ضوابط جدید سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۹۶

سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۹۶ چگونه اعمال می‌شود؟

پایگاه خبری اختبار- در پی انتشار سخنان رییس اتحادیه کانون وکلای دادگستری (اسکودا) درخصوص وسیع‌تر شدن تعریف ایثارگر و اضافه شدن مصادیق جدید به داوطلبان ایثارگر در آزمون وکالت سال ۹۶، درباره این تغییرات و چگونگی اعمال آن ابهاماتی برای برخی داوطلبان ایجاد شده است.

در این نوشتار می‌کوشیم به این ابهامات پاسخ بگوییم.

جدول تحلیلی اعلام ظرفیت آزمون وکالت ۹۶

سهمیه چیست؟

اصولاً پذیرش داوطلبان در آزمون کارآموزی وکالت در دو سهمیۀ آزاد و ایثارگران انجام می شود.

تا سال گذشته (۱۳۹۵) طبق ماده ۵۹ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، کانون‌های وکلای دادگستری مکلف بودند ۲۵% ظرفیت پذیرش خود را به خانواده شاهد شامل خانواده‌های معظمی که در راه اعتلای اهداف عالیه انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان انقلاب یکی از اعضای خانواده‌شان (پدر، مادر، همسر، فرزند) شهید یا مفقودالأثر یا اسیر شده باشد، جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و آزادگان با شش‌ماه سابقه اسارت و رزمندگان با شش‌ماه سابقه حضور در جبهه و در صورت واجد شرایط بودن اختصاص بدهند.

اما با توجه به بند چ ماده۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه… -مصوب ۱۴اسفند ۱۳۹۵- که از امسال اجرا خواهد شد، ماده ۵۹ مکرر به شرح زیر به قانون فوق‌الذکر، الحاق شد:

ماده ۵۹ مکرر قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران:

«قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه، مکلفند سی‌درصد(۳۰%) از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضائی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (۱۰%)، آزادگان با داشتن حداقل سه‌ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش‌ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%) و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده‌ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.»

بنابراین؛

اولاً، ظرفیت اختصاص یافته به داوطلبان سهمیه ایثارگران، از ۲۵ به ۳۰ درصد افزایش یافته است؛

ثانیاً، گروه بیشتری از افراد شامل تعریف جدید خواهند شد.

نحوه اعمال سهمیه چگونه است؟

پرسش دیگری که برای داوطلبان ایجاد شده است، این است که آیا داوطلبان، به‌صرف این که مشمول این تعریف جدید هستند، در آزمون وکالت ۹۶ پذیرفته خواهند شد یا ضوابط دیگری نیز برای پذیرش در این آزمون ضرورت دارد؟

شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران-اسکودا، در جلسه روز ۱۳۹۶/۵/۲۶ چنین اتخاذ تصمیم کرد:

«الف – تغییرات ناشی از بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه با لحاظ قیود مندرج در ماده سه قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت در آگهی ثبت‌نام آزمون سال ۹۶ اعمال شود.

ب – بدیهی است کلیه مقررات و ضوابط موجود حاکم بر نحوه پذیرش کارآموزان وکالت کماکان ملحوظ و مجرا خواهد بود.»

بنابراین، آنچه تغییر یافته است، تعداد ظرفیت و مصادیق داوطلبان سهمیه ایثارگران است و سایر مقررات و ضوابط  موجود حاکم بر نحوه پذیرش کارآموزان وکالت، همچنان اجرا خواهد شد.

دیگر ضوابط برای پذیرش برای داوطلبان ایثارگر چیست؟

هر یک از داوطلبان آزمون وکالت ۹۶ در میان داوطلبان سهمیه خودش به رقابت می پردازند و رتبۀ اعلام شده برای هر داوطلب مشخص کننده موقعیت داوطلب در میان داوطلبان همان سهمیه است؛ بنابراین در هر کانون مثلاً یک نفر با رتبه یک در سهمیه آزاد و یک نفر دیگر با رتبه یک در سهمیه ایثارگران خواهیم داشت.

کانون‌های وکلای دادگستری از سال ۱۳۹۲ و با توجه به اجرایی شدن قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به استناد ملاک تبصره ماده ۷۰همین قانون احراز حداقل ۷۰% نمرۀ آخرین فرد پذیرفت شده در سهمیه آزاد را به عنوان شرط «واجد شرایط بودن» در نظر می گیرند و این موضوع در بند ۵ قسمت تذکرات مهم آگهی آزمون وکالت ۹۵ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

بنابر این پس از وصول نمرات داوطلبان به کانون‌های سراسر کشور، هیأت مدیره هر کانون با بررسی نمرات داوطلبان سهمیه ایثارگران و سهمیه آزاد و به دست آوردن تعداد داوطلبان ایثارگری که حدنصاب نمره را کسب نموده اند، بقیه ظرفیت آن کانون را از میان داوطلبان سهمیه آزاد به عنوان کارآموز وکالت پذیرش خواهند نمود.

از کجا بفهمیم با اعمال سهمیه ها احتمال قبولی ما وجود دارد یا نه؟

اگر کانونی که شما برای کارآموزی در آن ثبت نام کرده اید مثلا ۱۰۰ نفر ظرفیت دارد، و رتبه شما ۷۰ یا کمتر شده است، تقریباً می‌توانید مطمئن باشید که جزو پذیرفته‌شدگان نهایی خواهید بود؛ ولی اگر در همین کانون رتبه شما بین ۷۰ تا ۱۰۰ باشد باید منتظر باشید و ببینید که عملکرد داوطلبان سهمیه ایثارگران در این کانون به چه نحو بوده است، اگر از میان داوطلبان سهمیه ایثارگران تعدادی کمتر از ۳۰ نفر باقیمانده بتوانند ۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبول شده در سهمیه آزاد را کسب کنند، باقیمانده ظرفیت آن کانون از داوطلبان سهمیه آزاد تکمیل خواهد شد.

به طور معمول داوطلبان سهیه ایثارگران از همه سهمیه ۳۰ درصدی خود از ظرفیت کانون‌ها استفاده نمی‌کنند و داوطلبان سهمیه آزاد که رتبه‌شان بیشتر از ۷۰ درصد کل ظرفیت است می‌توانند امیدوار باشند که به عنوان پذیرفته شده نهایی اعلام شوند. به عنوان نمونه در آزمون وکالت ۹۵ فقط ۳ نفر از داوطلبان سهمیه ایثارگر موفق به کسب حدنصاب لازم برای پذیرش نهایی در کانون وکلای دادگستری خراسان (با ۱۰۵  نفر ظرفیت) شدند.

برای اطلاع فوری از اخبار و جزییات آزمون وکالت ۹۶، علاوه بر تعقیب بخش ویژه آزمون وکالت در پایگاه خبری اختبار، بهتر است عضو کانال اطلاع رسانی اختبار نیز بشوید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۱۹ دیدگاه ها

  1. سلآم استآد..ببخشید..
    ظرفیت کآنون مآزندرآن ۶۰تآ هست..منم سهمیه دآرم و رتبم ۱۷ شده..آیآ قبولم..؟!میشه جوآب بدید لطفا تو رو خدآ… مرسی..
    و اینکه آقآی هوشیآر آیآ کآنون هآ همه ی سهمیه رو اعمآل میکنن..؟!
    یعنی ۳۰ درصده سهمیه ی کآنون مآزندرآن بآ ۶۰تآ ظرفیت میشه ۱۸ تآ و من رتبم ۱۷ شده..
    آیآ کآنون سهمیه رو کآنل اعمآل میکنه..؟!یآ نه..
    ممنون میشم جوآب بدید..

  2. جنای هوشیار سلام
    رتبه ۸ ایثارگران فارس با تراز ۸۶۶۱
    ایا قبولم؟
    درضمن آیا احتمال داره بعد از تصمیم هیئت مدیره جز سهمیه ازاد حساب بشم؟

  3. با سلام رتیه یکی از دوستانم ۱۳ شده با اعمال سهمیه در کانون زنجان
    احتمال قبولی هست؟

  4. احراز حداقل ۷۰% نمرۀ آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد را به عنوان شرط «واجد شرایط بودن» در نظر می گیرند

    ببخشید سوالم‌این‌هست که ۷۰ درصد آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد یعنی ۷۰ درصد نمره نفر ۷۷۰ ام در کانون مرکز ؟ یا ۷۰ درصد نمره نفر ۱۱۰۰ ام ؟

  5. معدل من ۹.۳۳ و رتبه در سهمیه و کانون ۲۲۴. امکان قبولی هست؟
    امسال چنددرصد از سهمیه پذیرفته می شوند ؟

  6. عرض سلام خدمت استاد هوشیار.
    استاد هوشیار ممنون میشم بنده رو از استرس نجات بدید.
    بنده سهمیه ۵درصد داشتم اما در کارنامه فقط نوشته رتبه در سهمیه آزاد و اسمی از رتبه در سهمیه ایثارگران نیامده.۱:آیا اصلا سهمیه ۵درصد بنده اعمال شده است یانه؟ ۲:در صورت عدم اعمال راهه اعتراض چگونه است؟
    ۳:ایا درصورت اعمال سهمیه ۵درصد .بنده با رتبه ۳۰۰۰ در سهمیه آزاد و و تراز ۷۴۵۰ احتمال قبول اینجانب است؟ خواهس میکنم جواب بدید

    1. سلام

      بحث ۵ درصد صحیح نیست

      شما اگر مشمول موارد مندرج در ماده ۵۹ مکرر هستید و این موضوع را موقع ثبت نام اعلام کرده اید از سهمیه ایثارگران استفاده می کنید

  7. با سلام. من رتبه م ۸۱۷ شده در سهمیه ایثارگران و در آزمون مرکز ک ۱۱۰۰ نفر ظرفیت داره . ب نظرتون امکان قبولی دارم یا خیر. ممنون میشم زودتر جوابم رو بدید. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا