لزوم رعایت ضوابط ارتفاعی در حریم بناهای ثبت‌شده در فهرست آثار ملی

بخشنامه ۱۳۹۹/۴/۲۱ دادستان کل کشور درباره لزوم رعایت ضوابط حریم آثار تاریخی

دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور؛

نظر به این که برابر بند ۱۲ ماده قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی، آن سازمان مسئول «تعیین حریم بناها، مجموعه‌ها، محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی ثبت شده و ضوابط خاص معماری و طراحی داخل حریم» است و برابر اعلام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شماره ۳۱۴۰/۹۹۲۱۰۰ مورخ ۲۸/۲/۹۹ «ضوابط حریم بناهای ثبت شده در فهرست آثار ملی در محدوده‌ی املاک مجاور عرصه» تهیه و ابلاغ شده است و از طرفی برابر مواد مختلف فصل نهم قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) امثال هرگونه تصرف و تجاوز به آثار ملی با تغییر حریم‌های مربوط به آن (موضوع ماده ۵۶۰ قانون مذکور) و تغییر و مرمت و توسعه خلاف قانون نسبت به آنها جرم تلقی و همگی از موارد حقوق عامه محسوب می‌شود که دادسراها با پیگرد متخلفین، مسئول حفظ و حراست از آن هستند.

مقتضی است اولاً مراتب را در بدو امر برای اعمال وظایف پیشگیری با مسئولان ذیربط استان و شهرستان و ضابطین دادگستری و حتی سازمان‌های مردم نهاد مطرح و راه‌های پیشگیری از انجام تخلفات را در هر حوزه قضایی احصاء و نسبت به آن اتخاذ تصمیم شود.

ثانیاً در موارد اعلام تخلف از ناحیه سازمان یاد شده یا ضابطین و گزارش‌های مردمی مراتب به نحو شایسته پیگیری و متخلفین تحت پیگرد قانونی قرار گیرند. نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه در سطح ملی با معاونت حقوق عامه و در سطح استان با دادستان عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها است.

محمدجعفر منتظری

دادستان کل کشور

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا