سال گذشته ۶۵۰ و امسال ۹۵۰ نفر وارد دستگاه قضایی خواهند شد

معاون آموزش قوه قضاییه:
سال گذشته ۶۵۰ و امسال ۹۵۰ نفر وارد دستگاه قضایی خواهند شد
در آزمون قضاوت امسال ۹ هزار خانم و ۱۷ هزار آقا ثبت نام کرده اند

نتایج اولیه آزمون قضات ۹۲ دی ماه اعلام خواهد شد

معاون آموزش قوه قضاییه گفت: نتایج اولیه آزمون قضات دی ماه اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام امینی صبح امروز (جمعه) در حاشیه‌ی بازدید از حوزه‌ امتحانی آزمون قضاوت سال ۹۲ در دانشکده‌ی الهیات دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: آزمون قضاوت از سال ۸۹ هر ساله در حال برگزاری است و امسال هم طبق معمول سال‌های قبل در حال برگزاری است و حدود ۲۶ هزار نفر متقاضی در ۱۵ شهر کشور در حال شرکت در این امتحان هستند.

وی ادامه داد: این آزمون در مرحله‌ ابتدایی ، تستی است که پذیرفته شدگان در این مرحله به مرحله‌ تشریحی و پس از آن در مصاحبه‌ علمی و نهایتا به مرحله‌ گزینش راه یافته و به معاونت اول قوه قضاییه معرفی خواهند شد.

امینی در خصوص استخدام این افراد نیز گفت: افرادی که در این آزمون شرکت کرده‌اند، پس از قبولی نهایی برابر آنچه در قانون پنجم توسعه آمده است، طی ۵ سال ۴ هزار نفر از افراد به عنوان قاضی به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد که در قالب همین امتحانات ورود خواهند یافت و پس از آنکه با موفقیت از مرحله گزینش عبور کردند برای طی دوره‌های آموزشی، کارآموزی و کارورزی در معاونت آموزش دوره‌های لازم را خواهند دید و پس از آن ابلاغ قضایی را دریافت خواهند کرد.

وی افزود: در سال گذشته ۶۵۰ نفر به عنوان قاضی به دستگاه قضایی معرفی شدند، امسال نیز ۹۵۰ نفر به دستگاه قضایی وارد خواهند شد که علی‌الحساب در پست دادیاری مشغول می‌شوند، در سال آینده نیز امیدواریم بالغ بر هزار نفر را معرفی کنیم، به طور کلی در برنامه‌ی پنجم توسعه ۴ هزار نفر قاضی به مجموعه‌ی دستگاه قضایی اضافه خواهد شد.

معاون آموزشی قوه قضاییه ادامه داد: در این آزمون تعداد ۲۶ هزار نفر متقاضی شرکت کرده‌اند که به طور معمول ۲۰ درصد از آنها برای امتحان کتبی دعوت می‌شوند، در امتحان کتبی نیز به طور معمول ۲ تا ۳ هزار نفر برای مصاحبه دعوت شده و پیش بینی‌مان این است که حدود هزار نفر به مرحله‌ گزینش راه یابند.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد از این افراد خانم هستند گفت: بالغ بر ۹ هزار نفر از این افراد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و ۱۷ هزار نفر نیز از آقایان هستند.

امینی در پاسخ به این سوال که انتقاداتی در مورد آزمون سال قبل و دشواری سوالات آن مطرح بود، سوالات امسال در چه سطحی است؟ گفت: سخت و آسان بودن سوالات تاثیری ندارد چرا که از این میان تعدادی انتخاب و در امتحان کتبی و نهایتا در مصاحبه شرکت می‌کنند بنابراین در امتحان تستی فعلی نمره اعلام نمی‌شود، البته پارسال سوالات سخت‌تر بود.

وی در پاسخ به این که آیا مشخص شده در برنامه‌ی پنجم توسعه از بین ۴ هزار نفر چه تعداد خانم‌ها خواهد بود، بیان کرد:‌ در دو سال اول یعنی سال‌های ۹۰ و ۹۱ خانم‌ها شرکت نداشتند اما با توجه به این که لایحه خانواده بعدا تصویب و به قانون تبدیل شد طبیعتا ما برای محاکم خانواده نیازمند قضات مشاور زن خواهیم بود و طبیعی است به اندازه‌ای که قوه قضاییه اعلام نیاز کند خانم‌ها در پست‌های دادیاری مشغول خواهند شد، قضات خانمی که بالای ۴ سال سابقه دارند را می‌توانیم به پست محاکم حقوقی و خانواده معرفی کنیم.

معاون آموزشی قوه قضاییه در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که نتیجه‌ آزمون چه زمانی اعلام خواهد شد، گفت: نتیجه‌ی این آزمون تا دی ماه اعلام خواهد شد و بهمن ماه نیز لیست کسانی که باید برای مصاحبه معرفی شوند، مشخص می‌شود، انشاءالله تا اواخر فروردین سال آینده اسامی قبول شدگان را که برای گزینش معرفی می‌شوند، اعلام می‌شود.

وی همچنین درباره‌ پذیرفته شدن نخبگان در این آزمون گفت: نخبه تعریف خاص خود را دارد و ما برای نخبگان تسهیلاتی قائل شدیم، از جمله این که این افراد حسب توجیهاتی چون تحصیل در دانشگاه خاص و یا داشتن سابقه وکالت در امتحان کتبی شرکت نمی‌کنند اما در مصاحبه‌ شرکت خواهند کرد و تاکنون بیش از ۱۵۰۰ نفر از این افراد به طور قطعی وارد مصاحبه‌ها خواهند شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا