طرح الحاق دو ماده به قانون مجازات اسلامی

متن کامل طرح الحاق دو ماده به قانون مجازات اسلامی

آخرین وضعیت: اعلام وصول در ۱۳۹۷/۱۰/۰۴

طرح الحاق دو ماده به قانون مجازات اسلامی که با امضای تعداد ۳۸ نفر از نمایندگان، به صورت عادی تقدیم مجلس شورای اسلامی شده بود، در جلسه علنی مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۰۴ مجلس شورای اسلامی به صورت عادی اعلام وصول گردید.

برای دانلود فایل پی‌دی‌اف طرح الحاق دو ماده به قانون مجازات اسلامی کلیک کنید

طرح الحاق دو ماده به قانون مجازات اسلامی

ماده واحده: دو ماده بعنوان ماده ۴۹۹ و ۵۰۰ مکرر به فصل اول باب تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ به شرح زیر اضافه می‌گردد:

 1. ماده ۲۹۹ مکرر: هر فرد یا گروهی با رفتار افراطی و یا تکفیری دینی، مذهبی، قومی یا نژادی یا اقداماتی که مبین تشکیل فرقه بوده موجب تنفر یا خشونت در میان پیروان ادیان الهی یا مذاهب اسلامی شناخته شده در قانون اساسی با اقوام گردد چنانچه رفتار وی مشمول مجازات حد نباشد، به حبس یا جزای نقدی درجه چهار یا هر دو مجازات محکوم می گردد.

تبصره ۱- سردستگی فرقه یا هر گروه مجرمانه سازمان یافته دیگر برای ارتکاب جرایم موضوع این ماده موجب محکومیت مطابق ماده (۱۳۰) قانون مجازات اسلامی می‌گردد.

تبصره ۲- ارتکاب سایر رفتارهای مجرمانه در راستای اهداف و برنامه‌های فرقه یا هر گروه مجرمانه سازمان‌یافته دیگر به وسیله رهبران و یا اعضاء، موجب محکومیت به حداکثر مجازات مقرر در قانون برای همان جرم است.

تبصره ۳- تأمین مالی و یا هر نوع حمایت مادی دیگر از فرقه یا هر گروه مجرمانه سازمان یافته دیگر موضوع این ماده با آگاهی از ماهیت آنها موجب محکومیت اشخاص حقیقی به حبس درجه پنج و جزای نقدی معادل دو تا پنج برابر ارزش حمایتها و محکومت اشخاص حقوقی مطابق بند الف ماده ۲۰ و ماده ۲۱ قانون مجازات اسلامی می گردد.

 تبصره ۴- ارتباط فرقه یا هر گروه مجرمانه سازمان یافته دیگر موضوع این ماده با مرکزیت خود در خارج از کشور برای دریافت حمایت یا هدایتهای تشکیلاتی چنانچه مشمول حد نباشد موجب محکومیت به حداکثر مجازات مقرر در هر مورد می گردد.

 تبصره ۵- مجازات‌های مقرر در این ماده و تبصره های آن قابل تعلیق، آزادی مشروط، مرور زمان و نظایر آن نمی‌باشد.

تبصره ۶. تمامی اموال فرقه یا هر گروه مجرمانه سازمان‌یافته دیگر موضوع این ماده و همچنین تمامی اموال سردستگان و اشخاص تأمین‌کننده مالی آن به نفع دولت جمهوری اسلامی ایران مصادره می گردد.

 تبصره ۷- به منظور تشخیص و تعیین مصادیق فرقه‌ها و گروه‌ها و جریانات انحرافی و تکفیری و افعال مجرمانه موضوع این ماده قاضی نظر کارشناسی وزارت اطلاعات را بعنوان مسئول مبارزه با گروهها و فرقه های انحرافی، تکفیری و ضاله و حسب مورد نظر مدیریت گروه علمیه قم را اخذ خواهد کرد.

۲. ماده ۵۰۰ مکرر: بدعت‌گذاری و تحریف در دین اسلام و یا ارتکاب هر فعالیت و آموزشی و یا تبلیغی انحرافی دیگر مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام در فضای که واقعی یا مجازی و یا ایجاد تسلط روانی و جسمی بر انسان در قالب فرقه یا هر گروه مجرمانه سازمان‌یافته دیگر جرم محسوب می‌شود و رفتار مرتکب چنانچه مشمول حد نباشد به حبس و جزای نقدی درجه ۵ یا یکی از دو مجازات و همچنین محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم می‌گردد.

تبصره ۱- نگارش، چاپ، انتشار، توزیع در دسترس قرار دادن و فروش کتب، مجلات، مقالات و سایر نشریات دارای محتویات فرقه‌ای و مجرمانه موضوع این ماده یا نگهداری با وارد کردن به قصد توزیع آنها در فضای حقیقی یا مجازی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی، ماهواره‌ای، خدمات رسانه‌ای خانگی، توزیع نرم افزار و سایر وسایل ارتباط جمعی در اجرای افعال مجرمانه موضوع این ماده، جرم محسوب شده و مرتکب به حداقل مجازات مندرج در این ماده محکوم می شود.

تبصره ۲- امور آموزشی و پژوهشی و سایر اقدامات مشابه به منظور رد و طرد و پاسخگویی به شبهات و نقد فرقه‌ها و گروهها و جریانهای انحرافی موضوع این ماده، از شمول حکم آن خارج است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا