سازمان سنجش شیوه نامه مصاحبه دکتری به دانشگاه ها پیشنهاد داد

رییس سازمان سنجش از ابلاغ شیوه‌نامه پیشنهادی مصاحبه آزمون دکتری به دانشگاه‌های سراسر کشور خبر داد.

دکتر ابراهیم خدایی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به جزییات شیوه‌نامه پیشنهادی برای مصاحبه آزمون دکتری ۹۲، گفت: این شیوه‌نامه به منظور ایجاد وحدت رویه و هماهنگی میان دانشگاه‌ها و ایجاد رقابتی یکسان و رعایت عدالت آموزشی طی فرآیند مصاحبه ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه این شیوه‌نامه پیشنهادی با چند محور به دانشگاه‌ها فقط پیشنهاد شده است، اظهارکرد: بر این اساس اطلاع‌رسانی به داوطلبان، یکی از محورهای این شیوه‌نامه است که بر اساس آن شماره تماس و مشخصات داوطلب در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده شده است، تا در صورت هرگونه تغییر در زمانبندی برگزاری مصاحبه، بتوانند به داوطلبان اطلاع‌رسانی کنند.

رییس سازمان سنجش با تاکید بر شفاف‌سازی در روند مصاحبه آزمون دکتری، خاطرنشان کرد: باید در انجام مصاحبه از اعضای هیات علمی گروه‌های آموزشی دانشگاه مربوطه استفاده شود.

خدایی با بیان اینکه بر اساس این شیوه پیشنهادی، برای داوطلبان پرونده‌ای طی فرآیند مصاحبه تشکیل می‌شود، اظهارکرد: در پرونده داوطلب تمام فرآیند مصاحبه ثبت می‌شود تا در صورت بروز مشکل، مستندات لازم برای پاسخگویی وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در این شیوه‌نامه به فراهم کردن شرایط یکسان و مشابه اشاره شده است، اظهار کرد: باید بر اساس آن دانشگاه‌های پذیرنده دانشجوی دکتری در زمان مصاحبه محیطی به دور از اضطراب و دوستانه برای داوطلبان فراهم کند تا داوطلب بتواند قابلیت‌های خود را به دور از استرس بروز دهد.

رییس سازمان سنجش با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید از هر گونه سوء‌گیری در زمان مصاحبه خودداری کنند، خاطرنشان کرد: کارکنان دانشگاه و اعضای هیات علمی باید با داوطلبان با احترام برخورد کنند.

خدایی با اشاره به ارسال فرم پیشنهادی امتیازدهی مراحل مصاحبه به دانشگاه‌ها، گفت: فرم پیشنهادی به دانشگاه‌ها ارسال شده است که دانشگاه‌ها از طریق پورتال، آن فرم را دریافت کرده‌اند، البته این فرم به صورت پیشنهادی است و دانشگاه‌ها در غیر این صورت می‌توانند از فرم امتیازدهی خود استفاده کنند.

وی با اشاره به نحوه برگزاری آزمون مصاحبه، گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند در این مرحله به صورت مصاحبه علمی، سوالات شفاهی یا سوابق پژوهشی و علمی داوطلبان را بسنجند.

رییس سازمان سنجش در پایان خاطرنشان کرد: هیچ دانشگاهی نمی‌تواند برای سنجش داوطلبان در مرحله مصاحبه و معرفی آنها به سازمان سنجش حدنصاب را اعلام کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا