سخنگوی قوه قضاییه: باید آزمون‌های وکالت بیشتری برگزار شود

رئیس کانون مرکز:

سخنگوی قوه قضاییه درباره جذب داوطلبان ایثارگر وکالت هم اظهارنظر کند

پایگاه خبری اختبار- رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز به اظهارات روز گذشته سخنگوی قوه قضاییه واکنش نشان داد.

به گزارش اختبار، حجه‌الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست خبری روز گذشته‌اش با اصحاب رسانه، در پاسخ به سؤالی در رابطه با اینکه با توجه به نحوه پذیرش وکلا از دو طریق کانون‌های وکلا و مرکز مشاوران، چرا آزمون مرکز مشاوران برگزار نمی‌شود؟ و آیا قوه قضائیه برنامه‌ای برای اصلاح نحوه جذب وکیل دارد یا نه؟ گفت: «خودم در حال دنبال کردن این موضوع هستم به عقیده من نباید در این راستا برای افراد رانتی ایجاد شود. برای مثال ما وکیلی داریم که در ماه و سال چند پرونده محدود به آن ارجاع می‌شود و از طرف دیگر افرادی هستند که پرونده‌های متعدد با پول‌های کلان به آنها ارجاع می‌شود ما باید ترتیبی اتخاذ کنیم تا دسترسی به وکلا راحت شود و آنهایی که بدون آزمون وارد می‌شوند در موردشان اقدامی صورت گیرد. به عقیده من ما باید آزمون‌های بیشتری برگزار کنیم گرچه کانون وکلا مدعی است ما وکیل کم نداریم اما از حقوقدانان آزمون بگیریم اگر کاری بود مراجعه شود و اگر کاری نبود مراجعه نشود؛ این اشکالی ندارد.»

در واکنش به این اظهارات، دکتر عیسی امینی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«مصاحبه‌ی مطبوعاتی جناب حجّت‌الاسلام محسنی اژه‌ای راجع‌به نهاد وکالت و ضرورت بازنگری در قانون موجب طرح پرسش و ابهاماتی می‌شود که شایان توجه است:

اولاً، ایشان فرموده‌اند که باید فارغ‌التحصیلان بیشتری با آزمون‌های مکرر وکیل دادگستری شوند. حال چرا افراد بیشتری به عنوان کارآموزان قضایی جذب نمی‌شوند که به جای تعیین وقت دوساله در رسیدگی برخی از شعبات دادگاه‌های تجدیدنظر، امور مردم زودتر حل و فصل شود؟ البته رییس محترم قوه قضاییه و سایر مسئولین به درستی فرمودند که قرار نیست هر فارغ التحصیلی قاضی دادگستری شود.

ثانیاً، آیا امکانات کافی برای آموزش همین افرادی که به عنوان کاراموز جذب شده‌اند در دادگستری و دفاتر وکلا وجود دارد؟ و آیا نهایتاً ایجاد اشتغال واقعی و‌کسب حداقل درامد برای جوانان ممکن است؟

ثالثاً، ایشان فرموده‌اند که جذب وکیل بیشتر شود و اگر کار هم نبود، وکلا کار نکنند. پس، از طرفی تکلیف اشتغال وکلایی که جذبشان بر اساس نظر شما خواهد بود و از طرف دیگر مسئولیت آمار بیکاری چهل درصدی وکلا بر عهده چه کسی است؟

رابعاً، اگر اشتغال وکلا ارتباطی به آن مقام ندارد، پس چرا به جای حل مشکلات عدیده کشور و قوه‌ی قضاییه محور مصاحبه‌های ایشان همواره وکلای دادگستری و حق‌الوکاله چند نفر خاص است که جزو مشکلات مردم نیست؟ ناگفته نماند که اخذ حق‌الوکاله اختلاس یا ارتشا محسوب نمی‌شود. اگر واقعا این چند وکیل خاص در اختلاس و‌پولشویی دخالتی داشته‌اند و یا عملشان جرمی دیگری محسوب می‌شود، ایشان را به ما معرفی بفرمایند تا موجب نشود که همواره محور مباحث ایشان در مصاحبه‌های مطبوعاتی قرار گیرد.

خامساً، ایشان از ضرورت بازنگری طرح جامع وکالت و جذب برابر سخن گفته‌اند. مستحضرند که بخشی از اعتراض،اختصاص ظرفیت سی درصدی برای سهمیه‌ی ایثارگران و خانواده‌ انهاست که ارتباطی به عملکرد کانون ندارد و طبعا در این مورد نیز باید اظهار نظر می شد.بهرحال این تریبون رسانه ملی امانت است و مکانی برای تخریب چهره‌ی صنفی بزرگ نیست که با بیش از یک‌صد سال قدمت، استوار در کنار ملت و دولت خود بوده است.»

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۳ دیدگاه ها

  1. بسم الله الرحمن الرحیم وبه نستعین انه خیر ناصر و معین.با سلام,اولا بزرگواران خوب است سخنرانی جناب اقای اژه ای راگوش دهید بعد قضاوت کنید.در ثانی انحصار در هر چیزی غلط است این که کانون وکلا مدعی تربیت وکلاست و با یک امتحان گزینش صورت پذیرد چه بسا بنده با عزیزانی اشنا هستم که امتحان کانون رد شدند لکن بسیار باسوادتر از خود کاراموزان حقوق هستند.ثالثااصلا سواد حقوقی طی یک امتحان قابل سنجش نیست و دوستی که فرمایش داده هر کسی از دیگر رشته ها فارغ تحصیل شده میاد حقوق بخونه دوست گرامی هر کس اختیار واراده خودش داره در هر زمینه که احساس میکنه پیشرفت کنه قدم برداره این فکر حضرت عالی هم مثله افکار ریس مرکز وکلا انحصاریه.رابعا وکیل خود میتوانه چندین کار بگیره با استفاده از تجربیات و غیره و اینی که میگن وکلا شما نگاه بفرمایید چرا خیلی از پرونده ها بدون وکیل بررسی میشه خب عزیزان دلیلش جز حق الوکاله نیست که یکی اینقدر و دیگر وکلا هم هیچ.خامسا چقد هزینه میشه برای یک فارغ تحصیل حقوق و پشت این امتحان چه میگذرد در کانون.کانون با کدام موسسات در ارتباط است ایا تا کنون جوابگو بوده?مسلما کانون وکلا این انحصار بنفعش از لحاظ مالی چرا که شما فرض بفرمایید از فردا مرکز مشاوران بگه ما ۳۰۰۰ تا وکیل در سال تربیت میکنیم خب مسلما بین این دو رقابتی برای جذب بهتر و حتی پلکانی صورت بگیرد.و درپایان مطمن باشید این روند جذب به این شکل کانون وکلا در پایان راه قرار دارد و طرح که در مجلس و همچنین قوه قضاییه انشالله با رییس جدید در راه جدیدی هستیم انشالله.
    وفقکم الله لکل خیر

    1. شما حتما یکی از اون افراد تغییر رشته ها هستید که ناراحت شدید .درسته هرشخص آزاد هست ولی حرف های بنده متوجه نشدید اگر فارغ التحصیل دررشته های دیگر کار پیدا می کرد ۹۹درصد به سمت رشته حقوق نمی اوموند .بنده دوستانی دارم که از رشته های دیگر فارغ التحصیل شدند وحتی چند سال هم بیکار بودند ولی به خاطر نبود کار اومدند رشته حقوق فقط به خاطر اینکه شغل نداشتند الان هم فقط میخواهند وکیل شوند وهیچ علاقه ای ندارند صرفا به خاطر جایگاه اجتماعی و… .بهتر به دستگاههای دیگر هم اعتراض شود .کانون وکلا که نباید جوابگوی بیکاری در کشور باشد.انحصار هم درکار نیست باید به اندازه نیاز وکیل جذب شود با این روش کانون وکلا هم به زودی دچار هرج ومرج خواهد شد و این هم نه به نفع جامعه است ونه به نفع جامعه حقوقی کشور.اگر واقعا شخصی خوب حقوق فهمیده باشد آزمون هم قبول می شود.

  2. بسمه تعالی
    واقعا اگر مشکلی نیست که به وکلا کاری ارجاع نشود ؛ بفرمایید که محل امرار معاش وکلا چه باید باشد ؛ خدایی نکرده انتظار که ندارید از گرسنگی ….

  3. هرکس پول داشته باشد با حضور در کلاس موسسات به راحتی قبول می شوند وما فقرا علی رغم تلاش به علت مشخص نبودن منابع فقط باید جور تامین هزبنه ازمون را بکشیم. چرا کسی در این خصوص صحبت نمی کند. عدالت زمانی است که همه در شرایط یکسان آزمون بداند آقایان مسئول اسکودا

  4. اولا رسانه ها خیلی بزرگ نمایی می کنند درخصوص آزمون وکالت درسته ۷۵هزار نفر درآزمون شرکت می کنند ولی خیلی این افراد بعضا دارای شغل رسمی هستند وعده ای هم درحال بازنشستگی هستند ومی خواهند کار وکالت انجام دهند ثانیا عده ای هم که دررشته های دیگه تحصیل کرده اند بعد از فارغ التحصیلی در رشته خود کار مناسبی پیدا نکرده اند و تازه علاقه مند به حقوق شدند درصورتی که واقعیت چیز دیگری ست چطور می شود شخصی فوق لیسانس شیمی یا ریاضی میگیره تازه یادش میاد که علاقه مند به حقوق هست اینها فقط به دلیل نبود شغل در اون رشته هست وآمار فارغ التحصیل های حقوق زیاد می شود.ازطرفی واقعا چند درصد از فارغ التحصیل های حقوق دانش وسواد حقوقی دارند که میخواهند کار وکالت انجام دهند .الان رشته حقوق شده جاده ترانزیت بقیه رشته ها به جای زیر سوال بردن کانون وکلا ؛تحقیق کنید چند درصد شاغل هستند وآمار بیکاران فقط اعلام شود اونم صرفا کسانی که فقط در رشته حقوق ادامه تحصیل دادند ونه رشته های دیگر که هجوم به سمت رشته حقوق شده و همچنین درخصوص سهمیه ایثارگران باید قانون بازنگری شود.چطور یک فارغ التحصیل برا شغل وکالت خوب هست ولی برای شغل قضاوت خوب نیست این هم جای ایراد دارد هردو با حقوق مردم سروکار دارند اگر وکیلی فاسد باشد ممکنه که دستگاه قضاوت هم دچار آسیب شود.
    البته بنده فارغ التحصیل حقوق هستم والان بیکارم .

  5. باسلام چرا برا ازمون سردفتری فکری نمیکنن. ده سال ازمون برگزار نکردن ولی نمی دونم چرا وکالت هنوز اشباع نشده در صورتی ک بعضی از دفترخونه ها دارمد میلیاردی دارن… بنظرم دستایی درکاره ….

  6. ادمین محترم سایت اختبار بعنوان یک مرجع موثر و معتبر حقوقی لطفا از مسئولین بخواهید نسبت به اینکه چرا در کانون آذربایجان غربی از قبول شدگانی که یکسال است یک ریال درآمد نداشته اند بابت ثبت نام مبلغ یک میلیون تومان پول دریافت میکنند پاسخگو باشند.

  7. انتظار می رود رئیس کانون مرکز صراحتاً در آمد سال گذشته خودر را از محل وکالت بیان نماید تا اولاً روشن شود ایشان مشمول کدام گروه هستند ( وکلای نجومی یا بیکار یا مطلوب)؟؟
    ثانیاً مشکل مملکت ما فرافکنی است، این.ه چرا قوه قضاییه کارآموز جذب نمی کند حتماً رئیس کانون بعنوان یک حقوقدان مطلع هستند که هزینه جذب قضات باید در ردیف بودجه دولت بیاید و راساً در اختیار قوه قضاییه نیست. پس بهتر است کانون به دنبال اصلاح وظایف ذاتی خود باشد تا فرافکنی و …

    1. مسئله ی درامد وکلا یک امر شخصیست و توافقیست و ب کسی هم مربوط نمی باشد ، چ بسا وکیل داریم ک اسنپ کار می کند و وکیل داریم ک ویلاها دارد، و صرفا ب مهارت و استعداد شغلی شخص مربوط است .
      دوما مگر بودجه تو این مملکت کم است!؟ بیایند قاضی بگیرند ، گارمندان دادگاه ها راراز حقوقدانان بگیرند ، برای هر اداره حداقل سه نماینده ی حقوقی تعیین کنند و ….، حتما باید چهره ی وگالت و خراب کنند !؟!؟ همه ی پولا رو وکیلا دارن می گیرند؟!
      بروید و مطالعه کنید در کشورهای دیگر وکلا طی آزمون های چند مرحله ای وسخت آن هم طی یک سال آزمون های مختلف وکیل می شوند ، آنوقت در اینجا با یک آزمون وکیل می شوند هر سال هم برقراره .کارنامه های نفرات پانصدم به بعد قبولی های مرکز را هم ببینید متوجه می شوید با این ترازها کسی تو هیچ کشوری قبول نمی شود مگر تو ایران
      حرف هایی میزنید برادر…

    2. قوه قضاییه که درآمدش از بانکها و بیمه بیشتره،از محل همین درآمد میتونن سالی چند هزار قاضی بگیرن

    3. سلام ، اصولا ایجاد سهمیه برای کار تخصصی اشتباه است ، ضمن اینکه جذب مشاورین حقوقی ماده ۱۸۶ مربوط به قانون برنامه ۵ ساله سوم بوده ، اگر آزمون سراسری برگزار شود ، فاصله مشاورین حقوقی و وکلای کانون مشخص میشود و معلوم میشود ، کت تن کیست *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا