قانونی برای دریافت پروانه وکالت بدون آزمون

تعارض منافع نمایندگان مجلس با اصلاح ماده 8 لایحه استقلال کانون وکلا به نفع فارغ التحصیلان جوان

پایگاه خبری اختبار- آزمون وکالت یکی از دغدغه های جدی فارغ التحصیلان رشته حقوق است، با این حال عده زیادی هم هستند که بدون آزمون موفق به دریافت پروانه وکالت می شوند.

در حالی که ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان جوان رشته حقوق از سوی برخی مسوولان و نمایندگان مجلس به عنوان یکی از اهداف ارائه طرح ها و برنامه های مختلف مطرح می شود، همه ساله عده ای که کم هم نیستند و عمدتا در سنین بالا و بازنشستگی هستند بدون شرکت در آزمون وکالت پروانه وکالت دریافت می کنند.

ماده ۸ مسیر قانونی دریافت پروانه وکالت بدون آزمون

کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور طبق مادۀ ۸ اصلاحی ۱۳۷۳ لایحه قانونی استقلال کانون وکلا ملزم هستند به افراد مشمول بندهای چهارگانه ذیل این ماده بدون شرکت در آزمون، پروانه وکالت بدهند.

با توجه به حکم صریح قانون، کانون های وکلای دادگستری راهی برای خودداری از اعطای پروانه وکالت به این افراد ندارند و در صورت خودداری این افراد می توانند با شکایت به دادگاه عالی انتظامی قضات الزام هیات مدیره کانون وکلا به صدور پروانه وکالت را بخواهند.

چرا مجلس شورای اسلامی ماده ۸ را اصلاح نمی کند ؟

در حالی که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی دغدغه خود را تسهیل اخذ پروانه وکالت و اشتغال فارغ التحصیلان جوان عنوان می کنند، ولی در این سال ها هیچ اقدامی برای اصلاح این ماده و اختصاص معادل این ظرفیت از ورودی های بدون آزمون به حرفه وکالت به فارغ التحصیلان جوان انجام نداده اند.

بارها در گوشه و کنار از تعبیر «تعارض منافع» به منظور القای مخالفت کانون های وکلای دادگستری با ورود جوانان به حرفه وکالت استفاده می شود، در حالی که کانون های وکلای دادگستری اختیار و تاثیر کمرنگی در تعیین ظرفیت و یا گزینش داوطلبان حرفه وکالت دارند.

تعارض منافع نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح ماده ۸

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به موجب بند ج ذیل ماده ۸ مذکور می توانند پس از گذراندن یک دوره نمایندگی مجلس و با داشتن مدرک کارشناسی حقوق یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه علمیه قم و ۵ سال سابقه کار قضایی پروانه وکالت دریافت کنند.

بنا بر این خود نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در قبال موضوع ورود بدون آزمون افرادی که هیچیک مصداق افراد جویای کار نیستند دارای تعارض منافع جدی هستند.

شاید تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی که با استفاده از بند ج ماده ۸ وارد حرفه وکالت می شوند قابل توجه نباشد، ولی اصلاح نشدن ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکالت موجب شده است تا سالانه عده بسیار زیادی از قضات بازنشسته یا مستعفی و کارمندان بازنشسته بتوانند با استفاده از بند های دیگر این ماده وارد حرفه وکالت بشوند.

ظرفیت اشغال شده توسط متقاضیان ماده ۸ لایحه استقلال کانون وکلا

دکتر عیسی امینی رییس سابق کانون وکلای دادگستری مرکز پیش تر اعلام کرده بود که سالانه حدود ۳۶۰۰ قاضی بازنشسته از طریق ماده ۸ قانون وارد حرفه وکالت می شوند.

به این تعداد باید عده کارمندان بازنشسته سمت های حقوقی ادارات دولتی و وابسته به دولت و نهادها و نیروهای مسلح (مشمولان بند دال)، که بخش عمده متقاضیان را تشکیل می دهند نیز افزود.

مادۀ ۸ اصلاحی ۱۳۷۳ لایحه قانونی استقلال کانون وکلا :

باشخاص زیر پروانه وکالت درجه اول از طرف کانون وکلاء داده میشود:

‌الف – بکسانیکه دارای دهسال متوالی یا پانزده سال متناوب سابقه خدمات قضائی بوده و لااقل پنج سال ریاست یا عضویت دادگاه داشته باشد‌ و سلب صلاحیت قضائی از آنها از طرف دادگاه عالی انتظامی قضات نشده باشد.

ب – کسانیکه دارای دانشنامه لیسانس بوده و ۵ سال سابقه خدمات قضائی داشته باشند و سلب صلاحیت قضائی از طرف دادگاه عالی انتظامی از‌آنها نشده باشد.

ج – نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گذراندن یک دوره کامل نمایندگی که دارای لیسانس قضائی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه‌علمیه قم و ۵ سال سابقه کار قضائی در محاکم باشند.

د – کلیه کسانیکه دارای لیسانس حقوق قضائی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه علمیه قم با حداقل ۵ سال سابقه کار متوالی یا ۱۰ سال ‌متناوب در سمتهای حقوقی در دستگاههای دولتی و وابسته به دولت و نهادها و نیروهای مسلح باشند و بعد از اجرای این قانون با داشتن سی سال‌ سابقه خدمت بازنشسته شوند بدون رعایت شرط سن با انجام نصف مدت مقرر کارآموزی.

تبصره۱ – کسانیکه دارای دانش نامه لیسانس بوده و دو سال سابقۀ خدمت قضائی داشته باشند از انجام دوره کارآموزی معاف میباشند. ولی در این ‌مورد مدت انتظار خدمت از لحاظ اخذ پروانۀ وکالت جزء خدمت محسوب نمیشود.

تبصره ۲ – کانون ملزم است در مورد تقاضاهای پروانه کارآموزی یا وکالت ظرف مدت شش ماه اتخاذ تصمیم نماید. ‌

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴۵ دیدگاه ها

  1. سلام . این گونه قوانین اگر درست عمل شود هیچ گونه مشکلی ندارد . متاسفانه مشکل اینجاست که نه تنها قانونگذاران ما و حتی وکلای قدیمی که بعضا رئیس هیت مدیره های کانون های وکلا هستند هیچگونه مطالعه تطبیقی بر روی موارد مشابه نداشتند . آیا شما می دانستید در ایالات متحده آمریکا و انگلستان گروه عمده ای از قضات از بین وکلای دادگستری که حداقل ۲۰ سال سابقه کارداشته باشند انتخاب می شوند . بعد شما خواهید دید که اینگونه قضات چه آرایی صادر می کنند . قضات سیستم کامن لا وقتی شما یک رای آنان را ببینید خواهید دید چگونه با نظر و استدلال آراء خود را صادر می کنند و گاها پیش می آید که پرونده ای که فقط ۵ صفحه محتویات شکایت یا لایحه طرفین بوده قاضی آن سیستم تا ۳۰ صفحه رای با استدلال صادر کرده و همین امر موجب می شود این آراء در کتابهای حقوقی به عنوان منبع مهم حقوقی مورد استفاده دیگر قضات و دانشجویان رشته حقوق قرار گیرد . و از طرفی وکالت هم تخصصی در آن نظام حقوقی دنبال می شود یعنی یک وکیل فقط به حقوق خانواده می پردازد و یک وکیل به حقوق گمرک و یک وکیل به تصادفات و یک وکیل به محیط زیست و یک وکیل به امور کیفری و دیگری به امور حقوقی ( البته خود امور کیفری و حقوقی هم ده ها شاخه دارد , یعنی یک نفر به امور قتل و ضرب و جرح و دیگری به سرقت و… و یک وکیل حقوقی به امور تجاری و دیگری به امور ارث و… می پردازند ) متاسفانه ما چنین تقسیم بندی در کشورمان نداشتیم و هیچکدام از مسئولین در مراجع مربوطه و حتی کانونهای وکلا به این امر مهم توجه نکرده اند . چرا ؟ چون با تخصصی شدن امر وکالت درآمد وکلا هم کاهش می یابد و این امر خوشایند کانونهای وکلا و بسیاری از وکلا نیست ولی از طرفی کیفیت کار بسیار بالا می رود و تعداد کیلی که مورد نیاز برای این امر هست بسیار زیاد هست به گونه ای که حتی اگر کلیه فارغ التحصیلان حقوق هم وکیل شوند و سالانه باز هم اضافه شوند باز وکیل کم داریم .پس دوستان وقتی استدلالی می کنید یا نظری می دهید سعی کنید بر اساس مستندات و وقایع باشد . به امید تخصصی شدن امر وکالت که همه فارغ التحصیلان حقوق به کار گرفته شوند و از طرفی از تجربیات قضات محترم و کارمندان زحمت کش دستگاههای اداری استفاده شود .

  2. خدا رو شکر که برای بازنشستگان و نمایندگان که حقوق و مزایایی مادام العمر دارند شغل ایجاد کردید به درک به جهنم که ما لیسانس ها کار نداریم کانون خجالت داره وقاهت داره واقعا متاسفم براتون با این طرح و با این تصویب کردنتون مجالس یه مصوبه به نفع خودش رو داره تصویب میکنه بخاطر اینکه کسی حرفی نزنه یه دوتا حاشیه هم گذاشته کنار دستش این چه کمکی الان برا ما داره ای بابا ما که پاک دست شستیم از این مجلس این برنامه ها هرکسی به فکر خودشه

  3. ۶۵ سال پیش که با استقلال کانون وکلای دادگستری اشک شوق از دیدگان عدالت خواهان جاری شد در خاطر کسی نمیگنجید که ۶۵ سال بعد سالروز اسقلال کانون وکلای دادگستری با پایان حرفه شریف وکالت و عدالت خواهی رقم بخورد…عدالت خواهانی که به رسم هر ساله پذیرای شادباش بودید افسوس امسال باید برای ویرانی عدالت خواهی فاتحه فرستاده و عزاداری کنید. به هوش باشید که زین پس با رویی گشاده به اسقبال جفاکاری و زر و زور بشتابید. همان دم که برای حرفه شریف وکالت فاتحه نثار کردید رسالت عدالت خواهی و حق ستانی شما به پایان رسید. همان دم عدالت نیز ویران گشت.شما کسبه ای هستین در میان کسبه ی بیشمار دیگر. بیش از هر چیزی باید در اندیشه ثروت و منفعت خویش باشید. کسانی که تیشه به ریشه وکالت و عدالت خواهی میزنند و عده ای دیگر آوای سرور و شادی سر میدهند گمان مبرند که دیری نخواهد پایید و ظلم در مسند عدالت جا خوش میکند. به هوش باشید که آیندگان چنین جفایی را نخواهند بخشید… ظلمت هیچگاه پایدار نخواهد ماند و نور عدالت از هر روزنه ای رخ می نماید. …

  4. سلام خانم زنده دل دوستان کسی اطلاع داره هزینه تمدید سالانه پروانه وکالت معمولا چقدره ؟

  5. قبول دارم .
    ولی اینجانب نه وکیل و نه کاراموز شاید هنوز نه علمش را دارم نه خواهم داشت پس شاید بهتر باشد افرادی مثل من که هنوز ادبیات را خوب بلد نیستیم قبول نشویم .
    حال در پاسخ دیگری کاش به جای اینکه دنبال غلهای املایی اینجانب که علتش را هم احتمالا نمیدانید !!
    سعی در به چالش کشیدن مطلب عنوان شده را داشتید ، پسندیده تر بود .
    (( تایپ با گوشی معیوب ))

    1. سلام.عزیز.شما اعتماد به نفس ندارید.یقینا با تلاش و کوشش و علم اندوزی ، ممکن است از آنها بهتر بشوی.پس بدان که ماده هشت حق الناس است که آنان باید پاسخ امثال من را که دانش آموخته حقوق هستم ، اما در شرکت های صنعتی مشغول به کار هستم را بدهند.ان شاالله و یقینا من هم در آزمون وکالت قبول خواهم شد.متاسفانه من در علم ، تنوع طلب هستم. مذهبی ، روانشناسی ، الکترونیک ، برق صنعتی ، کامپیوتر ( آن زمان که هنوز آندروید پا نگرفته بود ، من در وبلاگم کتاب موبایل قوانین حقوقی و کیفری و ثبتی را فی سبیل الله ساختم ) ، جوشکاری برق و آرگون ، همه این موارد باعث شد ، که من از رشته اصلی م ( حقوق ) عقب بمانم. ( امان از تنوع طلبی ) . ماده هشتی ها برای من و شما در صورت تمرکز در منابع آزمون عددی نیستند و فقط در آخرت باید پاسخگو باشند و بس

  6. الان دقیقا ما باید چه خاکی رو سرمون بریزیم.من فارغ التحصیل حقوق دارم برای ازمون میخونم…با هزار تا امید و ارزو‌….
    اون وقت ی عده ….
    متاسفم. متاسف.
    ۳۶۰۰ قاضی بازنشسته🥺…

  7. متاسفانه هر سال شاهد افت علمی چشمگیر در ارائه خدمات حقوقی تخصصی به مردم هستیم و با سازوکار همین مرکز ۱۸۷ هر چه بیشتر دامن زده شد. همین اندازه میدونم که هیچکسی دلش به احوال دانشجویان بیکار و تحصیلکرده نسوخته، فقط در تدارک و تهیه وکلای بیکارن. اینکه وکیل نتونه بیمه بازنشستگی پرداخت کنه درد بزرگیه و انقدر این‌موضوع زیاد شد که خود کانون متعجب ماند.در آخر ای کاش که خرد بیشتری مصروف داشته میشد.

  8. ای بابا دلتون خوشه ها ۱داتون از جای گرم درمیاد..
    کوحالا مگه چقد از بندو ماده، هایی که، وجود، دارن همونطوری دقیق بهشون عمل میشه یا، اصلا&چقدز از افراد دزجایگاهی که لیاقتشو دازند جاگرفتن… که دنیال همین یه، بند هستین!؟

  9. کسی نمی خواهد جای شما را تنگ کند و این را بدان انحصار در هر زمینه ای فساد آور است، بر عکس نظر شما این انحصار وکالت است که موجب شده وکالت تجارت شود نه یک هنر چون انحصاری است و افراد به جز همین تعداد نمی توانند به کس دیگری رجوع کنند و این خود سبب غرور و فخر کاذب برای وکلاست که در نهایت موجب سوء استفاده و تجارت وکالت توسط آنهاست
    نمی گویم کانون جمع شود و یا به هر کسی پروانه وکالت دهند ولی باید دسترسی مردم به وکیل آسان و کم هزینه شود و برای این کار باید انحصار شکسته شود مطمئن باشید مردم خود می فهمند و قدرت تشخیص و تمیز دارند. باید به فهم مردم احترام گذاشت نباید خود را عقل کل دانست. برای مثال می‌توانند با حفظ فاصله و شان وکالت به افراد توانمند و با دانش و تجربه حقوقی اجازه مشاوره و انجام اقدامات مورد نیاز مردم داده شود مانند اموری که اکنون توسط سایت های وکالت انجام می شود و امثال اینها.
    در ضمن اگر شما در دانشگاه چیزی یاد نگرفتی دلیل نمی شود این را به همه فارغ التحصیل حقوق و دانشگاه ها تعمیم دهید.

  10. ما کارمندان قسمت حقوقی عملا با ده سال سابقه دراین قسمت وکسب تجربه فراوان ودفاع ازحقوق بیت المال با کمترین توقعی حالا با کنار رفتن این ماده، انگیزه مان را ازدست خواهیم داد مگه ی بازنشسته چندسال می تونه تودادگاه بدوه، ضمنا تو کشورهای پیشرفته ازافراد مسن وبا تجربه توکار کالت وقضاوت استفاده میشه نه افرادجوان وبی تجربه البته ما طرفداراشتغال جوانان عزیزکشورمون هستیم ولی کنارگذاشتن سرمایه های ی مملکت که همون افراددنیا دیده هستن به صرف ایجاد اشتغال کارصحیحی نیست،‌ نهایتاما تابع قانونیم.

    1. سلام . این رنجنامه جنابعالی زمان ارزش داشت که در حوزه اشتغال ، این کشور مدینه فاضله بود نه در حال حاضر که جوانان اکثریت فاقد شغل می باشند. از فحوای کلام حضرتعالی چنین به نظر می رسد که فقط می بایست افراد با تجربه وارد منصب قضاوت یا شغل وکالت شوند و افراد جوان جویای کار که بی تجربه خطابشان کردید باید تا سی و اند سالگی فقط بخوانند تا غول وکالت را شکست دهند و بالعکس جنابعالی و امثال شما که سالها دارای شغلی بودند و تشکیل زندگی دادند حال بعد از ۳۰ سال و یا ۱۰ سال کار حقوقی بیایند وکیل شوند و حتما انتظار دارید که آن جوانان بی تجربه حقوق خوانده هم در دفتر کار جنابان به شغل تایپیست لایحه و دادخواست مشغول شوند تا شاید تجربه ای کسب کنند.
      عجب روزگاریست که اشخاص با ده سال کار حقوقی که نه از زیر و بم حقوق مدنی سردر می آورند و نه حتی از عناصر حقوق جزا، بیایند به راحتی وکیل شوند تا از تجربیاتشان!!!! استفاده شود.

  11. با این قانون که ظاهرا نمایندگان مجلس به نفع خودشان تصویب کردند دادگستری جولانگاه وکلای بیسوادی خواهد بود که عریضه نویس های دادگستری برای آنها لایحه یا دادخواست تنظیم می کند و آه و حسرت برای مردم بیچاره که ندانسته پولشون را به وکلای بیسوادی می دهند

  12. نماینده های خوش اشتهایی داریم با گذراندن یک دوره نمایندگی هم وکیل میشن هم سردفتر .کلا با یه بار نمایندگی دنیای خودشونو اباد ودنیای مردمو ….به این نمط اگر قانون برانی ببری شیوه حقوقدانی .وکالت اندک اعتباری داشت هم اینا به باد دادن .برای یه پرونده باید از این به بعد التماس ارباب رجوع رو کرد .سردفتری رو هم که دارن همین بلارو سرش میارن . برای حل موضوع اولا ورودی رشته حقوق باید کم بشه چون این تعداد نیاز نیست ثانیا عناوین شغلی جدید ایجاد کنن مثلا بنگاه املاک یا خودرو باید لیسانس حقوق باشه یا در زمان اخذ پروانه یک کارشناس حقوق رو با بیمه معرفی کنه .این جوری پرونده های قضایی هم کاهش پیدا میکنه .

  13. سلام.
    استفاده از ظرفیت ماده ۸ یعنی بهره برداری از کوله بار تجربه کسانی که هم به لحاظ علمی و هم عملی به راحتی توانایی پذیرش تعهد به عنوان وکیل و ایفای نقش برای تحقق حقوق موکل را دارد.
    وکالت واقعا هنره و مجموعه ای از اقدامات برای این که توانایی حضور و دفاع صحیح و مجدانه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا