شرح آزمونی و سوالات درس قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری

منبع آزمونی مفید حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری در آزمون وکالت

حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری از مواد امتحانی آزمون وکالت با ضریب ۲ (هم آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه) از دروس با اهمیت می باشد که نیازمند منبع درسی مفید برای فراگیری دارند. تغییرات در قوانین کیفری هم بر اهمیت انتخاب منابع آزمونی به روز و منطبق بر آخرین اصلاحات افزوده است.

ابهامات و تغییرات قانون مجازات و آیین دادرسی کیفری

درس حقوق جزا از دروس مهم و چالش‌برانگیز آزمون های حقوقی است به ویژه به دلیل ابهامات موجود در قانون (که موجب تفسیرهای مختلف شده است) و اصلاحات و تغییرات اخیر که ممکن است برای داوطلبان آزمون های حقوقی، گیج‌کننده باشد. تدریس نه چندان مطلوب و کافی قوانین و مباحث مرتبط در کلاس های درس هم، مزید بر علت است. از دیگر مواد امتحانی مهم، درس آئین دادرسی کیفری است. مبنای درس آیین دادرسی کیفری، قانون آیین دادرسی در دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری است که در سال ۱۳۹۲ تصویب شده است.

تاکید طراحان بر اصلاحات قوانین جزایی و کیفری

 قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ در کنار قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) مصوب ۱۳۷۵ از منابع اصلی دروس جزایی آزمون وکالت است، قانونی که اصلاحیه های بعدی آن، به ویژه قانون مهم  کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب ۱۳۹۹/۲/۲۳ می بایست مورد توجه جدی داوطلبان باشد. قانون الحاق دو ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) مصوب ۱۳۹۹/۱۰/۲۴ نیز قانون تازه تصویب دیگری است که نباید از مطالعه آن غفلت داشت.

به گفته کارشناسان و مدرسان آزمون های حقوقی، تمرکز طراحان سؤالات، معمولا بر تغییرات و اصلاحیه های قانونی است.

 معمولا توجه طراحان، متمرکز بر نوآوری ها و نکات جدیدی است مندرج در این قانون است. یعنی تغییراتی که نسبت به قانون قبلی اعمال شده است. توجه به این تغییرات، می تواند در درک قانون و تثبیت آن در ذهن خواننده  مفید واقع شود.

ارتباط مواد قوانین جزایی با یکدیگر و مفهومی بودن سوالات آزمون وکالت

قوانین خاص، از دیگر منابع رسمی آزمون وکالت هستند. به گفته کارشناسان و اساتید حقوق، روال طرح سوالات آزمون های حقوقی در سال های اخیر، تغییر کرده است. ذهنیت طرح سوال، از ماده محور به ترکیبی از ماده محور و مفهومی بودن، تغییر پیدا کرده است. از این رو، ارتباط مواد قانون با یکدیگر و با قوانین خاص، محور طرح سوالات قرار گرفته است.

ویژگی منبع آزمونی مناسب درس حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری

یکی از دغدغه های داوطلبان آزمون های حقوقی، پیدا کردن منبع مناسب است. منبع مناسب، منبعی جامع، کامل و موجز با پوشش حداکثری مباحث آزمونی است. به گونه ای که آنها را از رجوع به منابع دیگر بی نیاز گرداند. منبعی که تمام تغییرات و اصلاحات را پوشش داده و منطبق با جدیدترین قوانین، آرای وحدت رویه و نظرات مشورتی مرتبط باشد.

کتب شرح آزمونی قانون مجازات و آیین دادرسی کیفری احمد غفوری

مجموعه کتاب شرح آزمونی احمد غفوری، از منابع مفیدی است که برای آمادگی در آزمون های حقوقی طراحی شده است. این مجموعه کتاب، مورد استقبال داوطلبان آزمون های حقوقی قرار گرفته، بیان ساده و قابل فهم دارد، مباحث غیر آزمونی در آن وجود ندارد.، تنها مباحث آزمونی را پوشش داده است و از مسائل مورد اختلاف پرهیز کرده است. از این رو، می تواند منبع مناسبی جهت آمادگی دروس حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری در آزمون های حقوقی به ویژه آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری، آزمون مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه و آزمون سردفتری باشد.

در تدوین این محموعه دو جلدی به شرح مواد قانون و ارتباط آنها با یکدیگر پرداخته شده است. جلد اول، شرح آزمونی قانون مجازات اسلامی است. جلد اول، منطبق با آخرین تغییرات و اصلاحیه ها از جمله قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب ۱۳۹۹/۲/۲۳ است. جلد دوم، شرح آزمونی آئین دادرسی کیفری است.

کتب تست حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری منبع تکمیلی برای کتب شرح آزمونی

مجموعه سوالات طبقه بندی شده غفوری، منبع تکمیلی کتب شرح آزمونی مولف است. جلد اول، به بررسی تست های درس حقوق جزا می پردازد. عنوان جلد اول، مجموعه سوالات چهار گزینه ای حقوق جزای عمومی و اختصاصی غفوری است. جلد دوم به بررسی تست های درس آیین دادرسی کیفری اختصاص دارد. عنوان جلد دوم، مجموعه سوالات چهار گزینه ای آیین دادرسی کیفری غفوری است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا