شهبازی‌نیا: اعتراضات داوطلبان آزمون وکالت ۹۸ بررسی خواهد شد

رئیس اسکودا جزییات طراحی سؤالات و بررسی اعتراضات آزمون وکالت را تشریح کرد

پایگاه خبری اختبار- رئیس استحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با برنامه فرمول یک جزییات طراحی سؤالات و بررسی اعتراضات آزمون وکالت را تشریح کرد.

به گزارش اختبار، مرتضی شهبازی‌نیا در واکنش به اعتراضات بعضی داوطلبان به سؤالات آزمون امسال گفت: آزمون وکالت شفاف‌ترین آزمونی است که در کشور برگزار می‌شود. برگزارکننده آزمون نیز سازمان سنجش است.

رئیس اسکودا درباره شیوه طراحی سؤالات گفت: برای هر درس ۵ نفر از اساتید طراز اول کشور در آن حوزه که مورد قبول همه حقوقدانان کشور نیز هستند سؤالات را طرح می‌کنند.

اسکودا نیز بعد از برگزاری آزمون از سؤالات مطلع می‌شود و سؤالات با استاندارد بسیار بالایی طرح می‌شود. اشتباهات سؤالات آزمون وکالت نیز نسبت به میانگین سایر آزمون‌ها بسیار کم‌تر است.

او درباره آزمون اخیر گفت: سختی و آسانی سؤالات قطعاً‌ برای همه داوطلبان است و توصیه ما نیز همواره این بوده که آزمون مشتمل بر سؤالات آسان، متوسط و سخت باشد تا تفاوت دانش افراد را بتوان سنجید، هرچند که این امر نهایتاً به نظر طراح بستگی دارد.

وی در این گفتگو همچنین اعلام کرد در مورد دو سوال ۴۷ و ۹۳ اعتراضات بیشتر بوده است و ما همه ایرادات و اعتراضات در مورد سوالات آزمون وکالت ۹۸ مخصوصا را شنیده ایم و گردآوری کرده ایم و این موارد را به کمیسیونی از اساتید دانشگاه های دولتی ارائه خواهیم کرد تا در مورد اصلاح یا حذف احتمالی سوالات تصمیم گیری کنند.

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۷۷ دیدگاه ها

  1. باسلام؛
    دوستان گرامی لطفا‌ به صورت تلفنی پیگیر پاسخگویی و اعلام نتیجه اعتراضات به پاسخنامه باشید.

  2. با سلام
    علاوه بر سوالاتی که مورد اعتراض داوطلبان قرار گرفت توجه دوستان رو به سوال ۱۰۶ جلب می کنم…جرایم درجه ۷ مستقیماً در دادگاه مطرح و رسیدگی می شود و اساساً صدور کیفرخواست منتفی هستش…حالا طراح سوال چه استدلالی برای طرح این سوال داشته و پاسخی رو که به عنوان کلید مطرح کردن بر چه مبنایی بوده خدا داند!!!!

  3. وای ب حالتون اگه ور دارین جواب سوال ها رو عوض کنید میایم رو سرتون خراب میکنم اسکودا رو

  4. بنام آفریننده حق و عدالت
    با سلام
    ابتدائا از مسئولین محترم این سایت کمال سپاسگزاری را دارم زیرا در شفاف سازی پیش قدم بوده و هستند.
    عرض دیگری داشتم برای عزیزان داوطلب:
    سروران عزیز پی گیر شفاف سازی باشید. امسال دو آزمون کانون وکلا و وکلای مرکز قوه قضاییه برای تصدی حرفه وکالت برگزار میشود ،که عده ای هم در وکالت کانون وکلا و هم در وکالت قوه قضاییه هر دو قبول میشوند که ناچاراً میبایست از یک کدام انصراف بدهند. بنابر این ظرفیت های اعلامی قطعاً با کسری مواجه خواهد شد و مطابق قانون باید ظرفیت اعلامی پر شود وگرنه حتماً باید تکمیل ظرفیت انجام شود. مثالی برای روشن شدن مطلب میزنم. مثلا در کانون مرکز احتمال زیاد آنهایی که غیر تهران مثلا سمنان به یا سیستان و… آزمون کانون وکلا قبول میشوند ممکن است همین اشخاص در وکالت قوه قضاییه در تهران قبول شود و وکالت در تهران را ترجیح داده و در وکالت قوه قضاییه ثبت نام کنند و قطعاً هم اینچنین است. بنابر این قطعاً اسامی قبول شدگان اولیه در کانون ظرفیت تعیین شده را پر نمیکنند چون خیلی ها از این تعداد در وکالت قوه قضاییه ثبت نام میکنند و کانون باید با تکمیل ظرفیت نقصان را جبران کند. و این در مورد همه کانون ها صدق مینماید. البته عده ای هم وارد حرفه قضاوت میشوند. همیشه کانون ه‍ا از تکمیل ظرفیت فرار کردند.یا اگر هم تکمیل ظرفیت داشتند بسیار ناچیز و اصلا با کسری قابل مقایسه نبوده.
    سروران عزیز شفاف سازی باید تا بعد از ثبت نام ادامه داشته باشد. همه ی کانون ها قطعاً با کسری ظرفیت مواجه خواهند شد و ببینیم ایا مطابق قانون که میبایست به تعداد ظرفیت های اعلامی پذیرفته داشته باشند اعمال میشود یا خیر.
    آیا انحصار باز سرپوش و سبب بی قانونی می شود یا خیر
    هم در آزمون کانون وکلا و هم در آزمون وکلای قوه قضاییه اگر قانون به درستی اعمال شود هر کسی زحمت کشیده به حق خویش خواهد رسید و جای هیچ نگرانی ای نیست. و با تکمیل ظرفیت در هر دو آزمون شاهد قبولی تعداد زیادی خواهیم بود.
    بنابر این از تمام سروران عزیز خواهشمند است از همین حالا با اتحاد و قدرت برای احقاق حق و عدالت بعنوان مطالبه ی اول و اهم خویش این مهم را در صدر خواسته هایشان قرار داده و به جد پیگیر این قضیه باشند.
    یا حق

  5. سلام. افرادی که کانون فارس با سهمیه ثبتنام کردن درصدهاشونو بگن تا با هم مقایسه کنیم. باتشکر

    1. به ترانه .
      من پارسال رتبه ۶۴ سهمیه فارس شدم . خداروشاکرم امسال جزء رتبه های تک رقمی سهمیه فارس هستم . موفقیت امسالم رو فقط مدیون خدا هستم.

  6. سلام اقای دکترشهبازی خواهشا سوالی رو حذف یا تاثیر مثبت ندید چون اونایی که طبق کلید کانون درست زدن ضرر میکنن تو رتبشون تاثیر داره

    1. مگر بحث صرفا منفعت شخصی است !!
      اگر واقعا کلید اشتباه باشد باید تغییر کند تفاوتی هم نمیکند
      به نغع شما باشد یا به ضرر بنده ! مسئله جلوگیری از تضییع حق است.

  7. پیرامون آزمون وکالت

    شاید نتوان گفت که شرایط و کیفیت برگزاری آزمون وکالت ایده آل است ولی از نظر اینجانب که یکی از شرکت کنندگان چند سال اخیر این آزمون هستم، آزمونی شفاف تر و سالم تر از این آزمون در این کشور برگزاز نمیشود. از نظر اینجانب آزمون وکالت به تنهایی نقش بسیار موثری در ارتقاء دانش داوطلبان آزمونهای حقوقی داشته و در نتیجه موجبات اعتلاء علمی بخش مهمی از فارغ التحصیلان این رشته را فراهم ساخته، امری که لاجرم باعث رشد علمی و عملی شگرفی در وکلایی شده که از چند سال اخیر در کانونهای وکلا پذیرفته شده اند.. ظهور موسسات صاحب نامی که به نوبه خود سهم به سزایی در ارتقاء کیفیت آموزش و آزمایش رشته حقوق ایفاءمی کنند، ظهور چهر های جوان و به غایت فرهیخته ای که حاصل مستقیم و غیر مستقیم وجود آزمون وکالت است از نکات درخور توجه این آزمون هستش. اما متاسفانه وجود مشکل در طراحی سئوالات موجب سایه انداختن بر تمامی این واقعیتهای خوب و نکات قوت است. اگر بخواهیم منصف باشیم سعی اسکودا در بهینه سازی این قسمت مشکل دار هم ملموس هست و هر داوطلب منصف و خبره ای میتواند این اهتمام را درک کند ولی در اینکه چرا اسکودا در باب طراحی سئوال نمیتواند بی نقص عمل کند به نظر حقیر علت بسیار مشخصی دارد.
    اصرار در طراحی سئوال توسط افرادی که به قول خود جناب شهبازی نیا اساتید صاحب تالیف دانشگاهی هستند، پاشنه آشیل و ماده مشکل همین است. واقعیت این است که این دسته از اساتید دانشگاهی چنان در کلاسهای درس خود و تدریس، کار اجرایی و دکترین و باورهای خود غرق هستند که امکان مطالعه تطبیقی، اشراف بر تاریخچه و چگونگی طرح سئوال به لحاظ شکلی و ماهوی در سنوات گذشته، تطبیق نظریات صاحب نظران پیرامون یک موضوع حقوقی را ندارند. نتیجه تدریس و کار آنها خروجی دانشگاهها است که سطح علمی فارغ التحصیلان آنها بر کسی پوشیده نیست. شاهد این امر پشت آزمون ماندن چندین ساله این فارغ التحصیلان است که تا تغییر شکل مطالعه و غور و تعمق در میان نظرات و مواد و آراء و قوانین ریز و درشت را در پیش نگیرند شانسی برای قبولی در این آزمون ندارند( البته وجود استثنائاتی هم نافی این قاعده نیست). شاهد این قضیه میتواند این باشد که تمامی این طراحان سئوال اگر در آزمون وکالت شرکت کنند بعید میدانم میانگینی حتی در حد متوسط کسب کنند.
    جناب شهبازی نیا در بخشی از مصاحبه خود با برنامه فومول یک فرمودند ملاک تصمیم گیری ما موسسات و اساتید آنها نیستند. این حرف در ذات خود ایرادی ندارد ولی بنده و تمامی داوطلبان بسیار مشتاقیم اسکودا و این اساتید به قول جناب شهبازی نیا صاحب نام دانشگاهی مستقر در تهران و به خصوص طراحان عالی مقام سئوال به همراه کلید سئوالات یا در موقع رد اعتراضها ، مستندات و استدلالات علمی خود را در مقابل اعتراضات مستند و مستدل ارائه شده توسط اساتیدی چون آقایان قربانی لاچوانی و فرحناکیان و … ارائه دهند. نمیشود پاسخ سئوالاتی که هر یک سرنوشتی را عوض میکند فقط شماره گزینه ای اعلام کرد، دلیل و تحلیلی هم ارائه نداد غیر از اینکه صادر کننده آن استاد به اصطلاح صاحب نام دانشگاهی صاحب تالیفی است. بسیار مشتاقند جامعه داوطلبین آزمون وکالت که دلایل و مبانی علمی گزینه های صحیح سئوالات مورد اعتراضی مثل ۴۶ و ۴۷ و ۵۷ و … را بدانند ، تا ضمن اینکه کوس بی پایه بودن دلایل و تحلیلهای منتشره در مقام اعتراض به اینچنین سئوالاتی نواخته میشود، این دلایل نصب العین برای آزمونها پیش رو قرار گیرد.
    واقعیت این است که اسکودا تنها یک راه برای حل مشکل طرح سئوالات یا پاسخهای اشتباه دارد. قبول ارتقاء علمی و پژوهشی کسانی که از پذیرش علو درجات علمی آنها گریزان است و قبول اینکه زمان آن رسیده به جای نام و نشان، سراغ پرچمداران استدلال، استناد، کار تطبیقی، دارندگان اشراف به پیشینه آزمونهای حقوقی و تلاشگران شبانه روزی برود که کسب آمادگی و تدریس رشته حقوق کار اصلی آنها است نه کاری در کنار تدریس دانشگاهی و کار اجرایی که فقط جلایی از نام ونشان به خود گرفته است .

  8. بنام آفریننده حق و عدالت
    با سلام
    عزیزان و سروران گرامی چرا جاهایی که به وضوح حق ما را نه در یک یا چند تست بلکه در کل آزمون پایمال کردند کسی چیزی نگفت و اعتراضی نکرد؟
    در آزمون مشاوران پیش چه گذشت؟
    در آزمون سردفتری پیش چه گذشت؟
    مخصوصاً در آزمون سردفتری چه کردند با ما. چه کسانی قبول و بهتر است بگوییم انتخاب شدند؟
    چرا کارنامه ندادند؟ چرا همه چیز روشن نیست؟ چرا نباید کارنامه ها شفاف در دسترس و دید عموم باشد؟
    چرا؟
    کارنامه های قبول شدگان در هر آزمونی باید در دسترس و دید همگان باشد تا امکات تضییع حق وجود نداشته باشد.
    بجز معدود کانون هایی که اسامی و شماره داوطلبی و کد ملی قبول شدگان را در لیست اعلامی پذیرفته شدگان لحاظ میکنند تا هر کسی خواست برود و کارنامه های قبول شدگان را ببیند تا همه چیز شفاف باشد کانون های دیگر از این شفاف سازی امتناع میکنند. دلیلش چیست؟!
    در آزمون وکلای قوه قضاییه انشالله اصل شفاف سازی و عدالت رعایت شود
    در اعلام نتایج کانون وکلا نیز انشالله امسال به این نکته مهم توجه شود و شفاف سازی رویه پسین کانون. و ما این را میخواهیم.
    بهتر است تقاضای داوطلبین گرامی جهت احقاق کمترین حقوقشان نسبت به این موضوع با استقبال مواجه و جزو خواسته های مهم و حیاتی در صدر قرار گیرد.
    از ریاست محترم قوه قضاییه میخواهیم درین مهم ما را یاری نمایند.
    با سپاس

  9. سلام.لطفا اگر کسی هست بتونه مرا راهنمایی کنه ممنون میشم.
    مدنی ۶۰_آدم ۴۸_تجارت ۵۸_اصول ۳۵_ جزا دو درصد_ آدک ۹۳ .با سهمیه امکانش هست فارس قبول بشم؟با توجه به کسب درصد بد در درس جزا ممکنه چه اتفاقی بیوفته؟ ممنون

    1. درصدهاتون اگه واقعی باشن خوبه شانس قبولی دارید فقط بخاطر جزا تراز پایینی ممکنه بدست بیارید درمقایسه با رقباتون . چون من خودم پارسال سهمیه فارس بودم بخاطر ادم ترازم بشدت افت کرد و باعث شد امسال باز دروکالت سهمیه فارس شرکت کنم

    2. سلام. منم فارس با سهمیه ثبتنام کردم.
      درصدام اینان:
      مدنی:۵۱
      آدم:۵۱
      تجارت:۵۶
      اصول:۳
      جزا:۱۶
      کیفری:۹۳
      ولی با توجه به درصدهای افراد در ازمون سال قبل امیدم زیاده شما هم امیدت زیاد باشه. احتمال زیاد رتبمون نزدیک هم میشه. بستگی به بقیه رقبا هم داره که چیکار کردن. توکل بر خدا

    3. با سلام
      خانم مبینا تراز شما بالاست و صددرصد با رتبه خوب قبول میشید. همین ۲ درصدی که در جزا میفرمایین حداقل ۱۰۰۰ تا تراز ب شما میده. و با توجه به تراز اضافیتون در درس تجارت تراز دار و کیفری بقیش جبران میشه و با توجه به کسب تراز مورد نیاز در سایر دروس صد در صد شما با رتبه خوب قبولید. تبریک میگم

    4. معدل‌تون میشه ۱۰/۲ که شانس قبولی‌تون میاد پایین. مگر همه خراب کرده باشن که احتمال قبولی ضعیفی داشته باشید.

  10. سوالات مورد اعتراض :
    ۱ : سوالات : ۱ ،۹ ، ۱۰ ، ۱۴ ،۱۸ مدنی
    ۲ : سوالات : ۴۶ ، ۴۷ ، ۴۸ ، ۵۳ ، تجارت
    ۳ : سوالات : ۹۰ ، ۹۲ ، ۹۳ ، جزا

  11. با سلام خدمت استادان
    با اینکه به فرموده دکتر شهبازی نیا رییس محترم اسکودا( پیگیر نتیجه قطعی اعتراضها خواهد بود )که سوال اینجاست
    ۱ : آیا جناب دکتر که با جدیت تمام پیگیر مساله اعتراض شوند ترتیب اثری نسبت به اعتراضها خواهد شد؟
    ۲ : آیا نسبت به سوالاتی که به نوعی با نص قانون تطبیق ندارد سوال مورد نظر حذف خواهد شد یا نمره منفی آن کسر خواهد شد یا اینکه نمره آن بین سوالاهای دیگر جمع خواهد شد ؟
    ۳ :اگر بخواهیم برای آزمون امسال ایراد و اعتراضی نماییم به نظر اینجانب می توان به تعداد کثیری از سوالات که به خاطر سلیقه ای بودن نظر طراح سوال است می توان اعتراض نمود سوال یک مدنی :
    در رویه عملی دادگاهها نمی توان بیش از مقدار شاخص بانک مرکزی که هر سال اعلام می نماید خسارت تاخیر تادیه دریافت کرد اما در کمال تعجب صرف تغییر شاخص قیمت ، موجب استحقاق مطالبه خسارت تاخیر تادیه نیست گزینه صحیح اعلام شده این در حالی است که همه می دانیم که صرف تغییر شاخص قیمت اصلا مبنای اصلی خسارت تاخیر در تادیه نیست این سوال واجد اشکال است البته اگر بخواهم حقوقی سوال رو بر مبنای قانون تفسیر کنم در این مجال نمی گنجد و نمی توان تفسیر نمود
    ۴ : علی ایحال مدیر ارجمند سایت اختبار از طرف این جانب به جناب دکتر شهبازی نیا رییس محترم اسکودا سلام بفرمایید و به ایشان معروض دارید که سوالاتی که امسال در آمون مطرح شد هم خوب بودند و هم خیلی متد شخصی داشتند حال با این وصف و قولی که جناب دکتر دادند حتما به سوالات و اعتراضاتی از طرف دوستان شده است عنایت ویزه داشته باشند تا حقی از کسی ضایع نشود
    ۵ : بعضی از دوستان معترض عنوان داشتند که شما با این استدلال می خواهید وکیل بشید ؟ به این دوستمان عرض کنم که اساتید گرامی و عالیقدری همچون دکتر کاتوزیان ، دکتر شهیدی ، دکتر شهبازی ، دکتر صفایی ،دکتر امامی ، دکتر لنگرودی و و و امثال دکترین و مفسران حقوقی هیچ کدام در یک مساله هیچ وقت باهم به توافق نرسیدند حال با این اوصاف بگوییم که ایشان می توانند وکیل شوند یه نمونه از این عدم توافق ما بین سه استاد رو عرض می کنم :
    وضعیت حقوقی معامله معارض با قولنامه
    ۱ : دکتر شهیدی : معامله معارض با قولنامه غیر نافذ است
    ۲ : دکتر صفایی : معامله معارض با قولنامه صحیح است ولی متعهد باید خسارت متعهد له را بدهد .
    ۳ : دکتر کاتوزیان : معامله معارض با قولنامه قابل ابطال از سوی متعهد له می باشد .
    با این اوصاف و با منطقی که شما دوست محترم فرمودید می توان ایراد شکلی هم به استاتیدمحترم گرفت .پس لطفا منطقی که ارائه می دهید همه جوانب رو در نظر بگیرید و در ضمن حقوق در اصل یک مساله هم شخصی ، اجتماعی ، عرفی ، شرعی و قانونی است باید اینها رو هم در نظر بگیریم .
    در آخر از مدیریت محترم سایت بینهایت تشکر و قدردان هستیم و از جناب دکتر شهبازی نیا ممنون و متشکر می شویم تا پیگیر اعتراضات هستند ( البته هر چند مثل سال های قبل تاثیری در روند نتایج نخواهد داشت و با این حال باز امیدواریم . )
    با تشکر

  12. با تشکر از دکتر شهبازی نیا
    واقعا ممنونم که به اعتراضات گوش میکنن
    و خدایی هم این آزمون شفاف ترین آزمون حقوقی هست که برگزار میشه
    و مطمعن باشید که این نهاد مقدس مدنی حق کسی رو ضایع نمیکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا