دیدار رییس قوه قضاییه با مدیران نهاد وکالت

آیت الله رییسی: همواره اعلام کرده ایم که از نظرات مفید و سازنده کانون وکلا استقبال می‌کنیم

پایگاه خبری اختبار- جمعی از اعضای هیات مدیره اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) و مدیران کانون‌های وکلا روز گذشته (۳۰ دی ماه ۹۹) با رییس قوه قضاییه دیدار کردند. در این نشست که مقدمات برگزاری آن از سوی اسکودا فراهم شده بود، مشکلات روز جامعه وکالت، آیین نامه پیشنهادی لایحه استقلال کانون وکلا و سند تحول قضایی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آیت الله سیدابراهیم رییسی در این دیدار با تقدیر از اقدام اتحادیه کانون وکلای دادگستری گفت: ما همواره اعلام کرده ایم که از نقطه نظرات مفید و سازنده کانون وکلا استقبال می‌کنیم.

پیش نویس آیین نامه استقلال

آیت الله رییسی در خصوص تقدیم آیین نامه پیشنهادی جدید وکالت به قوه قضاییه گفت: با توجه به تطورات دهه های اخیر و گسترش فضای ارتباطات، تدوین یک آیین نامه جدید پس از ۷۰ سال امری ضروری به نظر می‌رسید.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه کانون وکلا یک کانون مستقل اما درون نظام است افزود: باید در تدوین آیین‌نامه وکالت مورد محورهای تقویت نظارت درون سازمانی، تقویت مبارزه با فساد، تقویت دسترسی مردم به وکیل و همچنین تقویت اختیارات بر اساس قانون، مورد توجه قرار بگیرد.

وی ضمن توصیه به اعضای کانون وکلا برای اصلاح برخی موارد خلاف قانون در آیین نامه پیشنهادی جدید وکالت، عنوان کرد: هم آنچه که به امضاء می رسد باید قانونمند باشد و هم در آنچه که کانون وکلا پیشنهاد می دهد، نباید موردی خلاف قانون وجود داشته باشد.

سند تحول قضایی

در ادامه ی این نشست درخصوص سند تحول قضایی، انتقادات و ایرادهایی از سمت کانون های وکلا طرح شد و به نقاط قوت سند تحول قضایی و سند امنیت قضایی پرداخته شد.

دکتر جلیل مالکی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با تقدیر از ابلاغ سند تحول قوه قضاییه در هفته های اخیر، این سند را «رنسانس دستگاه قضایی» توصیف کرد و بر لزوم همفکری برای ارتقا آن تاکید کرد.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر انطباق کامل سند تحول قضایی بر قوانین کشور، اعلام کرد: سند تحول قضایی فعلی، نسخه ارتقا یافته سندی است که در ابتدای دوره جدید دستگاه قضایی، تقدیم مقام معظم رهبری شده است .

وی ضمن تاکید بر تقید دستگاه قضایی بر قانونمنداری افزود: ما بر ارتقاء سند فعلی اصرار داریم و بر همین مبنا از همه وکلا، قضات، دانشجویان و دانش پژوهان می خواهیم که با اعلام نقطه نظرات خود، این سند را ارتقاء دهند.

تشکیل اداره نظارت بر رفتار وکلا

تشکیل اداره نظارت بر رفتار وکلا از دیگر موضاعات مطرح شده در این نشست بود. مدیران نهاد وکالت تشکیل این اداره را با توجه به تقویت ساز و کارهای خودنظارتی در کانون‌های وکلای دادگستری و همکاری نزدیک با قوه قضاییه در این خصوص غیر ضروری و مغایر با لایحه استقلال دانستند  آن را همچنین موجب تداخل امور دو نهاد قضاوت و وکالت برشمردند و از رئیس محترم قوه قضائیه درخواست نمودند که نسبت به توقف این روند دستور لازم را صادر نمایند

حفظ شأن و جایگاه دو نهاد قضاوت و وکالت، مقابله جدی با تخلف و فساد در این دو نهاد، تسهیل دسترسی مردم به وکیل و کاهش هزینه های دادرسی، نگرانی از افزایش تعداد وکلا و آسیب به این حرفه، یافتن راهکاری برای کاهش آسیب های موازی کاری در نهاد وکالت و… از دیگر موارد مورد بحث  در این جلسه بود.

موضوع دیدار روسای کانون های دادگستری با رییس قوه قضاییه از قبل مطرح شده  بود و درخواست هایی نیز در این رابطه صورت گرفته بود. رییس کانون وکلای مرکز در نشست خبری خود گفته بود مشکل اساسی ما انسدادی است که در دسترسی ما به رییس قوه قضاییه به وجود آمده است. یک حلقه خاص اجازه نمی ‌دهد که صدای دیگران به گوش رییس قوه برسد.

سند دیدار مدیران کانون وکلا با رئیس قوه قضاییه
دیدار مدیران کانون وکلا با رئیس قوه قضاییه

سند دیدار مدیران کانون وکلا با رئیس قوه قضاییه

سند دیدار مدیران کانون وکلا با رئیس قوه قضاییه

سند دیدار مدیران کانون وکلا با رئیس قوه قضاییه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. حقوقدانان محترم خواهش می کنم بجای غرور کاذب بدون ادعا دنبال بالا بردن علم و آگاهی خود باشید که مردم ساده رو بیچاره نکنید

  2. خواهر گرامی
    لطفا به فکر این هم باش که خیلی از ملت شریف توانایی گرفتن وکیل را ندارند، و به همین علت حقها که زمین مانده و چه بسا ناحق شده اند.

  3. الان هر کسی با هر وضعیت تحصیلی، حتی ضعیف ترین دیپلمه های رشته نظری به راحتی می توانند در رشته حقوق دانشگاه ها پذیرفته شوند! و بعد هم با همان مدرک لیسانس حقوق منتظر دریافت پروانه وکالت شوند. این قضیه بسیار بی منطق و غیر عادلانه می باشد.

  4. نمیدانم چرا همه ی وکلا رو به یه چشم می بینید ! یه سری خاص از وکلا هستند که درآمدهای آنچنانی دارند اکثریت وکلا از حداقل درآمد برخوردارن و این اشتباه فاحشی ست که از درآمد بالای وکلا صحبت میشه بدون در نظر گرفتن اکثریت و واقعیات موجود

  5. اومدید ابرو درست کنید زدید چشمشو را هم کور کردید.!!!!اگر نمیتونید شغل فارغ تحصیل های رشته حقوق را محیا کنید دیگه دانشجوی رشته حقوق نگیرید .

  6. با سلام. افزایش وکلا باعث تضعیف درآمد وکلای محترم شده است بطوریکه اکثر همکاران حتی از پرداخت اجاره ی ماهانه ی دفتر کار خویش نیز ناتوان شده اند و مخصوصا از سال۱۳۹۸ مشکلات درآمدی وکلا بسیار حاد شده است لطفا بفکر معاش و درآمد حداقلی وکلای فعلی هم باشید قبل از اینکه بفکر افزایش وکلا بیفتید.ممنون

    1. اون دلیل اصلیش وضع اقتصادی کل جامعه هست و البته نبود فرهنگ بین مردم
      وگرنه جاهایی هستند صدها برابر ما وکیل دارند و مشکلی هم نیست

  7. خواهش می کنم مسئولان مربوطه جلوی تصویب و اجرای این آیین نامه جدید رو بگیرن چون باعث نا امیدی تعداد زیادی فارغ التحصیل و دانشجوی حقوق میشه

    1. اشتباه اول این بود که تحصیل در رشته حقوق که رشته بسیار مهمی بود خیلی اسان شد وهمه هم این رشته را که شان بالایی داشت انتخاب کردند وحالا که تعداد تحصیل کردگان این رشته زیاد شد دنبال این هستند که انها را وارد بازار کار وکالت کنند.واینطوری شان وکالت هم ازبین میبرند..مگه میشه راحت پزشک شد؟وکالت هم باید همینطور باشه..چون وکیل جان ومال وناموس وابروی مردم در دستشه…ونباید وکالت را ساده گرفت..فقط افراد با سواد باید وارد شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا