قطعا مجلس لایحه‌ای متفاوت را تبدیل به قانون خواهد کرد

محمدعلی اسفنانی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس

قطعا مجلس با بررسی و کارشناسی لایحه‌ای متفاوت را تبدیل به قانون خواهد کرد

در حال حاضر این لایحه جامع وکالت در هیات دولت است

یک عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: مجلس بدون هیچ جهت‌گیری خاصی و با نگاهی حقوقی و قانونی لایحه جامع وکالت را مورد بررسی قرار می‌دهد و جای نگرانی وجود ندارد.

محمدعلی اسفنانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در خصوص بحث‌های پیش آمده درباره لایحه جامع وکالت، گفت: به طور کلی لایحه معمولا به دو صورت به مجلس ارسال می‌شود؛ یکی لایحه‌ای که دولت خود مستقیما ارسال می‌کند و دیگری لوایحی که بنا به اختیاراتی که قانون اساسی به قوه قضاییه داده به عنوان لوایح قضایی آن را به هیات دولت ارسال کرده و دولت آن را به مجلس ارجاع می‌دهد.

وی در ادامه بیان کرد: البته لزومی ندارد اگر از قوه قضاییه یک لایحه قضایی به مجلس می‌آید فقط مباحث مطرح شده توسط این قوه در آن در نظر گرفته شود و مجلس الزامی ندارد همه آنچه در لایحه مربوطه می‌آید را تصویب کند و قطعا مجلس با بررسی و کارشناسی لایحه‌ای متفاوت را تبدیل به قانون خواهد کرد.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطرنشان کرد: این ارسال‌کننده لایحه است که آن را قضایی اعلام می‌کند اما مجلس قطعا تغییرات جدی در آن ایجاد کرده و حتی اگر صلاح نداند کاملا‌ آن را رد کرده و از گردونه خارج می‌کند.

اسفنانی با اشاره به اختلافات موجود بر سر تنظیم لایحه جامع وکالت، تصریح کرد: قوه قضاییه با ارسال این لایحه مباحثی را در بحث وکالت مطرح کرده که نگرانی‌هایی برای جامعه وکالت به وجود آورده است.

وی افزود: مجموعه کانون‌های وکلای دادگستری طبق قانون استقلال وکلا، کانونی مستقل هستند که هیچ وابستگی خاصی به دولت و قوه قضاییه ندارند اما قوه قضاییه مدعی است که در این قانون باید تغییراتی به وجود آید و نظارت بر این جامعه توسط قوه قضاییه صورت بگیرد آن هم به نحوی که این قوه مطرح کرده است.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین یادآور شد: این در حالی است که کانون‌های وکلا معتقدند این شیوه عملکردی که در لایحه دیده شده در واقع نظارت بر کانون وکلا را از حد گذرانده و استقلال آنها را دچار خدشه می‌کند و وکلای دادگستری نگران آن هستند که مبادا استقلال‌شان دچار آسیب شود و در حال حاضر مناقشه موجود میان وکلا و قوه قضاییه سر این موضوع است.

اسفنانی در پایان گفت: در حال حاضر این لایحه در هیات دولت است و باید منتظر ارسال آن به مجلس شورای اسلامی باشیم اما قطعا مجلس عملکردی بدون جهت‌گیری خاص خواهد داشت و با نگاهی حقوقی و قانونی این لایحه را بررسی می‌کند و جای نگرانی نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا