طرح جدید کمیسیون حقوقی مجلس: حذف زندان برای مهریه بیش از ۵ سکه

پایگاه خبری اختبار– کمیسیون حقوقی مجلس از ارائه طرحی جدیدی در خصوص حذف زندان برای مهریه بیش از ۵ سکه خبر داد.

به گزارش اختبار و به نقل از خبرگزاری دانشجو، حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: با توجه به افزایش قیمت سکه کمیسیون قضایی مجلس یازدهم طرحی مدنظر دارد که مهریه بیش از ۵ سکه زندان نداشته باشد.

نوروزی با تاکید بر اینکه زندان جای بزهکار است نه بدهکار گفت: در مجلس گذشته قانونی در رابطه با مهریه مصوب شد که بالای ۱۱۰ سکه مهریه زندان نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

دستور رئیس قوه قضاییه برای بررسی مجدد پرونده‌های مهریه

قانون جدید حمایت از خانواده و داستان ۱۱۰ سکه مهریه

وی افزود: در چند سال گذشته قیمت سکه متعادل و معقول بود، اما اکنون این قیمت به بالای ۱۰ میلیون تومان رسیده است و افراد بدهکار مهریه نمی‌توانند این مبلغ گزاف را پرداخت کنند. بدهکاران مهریه به جای زندان باید آزاد باشند تا بتوانند کار کند و مهریه خود را پرداخت کند.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه رسیدگی به این طرح در کمیته انجام شده است، بیان کرد: ۳ ماده آن در کمیسیون قضایی مجلس تصویب شده است، اما یک ماده آن جهت بررسی مشکلات به کمیته مورد نظر ارجاع داده شده است.

در پایان حسن نوروزی از بررسی طرح در کمیسیون قضایی مجلس طی هفته آینده خبر داد و گفت: به زودی این طرح را به صحن علنی ارسال خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

بخشنامه درخصوص صدور حکم محکومیت در پرونده‌های مهریه و اعسار از آن

اعداد شاخص سالانه و ماهانه جهت محاسبه میزان مهریه و تأخیر تأدیه ۹۸

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. مهریه نه اسلامی است و نه شرعی بلکه یک بدهی کذایی است ، که کلا باید حذف شود
    و آنهایی که سهیم هستند در زندانی کردن مردان به خاطر مهریه کذایی باید محاکمه و تاوان پس بدهند
    مهریه ، یک بدهی کذایی است که سالها مستقیم قسمت اعظم افکار و روح و روان و اعصاب مردان را بخود مشقول کرده و از نظر اجتماعی و کارایی مردان را ضعیف کرده ، نه گرانی و سختی زندگی امروزه ، بطوری که ۹۰ تا ۹۹ درصد افکار مردان در گیر زن و مهریه است ، تا کی این جاهلییت بس دیگه
    زن من هفته ای ۲ تا ۳ روز منزل مشترک را ترک و هر کاری بخواهد میکند و هرچه بخواهد میگوید ، حرفی بزنم میگوید مهریه ام را می گذارم اجرا پدرت را در می آورم
    زندگیی که بدونه مهریه می خواهد بپاشد بهتر است هر چه زودتر بپاشد .
    بزرگترین مانع ازدواج امروزه مهریه است .

  2. سلام به نظرم باید قانون جلب مهریه برگرده چون الان مردها هربلایی سر زن ها میارن وخیلی ها اینطوری سکه ای پرداخت نمیکنند واین یه نوع فرارازدین هستش به نظرم طرح ۵سکه ای خیلی بهتره!!

  3. زنان ایرانی وقتی بحث طلاق و آزادی های اجتماعی و سفر و حجاب و ورزشگاه و موتور سواری مطرح میشه غربی میشن و اندازه زن غربی آزادی میخوان. وقتی صحبت مهریه و نفقه گرفتن و تامین مسکن میشه کاملا مسلمان و سنتی و شرقی میشن. وقتی صحبت حق سر کار رفتن میشه کاملا غربی میخوان باشن. وقتی صحبت از این میشه که زنان شاغل غربی به اندازه مردانشون در مخارج و مسکن سهم دارن؛ کاملا شرقی و ایرانی میشن!!! همیشه هم خر را میخوان هم خرما را. هم امتیازات زن غربی را میخوان داشته باشن هم امتیازات زن سنتی ایرانی را. همزمان نه مسئولیتهای زن غربی را میخوان داشته باشن نه وظایف و مسئولیت زن ایرانی را!!

  4. این تصمیم تصمیم خوبیه .مهریه فقط باعث خراب شدن زندگی میشه .بنده با خانمم هیچ مشکلی نداشتم وفقط خانوادشون به خاطر وجود مهریه بارها به بنده ضربه زدن اما تحمل بنده هم حدی داشت وتا اینکه اعتراض کردم مادر همسرم مهریه رو وسط کشید و مثل یک صلاح استفاده کرد و دخترش رو مجبور کرد تا به دادگاه بره و یک وکیل گرفت بنده تمام زندگیم دچار چالش شد و طلاق دخترش رو گرفت و زندگیش رودخراب کرد .ایا غیر از این بوده که من برای تشکیل یک خانواده جلو رفتم و قصد زندگی داشتم .واقعا به چشم یک تجارت دیده میشه .

  5. همانطور که یه مرد میدون براش باز شده زن صیغه ای بگیره فحشانیست وجرم نیست این قانون به ضرر زنهاست اگه مهریه هم اینجور بشه اصلا از کل قوانین فقط به نفع مرد تمام میشه

  6. وقتی عمیق فکر میکنم که کسی به خاطر مهریه زندان میره باورم نمیشه چطور میشه باورش سخته. زندان اون خانم و خانوادش باید برن که تو خاستگاری با دروغ هاشون مثل کی داده کی گرفته اعتماد پسری که با هزار امید و آرزو برای زندگی جلب میکنند و اورا زیر بار مهریه میبرند.

  7. در صدر اسلام مهریه یک هدیه به زن بود مثل یک زین اسب و یا چیزی مثل این…. حالا این گلوله کوچک برفی صد گرمی قل خورده و تبدیل شده به صد میلیون تن برف که رو سر بنیاد خانواده ها خراب میشه در واقع شده مثل بهمن بنیان کن. مردی که از روز اول می بینه ده میلیارد بدهکاره یک نفره از همون روز اول تخم نفرت دروجودش کاشته می شه. چون دلیلی برای بدهکاری نمی بینه
    اخرشم یه جوری می خواد از سر خودش وا کنه که میشه اختلاف.

  8. آفرین. باید اینطوری بشه. پس چی شما طلاق بگیری مرد بدبخت تا آخر عمر هزینه شما را بدهد. چرا؟! چه چیزی به مرد اضافه کردید موقع ازدواج جز بدهی سنگین.

  9. نه نظر من هدیه تبدیل شده به اهرم فروپاشی خانواده ها چون امروز در جامعه ما خانمها به عنوان استقلال وبرابری زن ومرد چکارها که با این هدیه نمیکنند وچه مردان با شرف را اسیر میله های زندان کرده خودشان در جامعه تجارت راه انداخته همجنسان خود را نیز تشوق به این تجارت خانمان برانداز میکنند

  10. تفریط در هر امری به همون اندازه آسیب زا و خطرناک هست که افراط در اون امر ، متأسفانه همیشه دود این اشتباهات در چشم مردم …

  11. خیلی مسخره این
    یبارگی بگین خانوم ها به اقایون مهریه بپردازن نفقه آقایان هم به عهده خانوم ها باشه

    1. مگه قرار بر دادن پول و مهریه است؟ قرار بر زندگی مشترک با تفاهم است! یک مرد را در نظر بگیرید که مثلا۱۵ سال با زنی زندگی کرده است! صاحب ملک و ماشین شده! حالا به هر دلیلی میخواهند جدا بشوند! در اینجا حق و عدالت اینست که هر آنچه که در طی این ۱۵ سال بدست آورده اند با هم نصف بکنند! اگر خورده اند ، با هم خورده اند! اگر جمع کرده اند با هم جمع کرده اند! ولی یک جوانی که ۳ ماهه ازدواج کرده ، برای چی باید میلیون ها بلکه میلیارد پول مهریه بدهد؟! آیا این انصاف است؟! شما تصور بکنید اگر روز عقد کنان ، آن زن میگفت که من قصد دارم روزی این مهریه را بگیرم و اگر لازم باشد شما را به زندان هم می اندازم ؛ آیا هیچ مردی چنین خبطی میکرد که ازدواج بکند؟! ولی با گفتن تعارفات که این یک رسم است و کی داده و کی گرفته و بفرما آقا داماد! نوکرتم آقا داماد! شما مثل پسر ما هستی آقا داماد و….. یک دروغ و یک اطمینان برای او فراهم میکنند ولی در عمل مهریه را میگیرند! متاسفانه وضعیت بد زنان به لحاظ اقتصادی ، طوری است که باید برای آنان از سوی دولت چاره ای اندیشیده شود! باید ایجاد شغل و آرامش اقتصادی بوجود بیاورند! ولی چون نمیتوانند ، می اندازند گردن مرد! و اغلب مردان در این وضعیت و روزگار ، ضعیف و بی نوا و مفلوک هستند! خلاصه بگم ؛ زن هم باید حق طلاق را به آسانی در اختیار داشته باشد! ولی مهریه یک ظلم بزرگ است که خیلی ها را از جمله بنده را نابود کرد و الان در سن ۴۵ سالگی نه توانسته ام ازدواج بکنم ، نه بچه ای ، نه شغلی ، نه هیچی! گناهش گردن متولیان امر است! نه زنان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا