عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس: اصلاح ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی در دستور کار کمیسیون قرار دارد

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به بررسی تغییرات ماده دو قانون محکومیت های مالی گفت : در این اصلاحیه اصل بر معسر بودن محکومان دیه و مهریه قرار گرفته و آنها زندانی نمی‌شوند.

ابوالفضل ابوترابی در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره گفت: یکی از دستور کارهای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بررسی اصلاح ماده دو قانون محکومیتهای مالی* می باشد. در حال حاضر گروهی از کارشناسان معتقدند این ماده نیاز به تغییراتی دارد و در آن بین معسر و غیر معسر باید تفکیک قائل بود.

وی افزود: بخشنامه رئیس قوه قضائیه نیز در این زمینه کارساز نبود و درباره آن قضات تفسیرهای متفاوتی را بیان کرده و اجرای یک رویه را شاهد نبودیم. به همین خاطر بهترین راهکار اصلاح این ماده قانونی بود تا یک رویه ثابت به وجود بیاید و افراد معسر هم به زندان فرستاده نشوند.

نماینده مردم تیران و نجف‌آباد ادامه داد: در این تغییرات، بین محکومان مهریه و دیه و محکومان چک تفاوت وجود دارد. درباره محکومان مهریه و دیه اصل بر اعسار است و محکوم به زندان نمی رود. البته برای او محرومیتهای اجتماعی درنظر گرفته می شود. حال آنکه شاکی نیز می تواند ایسار محکوم را ثابت کند. در مورد محکومان چک نیز اصل بر ایسار است. به همین خاطر محکوم می رود زندان تا اعسار او در زندان ثابت شود.

 *ماده ۲- هرکس محکوم به پرداخت مالى به دیگرى شود چه به صورت استرداد عین یا قیمت یا مثل آن و یا ضرر و زیان ناشى از جرم یا دیه و آن را تأدیه ننماید دادگاه او را الزام به تأدیه نموده و چنانچه مالى از او در دسترس باشد آن را ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده استیفاء مى‏نماید و در غیر این صورت بنا به تقاضاى محکوم‏له، ممتنع را در صورتى که معسر نباشد تا زمان تأدیه حبس خواهد کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا