قانون اصلاح ماده (۱۸۲) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

مصوب: 1400/10/5

قانون اصلاح ماده (۱۸۲) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

ماده واحده ـ ماده (۱۸۲) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اصلاح می‌شود:

۱ـ در صدر ماده (۱۸۲) قانون، بعداز عبارت «تسلیم نماید» عبارت «رسیدگی به لایحه بودجه به ترتیب زیر به صورت دوشوری خواهد بود:» جایگزین عبارت« نحوه رسیدگی به لایحه بودجه یک شوری خواهد بود و ترتیب رسیدگی به شرح ذیل می‌باشد:» می‌گردد.

۲ـ جزء (۱) ماده (۱۸۲) ، به شرح زیر اصلاح می‌شود: «۱ـ ابتدا لایحه بودجه به همراه پیوست‌ها و جداول به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود. کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف مدت پنج روز از زمان وصول لایحه، گزارش خود را در مورد کلیات منتشر کند. گزارش کمیسیون تلفیق مطابق آئین‌نامه داخلی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

در جلسه رسیدگی به کلیات، بعداز گزارش کمیسیون تلفیق، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات نیز به مدت ده دقیقه استماع می‌شود، سپس مطابق بند ج ماده (۱۰۸) قانون آیین‌نامه داخلی کلیات لایحه بودجه مورد رسیدگی قرار گرفته و رأی‌گیری به‌عمل می‌آید، چنانچه کلیات به تصویب مجلس برسد، نمایندگان می‌توانند حداکثر ظرف مدت ده روز پیشنهاد‌های خود را به کمیسیون‌های تخصصی تقدیم نمایند.

پس از انتشار گزارش شور دوم نیز کمیسیونهای تخصصی و نمایندگان ده روز فرصت دارند تا پیشنهاد‌های خود را ثبت نمایند. در صورتی که کلیات لایحه بودجه به تصویب مجلس نرسد، مراتب به دولت اعلام می‌شود تا حداکثر ظرف مدت پانزده روز لایحه را اصلاح و به مجلس ارائه کند تا در صورت تصویب کلیات در مجلس، رسیدگی به جزئیات مطابق فرآیند این ماده انجام شود، مدت مذکور با موافقت هیأت رئیسه حداکثر تا مدت ده روز قابل تمدید است.

۳ـ در جزء (۲) ماده (۱۸۲) قانون، عبارت «تصویب کلیات لایحه در صحن» جایگزین عبارت «چاپ و توزیع لایحه» می‌شود.

۴ـ در جزء (۴) ماده (۱۸۲) قانون، عبارت «پس از رسیدگی به کلیات بودجه و تصویب آن» حذف می‌شود.

۵ ـ تبصره (۳) ماده (۱۸۲) قانون حذف می‌شود.

قانون فوق مشتمل بر ماده‌ واحده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ پنجم دی‌ماه یکهزار و چهارصد مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۸/۱۰/۱۴۰۰ به تایید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ محمدباقر قالیباف

همچنین میتوانید طرح اصلاح ماده (۱۸۲) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را در اینجا ببینید:

طرح اصلاح ماده (۱۸۲)قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا