محمد مصدق: بعد از تایید شورای نگهبان، همه باید به استفساریه قانون تسهیل تمکین کنند

پایگاه خبری اختبار- معاون اول قوه قضاییه از تمکین این قوه در برابر قانون و نظر مجلس درباره معیار پذیرش داوطلبان آزمون وکالت پس از تایید شورای نگهبان خبر داد.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، معاون اول قوه قضاییه در حاشیه اولین جشنواره تجلیل از کارکنان ساعی زندان‌های سراسر کشور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره حاشیه‌های مربوط به ابهام ماده ۵ قانون تسهیل گفت: مجلس اگر قانون ابهامی دارد تفسیر می‌کند و شورای نگهبان هم آن را تایید می‌کند و برای همه لازم الاتباع است و کسی حق ندارد که تمکین نکند.

مصدق تصریح کرد: من روز گذشته دیدم خانم مجری تاکید می‌کند که «حالا از این به بعد اگر تمکین نکردند چه؟» اصلا موضوع بدین نحوه نیست که کسی تمکین کند؛ یک ابهامی وجود داشته و مجلس آن ابهام را برطرف می کند و شورای نگهبان تایید می‌کند و بعد از تایید، همه، از جمله قوه قضاییه، باید تمکین کنند.

بیشتر بخوانید:

گفتنی‌ست گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در مورد طرح دو فوریتی قانون استفساریه مواد سه و چهار و پنج قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار امروز در صحن علنی مجلس بررسی شد و نهایتا با ۱۸۴ رای موافق، ۱۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع تصویب شد و نمایندگان «نمره تراز» را مبنای محاسبه نصاب شناور پذیرش داوطلبان آزمون‌های کارشناسی رسمی، سردفتری و وکالت دانستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۷ دیدگاه ها

  1. دست شما درد نکند جناب مصدق محبت میفرمایید که بعداز تآیید شورای نگهبان استفسار مجلس را قابل قبول میدانید یاد و خاطره عملکرد حضرتعالی ، و آقای ستایش سخنگوی قوه و جناب عبدلیانپور در زانوی غم به بغل جوانان مظلوم و بیچاره ای که بعضی از انها مثل من سرپرست خانواده چندنفری و بیکار هستن هدیه دادید خیلی مچکر اگر این اقدام کوبنده و سلحشورانه جناب دکتر اژه ای و سرعت عمل جناب دکتر قالیباف نبود حضرتعالی و آقای عبدلیان نمیگذاشتید اون یکی دوهزار نفر هم جذب بشن ولی دیگه حرکت استفسار برق آسا و حمایت اون مرد شریف رئیس قوه قضائیه که خدا میداند شرافت و نجابت از سر و روی آن بزرگوار میبارد خدایا خودت گواهی من چقدر از ته دل آن مرد بزرگ و شریف جناب دکتر اژه ای را دوست دارم خداشاهده ندیده من از اول علاقه خاصی به ایشان دارم اصلا دلسوزند نجیبند پاکند مردمی اند سالمند از حاشیه های بدنامی حمایت از انحصار منحصار و این حرفا این بزرگمرد مبری و شخصیتشان بالاتر از اینچنین آلایشهایی بوده خدا حفظتان کند مرد روز نیست خداشاهده من از ته دل دست دعا برای ایشان بالا نبرم بخدا خالصانه و قلبآ……بهرحال جناب عبدلیانپور هم خیلی بد یکباره و عجیب در حالیکه کلام جلوگیری از حق و حقوق و یه همچین چیزایی فکر کنم رو در هیچ مصاحبه و گفتگویی از قلم نمیفتاد افتاد به داخل ماجرا با اون تفسیر و تفاسیر عجیب قریب و من درآوردی و دیکته ای و بسیار جسارتا غیرعلمی عجیب و پرضرر قطعا برای جایگاه ایشان در مرکز وکلا، چون فکر نکنم جناب دکتر اژه ای حوصله و سلیقه شان با اینچنین عملکرد و گوش بفرمانیهایی سر سازگاری داشته باشد و مدیریت های اینچنینی را که همزمان چهارصد سمت و سو داشته و پابه پای ماجرا در لحظات آخر بعد از سبک سنگین کردن منافع فورآ و یکجانبه و با پشت پا زدن برق آسا عین استفسار برق آسا البته این کجا و ان کجا فقط در تشابه برق آسایی منظورم هست به هرچه تا آن لحظه بطور مستند نظر کاملا صریح و واضح داده اند آنهم به یکباره و صدرصد مشخص و روشن که از چه لحاظ و چه بابت و برای چه………فکر نکنم نه قطعا بزرگمردی جناب دکتر اژه ای اینچنین بی ثباتیهای آشکار و پرواضحی را برنخواهد تافت ….

  2. قانونی که ریشه در عدالت نداشته باشد اعتباری ندارد – همین که حداقل نمره قبولی مشخص نشده توهین به معیار علمی و تخصص گرایی و ظلم در حق مردم و در حق افراد نخبه و تلاشگر می باشد چرا باید فردی که نمره الف می گیرد با فردی که زیر ده گرفته برابر باشد، اصلا چرا این فرد باید تلاش کند و درس بخواند.
    در آزمون نظام مهندسی به نظرم ۵۰ درصد حداقل نمره قبولی در نظر گرفته شده و معیار علمی در اون رعایت شده و فکر نکنم در جهان در هیچ آزمونی چنین چنین چیزی وجود داشته باشد .
    آن زمان که همه اساتید مطرح حقوق در نامه ای نسبت به این طرح هشدار دادند، مسئولین مربوطه ذره ای احتمال ندادند نسبت به این موضوع اشتباه می کنند. ما علم حقوق را از این بزرگواران یاد گرفته ایم و خیلی از آن ها بازنشسته شده اند و ذینفع نیستند، نمی دانم با چه استدلالی تصور کردند که همه آن ها اشتباه می کنند یا با هم تبانی کرده اند و برای نظر نخبه ها و دکترین های حقوق ارزش و احترام قائل نشدند !!!

  3. دوستان گرامی، شما دنبال منافع خودتون هستید، والا با هیچ معیاری قابل توجیه نیست کسی با نمره ۲۰ یا صفر وکالت قبول بشه. شما خودتون این دوره با نمره تراز قبول شید آزمونایی بعدی این روش رو محکوم می کنید چون واقعا غیرمنطقیه اگه الان شدیدا طرفدارشید فقط به خاطر منافع خودتون هست والا اظهر من الشمس است که این روش غلطی برای جذب وکیل است. اگه پزشکا بدون آزمون مطب می زنن رتبه های زیر پونصد کنکور تجربی اند که چند سال شبانه روزی درس خوندن تا پزشکی قبول شدن. خودمونیم ما کی اینقد درس خوندیم که می خواهیم با ده بیست درصد وکالت قبول بشیم. خود قانون تسهیل و معیار نمره خام قانون خوبی است که باعث میشه همه افراد با سواد وکالت قبول بشن. اما معیار تراز روش غلطی است یعنی نوعی سو استفاده از مزایای قانون تسهیله که خلاف اصل داشتن صلاحیت علمی در مشاغل حساس و تخصصی است.

  4. شغل وکالت یک شغل عمومی و حاکمیتی است و به مفهوم دقیق کلمه کسب و پیشه و یا شغل تجاری نیست و ملاک در آن داشتن مهارت و تخصص و علم است. وکالت شغل تجاری نیست که مشمول مقررات رقابت تجاری قرار گیرد. در وکالت رقابت باید رقابت علمی باشد. اگر در بازار وکیل زیاد شود در آن عوامل دیگر جای تخصص را خواهد گرفت. عواملی مانند تبلیغات، بنیه مالی، موقعیت مکانی دفتر، تشکیلات دفتر، روابط، داشتن سرزبان. مثل بازارهای تجاری که در آن افرادی موفقند که این فاکتورها را داشته باشند مثل بنگاه های معاملات ملکی. همین داوطلبینی که الان از نمره تراز دفاع می کنند به هر قیمتی، فردا اگر وکیل شوند نسبت به آزمون های آینده چنین نظری نخواهند داشت. اگر وکیل در بازار زیاد شود در این رقابت افراد متخصص موفق نخواهند بود بلکه افرادی که قوانین بازار و کسبه و تجارت و پول درآوردن و تجارت و مشتری جمع کردن رو بلدن موفق خواهند بود نه وکلای با سواد و متعهد و نه وکلای به لحاظ مالی ضعیف. آیا هرکسی می تواند در پرونده های سنگین در دیوان عالی کشور از یک متهم بی گناه یا شاکی مظلوم دفاع کند. وکیل و وکالت شأن خاصی می خواهد یا نظم و حقوق عمومی و حاکمیت و حقوق ملت در ارتباط است و هم شأن قضاء است و نباید دز این خصوص مسامحه کرد و پروانه این شغل را بع عرکسی داد. نباید آن را با مشاغل تجاری یکی دانست. شغلی است عمومی و از جمله نهادهای عمومی است. هرچند متصدیان آن اشخاص خصوصی هستند. این کار قطعا زحمات قوه قضائیه را هم بیشتر خواهد کرد زیرا زحمت ضعف علمی برخی وکلا را هم باید قضات بکشند تا احکامشان اشکال قانونی نداشته باشد. نباید با آزاد کردن این شغل آن را لوث نمود. دولت می توانست با کاهش تعرفه حق الوکاله وکلا بر در آمدهای آنها نظارت کند. یا حداقل می توانست در قانون تسهیل یه حداقل معقولی هم برای قبول شدن تعیین می کرد مثل حداقل ۳۵ در صد یا سی و سه درصد تا افرادی که پایین تر از این حداقل ها را می آورند قبول نشوند. بحث بسیار است اما متاسفانه فرصت سخن گفتن نیست

  5. چند روز طول میکشه شورای نگهبان بررسی کنه و نظر بده؟
    میخوام بدونم کانون وکلا هم می تونه به بهانه عدم ابلاغ نتیجه را بر مبنای نمره خام اعلام کنه و بعد بشینن فکر کنن چیکار کنن که بتونن یجوری جذب وکیل را بیارن پایین؟

  6. دوستان عزیز این همه انشا نوشتی اینو بدون که قبلا چون ظرفیت بود و باید تراز میبود ولی مگر تو ازمون های حد نسابی مثل ازمون مهندسین تراز اعمال میشه؟ نخیر هرازمونی که حد نساب نمره باشه دیگه تراز اعمال نمیشه وکات چه وکیل چه مثل من داوطلب که امسال با نمره قبول شدم نه تراز اگر باسواد باشن با تراز مخالفن کسایی با تراز موافقن که میدونن سواد و علم قبولی ندارن..اختبار لطفا اشتراک بذار

  7. شما مشکلی دارین جوونای مردم برن سر یه کارو از بلاتکلیفی نجات پیداکنن! چقدر جوون بااستعداد پشت این آزمونا موندن بخاطر اینکه تست زنی نمیدونن وچقدر انحصارطلبان ازاین روش پول درمیارن!

  8. نگذارید در نزد مردم اینجوری جا بیفتد که پایگاه خبری اختبار ارگان مافیای انحصار وکالت است(خدای نکرده)

    1. اختبار پایگاه خبری ای سالم و بدون وابستگی به هر نهاد و حاکمیتی است.
      قطعا همگان میدانند اعضای مجلسی که مقبولیت مردمی ندارند ، به چه دلیل کمر به نابودی نهاد وکالت بسته اند.

    2. این قانون، وزین هستش؟! شوخی نکن! حتی نحوه نگارش این قانون خنده‌داره چه برسه به این‌که وزین باشه! ببخشید اما یه چیزی گذاشتند تو دهان شما به عنوان انحصار!

    3. خبرگزاری تسنیم و.. همگی پایگاه تخریب وکلا و جایگاه وکالت شده اند،و عده‌ای کم سواد خوشحال از این قضیه هستند!

  9. انشاالله شورای محترم نگهبان این بار نیز این ماده واحده را که درواقع عصاره قانون وزین تسهیل مجوزهاست مورد تائید قرار می‌گیرد وگامی سترگ برای شکستن انحصار وکالت وافزایش رقابت در بازار خدمات حقوقی برداشته می‌شود.

    1. شما به این قانونی که هزارتا ایراد داره میگی قانون وزین؟! شوخی نکن! حتی نحوه نگارش این قانون خنده‌دار است چه برسه به این‌که وزین باشه!
      خیلی جالبه طرف اگه سه تا درس رو صفر بزنه قبول هستش! بعد به این قانون میگن وزین!

  10. با یک حساب سر انگشتی مشخص که تا سال بعد ۸۰ هزار نفر می تونن با این طرح شبه وکیل شوند خوب دیگه چه نیازی به آزمون برگزار کردن و این همه سر و صداست هر سال بگن ۸۰ هزار نفر میتونن شبه وکیل بشند اصلا نه هر کی حقوق خوند به جای لیسانس بهش پروانه شبه وکیل بدند اینجوری هم کلی آدم مشغول به کار می شوند و آمار بیکاری میاد پایین، بعد نماینده میره حوزه اش میگه دیدید چقدر شغل جور کردیم، انحصار رو از وکلا گرفتیم شما مردم بدبخت رو در میان شبه وکلا محصور کردیم برید حالشو ببرید… واقعا که!!!

    1. چه عیبی داره همه جوان ها سرشون گرم کاری شه استخدام دولتی که خبری نیست خوده وکلا مگه نگفتن وکالت شغل ازاده؟چرا پس باید سد روش باشه تضادگویی چرا میکنید؟ در ثانی مگه همه وکلا حاضر قبلا خودشون چقدر سواد داشتن؟ همه بعد دوره کاراموزی شاید هم بعد دو سه سال بعدتر فهمیدن جوری حرف میزنید انگار شما سوادتون در حد دکترینه و میتونید قانون بنویسینو…؟شماهم فقط تشریح میکنید و روخوانی گاها هم فراموش کنید از همکارا مشورت و راهنمایی هیچ کس دهخدا نیست فخرفروشیتون نمیدونم دلیلش چیه که باسواد باسواد میکنید اوکی اگه باسوادین وکیل باسواد دنبال موکل نمیگیرده موکله که سراغش میاد

  11. نمره ها باید بر اساس تراز اعمال شوند در ضمن آن دسته از وکلایی که مخالف هستن که نباید پذیرش بیشتر بشه جا داره بگم روزی دست خداست هممون یه لقمه نون حلال در بیاریم
    به نظر من اگر تعداد وکلای آینده بیشتر بشه رقابت بین وکلا برای بالاتر بردن سطح علمی و حق الوکاله کمتر هم بیشتر میشه از سویی موکل ها نیز حق انتخاب بیشتری دارن و میتونه باری از این جهت و همچنین هزینه ها رو کم کنه.

  12. نمیدونم چرا بعضیا عاشقه وکالتن اینقدر والا سردفتری هم کلاس کاریش بالاس هم درامدش هم تایمش کمه نه صبح میری دفترت دو ظهر نهایت میبندی تموم دشمنم نداری یکی از طرفا دعوا بکشنت پس ازمون سردفتریم براساس تراز شد و بدون حدنصاب درسته خانم زنده دل؟ اگه اینطوری بشه عالیه قدیم که هر ۵ ۶ سال یه بار بود اونم نهایت ۴ ۵ نفر قبول میکردن این خوده ظلم نیست و انحصار چیه؟ امیدوارم در اینده دفاتر خدمات قضاییم فقط به دانش اموخته ها حقوقی بدن و حضور وکلا در دادگاها الزامی شه که کل دنیا همینه

    1. سلام دقیقا بخاطر پایگاه اجتماعی و کلاس وکالت هست که اغلب دنبال وکالت هستند. اما با نظرتون موافقم انحصار محضرداران خیلی بیشتر و شدیدتره تا جایی که ۱۵ ساله برگزار نشده. کار دفترخونه راحت هست و به تمام اسناد به صورت تیپ آماده در سامانه. و مسیولیت خطیر وکیل رو هم نداره اما درامدش خیلی خیلی بیشتر از وکالت هست بیکاری که اصلا نداره. فقط باید با روحیات سازگار باشه چون فضاش فضای بنگاهی و معامله گری هست. اما خب باید انحصارش بشکنه خیلی ها علاقمندن به این حرفه.

  13. کلا ازمونا سنجش همگی براساس ترازه حتی ازمونا قبلی وکلا چه اسکودا چه قوه قبولیا براساس تراز بوده هیچ وقت براساس نمره نبوده کارنامه و نفرات قبولی سالا گذشته تو همین سایت موجوده کی نگارنده اختبار گفته فلانی با نمره مثلا ۱۴ ۱۵ قبول شده حتی مصاحبه هم کردن!؟ هیچ وقت همیشه ملاک بوده مثلا نفر اول ترازه ۱۲هزار یا ۹ هزار یه عده واقعا نمیفهمن یا خودشونو زدن به نفهمیدن بیخودی با اعصاب روان و احساسات شرکت کنندگان بازی نکنید حتی ازمونه پایه کنکور هم براساس ترازه حتی انتخاب رشته و مکان تحصیل و…مگه مدرسس اخه کارنامه بدن نمره فلان قبول و مردود؟ تشکر از نمایندگان مقتدر مجلس که سر حرفاشون موندن دوستانه معترضم بهتره برن سراغ وزیر علوم که چرا داره این اجازه رو داده رشته حقوق هر دانشگاهی بدون ازمون ورودی پذیرش دانشجو کنه سالانه کل کشور ۳۰هزار دانشجو داره جذب میشه از رشته ها تحصیلی مختلف اونم ایا منه علوم انسانی میتونم برم پزشکی؟ خیر پس چرا رشته ها تجربی و ریاضی و..میان ورودی میکنن؟ اینا باگه نه یه دانشجو لیسانسیه که سال ها باید رو هوا بمونه بعدم که میگین به ما بیسواد اوکی اولا ما اگه بیسواد بودیم دوره دانشگاه تموم نمیشیدیم دوما چند درصدن از شکم مادرتون وکیل بودین؟همه اساتید به نام روزی دانشجو بودن پس شما درداتون حکایت از چیزا دیگه یا بعضیا دیدم نظرات میگفتن ما زحمت کشیدیم و…سوالات سالا قبل شما به مراتب برای ما نسل جدیدا فوق العاده سادس ما نخونیمم میتونیم تشخیص بدیم چه مالی منقوله غیرمنقوله کجا قرار موقوفی نیازه برای تعقیب کجا اجرا مهلت اعتراض و ابلاغیاتو تاجر کیه کی نیو….با این تایپ سوالات قبول شدین دیگه میتونید اونم نهایت با ۴ ۵ کتب منبع نه مثله الا علاوه بر کتب اصلی منابع فرعیم باید بخونیم و کنارش به روز باشیم انواع اقسام ارا وحدت رویه و….پس فکر نکنم ما بیسواد باشیم شما بیسوادترین چون علم ما لاقل به روز تر از شماس بعدشم کف قبولی ازمون امسالم همون نمره شش هفت بود که سالا قبلم بود تنها تغییر فقط حذف ظرفیت بود و احتمالا ازمون شفاهی که اونم نگران و دلواپس نباشین مرحله اختبار بهمون قراره سخت بگیرن با سوالات همراه عقیدتی مذهبی و…بخدا دکتر کاتوزیان که استاد به نام بودن اندازه شما غرور نداشت یا اساتید دیگه مثله دکتر کامفر عزیز و غفوری و توکلی و محمدی و…اینا براشون اصلا مهم نیست چون سواد کافی دارن حتی خیلیاشون در حال شغل شریف اموزش مشغول هستن و پروانه ها تودیع بعد شماها که فقط روخوانی مواد بلدینو از بر کردین ادعا دارین چه بگم بهتون من امروز نگاه انداختم قبول شدم نمرمم ۴۳۸۹ با ترازم قبولم ولی اینقدر قلبتونو سیاه نکنید تهش دومتر قراره روزی جامون کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا