کانون سردفتران و دفتریاران در زمینه استقلال کانون وکلا از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد

در نشست مشترک هیات مدیرۀ کانون وکلای دادگستری مرکز و هیات مدیرۀ کانون سردفتران و دفتریاران عنوان شد:

کانون سردفتران و دفتریاران در زمینه استقلال کانون وکلا از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، در این دیدار که ظهر سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ در محل کانون وکلا برگزار شد اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران با تبریک انتخاب اعضای جدید هیات مدیره کانون وکلا، برای آنان آرزوی موفقیت کردند.

در ابتدای این دیدار دکتر علی نجفی توانا، رییس کانون وکلا گفت: باید دستهایمان را به هم بفشاریم تا ضمن فرهنگ سازی در سطح جامعه برای اثبات این مطلب، که وجود عزیزان سرفتر و وکیل برای اجرای عدالت قضایی امری حیاتی است با این فرهنگ سازی نظر مسئولان محترم نظام را هم جلب کنیم تا از این دو قشر حمایت کنند و در این شرایط و جو فکری، تصور نامساعد را نسبت به این حرفه به حداقل برسانند.‌در تصمیم های قضایی استقلال ما را رعایت کنند به گونه ای که ما بتوانیم با امید بیشتری ضمن انجام خدماتی که باید ارایه کنیم از جوانانی که وارد این حرفه می شوند حمایت کنیم.

وی ادامه داد:  همه دوستان در کانون وکلا و کانون سردفتران اطلاع دارند که شرایط به گونه ای است که به دلیل وجود مشکلات مشترک باید هم اندیشی و چاره اندیشی کنیم. ما به عنوان بازوان توانمند نظام عدالت اجتماعی و قضایی همکاری و از تمام قوا استفاده می کنیم، در مقابل این توقع را هم داریم که مدیران جامعه، روسای سه قوه و به ویژه قوه قضاییه از ما حمایت کنند. ما اگر نباشیم بخش مهمی از چرخه نظام اداری به ویژه نظامی که نیاز به تنظیم و تنسیق دارد دچار مشکل خواهد شد. وکلایی که یک عمر بار تجربه را به دوش می کشند و بعد در جهت ارتقای وضع مطالعه می کنند، دوستانی که با وضعیت سخت ثبت امور سعی می کنند کوچکترین اشتباهی انجام ندهند تا حقوق مردم محفوظ باشد و هر اشتباهی با واکنش های شدید مواجه خواهد شد، نیازمند حمایت هستند. حمایت از جامعه سردفتران و وکلا نیاز به حمایت دولت دارد و مهمتر از همه ما باید از هم حمایت کنیم.

وی با بیان این که کانون وکلا در دوره های گذشته نشان داده است که هرجایی که نیاز به همفکری با کانون سردفتران باشد آمادگی لازم را دارد،‌ گفت: باید هم فکری و هم آوایی کنیم. ما و کانون سردفتران و دفتریاران هر دو یک حرفه را با یک جامعیت وسیع و یک تخصص ویژه انجام می دهیم و می توانیم یاریگر یکدیگر باشیم.

نجفی توانا در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه امروز دنیای انتقال تصدی گری به بخش های غیر دولتی و حتی غیرعمومی است، گفت: مبحث مورد توجه دیگر در این زمینه عدم تمرکز است. نمی دانم چه اتفاقی افتاده است که برخی می خواهند چند نهاد نیمه جان را ناتوان تر کنند. در حالی که هر چقدر این نهادها تضعیف شوند،‌ مراتب متوجه مردم و نظام خواهد بود.

وی تاکید کرد: کارگروه مشترکی بین کانون سردفتان و کانون وکلا می تواند بسیار اثرگذار باشد. ما دردهای مشترکی داریم، گمان می کنم درمان مشترکی هم داشته باشیم.  

 در ادامه دشتی اردکانی،‌رییس کانون سردفتران و دفتریاران هم با تبریک ایام ولادت امام زمان (عج) و اعیاد شعبانیه و همچنین تبریک انتخاب اعضای جدید هیات مدیره کانون وکلا، گفت: ما دو قشر تاثیر پذیر (وکالت و سردفتری) هستیم که مظلوم مانده و مورد حمایت قرار نمی گیرد. انتظار ما از مسئولان جامعه این است؛ از وکلای جامعه که از فرهیختگان این آب و خاک هستند و سردفترانی که همه از نخبگان هستند حمایت بیشتری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه هر دو کانون وکلا و سردفتران می توانند کمک های بسیاری به هم  داشته باشند،‌ادامه داد: دیدار اعضای کانون وکلا و کانون سردفتران نباید به یک جلسه تبریک محدود شود. هر دو کانون ظرفیت های بزرگی دارند. ما باید دست به دست هم دهیم تا قوانینی که در مجلس تصویب می شود مورد بررسی بیشتری قرار گیرد. اخیرا قانون دفاتر اسنادرسمی مصوب سال ۱۳۵۴‌ در مجلس مطرح شده و متاسفانه بسیاری از مواد طرحی که نمایندگان مجلس ارایه کرده اند، مورد تایید جامعه سردفتری نیست. ملاقاتی هم که با آیت الله لاریجانی داشتیم، عرض کردیم حداقل زمان اخذ تصمیمی که قرار است در مورد دفاتر اسنادرسمی، یک نفر از کانون سردفتران در جلسه حضور داشته و  نظرات خود را ارایه کند.

‌رییس کانون سردفتران و دفتریاران به سمینار بین المللی سردفتری که در مرداد ماه سال جاری در کانون سردفتران برگزار خواهد شد اشاره کرد و افزود: در این همایش از سردفتران ۱۴کشور دعوت به عمل آورده ایم و تعداد بسیاری از همکاران سردفتر و دفتریار شرکت خواهند کرد. خوب است که همایش یا سیمناری را به صورت مشترک با  مشارکت کانون وکلا و کانون سردفتران برگزار کنیم و امیدواریم تجربه برگزاری همایش بین المللی سردفتری مقدمه برگزاری همایش های و سمینارهای مشترک بعدی با کانون وکلا باشد.

دشتی اردکانی به کارهای علمی و فرهنگ سازی از جمله ساخت فیلم و برنامه های مشابه اشاره و تاکید کرد: آموزش در کشور ما مغفول مانده و می توانیم با جلسات مشترکی که با هم خواهیم داشت، ‌مشکلات آموزشی که بعضا وجود دارد را مرتفع کنیم.

وی همچنین درخواستی را مبنی بر محاسبه و منظور شدن سابقه سردفتری در پذیرش وکلا همانند سابقه قضاوت مطرح و تاکید کرد، کانون سردفتران و دفتریاران در زمینه لایحه استقلال کانون وکلا در مجلس از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

در ادامه این جلسه هریک از اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران و کانون وکلا به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا