شهبازی‌نیا: نتایج آزمون وکالت ۹۷ دی‌ماه اعلام می‌شود

در سؤالاتی که ما دیدیم، سؤال اختلافی وجود نداشت

پایگاه خبری اختبار- رییس اسکودا در رابطه با آزمون وکالت سال ۹۷ و شبهه طرح سؤالات اختلافی در این آزمون، گفت: اینکه سؤال اختلافی داشته و سؤال اختلافی زمانی است که دو گزینه صحیح باشد و اینکه احتمال صحت دو گزینه وجود داشته نیز در این سؤال‌هایی که غیر رسمی منتشر شده و ما دیدیم وجود نداشت.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، مرتضی شهبازی صبح امروز در نشست خبری مشترک با عیسی امینی رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه نهاد وکالت، به عنوان یک نهاد مدنی که مدافع حاکمیت قانون است و رسالت اصلی خود را حاکمیت قانون و استقرار قانون و تلاش برای استقرار ارزش‌هایی مانند حقوق بشر، حقوق شهروندی و مردم سالاری می‌داند، اظهار کرد: قاعدتا با این شرایط خود را پاسخگو می‌داند و علی رغم اینکه به لحاظ محدودیت‌هایی که از حیث منابع داریم و با توجه به اینکه نهادهای وکالت خودگردان است و بودجه عمومی ندارد با محدودیت مالی خیلی جدی مواجه هستند و در نتیجه روابط عمومی فعالی در نهاد وکالت نداریم.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری مرکز (اسکودا) در پاسخ به سؤال ایسنا مبنی بر اینکه ارزیابی شما از سؤالات آزمون وکالت ۹۷ به عنوان رییس اسکودا چیست؟ آیا طرح این تعداد زیاد سؤال اختلافی و قوانین خاص منطقی است؟ عنوان کرد: آزمون وکالت ۹۷ از حیث نظم برگزاری و دقت آزمون بسیار مثال زدنی بود. هم ارزیابی خود سازمان سنجش به این ترتیب بود و هم نهاد وکالت این نظر را دارد. این آزمون بسیار منظم و دقیق برگزار شد.

وی ادامه داد: در رابطه با محتوای سؤالات باید بگویم که به دلیل اینکه ترتیب برگزاری آزمون با سازمان سنجش است کلید آزمون هنوز در اختیار ما قرار نگرفته است تا آن را ارزیابی کنیم بعدا ارزیابی خواهیم کرد.

رییس اسکودا تصریح کرد: ایراد مطرح شده به نسبت سال‌های گذشته بسیار کم است و سؤال اشتباه تقریبا در این دوره منعکس نشده است. اینکه سؤال اختلافی داشته و  سؤال اختلافی زمانی است که دو گزینه صحیح باشد و اینکه احتمال صحت دو گزینه وجود داشته نیز در این سؤال‌هایی که غیر رسمی منتشر شده و ما دیدیم وجود نداشت. ولی اختلاف نظر در حقوق را نمی‌توان انکار کرد. هیچ موضوع حقوقی نیست که مسلم باشد. اختلافی نباید مورد سؤال باشد که در گزینه‌ها هم منعکس شده باشد اگر چنین مواردی باشد حتما ما بررسی می‌کنیم و راهکار مناسب اتخاذ می‌کنیم. نمی‌توانیم تا نیامدن کلید سؤالات به صورت رسمی در مورد محتوای سؤالات اظهارنظری کنیم.

وی اظهار کرد: نهاد وکالت همیشه استقبال کرده است که هر کسی ایرادی دارد مطرح کند حتما رسیدگی خواهد شد و اگر احیانا سؤالی اشتباه باشد ما هیچ ابایی نداریم سؤال را خارج کنیم. سابقا هم انجام شده و بوده که سؤالی اشکالی ایراد فنی داشته و آن سؤال کنار گذاشته شده و حتی اینکه اگر سؤالی اختلافی بوده هر دو گزینه را گزینه قابل قبول اعلام کردیم. ما از اینکه اعتراض‌ها را برایمان ارسال کنند استقبال و حتما رسیدگی می‌کنیم.

رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه نتایج آزمون چه زمانی اعلام می‌شود و اینکه آیا سال آینده نیز به همین شکل برگزار می‌شود؟ بیان کرد: در مورد نتایج آزمون تاریخ دقیقی نمی توان اعلام کرد اما حدودا در دی ماه نتایج آزمون اعلام خواهد شد. به دلیل تراکم آزمون ها در همین زمان نمی توان تاریخ دقیق پیش بینی کرد. ما تلاش می کنیم زودتر انجام شود. در مورد آزمون سال آینده نیز این آزمون براساس قانون برگزار می شود و قانون هم ترتیب و کیفیت برگزاری آزمون را مشخص کرده است. در حال حاضر تغییر ساختاری برای برگزاری آزمون مدنظر و در دست بررسی نیست مگر اینکه در قانون تغییری ایجاد شود. بنابراین آزمون به همین کیفیت فعلی در سال آینده برگزار خواهد شد. یعنی در شهریور ماه اطلاعیه ثبت نام و در مهر ماه ثبت نام انجام می شود و در اوایل آذر ماه هم آزمون برگزار می شود.

وی در رابطه با فعالیت مرکز مشاوران و اینکه آیا به موجب قانون نهایتا باز هم می توانند آزمون وکالت برگزار کنند، عنوان کرد: به اعتقاد نهاد وکالت و از منظر حقوقی با توجه به اینکه مجلس قبلا اعلام کرده که مرکز مشاوران مستند به قانون برنامه سوم توسعه بوده و قانون زمانش منقضی شده است و دیگر طبیعتا نباید آزمونی برگزار شود. اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس در طرحی که برای حذف بند چ ماده ۸۸ مطرح بود همین اعتقاد ما را بیان کرده است و مجوزی به مرکز مشاوران داده نمی‌شود. این اعتقاد ما است ولی به هر حال اینکه پایان این اقدام چه زمانی است باید گفت زمانی است که قانونگذار تصمیم بگیرد. چندین پیشنهاد در مجلس در این راستا مطرح است و ما تلاش خود را خواهیم کرد تا همه چیز بر مجرای قانون باشد اما تصمیم نهایی در اختیار مجلس است.

شهبازی نیا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه خبرهایی مبنی بر راه یافتن طرح آموزش و پذیرش وکالت به صحن علنی مجلس مطرح است، آیا از این موررد اطلاعی دارید و اقدامی در این راستا انجام دادید یا خیر؟ بیان کرد: این امر اگر اتفاق بیافتد قطعا خلاف قانون اساسی و هم آیین نامه داخلی مجلس است و بعید می دانم از مجلس که چنین کاری کنند. احتمالا این مطلب شایعه‌ای است که از ناحیه افراد خاص برای آثار روانی از عده‌ای که وقتشان گرفته شده با طرح کذایی که حتما هم مقاصد غیرحرفه‌ای دارند مطرح شده است که احتمالا به دنبال مقاصد سیاسی هستند. بر اساس آیین نامه داخلی و قانون اساسی این موضوع ابتدا باید در کمیسیون‌های تخصصی و بعد در صحن علنی مجلس مطرح شود و تا جایی که اطلاع داریم چنین چیزی نیست.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۰ دیدگاه ها

  1. با سلام
    هیات مدیره ورئیس اسکودا خیلی ضعیف عمل کردیدمثل ریاست وهیات مدیره سابق.
    اون از نحوه سوالات آزمون و سوالات فوق العاده اختلافی این ازگذشت بیست و سه روز ازآزمون وعدم انتشار کلید آزمون…
    عده ای هم میگویند کانون روند آزمون واعلام کلید ونتایج خوب عمل می کنند…خسته نباشید ببینید وقضاوت کنید.
    متاسفم وبس

  2. سلام

    فقط خدا کنه مجلس نظرات یه عده که چندین ساله پشت آزمون وکالت موندن و حالا برا خودشون کمپین حذف. آزمون وکالت راه انداختن رو پس بزنن چون با تصویبش کلا وکالت به فنا میره و میشه عین فروشگاههای زنجیره ای

    1. دقیقا همینطوره. اگه تصویب بشه خیلی خیلی وکالت اشباح میشه.همین الانشم به زور کارآموزی وکلای تازه قبول شده رو راه میندازن اگه این طرح تصویب بشه چه جوری میخوان این همه وکیل رو برای کارآموزی جا براشون پیدا کنن.

  3. با سلام تنها کانون ایلام نبود که به داوطلب وقت زیاد دادن من که تهران بودم پاسخنامه رو از من گرفتن وقتی پاشدم دیدم چند نفری همچنان نشستن ومشغول آیا این انصاف هست که در آزمونی به این حساسی که یک سوالم سرنوشت ساز هست تبعیض کنند.چرا مثل آزمون سرارسری همه پاسخنامه رو نمیارن بالا که شبهه ای پیش نیاد وعدالت رعایت شه بخدا این ظلمه ظلم تورو خدا به مراقباتون بگین رعایت کنند.ما با چه امید حق جو باشیم وقتی حقمون رو میخورند

  4. پناه بر خدا!!! از سه هفته گذشت !!! شاید اینها هم کلید رو گم کردن !!!وگرنه برای پاسخ به سوالات سخت و اختلافی وزیرخاکی و اشتباه تایپی (غلط اصطلاحی) ۳ هفته زمان کافیه !!!دواطلبها که تو ۲ ساعت پاسخ دادن !!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا