متن اولیه طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار

اعلام وصول شده در جلسه علنی ۱۳۹۹/۵/۲۵ مجلس شورای اسلامی

متن اولیه طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار

متن اصلاح شده طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار را اینجا ببینید

آخرین وضعیت: اعلام وصول شده در جلسه علنی ۱۳۹۹/۵/۲۵ مجلس شورای اسلامی

عنوان طرح:

طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار

ماده ۱

بندهای ۲۱ و ۲۲ ماده ۱ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب ۱۳۸۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن به شرح زیر اصلاح و بندهای ۲۳ و ۲۴ به آن الحاق می شود: ۲۱- کسب و کار: به هر نوع فعالیت تکرار شونده و مشروع اقتصادی از قبیل تولید یا معامله کالا یا ارایه خدمت به قصد کسب منافع اقتصادی اطلاق می شود.

۲۲- مجوز کسب و کار: هر نوع اجازه الکترونیکی یا غیرالکترونیکی است که پیش نیاز شروع، تمدید، تجدید، توسعه با بهره برداری از کسب و کار بوده و تحت عناوینی مانند مجوز، پروانه، اجازه نامه، گواهی، جواز، نشان، پاسخ به استعلام، موافقت، تأییدیه یا مصوبه توسط مراجع صدور مجوز صادر می شود.

۲۳- پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار: پایگاه اینترنتی که شرایط مدارک، مراحل، زمان، هزینه، دوره اعتبار و مرجع صدور به همراه پیوند (لینک) پنجره واحد مربوطه به تفکیک هر یک از حوزه های اقتصادی کشور در آن درج و پس از لازم الاجراشدن این قانون، تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی مجوزهای قانونی کسب و کار محسوب می شود.

۲۴- مراجع صدور مجوز: تمامی مراجعی که مجوز کسب و کار صادر می کنند از جمله نهادهای

موضوع ماده ۸۶ این قانون، ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، اعم از اینکه طبق قانون خاص یا عام اداره می شوند، شوراهای اسلامی شهر و روستا، اتاقهای بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، تعاون ایران و اصناف ایران، تشکلهای اقتصادی و غیراقتصادی، مراکز، نهادها یا کانون های حرفه ای و تخصصی دولتی و غیردولتی، شورا، مجامع و نظام های صنفی یا نمایندگان مستقیم یا غیرمستقیم آنها، نهادهای زیرمجموعه قوه قضاییه و قوه مقننه با تأیید رییس قوه، نهادهای زیرنظر مقام معظم رهبری با اذن معظم له.

ماده ۲

متن زیر جایگزین ماده ۷ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و تبصره های آن می شود:

الف

ظرف ۳ ماه از لازم الاجراشدن این قانون، مراجع صدور مجوز موظفند نوع، شرایط، مدارک و مراحل صدور مجوزهای کسب و کار خود را به همراه مبانی قانونی با امضای بالاترین مقام دستگاه اجرایی به هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار، ارسال کنند تا پس از بررسی و تصویب هیات مزبور، بر روی پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار قرار گیرد. همچنین مراجع صدور مجوز موظفند ظرف مدت یکسال از لازم الاجراشدن این قانون، فرایند صدور مجوز کسب و کار را از طریق پنجره واحد به گونه ای ساماندهی نمایند که صدور مجوز به صورت غیرحضوری و با حداقل هزینه و زمان انجام پذیرد.

ب

هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار هرماه حداقل یک بار به ریاست یکی از معاونان رییس جمهور و با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس سازمان امور اداری و استخدامی، دو نماینده ناظر از مجلس شورای اسلامی، روسای سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات یا نمایندگان تام الاختیار آنها، روسای اتاقهای بازرگانی، تعاون مرکزی ایران و اصناف ایران (جمعاً یک رأی طبق نظر اکثریت) و بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط یا مرجع صدور مجوز بر اساس موضوع مورد بررسی تشکیل جلسه می دهد و جلسات آن با حضور رییس و اکثریت اعضا رسمیت می یابد.

پ

هیات مزبور موظف است با همکاری مراجع صدور مجوز، نسبت به شناسایی و حذف مراحل تکراری و غیرضرور، اسناد و مدارک فیزیکی و بررسی های کارشناسی در فرایند صدور هر یک از مجوزهای کسب و کار اقدام و حداکثر تسهیل را ایجاد نموده و برای هر مجوز سقف زمانی تعیین و در پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار درج نماید.

ت

مصوبات هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار در مورد بخشنامه ها، دستورالعملها و آیین نامه ها پس از تأیید رییس هیات و در مورد تصویب نامه های هیات وزیران پس از تأیید هیات وزیران، برای کلیه مراجع صدور مجوز لازم الاجراست. در صورتی که تحقق اهداف به اصلاح قوانین و مقررات دیگر نیاز داشته باشد، این هیات موظف است پیشنهادهای لازم را برای اصلاح آنها تهیه و به مراجع مربوط ارائه کند. کلیه مصوبات هیات در چارچوب بیان شده برای مراجع صدور، نافذ و لازم الاجراست و هیچ مرجع صدور مجوزی حق ندارد مغایر با مصوبات این هیات اقدامی انجام دهد که منجر به بلا اثرشدن مصوبات و با ایجاد شرایطی مشابه وضعیت پیش از مصوبه شود.

ث

هیات مزبور موظف است هر سال برنامه اجرایی ارتقای جایگاه ایران در شاخصهای بین المللی از جمله شاخص سهولت کسب و کار بانک جهانی را تدوین و اجرای آنها را از دستگاه های اجرایی و نهادها و تشکلهای ذیربط پیگیری نماید. دستگاه های اجرایی، نهادها و تشکلهای ذیربط موظفند نسبت به اجرای برنامه فوق اقدام نموده و گزارش سالانه خود را حداکثر تا پایان اردیبهشت هر سال به هیات ارایه نمایند. گزارش وضعیت عملکرد دستگاه ها و نهادهای مختلف در زمینه بهبود محیط کسب و کار بویژه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مستمل بر کاهش تعداد، شرایط، مراحل و زمان صدور مجوزها هر سال توسط هیات مزبور به صورت عمومی منتشر خواهد شد.

ج

صدور مجوزهای کسب و کار خارج از چارچوب مندرج در پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار ممنوع است. در صورتی که هریک از مراجع صدور مجوز از شرایط، مدارک، مراحل یا سقف زمانی مندرج در پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار تخطی کند، متقاضی مجوز کسب و کار می تواند علاوه بر ارایه شکایت حضوری یا الکترونیکی به مرکز ملی رقابت، موضوع را به هیات مزبور اعلام نماید. هیات موظف است زمینه اطلاع رسانی شرایط و سقف زمانی صدور مجوز به متقاضی و همچنین امکان ثبت شکایت آسان و در دسترس از طریق تلفن همراه را ایجاد و پس از ثبت شکایت و احراز صحت آن، گزارش مستند شکایت را ظرف یک هفته به شعب خاص موضوع ماده ۳۲ این قانون ارجاع نموده و ضمن پیگیری، نتیجه را به شاکی اعلام نماید.

چ

مراجع صدور مجوز موظفند درخواست متقاضیان مجوز کسب و کار را صرفاً طبق چارچوب مندرج در پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار دریافت و بررسی کرده و به محض تکمیل مدارک، نسبت به اطلاع رسانی سیستمی شروع فرایند صدور مجوز و همچنین هنگام صدور مجوز کسب و کار نسبت به اطلاع رسانی سیستمی پایان فرایند صدور مجوز به هیات اقدام کنند تا امکان اطلاع و نظارت هیات بر زمان واقعی صدور مجوز کسب و کار و استخراج گزارشهای لازم ایجاد شود. مراجع صدور مجوز حق ندارند به دلایلی از جمله اشباع بودن بازار، محدودیت ظرفیت، حدود صنفی و امثالهم از پذیرش تقاضا با صدور مجوز کسب و کار امتناع کنند. امتناع از پذیرش مدارک و درخواست مجوز و تأخیر بیش از ظرف زمانی تعیین شده در پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار در صدور مجوز برای متقاضیانی که مدارک معتبر مصرح در پایگاه را ارایه داده اند، مصداق اخلال در رقابت موضوع ماده ۴۵ این قانون است و شورای رقابت موظف است به شکایت ذینفع رسیدگی و بالاترین مقام مسئول دستگاه مربوطه و مدیران مسئول را به مجازات تعیین شده دربند ۱۲ ماده ۶۱ این قانون محکوم کند. در موارد خاص در صورتی که به جهت نوع و ماهیت و شرایط کشور، امکان صدور مجوز بیشتر برای یک نوع کسب و کار مقدور و یا به مصلحت نباشد، مراجع صدور مجوز مکلفند ادله و مستندات خود را برای تصمیم گیری به هیات ارایه دهند تا در صورت تصویب، از حکم فوق مستثنا گردد.

ح

مجوزهای کسب و کار قانونی صادرشده پیش از لازم الاجراشدن این قانون به قوت خود باقی است ولی پس از قرارگیری مجوزهای مندرج در پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار، تغییر در چارچوب مندرج در آن پایگاه چنانچه در جهت تسهیل باشد، بلافاصله در پایگاه مذکور اعمال می شود ولی چنانچه تغییر در جهت تسهیل نباشد، شرایط جدید باید طبق بند الف این ماده مجدد به تصویب هیات برسد. همچنین هرگونه مجوز کسب و کار جدید نیز تابع احکام این ماده است و مراجع صدور مجوز موظفند طبق احکام بندهای این ماده عمل نمایند. مراجع صدور مجوز حق ندارند حتی با توافق متقاضی، شرط مدرک یا هزینه ای بیش از آنچه در پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار درج شده از متقاضی مطالبه کنند. تخلف از حکم این بند مشمول مجازات موضوع ماده ۶۰۰ قانون مجازات اسلامی است.

خ

اخذ مجوزهای کسب و کاری که مخاطرات جانی، امنیتی یا زیست محیطی مستقیم ندارند توسط کسب وکارهای نوپا در یک محیط آزمون (حداکثر به مدت دو سال و تا سقف گردش مالی مشخص) نیازی به طی مراحل صدور نداشته و صرفاً ثبت و اعلام اطلاعات به مرجع صدور مجوز توسط متقاضی، به منزله صدور مجوز کسب و کار خواهد بود. مراجع صدور مجوز موظفند امکان ثبت و اعلام اطلاعات مجوزهای اعلامی را به صورت غیرحضوری از طریق پنجره واحد مربوط فراهم نمایند. سقف گردش مجاز برای محیط آزمون هر سال توسط هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار تعیین و اعلام خواهد شد. بانک مرکزی موظف است با همکاری بانکهای عامل و شبکه پرداخت کشور، سقف گردش مالی مجاز را در حسابهای بانکی و درگاه های پرداخت حقیقی و مجازی) هر شخص طی سال کنترل نموده و از انجام تراکنش بیش از سقف مذکور جلوگیری نماید. آیین نامه اجرایی تعیین مصادیق مجوزهای کسب و کار موضوع این بند به پیشنهاد هیات مزبور و با همکاری وزارتخانه ها و سازمانهای ذیربط از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت اطلاعات، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان انرژی اتمی و سازمان حفاظت از محیط زیست به تصویب هیات وزیران می رسد.

د

در مورد آن دسته از فعالیتهای اقتصادی که نیازمند اخذ مجوز از دستگاه های متعدد هستند، دستگاه اصلی موضوع فعالیت وظیفه مدیریت یکپارچه، هماهنگی و اداره امور دریافت و تکمیل مدارک و اطلاعات را برعهده خواهد شد و از طریق ایجاد پنجره واحد به صورت حقیقی یا در فضای مجازی با مشارکت سایر دستگاه های مرتبط بگونه ای اقدام می نماید که ضمن رعایت اصل همزمانی صدور مجوزها، سقف زمانی مورد نظر برای صدور مجوز از زمان مندرج در پایگاه اطلاع رسانی ننماید. در ایجاد فرایند پنجره واحد، دستگاه های فرعی صدور مجوز موظفند نسبت به ارایه خدمات از طریق استقرار نماینده تام الاختیار در محل پنجره های واحد یا در فضای مجازی اقدام و همکاری لازم را به عمل آورند.

هـ

با اجرای این قانون، طلب مجوز شروع کسب و کار از سوی مأموران دولتی، نظامی، انتظامی و ضابطین قضایی بیرون از احکام این قانون، جرم محسوب می شود و مرتکب به مجازاتهای تعزیری درجه شش محکوم می شوند.

ماده ۳. از تاریخ اجرای این قانون، قوانین معارض با آن از جمله ماده ۳ قانون اصلاح مواد ۱، ۶ و ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب ۱۳۹۳ ماده ۵۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴ و ماده ۶۹ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۱۳۵۴ و تبصره ماده ۱ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری نسخ می‌شوند. همچنین سازوکار تبصره ماده ۱ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری و ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، به‌صورت آزمون سراسری سالانه برای اعطای این دو مجوز به نحوی صورت می‌گیرد که هر داوطلبی که ۶۰ درصد امتیاز میانگین نمره یک درصد جمعیت بالاترین امتیاز را کسب نماید، بتواند پروانه اخذ نماید. این نصاب برای مشمولین بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه ششم، ۵۰ درصد خواهد بود.

ماده ۴. متن زیر به ماده ۳۰ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار مصوب ۱۳۹۰ الحاق می‌گردد:

تمامی شخصیت‌های حقوقی خصوصی اعم از مؤسسات، شرکت‌ها، بنگاه‌ها و بانک‌های خصوصی می‌توانند علاوه بر وکلای دادگستری یا وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده یک یا چند نفر از کارمندان خود را به عنوان نماینده حقوقی به دستگاه قضایی معرفی نمایند.
کانون‌های وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده موظف هستند پس از طی دوره کارآموزی تخصصی (حداکثر ۳ ماهه) به شرکت‌کنندگان، پروانه نماینده حقوقی اعطا نمایند. معاونت حقوقی قوه قضاییه مکلف است با همکاری مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده و کانون‌های وکلای دادگستری ظرف ۲ ماه از تصویب این قانون،‌آیین‌نامه دوره کارآموزی تخصصی را تدوین و ابلاغ نماید. شرکت در دوره کارآموزی تخصصی نیازی به آزمون نداشته و صرفاً مستلزم ارائه معرفی‌نامه از شخصیت حقوقی خصوصی متبوع و عدم سوءپیشینه کیفری است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۱ دیدگاه ها

  1. سردفتری با همین شیوه ورشکست شد یک سال چند برابر گرفتند بعد که صدای همه در اومد ده سال نگرفتند اما هنوز هم خیلی ها بیکار هستند… اصلا چرا اشتباه در برنامه ریزی و ایجاد این همه دانش آموخته حقوق که فکر کنم نزدیک به یک میلیون نفر میشه رو وکلا بدهند

  2. سلام ، این طرح غیر کارشناسی و معایب بسیاری دارد به نظر به جای اینکه بخواهیم آمار ایجاد شغل را با چنین طرح های غیرکارشناسی زیاد کنیم به دوشغله ها و بازنشسته های شاغل اجازه فعالیت ندهیم و اساتید محترم دانشگاه ها را در یک شغل و سمت فعالیت کنند. انحصار در دفاتر اسناد را بردارند به این صورت که پروانه سردفتری به صورت وراثتی منتقل نشود نه اینکه کلا ماده ۶۹ نسخ شود.

  3. دوستان عزیز با این آزمونهایی که میگیرن هرکسی نمیتونه ۶۰ درصد نمره رو بیاره نگران نباشید.

  4. با سلام به سرکارمحترم.الحمدورالله که واقعی هستیدشغل وکالت عین شغل پزشکی هستش.اگروکیلی عملی کاروباسواد باشه تو این بازار بدون پرونده نمی مونه.وکیلم داریم قدیم باسئوالات راحت پذیرفته شدن.دانشجوهم هستش تو این برهه بااین نوع سئوالات سخت اختلافی حقش گرفتن پروانه وکالت هستش.این طرح هیچ جای نگرانی نداره.به نظرم هروکیلی با دانش باشه بدون پرونده نیستش.هرکی فقط مطالب حفظ کرده و قبول شده مطمئنم هیچی بارش نیستش وبدون پرونده هستش

    1. به مخصوصا اون آقا زاده های که اینا در ادارات و سازمانها دارند و جاهای گرون قیمت دفتر اجاره کنند… در حقیقت دیگه نیازی به شایستگی تو این شغل نیست

  5. متاسفانه همیشه همینطوره قوانین بدون کارشناسی شدن تصویب میشن و یه عده تاوانشو میدن و بعد اصلاح میشه آخه این چه قانونیه که بدون در نظر گرفتن ظرفیت وکیل گرفت خب هم اونا بیکار میمونن هم وکیلای قبلی حالا به جای اینکه شمول وکالت رو گسترش بدن تا برای افراد جدید هم کار باشه اومدن برای بنگاههای خصوصی هم نماینده قبول کردن آخه اگه این فاجعه نیست پس چیه؟؟؟؟؟

  6. چقدر جالب ! اینهمه دغدغه ! چرا برای سایر مشاغل مشابه چنین چیزی وضع نمیشود .دفاتر خدمات قضایی چگونه جذب می کنند . چه تعداد . چه آزمونی .چه حد نصاب . قاضی محترم و کارشناس حقوقی ۳۰ سال کار می کنند و بعد از آن بدون آزمون پروانه می گیرند ! اگر به فکر بازار کار جوانان هستند چرا اینها رو حذف نمیکنند
    اگر می خواهند اشخاص حقوقی خصوصی از نماینده حقوقی استفاده کنند ، منطقا چرا اشخاص حقیقی نتوانند ارائه اینجور طرحها فقط جو سازی است .
    چنین طرحی نیازمند بستر سازی اساسی است . یعنی برنامه ریزی از سال از ورودی دانشگاه تا بازنشستگی . دانشگاهها همینطور دارند رشته حقوق جذب میکنند در دورافتاده ترین بخش ها ! باید هم این مشکلات پیش بیاد و این نسخه های موقتی !!

  7. در ضمن اون کارمندهایی که میفرمایند بیکار میشوند اینطور نیست اونها خودشون میتونند سردفتر بشوند نیازی نیست هر دفترخانه ۴نفر کارمند داشته باشه خود سردفتر برای اداره دفترخانه کافیست دقت در صدور اسناد هم بالا میرود

  8. طراحان این طرح واقعا نماینده این ملت هستند ؟ آیا درک قانونگذاری دارند ؟ در جائی گفته تبصره ماده ۱ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت نسخ و جذب کارآموز وکالت به صورت فله ای و بدون توجه به نیاز جمعیتی و قضایی انجام شود و از سوی دیگر با مقرر فوق و هجوم کارآموزان وکالت به عرصه وکالت که خود نیازمند داشتن بازار کار هستند در جایی دیگر آورده است که اشخاص حقوق خصوصی از نماینده حقوقی استفاده کنند . آیا این مثلا نمایندگان به اندازه ای درک و عقل ندارند که اگر جذب فله ای را تجویز میکنند باید در مقابل وکالت را اجباری کنند نه اینکه دامنه آن را محدود کنند . خدا به داد ملتی برسد که اینان قرار است برایشان قانون وضع کنند .

  9. خیلی هم عالی دوستان سر دفتر الان ناراحتن هزارتا دلیل میارن که بیکار میشن میانگین خالص درآمد سردفتران به اعلام خود کانون سردفتران ماهی ۲۵ میلیون خالص است
    چه خوب که این درآمد پخش بشه واسه جامعه ای که حقوق یه کارمند ۲ میلیون در ماهه

  10. مجلس انقلابی😏😏😏😏
    فرق تولید و خدمات را نمیدونند مازاد تولید را میشه صادر کرد ولی خدمات محدودیت داره این کار اعتبار سند رسمی را نابود میکنه وقتی سردفتر تو مخارج دفترش بمونه تخلف میکنه

  11. طرح بسیارررر خوبیه..راه باید برا اشتغال جوان های عزیز باز باشه..از طرفی انحصار وکالت و سردفتری هم برداشته میشه به مرور..حق فارغ التحصیل حقوق هست ..گزینش ها هم باید سهل و اآسان بشه..اینها خواست مقام معظم رهبری است.باید اجرا بشه..احسنت..

  12. طرح مذکور در مورد سردفتری بسیار ناکارامد و غیرکارشناسی هست… شما تصور کنید اگه تو یه منطقه ای که به لحاظ جمعیتی و درامدی ظرفیت ۲ تا دفتر بیشتر نداره ۱۰ نفر حد نصاب بیارن و بخان دفترخونه بزنن چه فاجعه ای رخ میده نه تنها کار اینا نمی گیره بلکه اون دفاتر قبلی هم عملا بیکار میشن… در خصوص حذف ماده ۶۹ هم که تو طرح بهش اشاره شد، فکر کنید یه سر دفتر میاد مکانی رو با قیمتای نجومی که الان وجود داره میخره، تجهیزاتی که کلی هزینه ش میشه تهیه میکنه، حالا بعد بازنشستگی دفتر واگذار میکنند به یکی دیگه خب بفرض سردفتر جدید نخاد جایی قبلی بمونه، حالا سردفتر بازنشسته نگون بخت کلی تجهیزات و مکان و پرسنلی که اونجا داشتند کار می کردن رو میخاد چکار کنه.. تکلیف اینهمه اسناد مردم که اونجا تنظیم شده چه خواهد شد؟؟؟ خدا بخیر کنه

  13. اگر ماده ۳ تصویب بشه بنظر موجب افزایش دید کاروکالت و سردفتری میشه که خوب یا بد بودنش الله اعلم

  14. سلام الان تکلیف آزمون وکالت چی شد پس؟
    برای سال ۹۹ هم هر کس ۶۰ درصد نفر اول اون کانونو بیاره قبوله؟ برای کانون خراسان ینی حدودا چه ترازی؟مطابق با آزمون ۹۸ بگید لطفا🙏🏻🙏🏻چرا انقد اذیت میکنن هر روز یه قانون یه تبصره.. مخم سوخت دیگه.. تو رو خدا اینو کامل توضیح بدین که اوضاع از چه قراره

  15. واقعا جای تاسف داره…دقت کنید تو طرح اوردن ساز و کار ماده ۵ دفاتر براساس ازمون سالانه و کسب حد نصاب ۶۰% و به هر تعداد نفر که این حدنصاب داشتند بیان پروانه بدن… فقط تصور کنید تو یک شهر ۱۰ هزار نفری که یه دفترخانه هم انقدر درامدی نداره که بتونه اموراتش رو بگذرانه سردفترش بازنشست بشه و حالا برای این دفتر بیان ازمون برگزار کنند و دست بر قضا ۱۰ نفر هم حد نصابشو کسب کنند انوقت طبق این طرح رویایی نمایندگان محترم مجلس، باید ۱۰ تا دفتر خونه تاسیس بشه تو شهری که یه دفترهم بزور میچرخه… حالا همون یه دفتری هم که از قبلش چندتا کارمند هم نون میخورد نمیتونه ادامه بده….این طرح نه تنها باعث اشتغال زایی نیست بلکه همین تعداد مشاغلی هم که دارن کار می کنند رو از بین میبره… نمایندگان محترم مجلس اندکی تامل لطفااااا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا