سخنگوی قوه قضاییه: درباره ابهام نحوه پذیرش بر اساس قانون تسهیل، در روزهای آینده از مجلس استفساریه اخذ می‌شود

پایگاه خبری اختبار- سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت اعلام نتایج آزمون فوق العاده مرکز وکلای قوه قضاییه سال ۱۴۰۱ گفت که در روزهای آینده از مجلس استفساریه اخذ می‌شود.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، مسعود ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت اعلام نتایج آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه که با تاخیر زیادی مواجه و هنوز اعلام نشده است، گفت: موضوع برداشتن سقف عددی از آزمون‌های سردفتری و وکالت معیار پذیرش داوطلبان در آزمون‌های ذکر شده، کسب حداقل ۷۰ درصد امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائزین بالاترین امتیاز است.

وی افزود: قید واژه “امتیاز” در نص قانون از صراحت ماده مورد بحث کاسته است و ممکن است نیاز به تفسیر مجلس داشته باشد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: حوزه معاون اول قوه قضاییه، طبق بررسی‌های انجام شده پیگیر موضوع است. جمع بندی بر اساس “نمره خام” بوده اما به دلیل اینکه نمایندگان موضوعاتی را مطرح کردند، ظرف چند روز آینده استفساریه اخذ می‌شود.

از قانون تسهیل صدور مجوز های کسب و کار:

کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه مکلفند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام نمایند. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کرده‌اند، به عنوان پذیرفته شده، جهت طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز مربوط معرفی می‌گردند. نظارت بر اجرای این تبصره بر عهده قوه قضائیه است و قوه مزبور مکلف است در صورت استنکاف کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه از برگزاری آزمون، رأساً به برگزاری آن اقدام کند. استنکاف از اجرای این حکم جرم محسوب و مرتکب به مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۵ دیدگاه ها

  1. اولا افرادی که این قانون را نوشته اند از کلمات امتیاز و نمره استفاده کرده اند و حال بدون استدلال می گویند منظور ما تراز می باشد. اگر شما کار کارشناسی کرده اید باید از همان ابتدا می دانستید که نتیجه آزمون های حقوقی یا با درصد و یا با تراز بیان می شود و از این کلمات استفاده نمی کردید که بحس پیش بیاید.
    ثانیا، کلمه «میانگین نمرات» ظاهر در درصد دارد، اگر از شما بپرسند نمره درس مدنی چند گرفتید؟ بنا به تبادر می گویید: فلان درصد و تراز خود را نمی گویید. «میانگین نمرات یک درصد برتر» یعنی میانگین درصد تمام دروس یک درصد برتر و عبارت «نمره» به درصد نزدیک تر است تا به تراز، برای مثال ممکن است میانگین نمرات یک درصد برتر ۶۰ درصد باشد ، هفتاد درصد آن می شود ۴۲ درصد. یعنی هر کس میانگین نمراتش، ۴۲ درصد بود قبول می شود. در مورد عبارت « ۷۰ درصد امتیاز میانگین نمرات» باید گفت امتیاز در اینجا اگر به معنی تراز باشد ، وقتی میانگین نمرات یک درصد برتر ۶۰ درصد باشد، چطور می توان آن را با تراز بیان کرد، پس امتیاز در اینجا می تواند به معنای مزیت و برتری باشد.
    ثالثا در مورد عدم تطابق این قانون با ضروریات کار کارشناسی، همین بس که در این قانون حتی مشخص نشده حداقل نمره لازم برای احراز صلاحیت چه میزانی می باشد، در صورتی که در تمام مقاطع تحصیلی نمره ۱۰ به عنوان نمره قبولی می باشد. جا داشت در این قانون، حد اقل ۵۰ درصد را، در نظر می گرفتند، که به نوعی مبین نمره قبولی می باشد.

  2. من که ازشون نمیگذرم…اون دنیا سد راهشون میشم.
    کانون آزمون برگزار کردو جوابشم نزدیکه بیاد.اما اینا که برا خودشیرینی آزمون برگزار کردن هنوز ما رو بلاتکلیف گذاشتن.
    خدا ازتون نگذره که فقط ب فکر خودتونید.

  3. سلام
    خدا راشکر مشخص شده که مانع اعلام نتایج ،کانون های وکلا و… نیستند
    خودتان متن میبینید میگن ابهام داره ولی واقعیت ابهام هم نداره گفته نمره و امتیاز حرفی از تراز نیامده.
    دوستان اگر اعتراض دارن باید مخاطبشان مجلس باشه نه …..

  4. اینا دست روهرچی گذاشتند نابوووووودش کردند. خدارحمت کند بهمن کشاورز رو گفت تا الن فارغ التحصیل بیکار داشتیم منبعد وکیل بیکار خواهیم داشت. هرچیز باید یک مبنای منطقی وعقلایی داشته باشد آخه وکالت یا علی الخصوص سردفتری که بقالی نیست که بی حد وحساب باشد. در اوهاااااااام وشعاااااار غوطه میخورندآنهم عجولااانه و بدون تأمل در نتیجه اش.

  5. نفرت دارم از اینچنین نظر دادنایی مجبور که نیستی نظر ننویس مینویسی قشنگ شسته رفته چهار جمله متین و موثر و معقول بنویس که اوضاع و احوال و دیدگاهها درست انعکاس داده بشه بلکه موثر واقع شه والا این چیه هر دم از این باغ زهری میرسد)

  6. دادگاهها ظرفیت کارمندای خودش رو نداره به دلیل کمبود فضا حالا چطور میخوان این همه کاراموز رو جا بدن…این به کنار آیا به فکر معیشت کاراموزان و وکلای تازه کار هستن..اشتغال فقط به آمار و ارقام و یک پروانه فعالیت نیست بلکه معیشت و وضعیت درامد هم باید مد نظر قرار بگیره مجلس در کنار طرح تسهیل میبایست وکالت اجباری را هم مطرح کنه که خیل عظیمی از کاراموزان وارد دادگاه شدند مشکل معیشتی آنها هم از این طریق برطرف شود نه این فقط وکیل باشند و بیکار…از طرف کاراموز مرکز وکلای قوه قضائیه.

  7. وکالت دادگستری شده نقطه انتقام مجلس از تحریم های ظالمانه..مجلس به فکر معیشت وکلای جوان و تازه کار باشد..والله کمبود وکیل نداریم بلکه فارغ التحصیل حقوق زیاد داریم

  8. بسم الله الرحمن الرحیم
    با توجه به اینکه طرح تسهیل جهت اخذ پروانه وکالت موجبات این میگردد که بسیاری از دانش آموخته های کارشناسی ، کارشناسی ارشد، دکتری حقوق بتوانند در جایگاه تخصصی خود قرار گیرند و از مداخله در کارهایی که در تخصص ایشان نیست ممانعت شود. و تمامی زحمات افراد اعم از تحصیل در دانشگاه ها و اخذ مدارک مرتبط با این امر با بن بست بیهوده مواجه نگردد و همچنین برخلاف عقیده برخی از وکلا که بکارگیری وکلای بیشتر موجب اشباه و کساد شدن بازار وکالت میگردد دست به دامان لغو این قانون شده اند و خود را دانشمندان علم حقوق می‌دانند و اینگونه ارائه پروانه وکالت را باعث کاهش سطح کیفی وکالت می‌دانند و این در حالی است که وکیل معتبر در هر محکمه ای با سواد حقوقی و تجربیات شناخته می شود و افراد مراجعه کننده به وکلا خود این موضوع را تمییز می دهند. مع الوصف هرگونه ممانعت و سنگ اندازی جهت الغای این طرح تضییع حقوق تمامی دانش آموختگان علم حقوق است. لذا آرزوی تایید این طرح و رفع تمامی موانع و اخذ پروانه وکالت را از خداوند متعال برای تمام عزیزان خواستارم.

  9. اشتباه نکنید بعد از اینکه قانون تفسیر شد شما باید اجرا کنید نه اینکه دوباره تصمیم بگیرید.هر چند برای استفساریه هم دیر اقدام میکنید اما بهتر از بلاتکلیفی و ناحقی است.

    1. دو ماهه بحث استفساریه هست تازه میگن در روزهای آینده قراره …..خوب تا حالا میگرفتید دیگه یا میگفتید بگیرن دیگه …فقط و فقط تماما حرف و جواب همش شده انشالله در روزهای آینده….انشالله در آینده نزدیک….انشالله در آینده بسیار نزدیک….آخه وقتی امروز یا فرداها طول مدتشون بیش از سه چهارماهه این آینده نزدیک و روزهای آینده حساب کنید چه موقع میشه…؟

  10. با سلام

    زمان تصویب و نوشتن قانون با تعداد زیادی نماینده و قانون گذار و افراد دیگر هیچکسی از خودش سوال نپرسید که چرا باید لقمه را چپکی دهن بزاریم با اینجور نحوه بیان کردند

    ۷۰ درصد امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائز بالاترین امتیاز

    اصلا نگاه جمله کنید هزارجور ابهام و تفسیر و برداشت میشه ازش

    گذشته از این همه داداردودور و داد بیداد و بیانه دادن نمایندگان مجلس و هرکسی یک نظری دادند عایا اینقدر سخت بود ک مجلس به خودش زحمت بدهد یکروز جلسه ایی برگزار کند و استفساریه بدهد تکلیف ۷۹ هزار داوطلب و خانواده روشن بشه؟؟؟؟

    وجود مصاحبه و گزینش در مرکز وکلا دقیقا متضاد غایت طرح تسهیل هست

    واقعا آدم این همه سال تلاش کنه درس بخوانه بدون هیچ سهمیه ایی بخواد بیاد بالا چرا بعضی افراد فکر میکنند دست نشانده خداوند هستند و بقیه افراد رو باید له کنند نگذارند رشد کنن مگر غیر از این هستش که در اکثر کشور های دیگر فقیر ترین افراد بودند که سرنوشت کشورشان را تغییر دادند نه آقا زاده هایی که با بیت المال دارن لذت میبرن از زندگی بقیه هم به درک

    چشم امید همه داوطلبین به خداست و حضرت رهبری از مسئولین هیچ آبی گرم نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا