قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ابلاغ شد

توسط رئیس‌جمهور

پایگاه خبری اختبار- رئیس‌جمهور قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را ابلاغ کرد.

به گزارش اختبار، این قانون که ابتدا با نام «طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار» به مجلس تقدیم شده بود پس از پشت سر گذاشتن حواشی متعدد و سه مرتبه رد شدن از سوی شورای نگهبان نهایتاً در ۱۴۰۱/۱/۳۱ به تایید شورای نگهبان رسید.

رئیس‌جمهور نیز این قانون را امروز، شنبه ۱۰ اردیبهشت برای اجرا به قوه قضاییه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.

مهم‌ترین مواد این قانون، مواد ۳، ۴ و ۵ آن است که نحوه جذب متقاضیان مشاغل سردفتری اسناد رسمی، کارشناسی رسمی دادگستری و وکالت را به شکل جدی تغییر داده است.

بر این اساس، داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالاترین امتیاز را در این آزمون‌ها کسب کنند، به عنوان پذیرفته شده محسوب خواهند شد.

برای مشمولان بند «چ» ماده (۸۸) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه (ایثارگران)، نصاب مذکور حداقل شصت درصد (۶۰%) است.

بر اساس قانون مدنی، مصوبات مجلس شورای اسلامی پس از طی مراحل قانونی به رئیس جمهور ابلاغ می‌شود. رئیس جمهور باید ظرف مدت پنج روز آن را امضا و به مجریان ابلاغ نماید و دستور انتشار آن را صادر کند و روزنامه‌ی رسمی موظف است ظرف مدت ۷۲ ساعت پس از ابلاغ، منتشر نماید و قوانین‌، پانزده روز پس از انتشار، در سراسر کشور لازم‌الاجرا هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. با سلام به همکاران وکیل و کارآموزان و همه افراد متقاضی برای ورود به این منصب،با نگاهی مختصر به منصب طبابت می توان دریافت که ایشان تا رسیدن به درجه عمومی دکتری،چیزی شبیه دو اختبار و کارآموزی و کارورزی را طی می کنند و تا قبل از عبور از هر مرحله نمی توانند به درجه بعدی بروند و برای عدم رد کردن آن مرحله نیز محدودیت دفعات وجود دارد و گاها موجب مردودی کامل اشخاص می شود. و پس از درجه عمومی در تخصص و فوق تخصص نیز عیناً چنین خبره سنجی هایی با اسامی دیگر وجود دارد که ما می‌توانیم آن را به اختبار در رشته خود تعبیر کنیم. حال اگر منصب وکالت را پر اهمیت تر ندانیم ،کم اهمیت تر هم نیست و به نوعی دیگر با جان و مال و زندگی مردم سر و کار دارد. در شیوه قبلی افراد صالح و با تخصص کافی،نهایتاً پس از دو یا سه بار در آزمون پذیرفته می‌شدند و به همین علت مرحله اختبار در انتهای کار آموزی عملاً به مرحله‌ای تشریفاتی تبدیل شده است و افراد با نمره ۱۰ از ۲۰ قبول میشوند((در صورتی که معدل بالای ۱۲ !!!بیاورند یک تا دو درس نیز با نمره بالای ۷ !! مورد قبول بوده و پذیرفته می شوند)) لیکن با وضعیت فعلی که ورودی افراد، بسیار بالا خواهد رفت و اشخاص با نمرات تراز بسیار پایین تری می توانند امتحان تستی را قبول شوند،قطعاً کانون وکلا میبایست حسب وظیفه ذاتی خود،که سنجش صلاحیت افراد می باشد. ((و در همه جای دنیا همین طور است و در ایران هم در رشته پزشکی به شرح فوق الذکر می باشد)) به این وضعیت تشریفاتی اختبار و نمرات ۱۰ و دو نمره بالای هفت پایان داده،و مرحله اختبار را، که از دو بخش شفاهی و کتبی تشکیل می شود با معیارهای استاندارد تر و غیر تشریفاتی برگزار نمایند تا این لطمه شدیدی که این قانون غیر قابل قبول و فاجعه بار، به سطح تخصص علمی افراد و وکلای آینده و کانون های وکلا وارد می کند،تا حدی جبران گردد،و همچنین وظیفه خود را نسبت به مردم و وکلا و کارآموزان فعلی،اجابت نموده باشد و از ریزش سطح تخصص و صلاحیت وکلای کشور تا حدی جلوگیری شود.

  2. سلام ببخشید میخواستم بپرسم یعنی الان آزمون مرکز وکلا روز ۲۳ ام بر اساس این قانونه؟
    آخه موقع ثبت نام ما حوزه انتخاب کردیم
    الان اگه این قانون اجرایی بشه یعنی داوطلبا هر حوزه جدا رقابت میکنن
    و اگه ممکنه برگزاری آزمون کانون رو هم پیگیری کنید
    این مسئولین اسکودا اصلا به فکر آزمون نیستن
    انگار از خداشونه آزمونی برگزار نشه !!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا