قضاوت ۹۴ بودم ۹۵ هم ۸۹ ، ۸۱ ، ۸۰ ولی ۱۰۰ سخت بوده به هر حال ارزوی موفقیت دارم

  3. سلام خانم زنده دل وقت بخیر.مطلبی در خصوص آقای سهرابی ارسال نمودم که شما از درج آن خودداری نمودید.
    {…}

  4. من همین مشکل رو توی جزا دارم
    من به عشق جزا وارد رشته حقوق شدم ولی استادمون به قدری بد بود که کل جزا از چشم من افتاد نه فقط از چشم من از چشم کل دانشجوها هنوزم اون استاد عضو هیئت علمی هست و بیچاره دانشجوها
    ولی یه استاد مدنی داشتم هنوزم وقتی میخونم مبیع کلی و … یاد چهره اش میفتم که چقدر دقیق و مو به مو مدنی رو توی مخم کرد و قبولی تشریحی قضاوت رو مدیون نمره ۲۳ هستم که از مدنی گرفتم خدا خیرش بده اون استاد رو و این اساتید رو زیاد کنه

  5. من از مدنی متنفرم ، با اینکه تو کنکور رتبه دو رقمی اوردم و دانشگاه اصفهان درس خوندم ولی هنوز نتدنستم وکالت قبول بشم استاد درس مدنی ما دکتر یزدانیان بود باسواد بود ولی بلد نبود درس بده، خوش بحالتون که مدنی ۱۰۰ درصد زدید! خیلی کم سابقه بوده کسی صد بزنه! حتی ایین دادرسی مدنی هم قوی نیستم دلیلشم بازم استادش بود قلی زاده که هیچ تسلطی نداشت و فقط جزوه نویس میکردیم… ولی امسال به خود م قول دادم قبول بشم امیدوارم تجربه هاتون بدرد م بخوره!

    1. فاطمه خانم اولا تا وقتی که متنفر باشید اصلا انتظار موفقیت در این درس را نداشته باشید
      دوما حقوق رشته نظری است و شما به خوبی میتوانید از کتابهای اساتید بزرگ ایران استفاده کنید
      سوما همه تقصیر را به گردن اساتید دانشگاه انداختیدایا خودتان هیچ کم کاری نداشتید؟
      من هم دانشگاه اصفهان تحصیل کرده ام و بیشتر دروس مدنی و ادم را با دکتر قلی زاده پاس کردم و نظری مثل شما ندارم ولی کلا معتقدم نهایتا ۱۰ درصد یادگیری در کلاس و بقیه با تلاش دانشجو و رجوع به کتابهای اساتید خواهد بود.
      به کسی پیشنهاد شرکت در کلاسهای کنکور نمیدهم ولی فکر کنم برای اینکه شما به اشتباه خود پی ببرید بهتر است در این کلاسها شرکت کنید و احتمالا سال اینده باز هم از اساتید انجا هم ایراد میگیرید
      فکرمیکنم کلا زمان انتخاب رشته کارشناسی،انتخاب درستی نداشته اید

    2. منم دانشگاه اصفهان بودم هرچند من دو واحد بیشتر با دکتر یزدانیان نگذروندم ولی بنظرم ایشون خیلی با سواد بودند هرچند که سقیل هم تدریس می کردند

  6. سلام خانم زنده دل خسته نباشید.
    ببخشید برای ثبت نام فقط مدارکی که توی سایت کانون نوشته شده رو تهیه کنیم؟نیازی نیس با کانون تماس گرفت؟
    توی سایت فقط کپی شناسنامه و کارت ملی و مدرک تحصیلی نوشته شده
    ممنون

  7. سلام لطف کنید در مورد زمان ثبت نام قبول شدگان وکالت مرکز اطلاع رسانی کنید تو آگهی قبلی نوشته شده بود ۲۳ بهمن

  8. سلام
    تشکر از سایت اختبار بخاطر انتشار مصاحبه
    و همچنین تشکر از اقای سهرابی که تجربیاتشون رو در اختیار ما گذاشتند

  9. با سلام و احترام و عرض تبریک به جناب آقای سهرابی

    برای اولین مرتبه است که مشاهده میکنم که رتبه برتری بدون تکبر و پرهیز از زیاده گویی راهنمایی بسیار ساده و در عین حال مفیدی را ارائه میدهد .

    امیدوارم ایشان در تمامی مراحل زندگی موفق بوده و همچنین در کسوت وکیل این مرز و بوم شاهد خدماتشان به آحاد جامعه علی الخصوص جامعه بزرگ حقوق باشیم .

    سالم و تندرست باشید

    خداوند پشت و پناهتان

    بابک زارعی

    شیراز

  10. درود بر شما واقعا خیلی دلچسب وقتی آدم خیلی تلاش میکند و ساعت ها درس میخواند و نتیجه مطلوب را کسب میکند فقط تلاش آیت که انسان را آماده میکند .

  11. درود بر شما، درسته با همین همه موانع ما تلاش میکنیم ولی اگه حق ما را بخوان تضییع کنن چی؟ آیا….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا