صدور یک رای وحدت‌رویه با موضوع مرجع صالح رسیدگی به شکایات درخصوص مصوبات موردی شوراهای اسلامی شهر

پایگاه خبری اختبار- با رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور، دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع صالح رسیدگی به شکایات در مورد مصوبات موردی شوراهای اسلامی شهر تعیین شد.

به گزارش اختبار به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، جلسه وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور، سه‌‌شنبه ۲۹ آذر برگزار شد.

در این جلسه جواد سپهری‌کیا، معاون حقوقی، پیشگیری و پژوهش دیوان عدالت اداری در توضیحاتی بیان داشت: به موجب رای وحدت رویه شماره ۹۹۰۹۷۲- ۱۳۹۹/۰۸/۲۰  هیات عمومی دیوان عدالت اداری، مصوبات موردی شوراهای اسلامی از آن جهت که این شوراها، جزء هیچ یک از واحدهای مصرح در ماده ۱۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری محسوب نمی گردند، قابل رسیدگی در شعب دیوان عدالت نیست.

وی ادامه داد: هنگامی که ماهیت طرف شکوائیه غیردولتی و دعاوی با منشا قراردادی باشد، اساساٌ صلاحیت رسیدگی از دیوان عدالت اداری سلب می شود.

در ادامه جلسه در مورد اختلاف نظر بین شعبه اول و بیست و هشتم دیوان عالی کشور از یک سو و شعبه چهاردهم از سوی دیگر، در خصوص تعیین مرجع صالح برای رسیدگی به این موضوع، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

قضات هیات عمومی دیوان عالی کشور پس از بحث مفصل پیرامون موضوع مطرح شده، در نهایت، تصویب نمودند که با توجه به اصول ۱۰۱ الی ۱۰۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شوراهای اسلامی جزء ارکان تصمیم‌گیری کشور می‌‎باشند و همچنین مطابق حکم مقرر در قسمت اخیر ماده ۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، شوراهای مذکور نیز در حکم مؤسسات دولتی می‎باشند، لذا ابطال مصوبه موردی شوراهای اسلامی شهر از جمله تصمیمات و اقداماتی است که مطابق بند یک مواد ۱۰ و ۱۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری بوده که رسیدگی به آنها در صلاحیت دیوان عدالت اداری می باشد.

گفتنی است از مجموع ۱۱۰ نفر از قضات حاضر در جلسه هیات عمومی ۸۲ نفر رای شعبه اول و بیست و هشتم دیوان عالی کشور را که مشعر بر صلاحیت دیوان عدالت اداری در رسیدگی به دعوای ابطال مصوبات موردی شوراهای اسلامی شهر است را صائب دانستند.

شایان ذکر است، متعاقباً، مشروح مذاکرات هیات عمومی دیوان عالی کشور و رای صادره در روزنامه رسمی کشور منتشر خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا