لایحۀ جامع وکالت مهمترین محور همایش اسکودا است

رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران:

لایحۀ جامع وکالت مهمترین محور همایش اسکودا است

بیست و دومین همایش سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران در روزهای ۳۱ اردیبهشت و اول خرداد ماه به میزبانی کانون وکلای دادگستری خراسان برگزار خواهد شد

بیست و دومین همایش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران طی روزهای ۳۱ اردیبهشت و اول خرداد ماه سال جاری در شهر مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، بهمن کشاورز رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، اظهار کرد: این همایش با میزبانی کانون محترم خراسان در شهر مشهد مقدس برگزار خواهد شد. در این همایش اعضای هیات‌های مدیره ۲۳ کانون عضو اسکودا حضور دارند و نسبت به مسائل مشترک به بحث و رایزنی خواهند پرداخت.

وی با اشاره به مدعوین حاضر در مراسم افتتاحیه این همایش خاطرنشان کرد: علاوه بر روسا و اعضای هیات مدیره کانون‌های سراسر کشور، برخی مقامات محلی و نمایندگان مجلس، آقایان اسفنانی سخنگوی محترم کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، دکتر عاشوری، دکتر کاشانی و دکتر کاتوزیان و احتمالا دکتر آزمایش نیز حضور خواهند داشت.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا گفت: از جمله محورهای مهم مورد بحث در این همایش یکی لایحه وکالت و جنبه‌های منفی آن است که ممکن است به استقلال کانون‌های وکلا لطمه وارد کند. نحوه جذب داوطلبان آزاد و ایثارگران محترم در آزمون، ملاک‌ها و معیارهای پذیرش و مصادیق مورد نظر در قانون و سایر مدارک رسمی و مربوط به آن محور دیگر مورد بحث است.

وی افزود: به دلیل اینکه اداره ثبت کل، مدتی پیش طی بخشنامه‌ای ثبت موسسات حقوقی بدون حضور وکیل دارای پروانه وکالت را مجاز اعلام کرده که این امر منجر به مسائلی می‌شود که کانون‌های وکلا پاسخگوی آن نیستند، اما مردم به علت آنکه احاطه‌ای بر تعریف وکالت و وکیل ندارند همه چیز را از چشم کانون‌های وکلا و وکلای آنان می‌بینند. در خصوص ثبت این موسسات نیز قبلا با قوه قضاییه مذاکراتی شده و اقداماتی هم به عمل آمده، اما چون تا این زمان اقدامات مذکور نتیجه‌ای نداشته اند لذا هیات عمومی در این همایش در خصوص حرکت بعدی اظهار نظر خواهد کرد.

کشاورز با اشاره به وضعیت افرادی که بورسیه دانشگاه‌ها بوده و کارآموز وکالت می‌باشند و کار تحصیل را به اتمام رسانده‌اند، اما به علت این که نه منقضی خدمت هستند و نه معاف و در مورد ایشان نمی‌توان تصمیم اتخاذ کرد، این موضوع نیز به عنوان یکی از بندهای دستور منظور گشته است.

وی با اشاره به متقاضیانی که دارای مدارک تحصیل کارشناسی غیرمرتبط هستند گفت: این موضوع نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت، البته با توجه به کثرت تعداد بندهای دستور، گمان نمی‌رود برای طرح همه آنها مجال کافی وجود داشته باشد، اما آن چه مسلم است این است که لایحه قانونی وکالت، مهمترین دغدغه‌ی کانون‌هاست.

رییس اسکودا با اشاره به کانون‌های جدیدالتاسیس یادآور شد: تا آنجا که اطلاع دارم استان سمنان آمادگی پیوستن به اتحادیه را دارد و به طور کلی گمان می‌کنم همه استان‌ها از نصاب ۶۰ نفر گذشته‌اند، البته اگر اقدام نمی‌شود در هر مورد به دلیل خاصی است و گر نه امروز می‌توانیم به تعداد استان‌ها کانون‌های وکلای مستقل داشته باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا