طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک

اعلام وصول شده در جلسه علنی روز ۱۴۰۰/۸/۱۸ مجلس شورای اسلامی

طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک

(الحاق موادی به قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم تعزیرات))

ماده واحده: چهار ماده به شرح ذیل به عنوان ماده (۶۸۸ مکرر ۱)، (۶٨٨ مکرر ٢)، (۶٨٨ مکرر ۳) و (۶۸۸ مکرر ۴) به قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم- تعزیرات) الحاق می گردد:

ماده ۶۸۸ مکرر ۱: واردات، تولید، تکثیر، پرورش، خرید و فروش، حمل و نقل و گردانیدن اعم از پیاده و یا با وسیله نقلیه و نگهداری حیوانات وحشی، نامتعارف، مضر و خطرناک، از قبیل: کروکودیل (تمساح)، لاک پشت، مار، سوسمار، گربه، موش، خرگوش، سگ و سایر حیوانات نجس العین و میمون ممنوع می باشد و هر یک از مرتکبین، به جزای نقدی معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق کارگری (که سالانه توسط دولت و اتحادیه های مربوطه تعیین و اعلان می گرددد) و نیز ضبط حیوان مربوطه محکوم می گردند.

تبصره ۱: هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مراکز و آزمایشگاه های تحقیقاتی، علمی، تخصصی، دارو و واکسن سازی دولتی و یا غیر دولتی دارای مجوز رسمی از دستگاه های ذیربط مانند وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشکی به تناسب ماموریت ها و نیازهای علمی و تحقیقاتی خود از شمول این قانون مستثنی می باشند و همچنین روستا نشینان، عشایر و گله داران، صرفاً در محدوده فعالیت و متناسب با نیازهای زندگی خود می توانند از سگ نگهبان استفاده نمایند. سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و متقاضی استفاده از حیوانات یاد شده، درخواست مکتوب خود را به دادستانی استان و یا شهرستان مربوطه جهت بررسی و اقدام مقتضی در کمیته مذکور در تبصره ۲ این ماده تقدیم می نمایند.

تبصره ۲– در راستای اجرای این قانون کمیته ای با مسئولیت دادستانی هر شهرستان و با عضویت نمایندگان ذیربط شهرداری، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی، (اداره بهداشت و درمان) سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان دامپزشکی، نماینده تام الاختیار فرماندار برای بررسی و تعیین تکلیف موارد ذیل تشکیل می گردد:

۱. بررسی در خواست اشخاص حقیقی و حقوقی یا متقاضی استفاده از حیوانات موضوع این قانون، تائید یا رد ضرورت و لزوم استفاده متقاضی از حیوانات مورد تقاضا و صدور مجوز استفاده برای متقاضیانی که تقاضای آنان مورد تائید قرار گرفته است.

۲، تعیین تکلیف در خصوص حیوانات ضبط شده و مصادره ای و یا حیوانات رها شده در سطح جامعه.

ماده ۶۸۸ مکرر ۲: اتحادیه صنف مشاورین املاک موظف است حداکثر ۳ ماه پس از ابلاغ رسمی این قانون، ممنوعیت نگهداری حیوانات موضوع این قانون را جهت اطلاع و رعایت موجرین و مستاجرین، در قراردادهای اجاره گنجانیده و ذکر نماید.

در صورتیکه هر یک از دفاتر مشاورین املاک، بعد از زمان مقرر یا دشده، این موضوع را رعایت نکنند، مستنکف از قانون تلقی و برای هر بار تکرار تخلف، به مجازات ذکر شده در ماده ۶۸۸ مکرر ۱ محکوم می شوند. تبصره: چنانچه موجرین در عقد قرارداد از قید ممنوعیت نگهداری حیوانات موضوع این قرارداد، در مورد اجاره خودداری نماید و مستاجرین مرتکب نگهداری حیوانات یا شده در ملک مورد اجاره شوند، هر یک از موجرین و مستاجرین متسقلا به جزای نقدی ذکر شده در ماده ۶۸۸ مکرر ۱ محکوم می شوند.

ماده ۶۸۸ مکرر ۳: چنانچه هر یک از شهروندان از نگهداری حیوانات موضوع این قانون توسط همسایگان، گزارش یا شکایت نمایند، دستگاه قضائی و نیروی انتظامی به عنوان ضابط قضائی، موظف به رسیدگی و اعمال این قانون می باشند و اگر فرد گزارشگر یا شاکی، خواستار عدم افشای هویت خویش باشد، دستگاه قضائی موظف است ضمن حفظ هویت فرد موصوف موضوع گزارش را بدون نیاز به پیگیری شاکی و گزارشگر، رسیدگی و مورد اعمال این قانون قرار دهد.

ماده ۶۸۸ مکرر ۴: در صورت حمل و گردانیدن حیوانات موضوع این قانون با وسائل نقلیه، علاوه بر مجازات نقدی مالک یا حامل حیوان، راننده خودرو نیز به جزای نقدی تعیین شده در این قانون محکوم و خودروی مربوطه نیز علاوه بر جریمه توسط پلیس به مدت ۳ ماه توقیف می گردد.

امضاکنندگان طرح:

طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک
طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵۱ دیدگاه ها

  1. اگه دوستان دقت کن کار مجلس فقط شده کارهای که مردم بندازه به جون هم یا اینترنت یا حیوانات خانگی کاری با گرونی ارزش پول و نابودی محیط زیست نداره ………… همه جای دنیا حیوان خانگی هست و براش قانون دارند که هیچ کس اسیب نمی بینه اینجام باید پارک مخصوص حیوانات درست کنن و اگه کسی بخواد خرج حیواناتش کنه به کسی هم ربط نداره شما خیلی بلدی برو حقتو از دولت بگیر . لطفا نشر بدهید و همین کشور همسایه و مسلمون ترکیه یا مسلمون اذربایجان یا مسلمون دبی ببیند قوانین دارند و کسی هم به حیوانات ازار نمی رسونه.

  2. واقعا موندم چی بگم
    با این طرح نون دامپزشکیا اجر میشه
    کلی کسب و کار فروش غذای گربه و سگ و حتی ادمهایی که از راه فروش سگ و گربه دارن ارتزاق میکنن اونم تو این اقتصاد
    ورشکست میشن
    بجز این
    همینجوری پلیس سرش شلوغه حالا بدبختا هی یه مشت بیکار زنگ میزنن هس باید بیان حیوونهای مظلومو از تو خونه جمع کنن ببرن
    اصلا به چه منفعتی ؟
    این طرح چه منفعتی برای کی داره؟
    به همسایه من چه ارتباطی داره که توی خونمون چه حیوونی نگه داری میکنیم؟

  3. من که نمیدونم هدف از داشتن حیوان توسط اشخاص تو خونه و ماشین و هنگام پیاده روی چیه و احتیاج به تحلیل روانشناس و جامعه شناسی و ….داره چون الان طرف پدر و مادرش رو تنها گذاشته و یه سر بهش نمیزنه و ….یا انداختش خونه سالمندان ولی چی که نمیکنه برا حیوانش ، اون چیزی هم که خیلی تو این طرح باعث وهن است جریمه نقدی معادل ۱۰ تا ۳۰ برابری حقوق کارگری است. بدخت از کارگرا این یه نوع بد سلیقه ایی است ، یه چیز دیگه رو مبنای جریمه میذاشتید

  4. صیانت از حقوق کی؟ خجالت داره والله یه عده بی سواد ریختن تومجلس هیچ تخصصی ندارد .می‌خوان بگن ماهم هستیم.شما برید کارتون و بکنید.از مردم هم تحت عنوان صیانت و…..نمی خواد دفاع کنید…..مارا بخیر شما امید نیست شر مرسان…..دیگه همه مشکلات را حل کردید،مانده چهارتا حیوان بی گناه ….از مردم که هیچ از خدا خجالت بکشید.

  5. غیر انسانی ترین، بی منطق ترین و پرضرر ترین کار ممکن. واقعا این اتاق فکرها با این خروجی ها شرم آور و تاسف بار هستن

  6. خدا لعنتتون کنه .این همه مشکل روتون میشه در این مورد قانون مینویسید شرم برشما باد .دنیا داره با چه سرعتی پیشرفت میکنه شما گیر دادین به چها تا حیوون مظلوم .من که اگه کسی دست به خرگوشمون بزاره از جونم میگزرم وپای همه چیز می ایستم تا کی زور بشنویم

  7. حضرت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرموده اند حضور گربه در خانه باعث رحمت و برکت است… در خیلی از جاها آمده است که پیامبر گرامی اسلام و امامان از رعایت حقوق و احترام به حیوانات سخن گفته و عمل کرده اند… وای به حال کسی که بخواهد به حق و حقوق حیوانات اجحاف کند! و وای بر کسی که بخواهد نزدیک گربه من بشود, به هلاکت میرسانمش….
    اگر میتوانید الوهیت خود را تشخیص دهید, چرا الوهیت سایر مخلوقات خالق متعال را تشخیص نمیدهید؟!

  8. دیگه وقتی یک مشت بی دغدغه سکان دار مجلس باشن و جای رسیدگی به مشکلات مردم کارشون آزار رسوندن‌به حیوانات خداوند باشه از این‌بهتر‌ نمیشه.این طرح از اساس غلط و به دور از انسانیت بوده و تصویب شدنش عواقب جدی به دنبال داره

  9. واقعا برایم جای سئوال است که هرازگاهی چرا به این حیوانات مظلوم و محتاج به حمایت ، با بهانه های مختلف گیرمی دهند ،
    واقعا چطور میتوانند خودشان را اینقدر به بی خردی و نادانی بزنند، چنین طبل بر نابودی صد در صد حیواناتی که هیچ پناهی جز انسان ندارند بزنند .
    اگر کسی از روی دلسوزی و داشتن شرایط خاص از آنها نگهداری می کند هزار دلیل منطقی میتواند داشته باشد که باعث دلبستگی اش به آن موجود باشد ،متاسفانه در شرایطی زندگی می کنیم که هر چیزی میتواند چندین برابر خطر ناکتر باشد ، مانند هزاران بی ثباطی که جای گفتنش نیست شما ببینید برای منافع قشری سود جو چه طرح هایی را مورد تصویب قرار داده اند که در این سالها نه تنها موافق با خواست مردم نبوده بلکه جان هزاران نفر راگرفته یا به خطر انداخته و دراهداف حمایت از مردم کلیات را نادیده گرفته و برای قشری که نیازمند حمایت هستند قدمی برداشته نشده است ،
    متاسفانه تمام این اقدامات خودخواهانه و یکطرفه بوده و راه کارآمدی برای مجاب نمودن مردم به ازدواج وتشکیل خانواده و فرزند آوری نیست لطفا راه های بهتری را مورد بررسی قرار دهید .
    به جرأت عرض میکنم که این افراد با سو استفاده کردن از شرایطی که نه تنها پاسخگو نیست بلکه افرادی را هم که دوستدار دین و مهربانی هستند را بر علیه نظام قرار داده و باعث اغتشاش مردم شده ،
    این رأی یکنوع مکر دشمنانه از خیانت هایی است که قشری را روبروی زحمات مسئولین قرار میدهد .

  10. یعنی تو خونه خودمونم آزاد نیستیم
    والا اسلام هم محبت به حیوانات رو تاکید کرده
    سگ شرف داره به این آدماکه ادعای آدمیت دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا