سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان دوره متوسطه)

مصوبه جلسه ۸۴۳ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

وزارت آموزش و پرورش

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

سازمان صداوسیما

ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور

شورای سنجش و پذیرش دانشجو

شورای سنجش و پذیرش دانشجو دوره تحصیلات تکمیلی از دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور

قوه قضائیه

سازمان بازرسی کل کشور

مجلس شورای اسلامی

مصوبه «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» که در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۵/‌۰۴/‌۱۴۰۰‬ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

مقدمه:

با استناد به جز ۲-۲ از بند ۲ سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری مورخ ۲۹/‌۰۳/‌۱۳۹۳‬ در خصوص اصلاح نظام پذیرش دانشجو، همچنین در راستای اجرایی‌سازی اقدام ملی ۶ راهبرد کلان ۶ نقشه جامع علمی کشور مبنی بر استقرار نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی و با عنایت به ماده ۶ سند سیاست‌ها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه ۷۷۶ مورخ ۱۸/‌۱۲/‌۱۳۹۴‬ و پیرو جلسه ۱۴۲ مورخ ۱۶/‌۱۰/‌۱۳۹۹‬ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان دوره متوسطه)» را به پیشنهاد مشترک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱- تعاریف

سابقه تحصیلی: شامل نمرات دروس عمومی و تخصصی دوره دوم متوسطه در نظام آموزشی ۳-۳-۶ و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی هر رشته تحصیلی دوره متوسطه است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه‌گیری، به طور استاندارد و کیفی توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی در سنوات مختلف مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد. (اصلاحی جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۵ و ۱۴۰۱/۳/۱۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی)

آزمون اختصاصی: آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی در سه سال آخر دوره دوم متوسطه در هر یک از گروه‌های آزمایشی است که براساس کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش، توسط سازمان برگزار می‌شود.

سنجش: فرآیند ارزیابی میزان دانش، توانایی و پیشرفت تحصیلی متقاضیان برای ورود به مؤسسه است که از طریق «نمره‌کل سابقه تحصیلی» و «نمره‌کل آزمون اختصاصی» انجام می‌شود.

پذیرش: فرآیند انتخاب متقاضیان ورود به مؤسسه در رشته‌های پر متقاضی است که توسط سازمان صورت می‌گیرد.

مؤسسه: منظور از مؤسسه شامل تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی است که مصوب وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی باشند و دارای مجوز پذیرش دانشجو از یکی از دو وزارت مذکور هستند.

رشته محل: هر یک از رشته‌های تحصیلی که متقاضی بر اساس محل تحصیل در هر مؤسسه می‌تواند انتخاب کند و به تحصیل بپردازد.

رشته محل‌های پر متقاضی: رشته محل‌هایی می‌باشند که مطابق قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مشمول پذیرش بر مبنای صرفاً سوابق تحصیلی نمی‌باشند.

شورا: منظور از شورای سنجش و پذیرش دانشجو، شورای مصرح در قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۳۰/۶/۱۳۹۲ و شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، شورای مصرح در قانون سنجش پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۲۸/۱/۱۳۹۵ می‌باشد.

سازمان: منظور سازمان سنجش آموزش کشور است.

ماده ۲- نمره کل

نمره کل آزمون اختصاصی: نمره‌کل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس تخصصی در هر گروه آزمایشی است. این آزمون برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن در هر سال دو بار برگزار و نتیجه آن حداکثر برای دو سال و صرفاً برای همان گروه آزمایشی متقاضی معتبر است.

نمره‌کل سابقه تحصیلی: نمره‌کل سابقه تحصیلی، میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی است.

تبصره ۱: عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در هر یک از گروه‌های آزمایشی که به ترتیب توسط سازمان و وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد می­شود، توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود و تا قبل از شروع سال تحصیلی مربوطه (پایان شهریور)، اطلاع‌رسانی شود و زیرگروه‌ها برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، در هر گروه آزمایشی حذف می‌شود.

(اصلاحی جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۵ و ۱۴۰۱/۳/۱۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی)

آزمون اختصاصی: آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشته‌های تحص

تبصره ۲: سازمان می‌تواند برای برخی از رشته‌های خاص (مانند تربیت بدنی و رشته‌های هنری) علاوه بر آزمون اختصاصی، آزمون عملی یا تشریحی برگزار نماید.

تبصره ۳: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ظرف مدت شش ماه آیین­نامه تفکیک سنجش از پذیرش را تدوین و جهت تصویب به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه می­نماید.

تبصره۴: دانشگاه آزاد اسلامی کمافی‌السابق (به استثنای ۴ رشته؛ پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی) با هماهنگی شورای سنجش و پذیرش دانشجو، نسبت به پذیرش دانشجو برای این دانشگاه اقدام می­نماید. (الحاقی جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۵ و ۱۴۰۱/۳/۱۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی)

ماده ۳- پذیرش

پذیرش در رشته محل‌هایی که پر متقاضی نمی‌باشند، صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی و مطابق مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام می‌شود.

پذیرش در رشته محل‌های پر متقاضی، بر اساس نمره کل نهایی حاصل از ترکیب نمره‌کل آزمون اختصاصی و نمره‌کل سابقه تحصیلی انجام می‌شود.

سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان۴۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان۵۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ ـ ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ ـ ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود. (اصلاحی جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۵ و ۱۴۰۱/۳/۱۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی)

ماده ۴ – وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی دانش‌آموزان اقدام نماید به گونه‌ای که برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی از سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۳ و به بعد همه فارغ‌التحصیلان دارای سوابق تحصیلی باشند. (اصلاحی جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۵ و ۱۴۰۱/۳/۱۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی)

ماده ۵- مؤسسه می‌تواند در پذیرش دانشجو در رشته محل‌های پر متقاضی حدنصاب برای نمره‌کل آزمون اختصاصی و نمره‌کل سابقه تحصیلی تعیین و پس از تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو، حداقل دو سال قبل از پذیرش دانشجو اعلام عمومی نماید.

ماده ۶- با توجه به اختلاف ویژگی‌های آماری نمرات دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در سال‌های مختلف، سازمان با همکاری وزارت آموزش و پرورش نسبت به هم‌ترازی آنها اقدام می‌نماید.

ماده ۷- ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور موظف است نسبت به بررسی و ساماندهی سیاست‌های حاکم بر سهمیه‌های پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع تحصیلی ظرف مدت حداکثر شش ماه اقدام نموده و سیاست‌های پیشنهادی را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند.

ماده ۸- منابع مالی لازم ناشی از اجرای این سیاست‌ها، هرساله در بودجه سنواتی لحاظ می‌شود.

ماده ۹- ضوابط اجرایی و سایر شرایط مربوط به این مصوبه مانند مفاد ایجاد سوابق تحصیلی و تعداد تکرار آن و تأثیر آن و نحوه اعمال میزان تأثیر سوابق تحصیلی برای پایه‌های مختلف تحصیلی در نظام آموزشی ۳ ـ ۳ ـ ۶ و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی و متقاضیان از شاخه فنی و حرفه‌ای و کار دانش و گروه‌های آزمایشی هنر و زبان، پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش دانشجو با رعایت تبصره یک ماده ۲ این مصوبه و در راستای تحقق عدالت آموزشی به اطلاع ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور می‌رسد. (اصلاحی جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۵ و ۱۴۰۱/۳/۱۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی)

ماده ۱۰- این مصوبه مشتمل بر ۱۰ ماده و ۲ تبصره در جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ ۰۵/۱۱/۱۴۰۰ و ۱۷/۳/۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ تصویب، برای سازمان‌ها و دستگاه‌ها لازم‌الاجرا خواهد بود. (اصلاحی جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۵ و ۱۴۰۱/۳/۱۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی)

حسن روحانی

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا