مشمولان سهمیه ایثارگران و رزمندگان در آزمون وکالت ۱۴۰۰

مشمولان استفاده از سهمیه و نصاب علمی لازم برای ایثارگران در آزمون وکالت

پایگاه خبری اختبار- هر سال با آغاز ثبت‌نام آزمون وکالت یکی از سوالاتی که مکرراً از جانب داوطلبان پرسیده می‌شود،‌ مشمولان سهمیه ایثارگران و نیز حد نصاب علمی لازم برای قبولی این افراد است.

بر اساس ماده ۵۹ مکرر قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، میزان ظرفیت سهمیه ایثارگری در آزمون وکالت ۳۰ درصد است، به عبارت دیگر ۷۰ درصد افرادی که در این آزمون پذیرفته می‌شوند از سهمیه آزاد و ۳۰ درصد دیگر از سهمیه ایثارگران هستند.

تفاوت سهمیه آزمون وکالت با سایر آزمون‌ها

نکته مهم درباره سهمیه در آزمون وکالت آن است که در این آزمون برخلاف آزمون‌های استخدامی و نیز آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها، تقسیم‌بندی مشمولان سهمیه به ۲۵ درصد و ۵ درصد وجود ندارد و تمامی افرادی که طبق قانون از این سهمیه برخوردارند به شکل مساوی شانس استفاده از آن را دارند، به‌عبارت دیگر در آزمون وکالت تفاوتی میان نحوه پذیرش فرزندان رزمندگان با فرزندان شهدا وجود ندارد.

این وضعیت استثنایی تنها درباره آزمون وکالت و چند آزمون دیگری است که در ماده ۵۹ مکرر از آنها نام برده شده است.

ماده ۵۹ مکرر قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران:

  قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه، مکلفند سی‌درصد(۳۰%) از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضائی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (۱۰%)، آزادگان با داشتن حداقل سه‌ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش‌ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%) و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده‌ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.

مشمولان سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۱۴۰۰

همانطور که در آگهی آزمون وکالت ۱۴۰۰ نیز آمده است، هر یک از افراد متقاضی سهمیه رزمندگان و ایثارگران می‌توانند براساس شرایط خود به شرح مندرج در بندهای «الف» تا «ج» زیر، متقاضی استفاده از سهمیه شوند.

  • الف- فرزندان و همسران شهدا
  • ب- جانبازان با حداقل ده درصد( ۱۰%) جانبازی
  • پ- آزادگان با داشتن حداقل سه ماه سابقه اسارت و همسر و فرزندان آنان
  • ت- رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه
  • ث- همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد( ۲۵%) و بالاتر
  • ج- فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه

سهمیه همسر رزمنده و پدر و مادر و خواهر و برادر شهدا در آزمون وکالت

بر اساس قانون و نیز همانطور که در متن آگهی آزمون وکالت ۱۴۰۰ بر آن تاکید شده است، خواهر و برادر و پدر و مادر شهدا و همچنین همسران رزمندگان (متقاضیانی که همسران آنان فقط دارای شرط مدت حضور در جبهه می‌باشند) مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نیستند.

نحوه استفاده از سهمیه در آزمون وکالت ۱۴۰۰

الف- متقاضیان استفاده کننده از سهمیه‌های بنیاد شهید، سازمان بسیج مستضعفین، جهاد کشاورزی و نیروهای مسلح، در صورت عدم تایید سهمیه به واحدهای تابعه شهرستان محل تشکیل پرونده ذیربط مراجعه نمایند.

ب- جانبازان ۱۰% به بالا، آزادگان با سه ماه سابقه اسارت و همسر و فرزندان آنان، فرزندان و همسران شهدا،همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد( ۲۵%) و بالاتر، برای استفاده از سهمیه مربوط باید بر اساس ضوابط نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت نامی اقدام نمایند. این قبیل متقاضیان بایستی در فرم تقاضانامه ثبت نام اینترنتی نسبت به علامتگذاری بند مربوطه اقدام نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از ثبت نام به ارگان بنیاد شهید و امور ایثارگران برای تایید سهمیه ارسال گردد و نیازی به مراجعه به سایت ایثار ندارند.

ج– رزمندگانی که از تاریخ ۳۱/۶/۱۳۵۹ لغایت ۳۱/۶/۱۳۶۷ حداقل شش (۶) ماه متوالی یا متناوب و فرزندان رزمندگانی که حداقل دوازده ماه (۱۲) سابقه حضور داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل را داشته‌اند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذیربط (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط ستاد مشترک سپاه پاسداران (سازمان بسیج مستضعفین) و یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تایید نهایی قرار گیرد.

نکات مهم:

۱. در مورد خود رزمندگان، داوطلبانه بودن یا نبودن حضور در جبهه موضوعیت ندارد و صرف داشتن ۶ ماه سابقه حضور در مناطق عملیاتی در زمان جنگ تحمیلی کافی است، اما در مورد فرزندان رزمندگان، مبنا حضور داوطلبانه است، با این حال باتوجه به مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح، فرزندان رزمندگانی که حداقل ۱۶ ماه حضور غیر داوطلبانه (وظیفه، کادر و …) در جبهه های جنگ تحمیلی داشته‌اند می‌توانند از سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت استفاده کنند.

در هر حال مبنای تشخیص در این زمینه بالاترین مقام یگان خدمتی اشخاص است.

۲. کد پیگیری ۱۲ رقمی ارگان استفاده کننده از سهمیه رزمندگان (حسب مورد سپاه پاسداران و یا نیروهای مسلح)، برای هر آزمون و هر سال متفاوت است. بنابراین متقاضیان می بایست برای این آزمون، کدپیگیری جدید از ارگان ذیربط دریافت کنند.

۳. داوطلبان باید در اعلام نوع سهمیه خود در زمان ثبت‌نام دقت کافی را داشته باشند زیرا چنانچه داوطلبی در سهمیه آزاد شرکت کرده باشد، اعلام بعدی او در مورد ایثارگری پذیرفته نخواهد شد.

حد نصاب علمی لازم برای مشمولان سهمیه در آزمون وکالت ۱۴۰۰

باتوجه به تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، حد نصاب علمی مورد نیاز برای داوطلبان سهمیه ایثارگری در آزمون وکالت ۱۴۰۰ تغییر مهمی داشته است.

بر اساس ماده ۵ این قانون، داوطلبانی که در آزمون وکالت حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند، به عنوان پذیرفته شده، برای طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز مربوط معرفی می‌شوند.

اما برای برای مشمولان سهمیه ایثارگری (فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (۱۰%) جانبازی، آزادگان با داشتن حداقل سه ماه سابقه اسارت و همسر و فرزندان آنان، رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه، همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر، فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه) نصاب مذکور حداقل شصت درصد (۶۰%) می‌باشد.

یعنی این افراد با کسب حداقل ۶۰ درصد امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائزان بالاترین امتیاز، به عنوان پذیرفته‌شده اولیه معرفی‌ می‌شوند.

بیشتر بخوانید

معرفی منابع آزمون وکالت ۱۴۰۰

آغاز ثبت نام و انتشار آگهی آزمون وکالت ۱۴۰۰

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۹ دیدگاه ها

  1. سلام کارت ایثارگری پدرم هنوز نیومده الان ازمون وکالت را باسهمیه آزاد زدم ایادوباره امکان ویرایش نزدیک ازمون وجود دارد اصلاح کنم؟

  2. سلام وقت بخیر ، کسانی که پدر آن ها ۱۶ ماه حضور غیر داوطلبانه در جبهه داشته درصورت استفاده از این سهمیه باید کدام بند را انتخاب کنند ؟ آیا این سهمیه شامل آزمون ۱۴۰۲ هم خواهد شد ؟

  3. با سلام بارگذاری نوع ایثار و همراه نو اشتغال و کار در حقوق کار و همچنین بر ملانکردن شخصیت شخص همراه با لو نرفته دادن و همچنین مشخصات و چندین چون نوع همراه و کار با نام و ذکر و خطره شخص ایثارگر و همراه با زجر و منت..## و همچنین لو نرفته دادن چند شخصیت برتر در جهان همراه با ذکر نکردن و همراه و همچنین کار و مشخصات##..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا