قانونی برای دریافت پروانه وکالت بدون آزمون

تعارض منافع نمایندگان مجلس با اصلاح ماده 8 لایحه استقلال کانون وکلا به نفع فارغ التحصیلان جوان

پایگاه خبری اختبار- آزمون وکالت یکی از دغدغه های جدی فارغ التحصیلان رشته حقوق است، با این حال عده زیادی هم هستند که بدون آزمون موفق به دریافت پروانه وکالت می شوند.

در حالی که ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان جوان رشته حقوق از سوی برخی مسوولان و نمایندگان مجلس به عنوان یکی از اهداف ارائه طرح ها و برنامه های مختلف مطرح می شود، همه ساله عده ای که کم هم نیستند و عمدتا در سنین بالا و بازنشستگی هستند بدون شرکت در آزمون وکالت پروانه وکالت دریافت می کنند.

ماده ۸ مسیر قانونی دریافت پروانه وکالت بدون آزمون

کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور طبق مادۀ ۸ اصلاحی ۱۳۷۳ لایحه قانونی استقلال کانون وکلا ملزم هستند به افراد مشمول بندهای چهارگانه ذیل این ماده بدون شرکت در آزمون، پروانه وکالت بدهند.

با توجه به حکم صریح قانون، کانون های وکلای دادگستری راهی برای خودداری از اعطای پروانه وکالت به این افراد ندارند و در صورت خودداری این افراد می توانند با شکایت به دادگاه عالی انتظامی قضات الزام هیات مدیره کانون وکلا به صدور پروانه وکالت را بخواهند.

چرا مجلس شورای اسلامی ماده ۸ را اصلاح نمی کند ؟

در حالی که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی دغدغه خود را تسهیل اخذ پروانه وکالت و اشتغال فارغ التحصیلان جوان عنوان می کنند، ولی در این سال ها هیچ اقدامی برای اصلاح این ماده و اختصاص معادل این ظرفیت از ورودی های بدون آزمون به حرفه وکالت به فارغ التحصیلان جوان انجام نداده اند.

بارها در گوشه و کنار از تعبیر «تعارض منافع» به منظور القای مخالفت کانون های وکلای دادگستری با ورود جوانان به حرفه وکالت استفاده می شود، در حالی که کانون های وکلای دادگستری اختیار و تاثیر کمرنگی در تعیین ظرفیت و یا گزینش داوطلبان حرفه وکالت دارند.

تعارض منافع نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح ماده ۸

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به موجب بند ج ذیل ماده ۸ مذکور می توانند پس از گذراندن یک دوره نمایندگی مجلس و با داشتن مدرک کارشناسی حقوق یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه علمیه قم و ۵ سال سابقه کار قضایی پروانه وکالت دریافت کنند.

بنا بر این خود نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در قبال موضوع ورود بدون آزمون افرادی که هیچیک مصداق افراد جویای کار نیستند دارای تعارض منافع جدی هستند.

شاید تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی که با استفاده از بند ج ماده ۸ وارد حرفه وکالت می شوند قابل توجه نباشد، ولی اصلاح نشدن ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکالت موجب شده است تا سالانه عده بسیار زیادی از قضات بازنشسته یا مستعفی و کارمندان بازنشسته بتوانند با استفاده از بند های دیگر این ماده وارد حرفه وکالت بشوند.

ظرفیت اشغال شده توسط متقاضیان ماده ۸ لایحه استقلال کانون وکلا

دکتر عیسی امینی رییس سابق کانون وکلای دادگستری مرکز پیش تر اعلام کرده بود که سالانه حدود ۳۶۰۰ قاضی بازنشسته از طریق ماده ۸ قانون وارد حرفه وکالت می شوند.

به این تعداد باید عده کارمندان بازنشسته سمت های حقوقی ادارات دولتی و وابسته به دولت و نهادها و نیروهای مسلح (مشمولان بند دال)، که بخش عمده متقاضیان را تشکیل می دهند نیز افزود.

مادۀ ۸ اصلاحی ۱۳۷۳ لایحه قانونی استقلال کانون وکلا :

باشخاص زیر پروانه وکالت درجه اول از طرف کانون وکلاء داده میشود:

‌الف – بکسانیکه دارای دهسال متوالی یا پانزده سال متناوب سابقه خدمات قضائی بوده و لااقل پنج سال ریاست یا عضویت دادگاه داشته باشد‌ و سلب صلاحیت قضائی از آنها از طرف دادگاه عالی انتظامی قضات نشده باشد.

ب – کسانیکه دارای دانشنامه لیسانس بوده و ۵ سال سابقه خدمات قضائی داشته باشند و سلب صلاحیت قضائی از طرف دادگاه عالی انتظامی از‌آنها نشده باشد.

ج – نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گذراندن یک دوره کامل نمایندگی که دارای لیسانس قضائی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه‌علمیه قم و ۵ سال سابقه کار قضائی در محاکم باشند.

د – کلیه کسانیکه دارای لیسانس حقوق قضائی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه علمیه قم با حداقل ۵ سال سابقه کار متوالی یا ۱۰ سال ‌متناوب در سمتهای حقوقی در دستگاههای دولتی و وابسته به دولت و نهادها و نیروهای مسلح باشند و بعد از اجرای این قانون با داشتن سی سال‌ سابقه خدمت بازنشسته شوند بدون رعایت شرط سن با انجام نصف مدت مقرر کارآموزی.

تبصره۱ – کسانیکه دارای دانش نامه لیسانس بوده و دو سال سابقۀ خدمت قضائی داشته باشند از انجام دوره کارآموزی معاف میباشند. ولی در این ‌مورد مدت انتظار خدمت از لحاظ اخذ پروانۀ وکالت جزء خدمت محسوب نمیشود.

تبصره ۲ – کانون ملزم است در مورد تقاضاهای پروانه کارآموزی یا وکالت ظرف مدت شش ماه اتخاذ تصمیم نماید. ‌

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴۵ دیدگاه ها

  1. کانون وکلا بجای اعمال قدرت ومنتفع بودن همه جوره وسلیقه ای عمل کردن آزمونهارو بزارن کنار وبه هرکسی که لیسانس حقوق گرفت پروانه وکالت بدهندآزمونهادردانشگاه داده شده وحق مسلم هرکسی است که حقوق خوانده پروانه بگیردهرکسب تونست کارمی کنه وهرکسی نتونست میره دنبال شغلی دیگرکه میتونه واین وضعیت ظلم آشکاراست وبه هیچ بازنشسته ای پروانه داده نشودتاکار برای جوانان مهیاباشد.انشااله

  2. سیستم فقط نگران شاغلین،بازنشسته ها و بچه هاشون و سهمیه دارانشونه.اگه یک مقدار هم دلش سوخت و خواست تامین بودجه کنه چه راهی بهتر از جیبه ما بدبختایی که در به در دنباله پروانه وکالت هستیم.
    انشالا از پس جواب دادن ما بر بیان

  3. با این همه هجمه ای که به کانون وکلا وارد میشه به نظر من هدف اصلی نابودی کانون وکلاست و همه ی ما میدونیم که باعث و بانی اصلی این خرابکاری ها چه شخصیه.متاسفانه تو مملکت ما شخصی که نفوذ سیاسی داشته باشه میتونه هرکاری که دلش بخواد انجام بده و عقده های حتی کودکیش رو هم ،سر هرجایی که بخواد خالی کنه و اینی که میبینید نمونه شه.
    هیچ ارگان یا سازمانی نیست بیاد گوش امثال اینارو بگیره پرتشون کنه بیرون از مجلس یا از هرجایی و بگه برو همونجایی که بودی و بخاطر عقده هات یه مملکت رو به فساد نکشون..
    بی قانونی و بی مسئولیتی و بی درایتی توی مملکت ما بیداد میکنه و هیچ چیز سرجای خودش نیست..
    توی کشوری مثل آمریکا میان هرسال توی هر ایالت مثلا ۵۰ نفر دانشجوی حقوق قبول میکنن و بعداز دانشگاه دوباره باید برای وکالت امتحان بدن ولی تو ایران عزیزمون توی یه شهر ۲۰۰ هزار نفری،هرسال ۳۰۰ دانشجوی حقوق رو قبول میکنن از آزاد و پیام نور گرفته تا میعاد و علمی کاربردی و بدون کنکور و…… خب مشخصه که این ها همه شون بیکار میشن.اصلا با عقل یه آدم سالم جور در نمیاد که این همه دانشجو باید چکاره بشن؟؟؟؟؟
    مگه توی رشته ی حقوق فقط وکالت هست؟قضاوت چی؟هیات علمی چی؟سردفتری چی؟نماینده ی حقوقی چی؟صدتا مثال مثل اینا…
    ولی چون اون شخصی که گفتم عقده ی وکالت رو دلش نقش بسته بود و از دوران دانشجویی بیسوادی رو تجربه کرده بود به همین خاطر اوضاع اینجوریه
    ما الان توی کلیه ی شعبات دادگاه ها شاهد کمبود قاضی هستیم و برای سه شعبه یک قاضی گذاشتن که اونم باید پرونده ت دوسال بمونه تا حکم صادر کنه برات…
    یعنی قوه قضائیه بودجه نداره که بیاد قاضی جذب کنه؟ااااایییننن همه کمبود قاضی داریم این همه کمبود کارمند اداری داریم توی قوه قضائیه ،این همه کمبود نماینده حقوقی ادارات دولتی و بانک ها داریم و……….
    بازهم وکالت بازهم وکالت بازهم وکالت….
    بازهم بی قانونی،بازهم بی درایتی،بازهم بی بند و باری،بازهم فساد….
    بازهم جناب بیسواد عقده ای….امیدوارم برسه به دست خودش…..سیاست مریض ناشی از عقده های شخصی نتیجه ش همینه..

  4. آزمون وکالت را برداریدوبا داشتن مدرک لیسانس حقوق اجازه دهید همه ی جوانان مشغول به کار شوند آنگاه ببینید چگونه با ایجاد رقابت وکلا ناچار می شوند سطح علمی خود را بالا برده وبا حق الوکاله پایین به بهترین شکل وکالت نمایند هم مردم راضی خواهند بود وهم کسی که لیاقت،تخصص و علم وانصاف بیشتری دارد با اعتبار کاری که به دست خواهد آورد به سود بیشتری خواهد رسید وافرادناکارآمدبه خودی خود حذف خواهند شد.

  5. با سلام و عرض ادب. نظر بنده به عنوان یک کارشناس ارش حقوق این است که با حذف آزمون و استصحاب از رویه ی قبل از انقلاب و حتی تا اوایل انقلاب، آزمون نباشد و همگان بتوانند بعد از فراغت از تحصیل وارد کارآموزی شوند و وکالت را در ۳ درجه قراردهند تا بنابر شایستگی افراد به درجات بالاتر ارتقا یابند و جلوی رانت و لابیگری و از این موارد گرفته شود. اگر کسی هم علم حقوقی ضعیفی داشته باشد قطعا خودش کناره گیری خواهد کرد. این اوضاع و احوال ظاهرا مفسده انگیز شده !!!! بنده امسال در مشاوره حقوقی قوه قضاییه قبول شدم ولی جواب چه بود؟!! مردود به دلیل پر شدن ظرفیت!!!!؟؟؟؟!!! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!!! برسد بدست مسئولین محترم و دلسوز! یاحق

  6. واقعا طرح خوبی است !
    میگم واقعا چرا در باب سایر مشکلات جامعه مثل کمبود پزشک یا پرستار یا داروساز و… این طرح ها رو عملی نمیکنن !!
    یعنی تهدیدی که یه دندانساز بی سواد برای جامعه میتونه داشته باشه بیشتر از یه وکیل بی سواد هستش ؟
    دانشگاه ازاد و پیام نور هم که همیشه آماده ان اشاره کنید یک میلیون دانشجو برا فردا برمیدارن همه رم عالم ، تحویل عالَم میدن …
    از ظرفیت ها استفاده کنیم …

  7. واقعا متاسف برای این آدم هایی که خود را مجری عدالت و قانون میدانند خیلی از دانشجوهای کارآمد و توانا نزدیک به ده سال کار کردند در حرفه خدمات قضایی ولیکن وقتی بیمه نبودند چه طوری اثبات کنند که در عریضه نویس یا خدمات قضایی انجام می دادند این های که گفتید همه شامل پارتی های خود میباشد و خارج از عدل و انصاف هست

  8. بی قانونی که میگن همینه خود قانون باعث بی قانونی و بی عدالتی هست که این همه جوان توانا بیکارن و کسانی که حقوق بازنشستگی خود را دارند کماکان مانع اشتغال جوانان شده و بیکاری و افسردگی بین آنها بیشتر میشه.

  9. یعنی واقعا افرین …

    بیشتر از ظرفیت کانون وکلا ، دارن سیستم انتخاب رو دور میزنن !

    ۳۶۰۰ قاضی !!!!!!!!!!!!!

    نکنه برا اشتغال این افراد مشکلی پیش بیاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  10. چی میشه
    اصلا کانون وکلای دادگستری را از بطن ور دارید وراحت بشیم ما وکلا
    ازاین استرس ازاین سردرگمی
    از اینکه به بهانه واهی(که جلسه میگذارند)
    هرروز چند میلیارد تومان ازخزانه دولت خارج میشه
    و….

  11. این سوال مطرح است آیا واقعا دغدغه شما اشتغال ماست ؟؟
    آیا راه های ساده تری نیست ؟
    آیا امکان انتخاب مشاور یا کمک یار برای وکلا بهتر نیست ؟
    آیا این بدان معنا نیست میخواهید نهاد وکالت را ازبین ببرید با بد بین کردن جامعه به وکلا … ؟
    با کدام پرونده هزاران هزار وکیل بی سواد میخواهید اضافه کنید ؟
    با کدام ساز و کار میخواهید دوره کار آموزی برگذار کنید ؟
    با کدام صلاحیت ؟ شخصی که در آزمون ( کانون وکلای دادگستری ) نصاب ۳۳ درصد در بین سهمیه ازاد و نصاب ۱۷ درصد در بین ایثارگران را کسب نکرده ایا خودتان میتوانید به وی اعتماد کنید ؟
    آیا راههای بهتری مثل نوشته بالا برای اشتغال ما نیست ؟
    آیا واژه بازنشستگی وکلا ، قضات و… از ذهنتان عبور کرده ؟
    آیا میدانید دانشجویی مثل من قبل از این که در ازمون کانون وکلا شرکت کنم ، فرق شاکی با خواهان یا اصلا نمیدانستم دادستان یا داسرا یعنی چه را !
    به نظر شخصی اینجانب که هنوز نه وکیل هستم نه کارآموز ، باید قدر زحمات کانون های وکلای دادگستری را بدانیم اینها نعمت هستند چرا ، چون دانشگاه به ما هیچ چیز یاد نداد در حالی که کانون توانست بفهماند حقوق یعنی چه، هر چه میدانم و حتی بقیه وکلا میدانند به لطف آزمون و زحمات کانون ها میباشد و حتی درخواست دارم ظرفیت کانون ها کاهش یابد چرا چون وکالت یعنی آبرو موکل و وکیل و … چه بسا یک اشتباه وکیل هیچ وقت قابل جبران نباشد اینجاست که بحث کیفیت ، آموزش و… مطرح میشود .

    وکیل یعنی هنرمند ، نه کاسب ، هر کسی به خاطر پول و بدون معلومات وارد این عرصه شود محکوم به باخت و تباهی برای خود و دیگران خواهد بود ‌و مسببین این کار به نظرم جزو اشخاصی خواهند بود که هیچ وقت پیش خداوند مطعال به علت تسهیل مورد بخشودگی و رحمت قرار نخواهند گرفت.

    تمام

    1. حرف منو زدی باریکلا . منم هنوز قبول نشدم. ولی میخونم تا قبول بشم میخونم که اول با سواد بشم. اخه یموشت بیسواد را پروانه بدن که از سر بیسوادی تازه حق مردم را پایمال کنن. همین الان طرف قبول میشه کار آموزی هم میره باز خبره خبره نشده.

      بعد انتظار دارید همه از راه برن وکالت کنن. که چی؟؟ به چی میخواهید برسید.

      بی سوادی . کوچیک و بی ارزش کردن وکیل؟؟؟؟

      خیر برای وکیل شدن همونطور که یکی مثل من روزی ۱۵ ساعت مطالعه میکنم . مطالعه باید بکنه.

      این بنده خدا ها که قبول میشن زحمت زیادی میکشن برای با سواد شدن. برا اینکه فردا بتونن واقعا از حق مردم دفاع کنن

      این انحصاری بودن نیست.

      این انتخاب افراد با سواده.

    2. درود بر تو و منطق و استدلال قویت ؛؛ بدون هیچ فکر و برنامه و ظرفیت کافی شغلی و اموزشی فقط میخوان مارو به خاک سیاه بشونن ؛؛ و نمیگن ورود بدون آزمون و آمادگی چه فساد و مشکل عظیمی در عرصه ی وکالت ایجاد میشه .

    3. با سلام
      من عذرخواهی می کنم ولی شما داخل همین چند سطر چندتایی غلط املایی دارید متأسفانه
      وکیل قبل از هرچیزی باید ادبیات رو خوب بلد باشه
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا