فروش سربازی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای مشمولان خارج و داخل کشور

پایگاه خبری اختبار- سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در نشست خبری امروز (شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰) خود به تشریح مذاکرات و مصوبات کمیسیون مذکور از جمله در مورد فروش خدمت سربازی به مشمولان داخل و خارج کشور پرداخت.رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ضمن تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق اعلام کرد که در جریان رسیدگی به لایحه بودجه پیشنهادی در زمینه فروش خدمت سربازی به مشمولان داخل کشور نیز مطرح شده است که به علت بالا بودن مبالغ پیشنهادی به تصویب نرسیده است.

پیشنهادی در مورد مشمولان نظام وظیفه داخل کشور

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، رحیم زارع در نشست خبری امروز به خبرنگاران گفت: در خصوص موضوع خرید خدمت سربازی برای مشمولان داخل کشور در کمیسیون تلفیق پیشنهادی ارائه شد که به دلیل بالا بودن مبالغ رای نیاورد برای مثال در این پیشنهاد برای دیپلم ۲۰۰ میلیون تومان، برای کارشناسی ۲۵۰ میلیون تومان، برای کارشناسی ارشد ۳۰۰ میلیون تومان، برای دکترای عمومی ۴۰۰ میلیون تومان و برای دکترای تخصصی ۵۰۰ میلیون تومان  در نظر بود.به

اکثر اعضای کمیسیون تلفیق به خرید خدمت مسمولان خارج از کشور رای دادند

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که مبنای تصمیم کمیسیون در خصوص خرید خدمت سربازی برای مشمولان غایب خارج از کشور چه بود، اظهار کرد: این پیشنهاد یکی از همکاران بود اگرچه هیچ برنامه‌ای از سوی دولت در این باره ارائه نشده بود، اما چون هنوز نظر نیروهای مسلح گرفته نشده این موضوع نهایی نیست و ممکن است یک رای‌گیری مجدد در این باره انجام شود. اگرچه در رای‌گیری اولیه اکثریت اعضاء به آن رای دادند. تاکید می‌کنم این موضوع هنوز نهایی نشده باید نظر نیروهای مسلح گرفته شود در صحن بررسی شود و به تایید شورای نگهبان هم برسد.

زارع در پایان اضافه کرد: موضوع خرید خدمت سربازی مشمولان خارج از کشور بیش از دو سوم در کمیسیون رای آورد؛ البته این موضوع نهایی نیست، این کار باید با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی درخصوص اختیارات رهبری معظم انقلاب و رعایت پیشنهاد نیروهای کل مسلح انجام شود و شاید یک رای گیری مجدد دراین خصوص شاهد باشیم.

بیشتر بخوانید:

احتمال تصویب پیشهاد فروش سربازی در مراحل بعدی تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۱

رحیم زارع پیش از این از امکان خرید خدمت سربازی توسط آن دسته از مشمولان غایب خارج از کشور که پنج سال از زمان فراخوان آنان به خدمت زیر پرچم می‌گذرد، با پرداخت پانزده هزار یورو خبر داده بود.

به نظر می رسد با توجه به تاکید سخنگوی کمیسیون تلفیق مبنی بر رای نیاوردن پیشنهاد فروش خدمت سربازی به مشمولان غایب داخل کشور، احتمال تصویب این پیشنهاد در مراحل بعدی بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ با مبالغ و شرایط متفاوت دور از ذهن نباشد.

رویکرد درآمدسازی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱

از جمله رویکرد درآمدسازی شدید دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ احتمال توسل به این شیوه مورد توجه دولت های قبل در تنگناهای بودجه ای برای تامین منابع را تقویت می کند.

فروش سربازی به مشمولان داخل کشور نخستین بار نیز تابعی از محدودیت بودجه ای دولت به تبع سقوط سنگین قیمت نفت در سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۷ بود.

آغاز فروش سربازی به مشمولان داخل کشور به تبع محدودیت های بودجه ای در سال ۱۳۷۷

دولت سیدمحمد خاتمی که درگیر سقوط قیمت نفت به حتی زیر ده دلار برای هر بشکه شده بود، طی بند ط تبصره ۹ لایحه بودجه ۱۳۷۷ کل کشور اجازه فروش خدمت سربازی به مشمولان داخل کشور را برای دولت اخذ کرد.

بند ط تبصره ۹ لایحه بودجه ۱۳۷۷ کل کشور:

به دولت اجازه داده می‌شود براساس اجازه فرماندهی معظم کل قوا تعدادی از مشمولان خدمت نظام وظیفه را که آموزش نظامی را در‌نیروهای مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا یکی از مراکز نظامی دیده‌اند مطابق آئین‌نامه‌ای که به پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح به‌تصویب هیات وزیران می‌رسد، از خدمت نظام وظیفه معاف نماید و هزینه‌های مربوط و همچنین مابه‌ازای ارزش خدماتی را که از آن معاف می‌گردند از‌ایشان دریافت و به حساب ردیف ۴۱۹۹۶۴ قسمت سوم این قانون واریز نماید.

‌مشمولان متاهل واجد شرایط ، وابستگان درجه اول خانواده معظم شهدا و جانبازان، مفقودالاثرها و آزادگان از پنجاه درصد (۵۰%) تخفیف برخوردار‌خواهندشد.

نهایتا با تصویب آیین نامه اجرایی بند “ط” ‌تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور در جلسه مورخ ۱۳۷۷/۸/۱۰ ‌هیأت وزیران بنا به پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح، فروش سربازی به مشمولان داخل کشور رسما آغاز شد.

بر اساس این آیین نامه مشمولان داخل کشور می توانستند با پرداخت مبالغی از یک میلیون صد هزار تومان برای مشمولان زیر دیپلم تا دو میلیون و صد هزار تومان برای مشمولان دکترای پزشکی و بالاتر پس از طی دوره‌ آموزش نظامی از انجام خدمت دور ضرورت در زمان صلح معاف شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. من خودم کارمند نظام وظیفه هستم هر کسی میگه خرید خدمت گران شده سال ۹۷ قیمت ۱۰ میلیون بود خوب قربون شکلت سال ۹۷ حقوق کارگر ماهی ۲ تومن بود یک سال کار می کرد میشه ۲۰ میلیون . الان سال ۱۴۰۱ هست حقوق کارگر ۷۵۰۰هست اگه تو یک سال کار کنی با عیدی پاداش حقوقت میشه ۱۰۰ میلیون که ۲ سال کار کنی راحت این پول رو میدی اگه هم ن نمی خوای بخری پس بلند شو بیا خدمت . اگه نمی خوای پس ۲سال کار کن پولشو بده. کسی اجبار نکرده بیا بخر . این یک چیزی هست که تمام مردم گره خاکی ایران انجام داون یا باید بیای سربازی یا پولشو بدی . قانونه

    1. سلام وقت بخیر من حاضرم خریداری کنم ولی نمیدونم باید کجا برم و پیش چه کسی مراجعه کنم تا مراحل کارم طی بشه؟برادر گرامی که شما کارمند نظام وظیفه هستید میشه بزرگواری کنید منو راهنمایی کنید ممنونم ارادتمندم.

  2. خداییش بلید براچی بفروشن بدبختا برن خدمت پولدار بخره با پولاشم بره خارج عشق حال بدبختا لب مرز پست بدن اونوقت
    نفروشن بابا نه بدبخت بخره نه پولدار هرکیم لازم داره

  3. آقای زارع فرمودن: با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی و در راستای توجه به امر مقدس استحکام خانواده و فرزندآوری و تعیین تکلیف مشمولین غایب بیش از ۵ سال با اولویت افراد متأهل و بالاتر از ۳۵ سال سن که ضریب انجام وظایف مقدس سربازی تحت تاثیر تحلیل قوای جسمانی برای آنها امکانپذیر نیست، خرید سربازی امکانپذیر خواهد بود.
    **سوال:
    فقط افراد بالای ۳۵ سال که پنج سال غیبت دارن دچار تحلیل قوای جسمانی میشن، افراد ۳۵ ساله بدون غیبت در اوج آمادگی هستن، و واسه المپیک خودشون آماده میکنن؟

  4. واقعا به چی فکر کردن با این قیمت ها؟ از کجا باید بیارن اینهمه پول رو . کسی که ازدواج کرده و داره خرج زن و بچه و اجاره میده چطور باید این مبلغ رو جور کنه؟

  5. هدف از خدمت سربازی اذیت شدن سرباز یا خدمت به میهنش هست؟ اگر واقعا هدف این باشه که برای میهنش کاری کرده باشه پس میتونه با پرداخت این مبلغ خدمتی بیشتر از کسی که میره سربازی کرده باشه.(من خودم در شرف خدمت هستم و توان خریدش رو ندارم و باید برم ولی وقتی خودم را جای دولت میزارم میبینم اگر من هم باشم همین کار رو می کردم)

  6. باز هم قانون برای پولداران کار میکنه کسی که پول داره حال کنه کسی که نداره باید تو بدبختی با سیل اتفاقات جامعه جلو بره

  7. ایا کسی که پول داره نباید سربازی بره؟!
    نکنه اینجا هم مثل بحث ازمون وکالت برای قضات بحث محرز بودن صلاحیت مطرحه! نکنه کسی که پول و قدرت داره صلاحیتش در نرفتن به سربازی محرزه!! نکنه کلا کسی که پول و قدرت داره صلاحیتش در استفاده از تبعیض ناروا محرزه!!
    منتظرم نظر شورای نگهبان رو ببینم…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا