عیسی امینی: کاهش ظرفیت آزمون وکالت ۹۵ «بی‌تدبیری» بود

کانون وکلا «زیرمجموعه» نمی‌شود

پایگاه خبری اختبار- رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز یک بار دیگر با اعتراض به تصمیم قوه قضاییه برای برگزاری آزمون و صدور پروانه وکالت، برخی از مشکلات این روزهای کانون‌های وکلا را ناشی از بی‌تدبیری خود کانون‌ها دانست.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، عیسی امینی در نشست «مسئولیت اجتماعی کانون وکلا در بوته استقلال» که عصر روز یکشنبه در کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد، با بیان این که «ما به همان اندازه که به حکمرانی قانون التزام داریم، به همان اندازه هم باید از دادگستری، کانون وکلا و وکیل مستقل و آزادی‌های عمومی صحبت کنیم»، اظهار کرد: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که می‌خواهیم به حکمرانی قانون برسیم نه قانون خوب. بنابراین حکمران خوب برای این که قانون را حاکم کند، به تاکتیک‌هایی نیاز دارد که حکمرانی همکارانه و تعاملی از جمله است.

وی افزود: حاکم در عصر امروز خود را درگیر در مدیریت نمی‌کند و نقش یک پدر خوب را ایفا می‌کند.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان این که «ما باید مردم را درگیر کنیم»، اظهار کرد: مردم در دنیا مانند دانه‌های تسبیح هستند که همگی نخ دارند و نمی‌توانیم این دانه‌های تسبیح را در دستمان نگه داریم. نخ‌های مردم ان‌جی‌او و اصناف هستند. نظام پزشکی و صنفی و کانون‌ها رهاورد غرب است اما مهم این است که فکر خوب و معقولی است.

امینی با بیان این که «چگونه فکر می‌کنیم که حاکم می‌تواند تمام کارها را انجام دهد و فرهنگ‌سازی کند»، تصریح کرد: حکمرانی منطقی این است که حکمران امروز هماهنگ‌کننده است و به هیچ وجه خود را درگیر کار اجرایی نمی‌کند.

وی با بیان این که یک بخش از کار حاکمیت در کشور ما قضا است، اظهار کرد: در حال حاضر دنیا دارد از یک عبارت با عنوان دادرسی منصفانه استفاده می‌کند و در یادداشتی خواندم که دادرسی منصفانه بهترین کمکی بود که حقوق توانست حاکم کند.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز ادامه داد: اگر در حال‌ حاضر دادرسی منصفانه نداشته باشیم، سرمایه‌گذاری خارجی هم نمی‌توانیم جذب کنیم و محال است. در دنیا جز بحث دادرسی عادلانه بحث دیگری وجود ندارد.

امینی اظهار کرد: مهم‌ترین ملاک کار ما دادرسی منصفانه است و این مساله آن چیزی را که شخص میل دارد، نمی‌گوید. دنیا ضابطه‌محور است و این ابعاد بیرونی آن است. ابعاد داخلی این موضوع که مهم‌تر است، حس امنیت و آرامش است. اگر نگرانی وجود داشته باشد، ابعاد این نگرانی هم به حاکمیت منتقل می‌شود.

وی با اشاره به این موضوع که همیشه شنیده‌ایم که فرشته عدالت دو بال دارد، گفت: اما این که الزاما وکیل را یاور دادگستری می‌دانند کافی نیست. دنیا قبل از این که ما را یاور دادگستری بداند، یاور مردم می‌داند. اتفاقاً قانون اساسی ما هم همین راه را رفت و ما را دو بال حقوق قوه قضاییه، مجریه و اقتصادی نیاورد که یک سری انسان‌های تاجرصفت ما را تاجر معرفی کنند.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان این که ما نهاد ملی هستیم، گفت: صلاحیت های قوه قضاییه در قانون اساسی احصاء شده و هیچ‌گاه قانونگدار نگفته که یکی از وظایف آن تامین و آموزش وکیل است و حواس قانونگذار به این مساله بوده است. از سوی دیگر حاکمیت‌ها نمی‌توانند تمرکزگرایی کنند و دنیا به سمت تکثرگرایی می‌رود. تمرکز بر حاکم فشار می‌آورد و حکمران خوب ایجاد نمی‌کند.

امینی با بیان این که قرار نیست ما زیرمجموعه باشیم، اظهار کرد: در کجا می‌توان دید که در یک کشور دو کانون وکلا به وجود آید و نام ما را به آنها می‌چسبانند و لوگوی ما را هم به او بدهند، آزمون برگزار کنند که این دو کانون وکلا است. ما مترقی هستیم و ۶۷ سال است که استقلال داریم،  ۹۸ سال صنف داریم و ۱۰۴ سال وکالت دادگستری در ایران داریم و باید همه اینها را مد نظر قرار دهیم.

وی افزود: گاهی خودمان به خطا رفته‌ایم. نهاد مدنی همیشه در معرض هجمه‌هایی بوده و این اصل است. گاهی خودمان بی‌تدبیری کرده‌ایم و می‌دانیم که ظرفیت امر حساسی است و ناگهان ظرفیت نهاد وکالت و جذب کارآموز را از حدود ۱۱۰۰ نفر به ۶۰۰ نفر رساندیم که باعث ایجاد کمپینی شد که موج‌سواران بر آن سوار شدند تا نهاد مدنی را بکوبند و این اشتباه بود.

ما در طول انتخابات ریاست‌جمهوری چرا فکر نمی‌کنیم که نامزدها بعدا به ما حمله می‌کنند و نتیجه این شد که مرحوم مصباح که می‌خواست در هیات مقررات‌زدایی دفاع کند آقایی در صدر می‌نشیند و وزیر اقتصاد به نایب‌رئیس ما می‌گوید بیرون برو!

وی افزود: چه کسی و کدام قانون اجازه می‌دهد که ما حق ورود به جناح‌های سیاسی را داشته باشیم. لایحه جامعی وجود داشت و اصلاح شد اما لحظه آخر دو نماینده ما خبر نداشتند که این لایحه اصلاح و بایگانی شده است و ما را موظف کردند که ظرف ۶ ماه لایحه اصلاحی داشته باشیم.

رئیس کانون وکلای مرکز گفت: لایحه ندادیم و عده‌ای موج‌سوار طرحی را در مجلس گذاشتند و پوپولیسم وحشتناکی برای آن صورت گرفت. بعضی از امضاکنندگان کسانی هستند که قرار بود امیدواری و اصلاحات را به ما بدهند اما بانیان اصلی امضاکنندگان طرح می‌شوند. این طرح در سال ۹۷ در اوج فشاری که ایجاد می‌شود موفق نمی‌شود.

وی افزود: تلاش کردیم و مجلس را اقناع کردیم که این طرح امکان پذیر نیست. مثلا در این طرح بندی گذاشته شده که با نمره ۴ قبول شوید. بند دیگر این که هر کسی دکتر است می‌تواند وکیل شود و بند دیگر این که ۱۰ سال سابقه داشته باشید قبول می‌شوید. در نهایت در مجلس این طرح عملا از حالت پوپولیست خارج می‌شود ولی از یک طرف دیگر حرکت می‌کند.

امینی خاطرنشان کرد: در اسفند ۹۷ با آیین نامه اجرایی برنامه سوم توسعه مواجه می‌شویم که برنامه‌ای است که منقضی شده است و خود آیین نامه این پیام را می رساند که الان نباید ادغام صورت گیرد.

وی افزود: از سوی خود رئیس قوه قضائیه دعوت صورت گرفت که جلسه خوبی بود.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در مورد استفاده از آرم کانون وکلای مرکز گفت: آرم مرکز هم شبیه ما شد و دستور آزمون هم اعلام شده است. دیوان عدالت اداری ظرف چهار ماه اخیر دو رای علیه ما صادر کرد. با نگاه به این موضوع متوجه می‌شویم که خطری ما را تهدید می‌کند، نمی‌دانیم ما قرار است تبدیل به آنها شویم، آنها تبدیل به ما شوند و یا این که دوتایی تبدیل به سومی شویم.

امینی گفت: ما در این راستا دو حرکت می‌توانیم انجام دهیم که یا باید رادیکال باشیم که خطر بزرگی است و یا باید با انسجام، وحدت و تدبیر گفت‌وگو کنیم.

وی با بیان این که ما کشورمان را دوست داریم اظهار کرد: ما اتهامی تحت عنوان اختلاس، ارتشاء و جاسوسی نداریم. ما هم می‌توانستیم به کانادا و استرالیا برویم اما عاشق ایران هستیم. من کانون وکلا و دادگستری را نفسا دوست دارم و تلاشی که می‌کنیم فقط برای ما نیست و برای اقتدار دادگستری است.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: اگر دادگستری ضعیف و متزلزل شود، لطفه‌ای که به نظام و مردم وارد می‌شود کم نظیر است و باید در این راستا تلاش کنیم.

امینی خاطرنشان کرد: اولین نکته این است که ما ناامید نیستیم و مطمئنم این صنف پویا است و تجربه بسیاری دارد.

وی با اشاره به اینکه ما سنگ زیرین آسیاب هستیم گفت: در بحث مجلس تلاشمان را کرده‌ایم و تلاش خواهیم کرد و حتما به نتیجه می‌رسیم و پایدار ایستاده‌ایم.

رییس کانون وکلای مرکز گفت: قضات دوستان و هم‌کلاسی‌های ما هستند و اطمینان دارم اگر همگی تلاش کنیم، تردید نکنید که باز هم حمایت دادگستری را به صورت کامل خواهیم داشت و این استقلال برنمی‌گردد. هر کسی هم در این مسیر قرار گیرد لطمه می‌بیند. این مسیری است که زمان و تاریخ حقوق ساخته و برگشت ندارد.

وی با بیان این که دلسرد نمی‌شویم خطاب به وکلا گفت: ما به گفت‌وگو ادامه می‌دهیم و حرف‌هایمان را می‌زنیم و دلسرد نمی‌شویم حتما نتیجه می‌گیریم و فقط کافی است که تدبیر کنیم. باید حواسمان باشد که وکیل سیاسی نیستیم و نباید درگیر احساسات شویم. رئیس محترم قوه قضائیه هم اگر قرار باشد که با فساد مبارزه کند و حکومت قانون را اجرا کند، بدون کمک و پشتوانه وکلا نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۸ دیدگاه ها

  1. مصالح و منافع حدود ۲۳۰۰۰ وکیل عضو وکلای قوه قضائیه و حدود ۴۵۰۰۰ وکیل عضو کانونهای وکلای دادگستری اقتضا می کند هر دو نهاد وکالت و مشاوره حقوقی از طریق گنجاندن ماده ای در طرح جامع قانون وکالت و مشاوره حقوقی و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی در هم ادغام شده و تبدیل به نهاد جدید یکپارچه وکالت و مشاوره حقوقی با عنوان”کانون وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی” شوند و به اختلافات ۱۸ ساله خود برای همیشه پایان دهند.

  2. فقط نام وکیل رو یدک خواهید کشید ، واقعا نیمی از وکلا سالی سه پرونده هم گیرشون نمیاد. تبدیل شدن دانشجوی بیکار به وکیل بیکار، چرا وزارت علوم بی رویه دانشجوی حقوق میگیره سالی هشت نه هزار تا شاید هم بیشتر .!!!!

    1. بالاتره دانشجو بابا میدونی چقدر موسسه و دانشگاه هست بدون ازمون راحت حقوق پذیرش میکنه
      درست هم نخواهد شد قیده این رشته رو باید زد

  3. ظرفیتا رو با این وضع باید بردارین و به جاش امتیاز نمره بزارین هرکی فلان نمره اورد قبوله عین کل دنیا

    1. با پیشنهاد شما با شرایطی موافقم : ۱- پذیرش دانشجو در دانشکده های حقوق دانشگاههای متعدد و مختلف سراسر کشور ضابطه مند و متناسب با نیاز بازار کار کشور شود. {شامل : ظرفیت مجاز پذیرش کارشناس حقوقی در ادارات حقوقی و یا واحدهای مرتبط دستگاههای اجرایی و دفاتر حقوقی شرکتهای خصوصی ، مشاغل قضاوت ، سردفتری و وکالت} ۲- طرح تمامی شکایات و دعاوی در تمامی مراجع قضایی ، شبه قضایی و اختصاصی با حضور وکیل الزامی شود ۳- پس از الزامی شدن وکالت ، از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و رسانه های گروهی پرمخاطب ، فرهنگ حقوقی و مزایای استفاده از خدمات وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی به ویژه استفاده از مشاوره حقوقی وکلا برای آحاد مردم تبیین و بسط داده شود ۴- بیمه همگانی خدمات مشاوره حقوقی و وکالت الزامی شود و برای هر خانواده یک وکیل و مشاورحقوقی اختصاص داده شود در اینصورت شیوه مدنظر شما هم قابل پذیرش می گردد البته این روش مدنظر شما در کل دنیا اجرا نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا