آیین نامه اجرایی قانون حمایت قضایی و بیمه ‌ای از ماموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل بانی

مصوبه شماره۱۳۶۱۴۳/ت۵۸۴۳۲هـ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵ هیات وزیران

وزارت دادگستری ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ  وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

وزارت کشور ـ وزارت جهادکشاورزی ـ سازمان حفاظت محیط ­زیست ـ سازمان برنامه و بودجه کشور

هیأت وزیران در جلسه ۱۹/۱۱/۱۳۹۹ به پیشنهاد شماره ۵۳۲۷۳ مورخ ۶/۱۱/۱۳۹۹ وزارت دادگستری (با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و هماهنگی سازمان حفاظت محیط­زیست و وزارت جهادکشاورزی) و به استناد ماده (۳) قانون حمایت قضایی و بیمه ‌‏ای از ماموران یگان حفاظت محیط­ زیست و جنگل­بانی ـ مصوب ۱۳۹۹ـ آیین‏‌نامه اجرایی قانون مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‏‌نامه اجرایی قانون حمایت قضایی و بیمه ‌‏ای از ماموران یگان حفاظت محیط­ زیست و جنگل­بانی

ماده۱ـ در این آیین ‏نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‏روند:

۱ـ قانون: قانون حمایت قضایی و بیمه ‌‏ای از ماموران یگان حفاظت محیط­ زیست و جنگل­بانی ـ مصوب ۱۳۹۹ ـ .

۲ـ بیمه‌‏گر: شرکت بیمه ‏ای که مجوز فعالیت از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده باشد و در ازای دریافت حق بیمه، جبران خسارت ناشی از حوادث تحت پوشش و مسئولیت مدنی را طبق قانون و این آیین‏نامه به عهده می ‏گیرد.

۳ـ دستگاه مشمول: سازمان حفاظت محیط ­زیست و سازمان جنگل‏ها، مراتع و آبخیزداری کشور.

۴ـ ماموران: ماموران یگان حفاظت دستگاه‏های مشمول اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی که در قالب دستورالعمل تشکیل یگان‏های حفاظت در دستگاه‏های اجرایی، تسلیح و ضابط خاص قضایی محسوب می ‏شوند و همچنین سایر افراد غیر از ماموران یگان حفاظت که از سوی دستگاه‏های مشمول بر اساس قوانین و حسب مورد برای انجام ماموریت‏های سازمانی استفاده می‏شوند، مانند ماموران اجرایی محیط­زیست و منابع طبیعی.

ماده۲ـ در مواردی که ماموران با رعایت قانون، سلاح به کارگرفته و شخص یا اشخاص بی‏گناهی مقتول یا مجروح شده یا می‏شوند و یا خسارت مالی بر آنان وارد گردیده یا می‏گردد، پرداخت دیه و جبران خسارات مذکور به طور کامل بر اساس رأی مرجع قضایی از محل اعتبارات مصوب مربوط توسط دستگاه مشمول ذی‏ربط صورت خواهد گرفت.

تبصره۱ـ دستگاه‏های مشمول برای تامین دیه و خسارت موضوع این ماده، حسب مورد می‏ توانند مسئولیت مدنی ماموران خود را به طور کامل نزد یکی از بیمه‏ گران بیمه کنند.

تبصره۲ـ مامورانی که قبل از تصویب قانون مبادرت به بکارگیری سلاح نموده و از این لحاظ ملزم به پرداخت دیه یا جبران خسارت گردیده‏ اند، ولی وجوه مربوط توسط سازمان متبوع مامور پرداخت نشده باشد، بدهی آنان با ارایه اسناد و مدارک لازم از محل اعتبارات این آیین‏ نامه پرداخت خواهد شد.

ماده۳ـ دستگاه‏های مشمول مکلفند ماموران خود را در انجام وظایف و ماموریت‏شان مطابق قانون در قبال شهادت، فوت، بیماری صعب‏‌العلاج، نقص عضو و از کارافتادگی مطابق قوانین مربوط به میزان دیه مرد مسلمان در ماه‌‏های حرام و در مورد سایر حوادث به طور کامل نزد یکی از بیمه‌‏گران بیمه نمایند.

تبصره۱ـ میزان تعهد بیمه‏ گر در موارد شهادت و فوت طبق قوانین مربوط و در مورد نقص عضو، از کارافتادگی، بیماری صعب‏ العلاج و حوادث برابر با مبلغ مندرج در قرارداد بیمه است.

تبصره۲ـ در صورتی که دستگاه مشمول ماموران خود را در اجرای این ماده بیمه نکرده باشد یا خسارت وی به طور کامل پوشش داده نشده باشد، دیه و خسارت حادث شده از محل اعتبارات مصوب مربوط دستگاه مشمول ذی‏ربط پرداخت می‏شود.

ماده۴ـ دستگاه‏های مشمول می‏توانند علاوه بر جبران خسارت وارده توسط بیمه‏ گر، با تأیید بالاترین مقام دستگاه و با رعایت مقررات مربوط، به مامورانی که در جهت انجام وظیفه مطابق قانون متحمل صدمات بدنی و ضرر و زیان مالی شده‏اند، ظرف یک­سال کمک مالی نمایند.

ماده۵ ـ ماموران دستگاه‏های مشمول از حمایت‏های موضوع قانون حمایت قضایی از کارکنان دولت و پرسنل نیروهای مسلح ـ مصوب ۱۳۷۶ ـ با اصلاحات بعدی و آیین‏ نامه اجرایی آن موضوع تصویب‌نامه شماره ۲۸۲۱۲/ت۲۰۴۷۴هـ مورخ ۳/۷/۱۳۷۹ و اصلاحات بعدی آن برخوردار می باشند.

ماده۶ ـ سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است همه ساله اعتبار لازم جهت اجرای ماده (۲) این آیین ‏نامه را در ردیف جداگانه در لایحه بودجه سنواتی و اعتبار لازم جهت حق بیمه مربوط به پوشش بیمه‏ای ماموران موضوع ماده (۳) و همچنین اجرای ماده (۴) این آیین­ نامه را ذیل ردیف هر یک از دستگاه‏ های مشمول پیش‏بینی و تأمین نماید.

تبصره ـ اعتبارات مذکور بر پایه درخواست دستگاه‏های مربوط تخصیص می‏ یابد و طبق مقررات ذی‏ربط در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

ماده۷ـ در مواردی که دستگاه‏های مشمول اقدام به استفاده از تشکل‏های مردم نهاد، همیاران طبیعت، نیروهای داوطلب مردمی و نیروهای سایر دستگاه‏ها ‌نمایند، از حمایت‏های قانونی، قضایی و بیمه ‏ای موضوع این آیین‌نامه و مواد (۹)، (۱۶) و (۲۰) قانون مدیریت بحران کشور ـ مصوب ۱۳۹۸ ـ بهره‌مند خواهند شد.

تبصره ـ نیروهای مشمول این ماده باید در سامانه همکاری داوطلبانه دستگاه مشمول ثبت نام کنند. دستگاه مشمول طبق فهرست اعلامی به بیمه‏ گر نسبت به برقراری پوشش بیمه‏ مسئولیت مدنی و حوادث داوطلبان اقدام می‏ نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا