مراسم تودیع و معارفه رؤسای سابق و جدید مرکز مشاوران برگزار شد

ابراز امیدواری مؤمنی برای تصویب طرحی برای نظارت قوه قضاییه به وکلا

تأکید علی بهادری بر لزوم «حد اعلای استقلال وکیل»

پایگاه خبری اختبار- مراسم معارفه رئیس مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه روز گذشته، ۱۸ اردیبهشت، برگزار شد.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، در این مراسم رییس سابق مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه اظهار داشت:

این مرکز در سال ۱۳۷۹ در قالب برنامه دوم توسعه تشکیل شد و علت تشکیل آن هم با توجه به الزام کانون‌ها به پذیرش وکیل به تعداد کافی این بود که افزایش چشمگیری در تعداد وکلا در جامعه انجام نشده بود که بر این اساس این مرکز تشکیل شد.صحبت‌هایی که با مسئولین صورت گرفته بود به نتیجه نرسید و قوه قضائیه تصمیم گرفت رأساً به پذیرش وکیل بپردازد.

مؤمنی ادامه داد: در آزمون‌‌های دوره ۱۰ ساله سعی شده سطح علمی و کیفی آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد چون تجربه نشان داده بیشترین تخلفات توسط کسانی صورت گرفته که نمرات پایین در آزمون گرفته‌اند.

وی با اشاره به «طرح جامع آموزش و پذیرش وکالت» گفت: در حال حاضر این طرح در مجلس در حال بررسی است و قرار بر این است که تعداد نامتعارفی از افراد پذیرفته شوند.

مؤمنی با اشاره به طرح جامع وکالت که پیش از این کلیات آن در مجلس رد شده بود، گفت: این طرح به دولت آن زمان ارائه شد که سال‌ها آن را نگه داشت و تغییراتی در آن ایجاد شد و نهایتاً در دولت جدید بعد از اصلاحات به مجلس ارائه شد. متأسفانه کمیسیون حقوقی با اینکه این طرح، طرح مناسبی بود و متناسب با زمان تدوین شده بود، با لابی که با کانونی‌ها داشتند این طرح را مسکوت گذاشتند و گفتند ما طرح جامع نمی‌خواهیم و طرح‌های دیگری مطرح می‌شود.

امیدواریم با ورود فعال‌تر و بیشتر قوه قضائیه و همکاری نمایندگان همسو با نظام، طرح جامع مناسب که نظارت بر وکلا را بر عهده داشته باشد، تصویب شود.

در ادامه، رییس جدید مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه به سخنرانی پرداخت و گفت: ما اولین انتخاب‌ها بعد از بیانیه گام دوم هستیم که امیدوارم تجربه مثبتی برای قدیمی‌ترها باشیم. اولین نکته‌ای که در پیش خواهم گرفت ارتقای جایگاه و شان و منزلت نهاد وکالت، مشاوران و کارشناسان در سطح جامعه خواهد بود.

بهادری افزود: متاسفانه رخی ناهنجاری‌ها را در جامعه می‌بینیم ولی تسری دادن آن به کل جامعه سنت ناروایی است. تصور جامعه این است که همه وکلا پولدار هستند ولی اینگونه نیست. در انجام کارها اصلی‌ترین کمک من خود وکلا و جامعه کارشناسان خواهند بود و هدف اصلی من این است که کار هر کسی را به خودش واگذار کنم و بر این اساس باید کار وکلا را به وکلا و کار کارشناسان را به کارشناسان واگذار کنیم.رسما از اساتید برتر کشور می‌خواهم اداره این خانه را بر عهده بگیرند چون اینجا یک خانه تخصصی است.

وی دومین اولویت خود را مشاوره دانست و تصریح کرد: باید خدمات حقوقی کیفی‌تر و کارآمدتر به مردم ارائه کنیم تا در عین حال به صرفه تر برای مردم نیز باشد.

وی با اشاره به موضوع شفافیت عملکرد جامعه وکالت گفت: توسعه شفافیت عملکرد جامعه وکلا باعث می‌شود که سره از ناسره بهتر شناخته شود   اندک مواردی که کوتاهی دارند خود را به مردم نشان دهند.

رئیس جدید  مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه به موضوع تقویت و توسعه وکیل و کارشناسان اشاره و تصریح کرد: برخی خواهان استقلال مرکز و وکالت هستند که اصراری بر این موضوع نیست چون نکته مهم استقلال وکیل است.

وی افزود: یقینا باید استقلال وکیل در حد اعلای آن در کشور وجود داشته باشد و کشور اسلامی در این زمینه باید برای دیگران الگو باشد.

وی گفت: ما با تقویت بعد جدی آموزش در مرکز در جهت آموزش و تقویت وکلا گام برخواهیم داشت.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. بهادری افزود: متاسفانه برخی ناهنجاری‌ها را در جامعه می‌بینیم ولی تسری دادن آن به کل جامعه سنت ناروایی است. تصور جامعه این است که همه وکلا پولدار هستند ولی اینگونه نیست.
    قابل توجه آنهایی که میگویند وکلا بخاطر پول مخالف طرح های کارشناسی نشده و بی تدبیرانه می باشند.

  2. با سلام
    ✅ برگزاری آزمون وکالت مرکز وکلا،کارشناسان رسمی ومشاوران خانواده قوه قضائیه وآیین نامه جدید مرکز قانونی است.✅ومنتظر برگزاری آزمون هستیم

    در برنامه های چندساله توسعه که مهلت آنهامشخص است احکامی میبینیم که تاسیس آنها منحصر ومحدود به اعتبار آن قانون چندساله توسعه نمی باشد ودایمی می باشد…
    جهت آگاهی بیشتربه مقاله زیر مراجعه فرمایید:
    مجله حقوقی دادگستری،سال هفتاد وهشتم.شماره هشتادوپنج بهار ۱۳۹۳.
    قانون واعتبار زمانی آن باتاکید بر مفهوم و آثار قانون موقت..نوشته دکتر اقبالعلی میرزایی استاد یار گروه حقوق دانشگاه شهرکرد…
    دراین مقاله درصفحات ۱۶۱و۱۶۲ نویسنده با اثبات مواردی از برنامه های چندساله توسعه مصادیقی را بیان واثبات نموده که آثار آن احکام منحصر به مهلت آن برنامه توسعه نبوده ودایمی هست.مانند ماده ۸۴ برنامه پنجم توسعه درمورد تاسیس صندوق توسعه ملی و اساسنامه آن یا ماده ۲۳ قانون برنامه پنجم توسعه که دانشکده های حرفه ای ازآموزش وپرورش منتزع وبه وزارت علوم الحاق گردیدند.با اتمام مهلت برنامه پنج ساله توسعه صندوق توسعه ملی حذف نشد و دانشکده های فنی ازوزارت علوم مجددا به وزارت آموزش وپروش عودت نشد و حذف نشدند بلکه هم اکنون وبرای دایم وضع وتغییرات اعمال شده است مگر باتصویب قانون جدید درمجلس درتضاد با آنها.
    ویکی دیگرازتاسیسات برنامه توسعه که دایمی هست ؛ همان ماده ۱۸۷قانون برنامه توسعه سوم می داند ومی باشد. دربرنامه ششم توسعه هم تاکید شد سی درصد پذیرفته شدگان آزمون مرکز وکلا وکارشناسان قوه قضائیه هم به ایثارگران اختصاص یابد ودرجلسه دوم آبان ماه ۱۳۹۷ طرحی در مجلس به رای گذاشتند که عبارت مرکز وکلا وکارشناسان قوه قضائیه ازبرنامه ششم توسعه حذف گردد اما بارای مخالف نمایندگان روبرو شد…
    بنابراین تاسیس نهاد مذکور براساس ماده ۱۸۷ قانون سوم برنامه توسعه اقتصادی سیاسی دایمی هست…وبعلاوه تصویب آیین نامه جدید رئیس قوه قضائیه که قانونا حق تصویب آیین نامه اش داردقانونی است .

  3. با سلام واحترام
    آیا مرکز وکلا،کارشناسان ومشاوران خانواده امسال آزمون وکالت برگزار میکند؟ آیین نامه جدید صراحت دارد که باتشخیص هیات عالی نظارت آزمون کارآموزی وکالت برگزار و کارآموزی به همراه وکالت ۱۸ ماه و بعدآزمون اختبار پایه یک میشن.
    ما داوطلبان منتظر اجرای آیین نامه جدید مرکز که باتغییر نام و روند کارآموزی واضافه نمودن مشاوران خانواده به مرکز هست میباشیم.
    لطفا اگه قراره آزمون وکالت برگزاربشه سریعتراطلاع رسانی شود وازمون دراواخردی یابهمن باشد تا پذیرفته شدگان کانون ۹۸ شرکت نکرده و داوطلبان جدیدتری جذب گردند.والسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا