طرح ساماندهی و کارآمد سازی سیاست های محرومیت زدایی

تاریخ وصول: ۱۴۰۰/۰۶/۲۴

طرح ساماندهی و کارآمد سازی سیاست های محرومیت زدایی

ماده ۱: به منظور ساماندهی و کار آمد سازی سیاست های مرتبط با محرومیت زدایی و در راستای رفع تبعیض و ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است حداکثر ظرف سه ماه از ابلاغ این قانون با همکاری سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور و معاونت مناطق محروم و توسعه روستایی ریاست جمهوری و با بهره گیری از ظرفیت پایگاه رفاه ایرانیان اقدام به راه اندازی «پایگاه اطلاعات بهره مندی ایرانیان» مشتمل بر اطلاعات زیرساخت های بهداشتی، آموزشی، حمل و نقل، آب و انرژی و سایر زیرساخت های اساسی به تفکیک کلیه آبادی های دارای سکنه و هریک از نواحی شهری، نماید.

ماده۲: کلیه دستگاه های اجرائی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه موظفند داده ها و اطلاعات مورد نیاز به منظور توسعه و تکمیل «پایگاه اطلاعات بهره مندی ایرانیان» را حداکثر یک ماه پس از درخواست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختیار «پایگاه اطلاعات بهره مندی ایرانیان» قرار دهند.

ماده۳: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است دسترسی کامل به پایگاه اطلاعات بهره مندی ایرانیان را برای وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و سایر نهاد های مشارکت کننده در موضوع محرومیت زدایی فراهم نماید.

ماده۴: کلیه دستگاه های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و قرارگاه های محرومیت زدایی نیرو های مسلح مکلفند اطلاعات اقدامات صورت گرفته در راستای محرومیت زدایی را که شامل، مکان و مشخصات طرح، میزان اعتبار اختصاص یافته، دستگاه مجری، میزان پیشرفت فیزیکی، اعتبار مورد نیاز جهت اتمام طرح و سایر اطلاعات تکمیلی را در «پایگاه اطلاعات بهره مندی ایرانیان» ثبت نمایند.

سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است اطلاعات مربوط به اقدمات صورت گرفته برای طرح های تأمین اعتبار شده از محل دو سوم سه درصد حاصل از صادرات نفت و گاز موضوع بند (ت) ماده (۳۲) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه (سهم مناطق کمتر توسعه یافته)، استفاده متوازن از امکانات کشور، اعتبارات محرومیت زدایی استانی و اعتبارات اختصاص یافته از محل تبصره ۱۴ قوانین بودجه سالانه و سایر اعتباراتی که با هدف محرومیت زدایی از محل منابع عمومی اختصاص می یابد را در پایگاه مذکور ثبت نماید و به اطلاع عموم رساند.

ماده۵: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است امکان ثبت اقدامات محرومیت زدایی خیریه ها و تشکل های مردم نهاد و ارائه پیشنهاد جهت تکمیل و به روز رسانی وضعیت دسترسی به زیرساخت های اساسی در آبادی ها و هریک از نواحی شهری را برای این نهاد ها فراهم نماید.

ماده۶: به منظور بهره مندی از نظارت عمومی و مشارکت مردمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است اطلاعات درج شده در سامانه را به صورت بر خط در اختیار عموم مردم قرار دهد

مقدمه (دلایل توجیهی):

یکی از مهمترین ابعاد فقر، عدم دسترسی به زیرساخت ها و خدمات می باشد. علیرغم اقدامات ارزشمند زیادی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه محرومیت زدایی انجام گرفته است متاسفانه در حال حاضر نقشه جامعی به تفکیک مناطق شهری و روستایی کشور در خصوص دسترسی به امکانات و خدماتی مثل آب، برق، بهداشت، آموزش و … که نشان دهد در چه مناطقی (در سطح محلات) فقر دسترسی به خدمات و امکانات وجود دارد موجود نیست. در این زمینه ظرفیت های بالقو های نظیر شورای عالی رفاه که بر اساس قانون ساختار جامع رفاه و تأمین اجتماعی متولی هماهنگی و نظارت در خصوص فقر زدایی در همه ابعاد آن است وجود دارد. همچنین سامانه جامع آمار و اطلاعات آبادی های کشور ذیل معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و دفاتر تسهیل گری وزارت کشور نیز حاوی اطلاعات ارزشمندی می باشند.

واقعیت آن است که دستگاه های بخشی اگرچه اقداماتی در زمینه رفع محرومیت و فقرزدایی (از نظر ابعاد مربوط نظیر آموزش، بهداشت، انرژی و…) انجام میدهند، به طور سیستماتیک در این حوزه دغدغه و ورود کافی ندارند و محور برنامهریزی دستگاه ها رشد بخش مربوط میباشد نه رفع فقر و محرومیت. تشکیل پایگاه اطلاعات بهره مندی ایرانیان میتواند تصویری از مناطق برخوردار و محروم از خدمات و امکانات را ارائه نماید و امکان برنامهریزی با مشارکت همه دستگاه ها و نهاد ها برای رفع فقر دسترسی و محرومیت را فراهم نماید به نحوی که اطمینان حاصل کرد محرومان و مناطق محروم سهم مناسبی از اعتبارات، خدمات و امکانات دستگاه ها را خواهند داشت و در برنامه ها نادیده گرفته نمیشوند.

این سامانه در صورت تکمیل می تواند مبنای برنامه ریزی در خصوص اقدامات محرومیت زدایی، تخصیص بودجه در بودجه های سالیانه در این حوزه و همچنین ارزیابی عملکرد دستگاه های مسئول در رفع محرومیت بخش های مختلف کشور باشد.

اسامی امضا کنندگان طرح

  1. محمد خدا بخشی
  2. مجید نصیرائی
  3. سید غنی نظری خانقاه
  4. اصغر سلیمی
  5. حسین حق وردی
  6. سید مصطفی آقا میرسلیم
  7. محمدرضا احمدی
  8. علیرضا ورناصری قند علی
  9. غلامحسین کرمی
  10. مجتبی بخشی پور
  11. اسماعیل حسین زهی
  12. روح اله ایزد خواه
  13. بهروز محبی نجم آبادی
  14. جعفر قادری
  15. رحمت اله نوروزی
  16. مجید ناصری نژاد
  17. مهدی عسگری
  18. حسین امامی راد
  19. رسول فرخی میکال
  20. علی خضریان
  21. احمد محرم زاده یخفروزان
  22. احسان ارکانی مهدی طغیانی
  23. موسی احمدی
  24. پرویز اوسطی
  25. علیرضا زندیان
  26. محمدرضا صباغیان بافقی
  27. جلال محمود زاده
  28. سیدجواد حسینی کیا
  29. علی آذری
  30. حسن همتی
  31. حسین محمد صالحی دارانی
  32. سید نظام الدین موسوی
  33. جواد نیک بین
  34. کیوان مرادیان کوچکسرائی
  35. قاسم ساعدی
  36. هاجر چنارانی
  37. یحیی ابراهیمی
  38. نصراله پژمان فر
  39. غلام رضا شریعتی اندراتی
  40. علی اکبر بسطامی
  41. انور حبیب زاده بوکانی
  42. کیومرث سرمدی واله
  43. عباس مقتدایی
  44. محمدرضا رضائی کوچی
  45. مهدی شریفیان
  46. علی زنجانی حسنلوئی
  47. سلمان اسحاقی
  48. محمد سرگزی
  49. یعقوب رضازاده
  50. کمال حسین پور

ضمیمه نظر اداره کل تدوین قوانین

بیان مستندات و دلایل مغایرت:

در رابطه با طرح/لایحه تقدیمی از نظر اصل ۷۵ قانون اساسی: تکلیف به ایجاد پایگاه اطلاعاتی موجب ایجاد بار مالی و خلاف اصل هفتاد و پنجم (۷۵) قانون اساسی است.

در رابطه با طرح / لایحه تقدیمی با قانون اساسی: تکلیف تبصره (۳) در خصوص نیرو های مسلح باید با ذکر عبارت «با اذن مقام معظم رهبری» باشد تا مخالف بند (۴) اصل یکصد و دهم (۱۱۰) قانون اساسی نگردد.

در رابطه با طرح / لایحه تقدیمی با سند چشم انداز: با توجه به اینکه با لحاظ اصل سالانه بودن بودجه (اصل پنجاه و دوم (۵۲) قانون اساسی) امکان پیش بینی بودجه های آتی وجود ندارد لذا عبارت «اعتبارات اختصاص یافته از محل تبصره ۱۴ قوانین بودجه سالانه» صحیح نمیباشد و خلاف بند (۹ )سیاست های کلی قانونگذاری ابلاغی مقام معظم رهبری است.

در رابطه با طرح تقدیمی آیین نگارش قانونی و ویرایش ادبی: ۱ .درباره موضوع این طرح قانون معتبر وجود دارد که با عنایت به سیاست های تنقیحی مجلس شورای اسلامی مقرر در قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور مصوب ۱۳۸۹/۳/۲۵ مبنی بر جلوگیری از تورم قوانین، این طرح باید در قالب الحاق به «قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۸۳/۰۲/۲۱ مجلس شورای اسلامی» که دارای ارتباط موضوعی با آن است، تنظیم شود.

۲ .این طرح نیاز به کار مطالعاتی و تحقیقاتی بیشتری دارد و لازم است نظر کارشناسی مرکز پژوهشهای/مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی أخذ گردد.

ضمیمه نظر اداره کل اسناد و تنقیح قوانین

نظر اداره کل به انضمام سوابق قانونی

الف- نظر اداره کل

۱-طرح یک ماده و ۵ تبصره داشته بنابراین در قالب ماده واحده تنظیم شود.

۲-پیشنهاد می شود به جهت وجود سامانه های مختلف که در مقدمه توجیهی نیز به آن ها اشاره شده و به منظور محرومیت زدایی ایجاد شده و جلوگیری از ایجاد پایگاه های موازی در این حوزه پایگاه های موجود در این زمینه با توجه به احکام پیش بینی شده در طرح ارتقاء یابند.

۳–طرح به جهت راه اندازی یک سامانه جدید دارای بار مالی و مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی است.

۴-واژه ( لازم الاجرا شدن) در ماده ۱ جایگزین ( ابلاغ) شود.

۵- عبارت ( سایر اعتبارات) در تبصره ۳ ماده ۱ طرح دارای ابهام است.

۶-تبصره ۳ ماده ۱ طرح که قرارگاه های محرومیت زدایی نیرو های مسلح را مکلف به ثبت اطلاعات در پایگاه مذکور نموده به منظور رفع مغایرت با بند ۴ اصل ۱۱۰ قانون اساسی باید با اذن مقام معظم رهبری انجام شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا