ماده ۴ طرح تسهیل صدور مجوزها درباره آزمون سردفتری تصویب شد

پایگاه خبری اختبار- ادامه بررسی طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در دستور کار امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار داشت که دقایقی پیش اصل ماده چهار این طرح به تصویب رسید.

به گزارش اختبار، در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با ۱۶۵ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۶ رای ممتنع، ماده ۴ طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار را تصویب کردند.

ماده ۴- ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۱۳۵۴/۴/۲۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی به شرح زیر اصلاح می شود:

ماده ۵- سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است هرساله از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون سردفتری و دفتریاری اقدام نماید. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالا ترین امتیاز را کسب کنند به عنوان پذیرفته شده، جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می شوند. هرگونه انتقال امتیاز موضوع این ماده از جمله انتقال امتیاز موضوع ماده ۶۹ این قانون منوط به قبولی انتقال گیرنده در آزمون مذکور است.

تبصره- برای مشمولین بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۶-۱۴۰۰) مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی، نصاب مذکور در این ماده تا پایان دوره قانون مذکور حداقل شصت درصد (۶۰%)است.

گفتنی‌ست از میان ۲۹۰ نماینده مجلس، ۲۱۰ نفر امروز در مجلس حاضر بودند. ۳۱ نفر از نمایندگان حاضر در جلسه نیز، در رای‌گیری شرکت نکردند.

در این جلسه همچنین مقرر شد تبصره ماده چهار، تبصره دو ماده پنج و تبصره دو ماده شش طرح درباره نصاب علمی ایثارگران به کمیسیون جهش تولید برگردد تا اصلاح شود.

انتقاد نمایندگان به این تبصره ها این بود که مهلت این تبصره تا پایان مدت دوره قانون برنامه ششم توسعه تعیین شده که تا پایان امسال، عمر این قانون به پایان می‌رسد

بررسی مواد ۵ و ۶ این طرح درباره آزمونهای وکالت و کارشناسی رسمی فردا، چهارشنبه، پیگیری می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۸ دیدگاه ها

  1. بهترین کار حالا که مجلس کار رو به اینجا کشوند تنها راه باقیمانده اینه که آزمون وکلای کانون و مرکز وکلا یکبار بصورت مشترک برگزار بشه و قبولیها تقسیم بشه. نفرات اول حق انتخاب داشته باشن و بقیه هم هرجا ظرفیت خالی موند….

  2. چرا شماها اینقدر موج منفی پخش میکنید نکنه دفتردارین عزیز؟ عزیزم ازمون هست متوجهین؟ شما از ازمونش قبول شو بعد بگو همه فارغ تحصیلان حقوق نکنه از قشر سهمیه ایایین که نگرانید؟ در ضمن بنده دوساله خودم وکیلم اتفاقا هم خیلی خوشحالم این انحصار شکسته شد همین الانش خیلی از همکاران به هیچ عنوان حق حقوقه موکل براشون مهم نیست یا حتی تفاوت ساده بعضی چیزارو بلد نیستن چه طرح دعوایی کنن .
    همین جا میگم کسایی که در حال مطالعه هستن بخونید چون اگه بخونید قبولین به حرف این قشر گوش ندین ایناهمونان که برای مشاوران هم تیکت میزنن و بعد خودشونو خونوادشون اول از همه ثبت نام میکنن به هیچ عنوان ازمون حذف نشده شما باید همون تراز شش هزارو بیارین یعنی هر درس درصد بالا ۵۰ چیزی که قبلنم بود تفاوتش فقط اینه دیگه ظرفیت نیست که به خاطر یه رقم ایوراور بمونید نمرس

  3. دیگه نمیشه آینده خوشی رو برای حرفه وکالت متصور شد…آزمونهای کیلویی مشاوران تو این جند سال اخیر کم ضربه به کمر وکالت نزده بود حالا با تصویب این طرح کمر وکالت ب طور کامل شکست… خوشامد میگم ب همه وکلای بیسواد و بیکار سالهای آینده مملکتم..خدا قوت مجلس انقلابی…تاسف تاسف

  4. چه شود…..
    اگه عملی بشه،جعل سند زیاد میشه،خیلی از سردفترا بیکار میشن،خلاصه تالی فاسد داره

  5. البته من نگرانم دستگاه های زیربط با این قانون سلیقه ای برخورد کنند و بهانه های مختلف برای ردافراد بیاورند. انشا الله که مجری قانون در مجلس شورای اسلامی هم با جدیت و دقت فراوان دراجرای قانون توسط دستگاه ها پیگیر باشد.

  6. شکسته شدن طرح انحصار پروانه وکالت و کارشناسی هم باعث اشتغال قشر تحصیلکرده و تسریع در پرونده های قضایی و تقسیم یکسان مشاغل خواهد شد. درود خدا بر مردان مومن و انقلابی.

  7. باسلام.خانم زنده دل یک سوال داشتم…یعنی با پایان تایم قانون برنامه ششم توسعه ک تاآخرامسال هستش این قانون راجب سردفتران هم لغو میشه؟

    1. سلام خیر
      بحث سر این بود ماده مربوط به ایثارگران جنبه‌ی دائمی داشته باشه. نهایتا با یک تغییر تصویب شد این تبصره ولی به نظر من فرق خاصی نکرده.

  8. ای کاش مشخص کنند و اطلاع رسانی بشه که چه زمانی آزمون برگزار میشه،تا ما هم برای مطالعه برنامه ریزی کنیم.

  9. بعد از شکستن حصر آبادان این طرح میشه دومیش به امید تصویب طرح انحصار وکالت…

    1. شما که این همه ذوق زده شدید چجوری میخوای در برابر یه وکیل باسواد و یه قاضی باسواد وکالت کنی ….

  10. کسانی که با تصویب “طرح تسهیل” خوشحال میشوند همانهایی هستند که با “طرح صیانت” مخالفند.
    شدیدا موافق طرح صیانت از فضای مجازی خواهیم بود,زمان زیادی به بررسی این طرح نمانده.شاید اینگونه شما را از فضای مجازی دور کرده و وارد عرصه مقدس مطالعه کنیم.
    عزت مستدام

    1. شما اصلا طرح صیانتو با تسهیلو فرقشو میدونید؟ چه قیاسی با چه دارین میکنید ………
      عزت مستدام

    2. بنده با تراز هشت هزار از کانون اذربایجان شرقی قبول نشدم میشه بگین چطوری مطالعه کنم؟! شما یا شانس اوردین یا سهمیه هستین هرکی خواست ایمیلم اینجاس میتونم کارنامه رو بدم و همکلاسی بنده با تراز ۵هزار با سهمیه تو مرکز قبول شده و الا دوره کاراموزیشه با درصد به زور یه درس تجارت ۳۵ بقیه در حد ۲۰ درصد

      1. اگر دقت روی کارنامه و زندگی مردم را به دقت و تلاش خود اضافه میکردید یقین که بهتر میشد.
        هرچند هنوز هم نمیدانم یک ۳۵ درصد و چند ۲۰درصد چگونه تراز ۵هزار را حاصل میاورد!!!

  11. یکی از راحت ترین و بهترین شغل همین سردفتریه یه تایم روتینگ داری و درامد عالی حتی بهتر از وکالت و قضاوت

    1. الان با این اتفاق همه فارغ‌التحصیلان رشته حقوق ( حتی بدون سابقه سردفتری یا دفتریاری) می تونن در آزمون سردفتری شرکت کنن؟!

      1. سابقه نیاز نبود .فقط زمان آزمونش مشخص نبود که الان بالاجبار باید سالیانه برگزار بشه.همچنین قبلاً ظرفیت هم نامشخص بود که با قانون جدید اگه همه شرکت کنندگان دست در دست هم بدن و میهن خویش رو کنند آباد و تصمیم بگیرن که هیچکی درس نخونه فقط برن سر جلسه آزمون و باهم بیان بیرون همه شرکت کنندگان پذیرفته میشن و تو یه سال میشه کلی اشتغال ایجاد کرد و نزدیک ۸۰هزار نفر رو دفتردار یا وکیل یا کارشناس کرد.به همین راحتی و بصورت انقلابی همه جوانان رو میفرستن سرکار !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا