صاحبان خودروهای لوکس منتظر دریافت پیامک سازمان مالیاتی باشند

پایگاه خبری اختبار- معاون فناوری های مالیاتی سازمان امور مالیاتی از آغاز ارسال پیامک به مشمولان مالیات بر خودروهای لوکس اشخاصی که شماره تماس آنها در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دارد، خبر داد.

با اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ تمام افرادی که مجموع ارزش خودروهای خود و افراد تحت تکلف زیر ۱۸ سال آنها بالای یک میلیارد تومان باشد مشمول مالیات بر خودروهای لوکس می‌شوند.

طبق اعلام معاون فناوری های مالیاتی سازمان امور مالیاتی اطلاع‌رسانی‌ها در این باره انجام شده و افراد مالک خودرو خودشان می‌توانند با مراجعه به پنجره واحد خدمات سازمان امور مالیاتی مراجعه و وضعیت خود را از لحاظ میزان پرداخت مالیات بررسی و نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کنند.

راهنمای گام به گام و تصویری استفاده از درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور در اینجا ببینید

طبق اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور مهلت پرداخت این مالیات تا پایان بهمن ماه سال جاری (۱۴۰۰/۱۱/۳۰) تعیین شده است.

هادی خانی معاون فناوری های مالیاتی سازمان امور مالیاتی درباره جمعیت افراد شناسایی شده برای اخذ مالیات بر خودروهای لوکس گفت: تعداد کل مشمولان مالیات بر خودروهای ۲۷۲ هزار نفر برای ۵۴۷ هزار خودرو در کل کشور هستند که ارسال پیامک را با ارسال برای ۱۵ هزار مشمول آغاز کرده‌ایم و به طور مستمر به این عدد اضافه می‌شود و به زودی برای تمام ۲۷۲ هزار مشمول پیامک ارسال می‌شود.

خانی ظهار داشت: در حال حاضر تمام دیتاها و اطلاعات مورد نظر درباره مالیات بر خودروهای لوکس در پنجره واحد خدمات سازمان امور مالیاتی my.tax.gov.ir بارگذاری شده‌ است و دارندگان خودرو می‌توانند به سایت مربوطه مراجعه و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

نرخ مالیات بر خودروهای لوکس

کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، نرخ مالیات بر خودروهای لوکس را به شرح زیر تصویب کرده است:

مالیات بر اساس مجموع ارزش خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی که در اختیار اشخاص حقیقی، خانواده و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور سرپرست خانوار قرار دارد، تعیین شده است

  • خودرو تا سقف یک میلیارد تومان مشمول مالیات نخواهد شد.
  • تا ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان: یک درصد
  • تا ۳ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان: ۲ درصد
  • تا ۴.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان: ۳ درصد
  • نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد تومان: ۴ درصد

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می کنید، مالیات اشخاص حقیقی فقط شامل خودرهای لوکس نمی شود، بلکه افراد می بایست برای واحد های مسکونی خالی از سکنه و همچنین برای نقل و انتقال خودرو و موتورسیکلت خود نیز مالیات بپردازند.

اگر مالیات ندهیم، خودرو قابل انتقال است؟

مالیات در بخش خودرو دو قسمت است که یک قسمت مربوط به خودروهای لوکس و دیگری مربوط به مالیات نقل و انتقال است. در هر دو حالت، اگر مالک خودرو قصد داشته باشد خودروی خود را بفروشد، باید ابتدا مالیات اعمال شده بر خودرو را تسویه کند.

همچنین پیش از این نیز رئیس سازمان امور مالیاتی جمع مالیات محاسبه شده بر ۵۵۰ هزار خودروی لوکس شناسایی شده را ۵۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده بود که اگر اشخاص آن را پرداخت نکنند، در زمان نقل و انتقال خودرو باید مفاصا حساب مالیاتی را پرداخت کنند.

اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص مالیات بر جمع ارزش خودروهای تحت تملک اشخاص

سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس اطلاعات دریافتی از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نسبت به محاسبه مالیات موضوع بند (ش) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برای جمع ارزش خودروهای تحت تملک اشخاص اقدام نموده و نتایج حاصل از آن را در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان منتشر نموده است.

کلیه مالکان خودروها با ارزش مجموع بیش از ۱۰ میلیارد ریال می توانند برای مشاهده وضعیت شمول یا عدم شمول مالیات و اطلاع از میزان مالیات متعلقه و پرداخت آن به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی MY.TAX.GOV.IR مراجعه نمایند.

مهلت پرداخت این مالیات تا پایان بهمن ماه سال جاری (۱۴۰۰/۱۱/۳۰) تعیین شده و در صورت عدم پرداخت مالیات در مهلت مقرر، نسبت به صدور برگ اجرایی اقدام خواهد شد.

چنانچه اشخاص مشمول با توجه به حوادثی از قبیل سیل، زلزله، آتش سوزی و تصادف نسبت به ارزش خودرو یا مالیات متعلق و یا اقدامات اجرایی اعتراض داشته باشند به اعتراض آنها مطابق قانون رسیدگی می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا