شهبازی‌نیا: طرح «پذیرش و آموزش وکالت» یک عقب‌گرد ۸۰ساله است

رئیس اسکودا:

طرحی که بدون جلب نظر ذی‌نفعان تصویب شود محکوم به شکست است

پایگاه خبری اختبار- رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت: طرحی که بدون جلب نظر ذی‌نفعان تصویب شود محکوم به شکست است زیرا قطعاً منطبق بر واقع نیست و اقتضائات عملی و کارشناسی را در نظر نگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری اختبار به نقل از ایلنا، مرتضی شهبازی‌نیا در رابطه با اعلام وصول طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت در جلسه علنی روز گذشته مجلس گفت: به مفاد این طرح آگاه هستیم و به نظر ما این طرح پر از انتقاد و اشکال است. ظاهراً این طرح توسط افرادی خارج دولت، نهاد وکالت، قوه قضاییه و حتی مجلس تهیه‌شده است اما برخی نمایندگان امضا جمع کردند و اعلام وصول شد.

رییس اتحادیه سراسر کانون‌های وکلای دادگستری ایران در تشریح معضلاتی که این طرح به وجود می‌آورد بیان کرد: این طرح در ابعاد مختلف با استقلال نهاد وکالت در تعارض است و مغایر آن و یک عقب‌گرد ۸۰ ساله است و می‌تواند وضعیت را به قبل از تصویب لایحه وکالت برگرداند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: یکی از مؤلفه‌های اصلی استقلال این است که برگزاری آزمون دست نهاد وکالت باشد. این طرح مشکلات عدیده‌ای برای قوه قضاییه ایجاد می‌کند، همچنین با مقررات قانون نظام‌وظیفه نیز در تعارض است.

وی ادامه داد: این طرح بعد از اعلام وصول به کمیسیون قضایی مجلس ارجاع می‌شود باسابقه‌ای که از کمیسیون قضایی در نظر داریم که مشتمل از افراد دقیق نظری است که به منافع ملی توجه دارند، به نظر می‌رسد با روی خوش از این طرح استقبال نمی‌کنند و کمیسیون به همان تصمیم سابق خود یعنی بازبینی لایحه وکالت و اصلاح آن همت خواهد گماشت.

این حقوقدان بابیان اینکه اصلاحات مدنظر ما به کمیسیون قضایی ارسال‌شده است گفت: پیشنهاد ما این است که کمیته‌ای سه‌جانبه  متشکل از اعضای کمیسیون قضایی مجلس, قوه قضاییه و نهاد وکالت تشکیل شود تا این قانون در این کارگروه بازبینی شود. این کاری است که در همه جای دنیا عرف است.

شهبازی‌نیا در رابطه با معضلات حذف ذی‌نفعان در فرآیند تصویب قانون، گفت: طرحی که بدون جلب نظر ذی‌نفعان تصویب شود محکوم به شکست است زیرا قطعاً منطبق بر واقع نیست و اقتضائات عملی و کارشناسی را در نظر نگرفته است. چنین طرحی نه‌تنها موفق نخواهد بود بلکه مشکلات موجود را بیشتر خواهد کرد.

وی با اشاره به معاهدات بین‌المللی که پشتوانه نهاد وکالت است گفت: این طرح کاملاً مغایر این معاهدات است. در همه اسناد بین‌المللی یکی از شاخصه‌های استقلال کانون‌ها وکلا این است که ارزیابی افرادی که قصد ورود به این حرفه را دارند با خود وکلا باشد نه نهادی خارج از آن.

رییس اتحادیه سرا سری کانون‌های وکلای دادگستری ایران ادامه داد: کمیسیون قضایی با رد لایحه وکالت در سال گذشته رویه خود را نشان داده است. در آن موقع تصویب شد این ساختار موجود حفظ شود و فقط اصلاحاتی در آن صورت بگیرد.

این حقوقدان با بیان اینکه انقلاب در قانون‌گذاری کار درستی نیست گفت: اینکه دست‌یافت‌های خوب گذشته را کنار بگذاریم و بخواهیم از نو با آزمون خطا قانون‌گذاری کنیم کار مناسبی نیست.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴۲ دیدگاه ها

  1. باسلام خدمت تمام سروران گرامی .ازتمام کسانی که تلاش کردن تا این طرح اجرایی بشود ودر اینده نزدیک به تصویب نهایی شورای محترم نگهبان نیز برسد ودوستان عزیزی که موافق این طرح فرخنده هستند تبریک و تشکر از طرف خود دارم.

    1. بنده هم به نوبه خود و تمامی عزیزانی که برای قبولی در این ازمون از جان مایه گذاشتند به شما و امثال راحت طلبانی چون شما تبریک می گویم!! تبریک میگویم که خبر ندارید چه تیشه تیزی به ریشه این حرفه میزنید! البته تبریک بزرگ برای وزارت محترم علوم است که هر کلاسچه ای را تبدیل به دانشکده حقوق کرد و هر عزیزی که از جلوی درب میگذشت به داخل کشیدو (مثلا) کارشناس حقوق تربیت کرد، ان هم از نوع متوقعش!!! و تسلیت بزرگ برای خودم و هم مسلکانم که از دانشکده های حقوق(در معنای واقعی کلام) فارغ التحصیل شدیم و از همین ازمون(به تعبیر دوستان بسیار غیراستاندارد) عبور کردیم و تسلیت بزرگتر به تن نیمه جان رشته محترم حقوق و حرفه ارزشمند وکالت!

  2. کاربر مجید قرار نیست جندتا وکیل بیکار جای کسی را تنگ کنند بلکه قراره ۸۰ درصد ایران وکیل شوند.در ازمون وکالتی که حتی خانم خانه دار با مدرک از پیام نور با دو تا بچه هم قبول شده است واقعا کسی که نتونه قبول شود اصلا مناسب حقوق و وکالت نبوده و فقط به واسطه باز کردن چهار لنگه دانشکده های حقوق توانسته مدرک حقوق بگیره و حالا هم میخواد همانطور در وکالت هم چهار لنگه باز بشه تا بتونه وارد بشه.

    1. دوست عزیز از پیام نور مدرک گرفتن کار هر کسی نیست
      در ضمن بیشترین قبولین وکالت از همین دانشگاه پیام نور هستن

      1. این امار را از کدام موسسه وضین(تعمدا) منتشر فرمودید؟ تشریف بیاورید دانشکده شهید بهشتی مقطع ارشد،(تمامی گرایش ها) متوجه خواهید شد درصد قبولی کدام دانشگاه ها بیشتر است! بنده و دوستانم در دانشگاه بهشتی و دانشگاه های قابل احترام دیگر نه دست و پای اضافه داشتیم و نه رانت و پارتی! جسارتا مقداری بیشتر به خودمان سختی دادیم و کتب بیشتری مطالعه کردیم! #وکالت کار هر کسی نیست!

    2. در پاسخ به شما که منو مخاطب قرار دادید.
      ۱- بهتر است از امار بهتر استفاده کنیم ۸۰ درصد جمعیت ایران واقعا وکیل میشن با این طرح.؟؟
      ۲- هستند وکلایی که نحوه خواندن قانون رو بلد نیستند چه برسد به اینکه بخوان به ان قانون عمل کنند
      ۳- من هم نیز با تخصصی بودن این حرفه موافقم. به همین خاطر صرفا با گرفتن پروانه وکالت نباید ادعا کرد که یک حقوق دان کامل شده ایم.
      ۴- به ان خانومی که با این شرایط قبول شده باید بهش احسنت گفت و من هم بهش تبریک میگم
      ۵- ان وکیلی هم که الان بیکار است همان بهتر که از وکالت صرف نظر کند و جا را برای دیگران تنگ نکند
      ۶- اگر واقعا با سواد و یک حقوق دان باشید نهایتا میتوانید جایگاه خودتان را در این حرفه به دست بیارید
      ۷- ای کاش نگرانی ها فقط جایگاه و شان وکالت بود نه درامد وکالت
      ۸- کسانی هم که حرفه پزشکی و مهندسی رو مثال میزنند. احتمالا این را هم خوب میدانند که همه ما برای یک عمل جراحی ساده به دنبال پزشک خوب میگردیم.و حاضریم کیلومتر ها دورتر از محل زندگی خودمان مسافرت کنیم و به ان پزشک که بهمون معرفی شده مراجعه کنیم. پس اگر وکیل موفقی باشیم نباید نگران این باشیم که در کنار دفتر ما دفتر وکالت زیادی وجود داشته باشد.
      ۹-من معتقدم که نباید داشتن صرفا پروانه وکالت برای وکیل حاشیه امنی از نظر مالی ایجاد کند
      (چرا که همان انحصار طلبی است)
      ۱۰- بلکه یک وکیل موفق کسی است که باید نگران این باشد که از نظر سواد و علم از دیگر همکارانش عقب نباشد نه اینکه از تعداد وکیل زیاد نگران باشد

      1. دوست عزیز خیلی تند میری . شان هر حرفه تا حد زیادی با درآمد شاغلینش گره خورده. احتمالا شنیدید حدیث نبوی رو که میفرمایند : من لا معاش له لا معاد له . کسی که در جایگاه وکیل نتونه از لحاظ مادی خودش رو تامین کنه به احتمال فراوان از مسیر درست خارج خواهد شد و برای تامین خود از بیراهه خواهد رفت و نتیجتا شان این حرفه که از ملزومات آن هست لکه دار خواهد شد . فرضا به قول شما هر کی زرنگ باشه بتونه گلیم خودشو از آب بیرون بکشه ، پس به نظر شما تکلیف اون عده ای که به هر دلیل کار گیرشون نمیاد و عده اونها به مراتب از گروه اول بیشتر خواهد شد چیست ؟ لابد میگید برن به … حتما ازشون انتظار رعایت شان وکالت رو هم دارید! اون وقت تاوان یه تصمیم غلط رو جامعه باید بده دوست عزیز و اون موقع برای جبران دیگه خیلی دیره.

  3. به نام خدا
    به نظر میرسه برای نوشتن متن هیچ گونه کارشناسی انجام نشده و یه متن پر از ابهام ، تناقض ، دارای تالی فاسد و مغایر اصول قانون نویسیه که صرفا نظرات عده ای رو منعکس کرده. ضمنا ای کاش فقط به فکر دادن یه عنوان به بیکاران نباشن بلکه داشتن شغل واقعی با درآمد کافی و واقعی برای همه مد نظر باشه تا شان وکالت حفظ بشه. به قول شاعر : اگر سنگ بیابان همه در شدی… چو خر مهره بازار از او پر شدی. البته یه نکته مثبت داره که به الزامی شدن وکیل توجه شده.

  4. بنده این پیشنویس طرح جامع وکالت را مطالعه کردم و به نظر اینجانب بطور عام طرح خوب وفقط چند اشکال ضعیف دارد که آن هم قبل از تصویب توسط کارشناسان کمیسیون قضایی مجلس قابل رفع است فقط یک سوال خدمت دکتر شهبازی داشتم اینکه آیا به نظر جنابعالی منظور از ذینفعان و منافع ملی چیست؟اگر منظور شما از ذینفعان گروه کانون وکلا باشد نه تنها این طرح بلکه هیچ طرح و قانونی در هیچ بازه زمانی به تصویب نخواهد رسید و اگر منظور شما از منافع ملی به معنای اعم آن باشد دکتر محترم همین نزدیک به یک میلیون فارغ التحصیل حقوق بیکار که خیل عظیمی از بیکاران جامعه را تشکیل می دهند از قشر ملت محسوب شده ودر واقع ذینفعان واقعی اینها هستند که خواسته ها و نظراتشان را بطور صحیح و قانونی و در قالب کمپینی به گوش مسولین رساندند تا مسولین چاره ای نمایند و قانونی جامع راجع به وکالت تصویب کنند .ضمن اینکه این طرح نیز با طیف وسیع و خیلی کارشناسانه تدوین شده است.

  5. کسایی با این طرح موافق ان که به قولی پشت کنکوری آزمون وکالت محسوب میشن
    چیزی که حائز اهمیته اینه که نذاریم عرصه ی وکالت مثل اتفاقی بشه که سر رشته ی حقوق آمد. یعنی هرکی با هر سطح علمی بیاد و با داشتن پروانه ، عرصه رو برای حرفه ای ها تنگ کنه
    این طرح واقعا بده ، گرچه من با بخش تخصصی شدن وکلا موافقم

    1. کسانی با این طرح مخالف هستند که در حال حاضر بر کرسی وکالت نشسته و به کسانی که ان طرف پل هستند اهمیت نمیدن.
      و عده ای هم به فکر شان خودشون هستند نه شان وکالت.
      شما اگه واقعا حرفه ای هستید پس نباید نگران باشید چند تا وکیل بیکار جای شما رو تنگ کنند.

  6. این طرح موجب میشه تا تعداد بسیار زیادی از لیسانس های حقوق تبدیل به وکیل بشن طریقه جذب با معیار حدنصاب خیلی بی برنامه تنظیم شده. حد نصاب رو نمره یک درصد اول شرکت کننده ها لحاظ کرده یعنی در بهترین حالت میانگین یک درصد اول بشه ۵۵ درصد و هر کسی ۶۰ درصد این ۵۵ درصد رو اورد قبول میشه یعنی هر شخصی با میانگین ۳۳ درصد تبدیل به وکیل میشه و این امر افتضاحه. دوستان من خودم وکیل هستم و از نزدیک شاهد درآمد وکلا هستم. همین الان هم بازار وکالت اشباع شده و وکلای بیکار خیلی زیاد هستن. داوطلب هایی هستن که دم از انحصار گرایی کانون وکلا میزنن در حالی که شرایط حاکم بر جامعه رو درک نمیکنن. اگر تعیین هر گونه ظرفیتی رو انحصارگرایی بدونیم باید بیاییم بگیم که وزارت بهداشت هم در تعیین ظرفیت رشته های پزشکی و دندانپزشکی داره انحصارگرایی میکننه و بدیهی هم هست که هرکسی که کنکور تجربی شرکت میکنه دوست داره پزشک بشه.

    1. لطفا به جای کلی گویی “شرایط حاکم بر جامعه” را که فرمودید برای من که درک نمیکنم توضیح بفرمایید. هر کسی هم که در کنکور علوم اسانی شرکت می کند حقوق قبول نمیشود (البته منظورم حقوق در دانشگاه های معتبر دولتی و نیز برخی از واحدهای دانشگاه آزاد است). من نیز با معیاری که برای پذیرش مطرح شده (۶۰ درصد نمره یک درصد اول) مخالف هستم. اما چرا صرفا در مورد این قسمت انتقاد می کنید؟ مسئله تفکیک یا تخصصی شدن و حتی موضوع تودیع پروانه بعد از ۳۵ سال که به نظرم باید حداکثر ۳۰ سال باشد مگر چه ایرادی دارد؟ چه شرایطی برای جامعه (منظورم کل جامعه هست و نه جامعه وکلا که درآمد های چند ده میلیونی شان کمتر میشود) حاکم میکند؟ از نگاه موکل به نظرم وقتی تخصصی بشود با اطمینان بیشتری به وکیل مراجعه خواهم کرد.

  7. دوستانی که بدنبال حذف ظرفیت وکالتن با این قانون سراسر غیرکارشناسانه نیز نمیتونن وکیل بشن شاید بتونن وکیلل یاررر!!!بشن …اخه بجای این کارا درس بخونید اون دانشجوی دکترایی که نتونه ازمون وکالت قبول بشه باید در مدرکش شکرد و بهش گفت کاتنون وکلا مثل مدرک گرفتن امروزی نیست سواد لازم است برادر ن مدرک پس این طرحی ک دادی فقط بدرد نقض تو شواری نگهبان میخوره

  8. با سلام
    به نظر این خیلی بد است که هر کاری و حرکتی برای سامان گرفتن وضعیت جذب وکلا انجام می شود با تابوی ” مغایرت با استقلال کانون” مواجه می گردد . سوال از مسئولین کانون این است که شما خودتان چه کاری برای سامان دهی به این وضعیت انجام داده اید و در واقع چه پیشنهادی دارید ؟ چون همه ی طرح ها را رد کردن که هنر نیست /

  9. طرح خوبیه.تا اجرا هم بشه وکلای قبلی سه چهار سالی فرصت دارن خودشون رو باهاش وفق بدن.فقط نیاز به تعقیرات جزئی داره مثلا ۶۰ درصد میانگین یک درصد اول با امار امسال افرادی با تراز ۶۶۰۰ رو وارد جامعه وکالت میکنه که مشخصا افراد ضعیفی محسوب میشوند و ضریب ۷۰ درصد معقول تر هست.وکیل یار هم خیلی خوبه.به خصوص در اجرای احکام که ظرافت زیادی نمیخواد ولی بسیار وقت گیر هست و هم موکل و هم وکیل از این امر استقبال میکنن. وکالت اجباری هم باید خواهان ملزم به اخذ وکیل باشه نه خوانده که تو پیش نویسی که دیدم خوانده را موظف به اخذ وکیل کرده بود .

  10. جناب آقای شهبازی نیا سلام
    انحصاری کردن وکالت عاقبتی دارد که به آن توجه نشد .
    جامعه ما نیاز به وکیل جوان دارد .
    وکالت در دادگستری نیاز به تجربه عملی دارد همراه با علم .
    هر وکیلی تا چند سال کار عملی انجام ندهد وکیل به معنای واقعی نیست و این حقیقتی است که شما و عده ای از ما ازن اطلاع داریم .
    جناب دکتر شهبازی نبا من در آزمون وکالت ۹۶ شرکت داشتم
    سوالات مدنی که بسیار ساده بود اما پاسخ های آن اختلافی .
    سوالات جزا که نص محور بود و استنباطی و سوالات تجارت اختلافی .
    اصول فقه که با نظر طراح سوال مطابقت داشت نه منابع مطالعاتی .
    جناب دکتر شهبازی نیا و کانون های وکلای کشور ایران اسلامی آیا وقت آن نرسیده که قوانین زمان پهلوی برچیده شود و قانون اسلامی ایرانی جایگزین آن قوانین گردد .
    آیا تا به حال به این فکر کرد ه اید عمر 😮 جوانان ما که همان دواطلبان آزمون های حقوقی از جمله آزمون وکالت است چقدر تلف شده است آیا این بی عدالتی نیست که کمتر ازیک میلیون محصل حقوق به خاطر چند افکار انحصاری گریانه به جامعه حقوقی و قضایی و اجتماعی خدمت ننماید تا صحبت از پذیرش کارآموز میشود صحبت از وکیل کار امد میشود صحبت از نظم دادگاه ها میشود و نیز جوانان تحلیل کرده حقوق را مفروضا بی سواد تلقی میکنند آیا حقوقدانان کلاس اول ابتدایی روز اول سواد نوشتن و خواندن داشتند؟
    جناب دکتر شهبازی آزمون وکالت سال نودو شش خانوده هایی زیادی را نسبت کانون های وکلا بد ببن کرده و عین حقیقت است بشخصه این حقیقت را درک کردم وقتی که پاسخنامه ای را که با ۸۹ پاسخ درج شده تحویل دادم و اکنون شصت گزینه پاسخ اعم از صحیح یا غلط مشاهده میشود .
    آیا بهتر نیست بعد از پایان فرآیند آزمون وکالت ۹۷ تصویری از پاسخنامه داوطلبان در اختیار آنها داده شود .با هزینه قبلی دواطلبان .
    آیا آزمون به این ممهمی نباید در سالن های آزمونی برگزار شود که مجهز به سیستم دوربین مداربسته باشد .آخر تا کی شبهه های مختلف .

    1. صرفا بخاطی که جنبعالی مردود شدی!!!خب درس بخون وکانون رو متهم نکن…اگه فرد قبول شده ای چنین حرف زد ما باور میکنیم

    2. دوست گرامی لازم دیدم خدمتتون عرض کنم امیدوارم که این طرح تصویب شود شایدو اتش درون شما خاموش شود اما پرونده هایی که در محاکم در حال بررسی است را که وکلا تعیین وتکلیف نمیکنند. شما برای اینکه نمیتوانید وکیل شوید و به هدفتان برسید میخواهید سر به تن سایر دوستانتان نباشد اگر بنا باشد به پروندهای دپو شده در مراجع قضایی سامان داده شود اینطرح را باید برای تمام مشاغل مرتبط قرار دهند نه وکالت تنها واین بهترن راه حل است بدور از تنش ودرگیری لفظی بین دوستان حقوقی

  11. هنوز تکلیف قبول شدگان سهمیه رزمندگان مشخص نشده معلومه همه اعتراض مکنن؛کانونا با این توجیه که هرکانونی مستقل تصمیم میگیره دارن قبول شدگان سهمیه رزمندگان حذف مکنن چرا اسکودا هیچ دستوری دراین مورد به کانونا نمیده.

  12. سلام.
    این طرح که اصلا خوب نوشته نشده.
    ولی یه نگاه به لایحه وکالت هم بندازیم …مخصوصا ماده۴۶اون ..سوالم اینه توی این مدت یکسال کاراموزان هوا نوش جان کنن؟؟؟

  13. آقای دکتر شما چقدر در فرایند تصویب این طرح کمک کردید؟
    چرا نمیگید به تجمع کنندگان جلوی اسکودا چی گفتید که اعتراضات نخوابید؟
    چرا نمیگید جواب اعتراضات بنیاد شهید چی دادید که رفتن مجلس پیگیر بشن؟
    چرا نمیگید کانون مرکز حتی جواب بنیاد نداد و جواب دادگاه عالی رو هم نمی ده؟
    خود کرده را تدبیر نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا