رییس دادگستری خراسان رضوی: به شدت با کارچاق کن ها و شرخران برخورد می کنیم

رییس دادگستری خراسان رضوی:

به شدت با  کارچاق کن ها و شرخران برخورد می کنیم

گاهی به خاطر ارجاع زیاد پرونده ها به شعب برخی نارضایتی ها وجود دارد که ما شرمنده مردم می شویم

دستگاه قضایی خراسان رضوی با اتخاذ تدابیر ویژه ای، به شدت با اعمال خلاف قانون کارچاق کن ها و شرخران در پرونده قضایی برخورد می کند.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی روز گذشته با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی گفت: اطلاعات و آگاهی های اندک شهروندان از مسائل حقوقی و قضایی در برخی مواقع، موجب سوء استفاده برخی افراد معروف به شرخر می شود که باید مردم به هنگام مشکلات حقوقی خود با مشاوران و وکلای متدین مشورت کنند. چرا که بسیاری از مردم هنوز نمی دانند چه زمانی باید به دستگاه قضایی مراجعه کنند و پیامدهای آن نیز موجب بروز مشکلاتی برای مسئولان قضایی می شود.

حجت الاسلام سیدحسن شریعتی اضافه کرد: گاهی نیز برخی اطلاعات حقوقی باعث سوء استفاده افراد خلافکار می شود و به عنوان ابزاری برای ظلم به دیگران به کار می رود به همین دلیل هم بسیاری از مردم که راه های قانونی را نمی دانند، گرفتار شرخران و کارچاق کن ها می شوند.

مقام ارشد دستگاه قضایی استان تصریح کرد: در خراسان رضوی و با تدابیر ویژه ای که اندیشیده شده است با نظارت های پنهان و آشکار درصدد شناسایی کارچاق کن ها هستیم و دستگاه قضا با این گونه افراد در صورت اثبات جرم برخورد بسیار قاطعی خواهد داشت.

وی به سرعت و دقت در رسیدگی به پرونده های مهم قضایی نیز اشاره کرد و گفت: ضمن این که بیش از ۹۰درصد پرونده های وارده به دادگستری در سال ۹۲ مختومه شده است در عین حال استان خراسان رضوی بیشترین پرونده های ارجاعی به شعب فعال را در کشور دارد.

رئیس کل دادگستری با عذرخواهی از مردم به خاطر اتفاقات نادری مانند کم حوصلگی کارکنان و شلوغی دادسراها و دادگاه ها خاطرنشان کرد: اگرچه تلاش می کنیم تا حرمت افراد در دستگاه قضایی حفظ شود اما گاهی نیز به خاطر ارجاع زیاد پرونده ها به شعب فعال برخی نارضایتی ها وجود دارد که ما شرمنده مردم می شویم.

حجت الاسلام شریعتی به تسریع در اجرای احکام نیز اشاره کرد و افزود: از سال ۹۱ تا ۹۳، ۱۶هزار پرونده علاوه بر پرونده های ورودی در استان مختومه شده است که بیانگر تلاش همکاران قضایی در دادگستری است به طوری که در سال ۹۲ بیش از ۳۳هزار پرونده در اجرای احکام مختومه شده، این درحالی است که ورودی پرونده ها در همین مدت ۲۹هزار مورد بوده است.

این مقام قضایی با اشاره به برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی، خاطرنشان کرد: وظیفه ۳قوه حمایت از سرمایه گذاری است و از فعالیت های سالم اقتصادی با همه توان حمایت می کنیم ولی باید نظارت ها افزایش یابد تا زمینه فساد در اقتصاد به وجود نیاید.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه خراسان درباره قصورات پزشکی و تجهیزات غیراستاندارد در بیمارستان ها نیز گفت:معاونت نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی باید نظارت های خود را افزایش دهد و در صورتی که قصوری در این ارتباط رخ داد بلافاصله در سازمان نظام پزشکی مطرح شود و در صورتی که این گونه قصورات جنبه قضایی داشت وظیفه دارند موضوع را به دادستان گزارش کنند.

گزارش روزنامه خراسان حاکی است: در این نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضاییه درمحل ساختمان جدید دادگستری واقع در بولوار شهید ساجدی برگزار شد، دادستان مشهد نیز در آستانه ماه مبارک رمضان تاکید کرد: افرادی که عذر شرعی برای روزه گرفتن دارند حرمت این ماه مبارک و شهروندان روزه دار را نگه دارند و از تظاهر به روزه خواری خودداری کنند در غیر این صورت، ضابطان قضایی به عنوان جرم مشهود برخورد می کنند.

قاضی غلامعلی صادقی افزود: برخی پرونده ها مانند زمین خواری، مواد مخدر، سرقت و تجاوز به عنف به صورت ویژه در دادسرا رسیدگی می شود و تاکنون احکام سنگینی نیز در این رابطه صادر و اجرا شده است. وی با بیان این که برای مجرمان دارای سابقه کیفری احکام قاطع و بدون ارفاق صادر می شود به چندین پرونده تجاوز به عنف اشاره کرد وافزود: احکام قاطعی در این باره صادر شده است که در آینده نزدیک به مرحله اجرا درمی آید. چرا که مردم از دستگاه قضایی توقع برخورد با پدیده های شومی مانند تجاوز، سرقت و موادمخدر را دارند.

وی به بیانات مقام معظم رهبری برای تسریع در اجرای احکام قطعی نیز اشاره کرد و گفت: خراسان رضوی در بین استان های دیگر در رابطه با رسیدگی و اجرای حکم و همچنین پیشگیری از وقوع جرم پیشتاز است.

قاضی صادقی خاطرنشان کرد: قانون آیین دادرسی مصوب سال ۹۲ از چند ماه آینده لازم الاجرا می شود که دادسرای مشهد با بررسی همه جوانب خود را برای اجرای آن آماده کرده است.

دادستان مشهد با اشاره به اتخاذ تدابیری برای کاهش سرقت ها در مشهد اضافه کرد: انواع سرقت ها در کشور بیشترین آمار را از نظر کمی دارد و تلاش می کنیم تا در آینده نزدیک شاهد کاهش آمار سرقت باشیم.

وی تصریح کرد: گلایه های مردم درباره اطاله دادرسی ها را قبول داریم اما بسیاری از آن ها به خاطر کمبودهاست چرا که ۲برابر برخی استان های کشور پرونده ارجاعی در خراسان داریم که امید است با جذب قضات جدید این مشکلات نیز برطرف شود.

شایان ذکر است: در این نشست خبری حجت الاسلام آقایی (رئیس دادگاه ها) و قاضی صادقی نیا (رئیس شوراهای حل اختلاف) نیز در جمع خبرنگاران حضور یافتند و ضمن پاسخ به برخی سوالات خبرنگاران، رئیس کل دادگستری را همراهی کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا