طرح تسهیل برای دومین بار از سوی شورای نگهبان رد شد

طحان نظیف خبر داد

پایگاه خبری اختبار- طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار برای دومین بار از سوی شورای نگهبان بررسی شد و مورد تایید قرار نگرفت.

به گزارش اختبار، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری امروز (شنبه) خود اعلام کرد که طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار با ۲ ابهام و ۱ ایراد به مجلس اعاده شده است.

این دومین بار است که شورای نگهبان این طرح را رد می‌کند.

الزام قضات به شرکت در آزمون وکالت، همچنان از سوی شورای نگهبان مغایر با قانون اساسی تشخیص داده شده است.

با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی در ایام پایانی سال درگیر بررسی و تصویب لایحه بودجه سال آینده است باید دید آیا نمایندگان در کمیسیون جهش تولید و صحن علنی مجلس در سال جاری فرصتی برای اصلاح و تصویب مجدد این طرح دارند یا خیر؟

ایرادات نوبت دوم شورای نگهبان به طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار

طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار که با اصلاحاتی در جلسه مورخ پنجم دی ماه یکهزار و چهارصد به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده به‌شرح زیر اعلام‌نظر می‌گردد:

۱_ در ماده ۱، موضوع الحاق ماده (۷ مکرر) به قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی، علی‌رغم اصلاح به عمل آمده، ایراد بند ۲-۱ نظر سابق شورا کماکان به قوت خود باقی است.

۲_ ماده ۴، موضوع اصلاح ماده ۷ قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری، از جهت کیفیت و مرجع عزل، ابهام دارد، پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

۳_ در ماده ۵، موضوع اصلاح ماده ۱ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری،

۱_۳_ از جهت کیفیت و مرجع عزل، ابهام دارد، پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

۲_۳_ علی‌رغم اصلاح به عمل آمده، ایراد ۲-۳- نظر سابق شورا کماکان به قوت خود باقی است.

تذکر: در ماده ۱، موضوع الحاق ماده (۷ مکرر) به قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی، عبارت «حسب مورد» به قبل از عبارت «شورای رقابت» منتقل گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۳ دیدگاه ها

  1. من خودم حقوق خوندم خیلی هم بهش علاقه دارم ولی فساد همه جا رو فرا گرفته سیستم قضایی هم موجش خیلی زیاده به وضوح شاهد چندین پرونده بودم که قضات ما بدون بررسی حکم اشتباه دادن به دلخواه رفتار میکنند بدون توجه به درخواستهای طرف گویا اصلآ نترسن از دادن حکم اشتباه بازرسیم خیلی به اینا اعتماد دارن من میترسم از اینکه وکیل بشم نتونم با این فسادهای که شاهدیم در جهت حق مردم قدم بردارم اما منتج به نتیجه مطلوب نشه.

  2. برادر یکی به میخ یکی به نعل زدن همین بلاها رو سر جوانان آورده دیگه…
    # قضات هم باید با آزمون وارد حرفه وکالت شوند

  3. این عین مصداق رانت هست! قاضی بازنشسته با کلی حقوق و مزایا اونم با پنجاه شصت سال سن و کلی دوست و آشنا تو سیستم قضایی بیاد جای یک وکیل جوان و متخصص را اشغال بکند و به صرف داشتن روابط متعدد، از مراجع مختلف با آشنابازی و زد و بند رای به نفع موکلش بگیرد و بقیه وکلا ول معطل باشند!
    اونوقت برای جوانان بیکار جویای شغل،که هیچ حقوق و مزایایی هم ندارند سقف سنی میگذارند که مثلا بالای ۴۰ سال حق شرکت در کانون مرکز را ندارد! و قاضی بازنشسته با پنجاه شصت سال سن و کلی حقوق و مزایا حق دارد بدون آزمون وکیل هم بشود!!

    1. هوالعادل . عرض سلام خدمت عزیز دردمند . اول آنکه آیا مهندسین فارق التحصیل که جان و مال مردم در گرو عملکرد ساخت و ساز آنان است به این سختی مراحل آزمون و… دارند یا اینکه برای هر کدام قبل از خشک شدن مهر مدرک سهمیه هم در نظر میگیرند .دوم آنکه این همه جار و جنجال و معطلی نهادهای ذیربط کشور فقط بخاطر آزمون هست ؟ جواب بله چون همگان میدانند که آزمونها با زمان کم ، سوالهای انحرافی و سلیقه ای و… ربطی به تسلط ندارد . لازم به ذکر است سرانجام آزمون عزیزانی هستند که اول یا سقف مورد نظر را می آورند . سوما” در مسائل کلان باید اصل را در نظر گرفت سپس راههای گریز از قانون را مسدود نمود به عبارتی قضات محترم با سبقه بالینی بجهت تامین با خیال راحت به صدور حکم بپردازند و سیستم بدنبال اصلاح مسائل مطروحه و صحیح شما عزیز بزرگوار باشند . لازم به ذکر است هم اکنون احکامی برای پرونده های اینجانب صادر گردیده که در تایید فرمایش شما ست . چهارم آنکه شما جمعیت قضات محترم بازنشسته نسبت به جوانان عزیز و حقوقدانان متقاضی آزمون را هم در نظر داشته باشید . از صمیم قلب برای شما و همه حقوقدانان کشور آرزوی موفقیت دارم .

  4. دیگر چگونه بگویند که قانون هم برای صاحبان قدرت است! ایراد از ماست که از ماست که بر ماست

  5. هوالعادل – با عرض ادب معروض میدارم ، از جمله اشخاصی هستم که بشدت از آراء غیر قانونی قضات متضرر شده ام . اما این مسئله نافی طرح ورود بدون آزمون قضات محترم از نظر اینجانب به عرصه وکالت نیست . زیرا در جامعه اسلامی تاکید بر تامین بودن قضات محترم است ضمن آنکه ایشان هم با آزمون حقوقی وارد عرصه قضاوت شده و تجربیات بالینی فراگیر را دارا میباشند . لذا منظور نظر این است که چنانچه ایجاد شغل مطرح باشد اولا چه اشخاصی واجب تر از فارق التحصیلان جوان و بیکار ثانیا” در صورت اعطاء امتیاز چه اشخاصی واجب تر از قضات محترم . ارادتمند تمامی جوانان مظلوم بیکار

  6. شورای نگهبان کاری درست را با انگیزه ای غلط انجام داد ای کاش به جای ترس ازقضات طرح تسهیل به دلیل منطقی نبودنش،به دلیل غیر قابل اجرا بودنش به دلیل مغایرت با حق مردم مبنی بر داشتن وکیل باسواد در محاکمات و… رد میشد.آن وقت ما به حکام این مملکت امیدوار میماندیم

  7. کارمندان قوه قضاییه از ناعدالتی سخن میگن این در خابی هست که قوه قضاییه بزرگ ترین ناعدالتی رو درحق کسانی انحام داده که حقوق خوندن اما به جای ما الان کازمندانی با رشته های دیگر شدن کارمند قوه من پیشنهاد میدم کارکنان با رشته های غیر مرتبط رو اخراج کنن و حقوق اوتا رو به کارمتدان حقوق خوانده بدن هم این کارمندان واقعا کار کنن نه گوشی بازی هم اون کارمندان غاصب شغل اخراج بشن و یه راه دیگه معترضین رو اخراج کنین ما که حقوق خوندیم با همین پول یا حتی کمتر استخدام بشیم به همین راحتی

    1. احسنت👍حالا اخراج هم نه ،حداقل ازاین به بعد از حقوق استخدام کنند نه هرکس که بهشون نزدیک تره

  8. عجب…حالا باید طبق ایین نامه قوه قضائیه ازمون بدیمو میانگین کل دروس رو ۶۰بزنیم؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا