مالکی: چه کسی باید پاسخگوی زیان‌های مادی و معنوی وارده به نهاد وکالت و داوطلبان باشد؟

پایگاه خبری اختبار- رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز طی یادداشتی به لغو آزمون ورودی وکالت دادگستری اشاره کرد و آن را ناشی از تشتت و عدم ثبات در تصمیم گیری دانست.

به گزارش اختبار به نقل از ایلنا، متن یادداشت جلیل مالکی به شرح ذیل است:

 

اگرچه ثبات در تصمیم گیری در همه ارکان اداره کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و یکی از مولفه های امنیت و آرامش اجتماعی، اقتصادی و روانی مردم محسوب می‌شود ولی ثبات در تصمیم گیری مبتنی بر پیش بینی وقایع مرتبط با سلامت مردم  از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در چند ماه گذشته و با ورود ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی به کشور، با توجه به خصیصه سرعت سرایت آن به مردم، هر شخص غیرمتخصصی می‌دانست که در صورت عدم اتخاذ تدابیر پیشگیرانه جدی در همان اوایل، وضعیت کشور به سرعت قرمز و حتی سیاه خواهد شد.

بنابراین ضرورت داشت از همان ابتدا با پیش‌بینی خطرات این ویروس از یک طرف مجاری شیوع سریع آن نظیر شاهراه های حمل و نقل درون و برون شهری و اماکن پر ازدحام همچون بازارها و مراکز توریستی کنترل گردد و از طرف دیگر با کنترل این امر زمینه برای فعالیت‌های ضروری اقتصادی، آموزشی و فرهنگی مردم در چهارچوبی خاص و تعریف شده فراهم گردد.

متاسفانه متولیان بهداشت کشور علیرغم زحمات طاقت فرسای کادر زحمتکش درمان، در هر دو زمینه با تصمیم‌گیری‌های دیرهنگام و تشتت در تصمیمات نابهنگام نه توانستند از شیوع آسانسوری و موشکی شیوع ویروس به گفته معاون کل وزارت بهداشت جلوگیری نمایند و نه توانستند فعالیت های بسیار ضروری نهادها، سازمان ها و نهادهای کشور که مامور خدمت رسانی به مردم بودند را پشتیبانی نمایند.

بیشتر بخوانید:

از یک طرف شیب نزولی شیوع ویروس قبل از سال جدید را با روانه کردن مردم به سفرهای نوروزی و اماکن توریستی و مذهبی به شیب صعودی تبدیل کردند تا زمینه برای فعالیت‌های حیاتی و معمولی مردم از بین برود و صدمه جبران‌ناپذیری در عرصه‌های مختلف به آنها وارد شود و از طرف دیگر با تشتت در تصمیم‌گیری نتوانستند حتی به چارچوب‌های تعیینی خود برای فعالیت‌های ضروری مردم پایبند بمانند که نتیجه بلافصل آن صدمه به امنیت روحی و روانی مردم شد که یک نمونه بارز آن لغو سه باره آزمون ورودی وکالت دادگستری در کشور بود.

در شرایطی که این آزمون یک بار در آذر ماه و در حالی که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امکان برگزاری آن بود، بجای ارائه طریق پروتکل ها لغو شد، بار دیگر در اسفند ماه و دو روز قبل از برگزاری و در شرایطی که دو آزمون بزرگ کشوری دیگر در همان شرایط برگزار گردیده بود، در نتیجه فشارهای سیاسی و غیر سیاسی وارده لغو می‌شود و به ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ موکول می‌شود تا این بار در جاده بی‌تدبیری آزادی سفرهای نامحدود نوروزی توسط ستاد کرونای کشور قرار گیرد.

و بالاخره و در شرایطی که دو روز قبل مجوز برگزاری آزمون توسط ستاد فرماندهی کرونا به صورت دو قبضه در قالب نامه رسمی و فایل صوتی صادر می‌شود و همه پروتکل های مدنظر توسط سازمان سنجش تمهید و با صدور کارت ورود به جلسه مخازن سوال به حوزه های امتحانی ارسال می شود و هیچ اتفاق جدیدی نسبت به روز قبل رخ نداده است، به یکباره بیست و چهار ساعت بعد و دقیقاً شب قبل از  آزمون که داوطلبان عزیز به حوزه‌های ۸۴ گانه آزمون عزیمت کرده بودند، با یک پیام صوتی معاون بهداشت وزارت بهداشت برگزاری ازمون لغو می‌شود تا باری دیگر تشتت در تصمیم گیری آن هم، در یک امر کاملاً قابل کنترل و قابل  پیش‌بینی، موجبات سلب آرامش و امنیت روانی هزاران نفر از عزیزترین  سرمایه‌های این کشور را  فراهم آورد و باری دیگر این سوال اساسی  مطرح شود که چه کسی باید پاسخگوی  ضرر و زیان های مادی و معنوی  وارده به نهاد وکالت و داوطلبان عزیز ناشی از این سوء تدبیرها و تشتت و عدم ثبات در تصمیم گیری در مهم‌ترین نهاد حاکم بر سلامت مردم باشد.

مسلماً همانگونه که معاونت محترم حقوق عامه دادستان کل کشور و نمایندگان مجلس باید نگران سلامت جانی مردم باشد، به همان میزان نیز باید در موارد صدمه به سلامت روانی مردم در نتیجه تصمیم گیری های متشتت، آن هم در یک امر کاملا قابل کنترل و پیش بینی ورود نمایند تا شبهه استاندارد های دوگانه در رعایت حقوق ملت در مورد آنها مصداق پیدا نکند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۹ دیدگاه ها

  1. خوشم میاد که هر اتفاقی بیفته یک نطقی باید بشود …عمو جاااان برو فکر دگر کن …کاش صدبار کرونا میگرفتیم و از بی تدبیری شما اینقدر عذاب نمیکشیدیم…..

  2. من نمیگم حتما قبول میشدم ولی با شرایط سخت بیکاری و شوهر و بچه یکسال خودمو و بچه سه سالم و خانواده و زجر دادم و تو یه اتاق حبسم بچم فقط موقع خواب میبینم کار که نیست دلمون به همین ازمون خوش بوده
    شوهرم یه کار نیمه وقت پیدا کرده که خرجی بده من امسال قبول بشم بعد من کار بکنم اون بخونه تا اونم قبول بشه
    هیچ کس تو این مملکت جواب جوان های که مثل من خاکستر شدن رو نمیده بقیه ازمون ها مرحله علمی قبول میشی مصاحبه همه سهمیه ایثارگران میخوان گناه ماها چیه سهمیه نداریم
    آینده خودمون هیچ آینده بچم هم هیچ
    عدالت خدا چی میشه پس سهم و حق ما چه میشه

  3. اون چیزی که مسلمه یک واقعه قدیمی وقابل تامله ، واون هم راز دایناسورهاست ، دایناسورها که در زمانه خود بزرگترین ونیرومندترین و قوی ترین موجودات روی زمین بودن ، بعلت عدم تغییر خود به نسبت تغییر روزگار نسل شون منقرض شد ، حالا هم اسکودا باید خیلی خیلی قبل تر خودشو تغییر میداد تا دیگران دخالتی در اون نداشته باشن ، نه اینکه سالها در غرور استقامت و استقلال خودش غرق باشه ، و چه بسا هنوز هم وقت برای تغییرات و جلوگیری از نابودی و انقراض کامل باشه ، آیا تا بحال مدیران اسکودا به این فکر کردن ؟؟؟!!!

  4. زنده باد کانون وکلا
    لطفا تاریخ جدید آزمون را مشخص نمایید، ما به عشق وکالت و کانون وکلا ما بازم مثل سابق مطالعات شیرین و دلچسبمان را ادامه می دهیم
    فقط کاش هر چه زودتر تاریخ جدیدی تعیین شود….

  5. جناب مالکی شما چند روز قبل از تعویق دوم فرمودید ما هم نمی دانیم آزمون برگزار می شود یا نه در یادداشت فعلی هم بدون قاطعیت در پی برگزاری آزمون و برخورد با عوامل تعویق بودید که همه نشانه ی عملکرد منفعلانه شما است.

  6. این چه داستانی هست
    وکالت یک شغل خدماتی هست، همه بارها وکیل بوده اند در جاهایی مثلا با وکالت رسمی، یا وکیل در مقامات غیر رسمی،
    هر کاری مقدس هست ، مثل نیروهای خدماتی، نگهبانی، و….
    پس بهتره اینقدر با بزرگ نمایی وکالت را خاص تلقی نکنید.
    کار شما مهم تر از پرستاری نیست
    مدرک شما هم بالاتر نیست.
    کانون هم یک تشکیلات بی نظم است که ادعای نظم مینماید.
    به جای شفاف سازی و دفاع دنبال حاشیه و ‌..

  7. چه داستان جالبی، لج و لجبازی.
    شما که آبرویی برای کانون نزاشتین.
    بهتر این مسائل را مطرح نکنید.
    استقلال کانون مهم نیست استقلال وکیل مهمه،که از بعد تاسیس کانون هیچ اساقلالی برای وکلا ندیدیم.
    اینقدر به قوه قضائیه حمله نکنید، اگر قبولشان ندارید و به عدالت و استقلال سیستم قضایی شک دارید پس چرا میخواهید وکیل شوید؟؟

    1. مگر وکیل کانون وکلای دادگستری زیر یوغ قوه قضاییه هستش یا از قوه قضاییه پروانه وکالت میگیره؟! دوست عزیز شک نداریم، بلکه یقین داریم که عدالت در دستگاه عریض و طویل قوه قضاییه نیست.
      ۱.حقوق عامه: اختلاس سه هزار میلیاردی و آزاد و رها بودن امثال خاوری ها در کانادا و آمریکا و…

      ٢.حقوق عامه: جلوگیری از برگزاری سه باره آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری به بهانه بیماری کرونا!!!

      حالا شما خودتون قضاوت کنید که کدام یک از موارد بالا مصداق حقوق عامه هستش و کدام مصداق کینه و عنادورزی با نهاد وکالت (کانون وکلا)!

      موفق و پیروز باشید.

  8. کاری ندارم که، بخاطر جبران این همه ضرر ، نصف داوطلبان رو قبول کنید.حله..بالاخره ما هم روزی وکیل میشیم و مسلما اون روز در دیوان عدالت، پرقدرت حق اهمال شده خودمونو اخذ میکنیم..دنیا گرده!

  9. تا وقتی که با نگاه غلط به موضوع نگاه کنید وضعیت تغییر نخواهد کرد….
    فشارهای سیاسی دیگه چه صیغه اییه؟ شما که از خداتونه اگر بشه دوسال درمیان آزمون برگزار بشه تا یه وقت جاتون تنگ نشه ،لطفا حالا ادای آدمهای ناراحت رو درنیارید،اصلا بهتون نمیاد…

    اختبار لطفا سانسور نکن

  10. از یک طرف دم از رفع انحصار وکالت میزنن از طرف دیگه همین پذیرش اندک هم مانع شدن، به نظرم با پذیرش اسکودا مشکل دارن وگر نه مرکز وکلا ۸ هزار تا ۸ هزار تا پذیرش میکنه.

  11. روز اولی ک برای ثبت نام وارد کانون شدم بخاطر ۳ دقیقه تاخیر من و چند نفر دیگه رو دکتر کوشا مجبور کرد ۵ ساعت یعنی از ۹ صبح تا ۲ بعدازظهر سرپا بایستیم و ثبت نام بقیه رو پشت در تماشا کنیم و در جواب اعتراض ما گفت که باید بدونید ک کجا اومدید و یادبگیرید ک نظم داشته باشید..آره دوستان کسیکه میخاد وارد کانون بشه باید تنبلی و کاهلی رو بذاره کنار و نظم داشته باشه..مطمین باشید زمانی ورود به کانون لذت‌بخشه ک چیزی از استقلالش مونده باشه ولی الان این تعویق ها و زورگویی ها از طرف قوه قضاییه و همراهی برخی داوطلبین با اونها باعث تضعیف استقلال میشه.. کاش پشت مردای بزرگ حرفه وکالت مثل دکتر کوشا و بقیه رو خالی نمی‌کردیم ک دست خالی بجنگن با خیلیا..یادتون باشه مرحوم کشاورز و خیلیای دیگه سالها بخاطر استقلال جنگیدن..و ما میراث دار اونایی هستیم ک خاکستر شدن ولی پرچم رو بالا نگه داشتن برای آینده منو شما

    1. شما خودت قبول شدی خیالت راحته داره نفست ازجای گرم میاد
      الان ما که ۴بارآزمونمون عقب افتاده نظم نداریم یا مدیران نهاد وکالت
      اختبار توروجدت سانسور نکن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا