روایت عضو هیات مدیره کانون قم از سنگ‌اندازی‌ها در مسیر آزمون وکالت ۱۴۰۰

پایگاه خبری اختبار- یک عضو کانون وکلای دادگستری قم شرط انتشار آگهی و برگزاری آزمون وکالت را تبعیت از دستور قوه قضاییه مبنی بر اجرای آیین نامه جدیدالتصویب لایحه استقلال ۱۴۰۰اعلام کرد.

زهرا برومند، عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری در پستی اینستاگرامی از سنگ‌اندازی‌ها در مسیر انتشار آزمون وکالت خبر داد و اظهار داشت: «شرط کرده‌اند بگو آیین نامه ۱۴۰۰ را عیناً اجرا می‌کنی وگرنه نمی‌توانی حتی آگهی آزمون منتشر کنی چه برسد به برگزاری آن».

او همچنین از داوطلبان پرسیده است که آیا حاضرید آزمون به قیمت از بین رفتن استقلال کانون برگزار شود؟

به این ترتیب به نظر می‌رسد علت منتشر نشدن آگهی آزمون وکالت تعیین چنین شرطی از سوی مقامات حاکمیتی برای کانون‌های وکلا بوده است.

آگهی آزمون وکالت ۱۴۰۰ که طبق وعده سخنگوی اسکودا قرار بود تا دوشنبه (۲۷ دی ۱۴۰۰) در سایت سنجش منتشر شود، اما نهایتا ظهر روز گذشته، اسکودا بدون هیچ توضیح بیشتری صرفا اطلاعیه ای حاوی عناوین قانون های مرجع سوالات آزمون وکالت ۱۴۰۰ را منتشر کرد.

نکته قابل تامل آنکه چندی پیش معاون حقوقی قوه قضاییه اعلام کرده بود که حسب دستور رئیس این قوه، ایرادات کانون‌های وکلا به متن آیین‌نامه لایحه استقلال درحال بررسی است و در نهایت نیز پس از برگزاری جلسه مشترک با کانون وکلای دادگستری، نتیجه جهت اتخاذ تصمیم، برای رئیس قوه قضاییه ارسال خواهد شد.

درحالی‌که معاونت حقوقی قوه قضاییه در رسانه‌ها از برگزاری جلسات کارشناسی برای بررسی مجدد آیین‌نامه خبر داده، پرسش اساسی این است که چرا کانون‌ها برای اعلام اجرای کامل این متن، تحت فشار قرار گرفته‌اند؟

بیشتر بخوانید:

متن کامل یادداشت این وکیل دادگستری را در ادامه می‌خوانید:

استقلال یا عدم استقلال

مسئله کانون وکلای دادگستری در این روزهاست…

برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۰ را ماه‌هاست در برنامه داریم اما شرط کرده اند بگو‌ آیین نامه ۱۴۰۰ را عیناً اجرا میکنی وگرنه نمی توانی حتی آگهی آزمون منتشر کنی چه برسد به برگزاری آن.

آیین‌نامه لایحه استقلال مصوب رئیس قوه قضائیه ۱۴۰۰ مقرره‌های زیادی خلاف قانون و خلاف خود لایحه استقلال دارد.

عضو کانون وکلای دادگستری بودن قطعاً زیباست اما کانون بدون استقلال با نهاد موازی که اداره‌ای زیر مجموعه قوه قضاییه است هیچ فرقی ندارد. خودمان را گول نزنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۸ دیدگاه ها

  1. دوست عزیز طبق استانداردهای بین المللی وکالت دادگستری یک شغل خدماتی است و این مساله اصلاً چیز پیچیده ای نیست.
    خود عزیزانی که این سربالایی ها را برای ملت درست کرده اند هم خوب این موضوع را می دانند… لیکن در کشورهای جهان سوم توصل به جبروت و ملکوت و شان و شکوت و عظمت و تقدس همواره بهانه ای برای تامین منافع مالی بوده است.
    وگرنه خیلی از وکلای کنونی نصف داوطلبان آزمون وکالت سواد ندارند و این را خودشان خووووب می دانند.

  2. دوستان عزیز – سروران گرامی ما نخواهیم کانون استقلال داشته باشه باید چیکار کنیم ؟ به کی بگیم ؟ مردم گرفتارن . انقدرها آدم درس خونده به امیدی که وکیل بشه سوادش هم کم نیست پشت این کنکور علکی مونده . چرا ؟ چرا وکالت نباید شغل بشه ؟ بگذارید هر کسی که زرنگه و سوادش رو داره بیاد بالا و کار کنه . تو هم زرنگی تو هم کارکن تو یه خیابون میبینی صد تا مغازه از یک صنف کنار همه . همشون هم نون میخورن . اونی هم که نمیتونه میره دنبال یه شغل دیگه . جوش مردم رو نخورید . اونهایی که الان دارن وکالت رو شغل می کنن دمشون گرم . دستشون رو می بوسم

  3. بله، اگه جنابعالی حقوق خوان هم بودید میدونستید که گره کور بعضی از موضوعات که در موردشون نص وجود نداره کمک گرفتن از قانون اساسی است! ضمناً، دوست گرامی حقوق دان امثال حضرت استاد دکتر جعفری لنگرودی و استاد فقید دکتر کاتوزیان و جناب آقای دکتر صفایی و غیره هستند و امثال بنده و جنابعالی حقوق خوان هستیم و نه حقوق دان! دکتر جعفری لنگرودی در سن ٩٨ سالگی دارند کتاب تألیف می‌کنند دوست عزیز!

    1. دکتر جعفری لنگرودی از شکم مادر حقوقدان به دنیا آمده اند؟ یا همین مسیری که ما تا کنون آمده ایم را طی کرده اند؟؟؟ البته با یک دهم موانعی که ما از روی آن مجبور به پریدن بوده ایم…. از کنکور سراسری بگیرید تا قبولی در دانشگاه تهران و بعد کنکور کارشناسی ارشد و بعد قبولی در دانشگاه علامه… و غیره و غیره… و غیره و حالا برلی دریافت یک مجوز کاری ساده برای حفظ انحصار شغلی به نفع نفرات قبل باید سااااااااااااال ها پشت آزمون وکالت بمانیم… دکتر جعفری لنگرودی و دکتر کاتوزیان و سایر پیشکسوتان یک دهم زحماتی که ما کشیده ایم و هنوز می کشیم را برای ورود به دانشگاه های دولتی و یا دریافت پروانه کار نکشیده اند…. خدا می داند این آزمون غیر علمی وکالت چند تا از دکتر کاتوزیان ها و جعفری لنگرودی ها را از ادامه زندگی ساقط کرده است… من خودم به شخصه به علت همین آزمون وکالت و اولویت دریافت مجوز کار و کسب درآمد از ادامه تحصیل در دوره دکتری باز ماندم… و مثل من هزاران نفر دیگر هستند… این وضعیت شرم آوره و غیر قابل قبول…

  4. با سلام از خانم زهرا برومند عضو کانون و علی الخصوص رییس کانون چند تا سوال دارم : ۱- فرمودند که قوه قضاییه برای برگزاری ازمون سنگ اندازی نمودند که میخوان طرح تسهیل در ازمون اجرا بشه ؟ حال سوال اینجاست که ایا طرح تسهیل مگه اصلا تصویب شده که میخوان اجرا کنند؟ اگه شده پس چرا تو ازمون قوه قضاییه اعمال نشده ؟ ۲- فرمودند که استقلال کانون به زیر سوال رفته اگه رفته پس چرا قبول کردید که دو تا درس اساسی و متون فقه در ازمون امسال گنجانده بشه ؟ ۳- بنده به عنوان یک حقوقدان نه یک حقوق خوان از شمای وکیل می پرسم که چندسالی که وکالت کردید ایا حقوق اساسی و متون فقه در دادرسی و دفاع کاربردی است ؟ ۴- سوال بنده از رییس کانون است که به صورت قطعی و با اطمینان کامل میگویند که ازمون در ۲۰ اسفند حتما برگزار خواهد شد در صورتی که خودشان با قوه قضاییه مشکل دارند؟ و چندتا سوال دیگه …?!

  5. دوستان وقتی دو ماه مانده به آزمون وکالت دودرس جدید به مواد آزمون اضافه می شود طبیعی است که استقلال کانون وکلا کم رنگ می شود…
    اگر اسکودا به خواسته ناحق قوه قضائیه لبیک نمی گفت و دو تا درس جدید به آزمون اضافه نمی کرد الان دیگه موجودیت کانون وکلا زیر سوال نمی رفت…
    اگر اسکودا بیانیه می داد که: قوه قضائیه محترم… مطابق “قانون” کانون های وکلا نهادی مستقل ز نهاد قضاوت هستند و شباهت این دو صنف مجوز دخالت آنها در یکدیگر نیست و لذا درخواست شما در قالب آیین نامه مبنی بر اضافه نمودن دو درس جدید به مواد آزمون وکالت خلاف قانون است و قابلیت اجرا ندارد…
    اگر چنین می گفت الان چنین نمی شد…
    حالا که شده آزمون باید برای حفظ حقوق داوطلبان به تعویق بیافته….
    عزیزانی که بدون تحقیق و مطالعه کافی در مرد طرح تسهیل ابراز نظر می کنند توجه داشته باشند که دقیقترین روش برای سنجش سطح علمی همان روشی است که در این طرح به کار رفته است یعنی کسب حد نصاب شناور… نه ظرفیت بندی ها بی اساس و وضعیت شلم شوربای کنونی…

  6. با درود. حضرات قوه و مجلس همانقدر دنبال شان وکیل و مبارزه با فساد هستند که همین اقایان برای قضاتشون پیش از پایان خدمت پروانه وکالت صادر کرده اند! استقلال کانون هرگز نباید خدشه دار شود و مقاومت در این شرایط دشوار یک فضیلت اخلاقی و وظیفه صنفی تمام حقوق خوانده های ایران است.

    1. احسنت به شما، همچنین قوه ی قضاییه باید جوابگوی داوطلبان وکالت باشد که نمیگذارد آگهی آزمون منتشر شود

      1. استقلال کدوم حرف مزخرفیه
        آزمون باید یکی باشه مگه مملکت دو وجهی یه طرح تسهیل تصویب شد و قانون مملکته الان همه هم باید طبق اون رفتار کنن .جمع کنید این بسات بدبختیه جوونارو اسکوداییا.
        یادمه با کلی امیدو آرزو و البته مطالعه زیاد چند سال پیش رفتم تهران واسه آزمون که شانسم بیشتر باشه چشمم به اولین سوال که افتاد گفتم خدا لعنتشون کنه طراحهای سوال رو که فقط هدفشون بدبختیه جووناس نه فکر ما هستن نه فکر آیندمون
        تورو خدا از این آدمهای جیب خورجینی حمتیت نکنید که مثل اونا گناه کار میشید.
        به امید اجرایی شدن کامل طرح تسهیل فضای کسب وکار و فعالیت سالم تمام فارغ التحصیلان حقوق کشورم ایران

  7. خانوم امجدی خواهشااااااااااا خواهشااااااااا به مسئولان اسکودا بفرمائید به قرآن ۲ساله زندگیم شده کتاب هم خودم از زندگی افتادم هم خانوادم برای من نمیدونم چه جوری به اطلاعشون برسونم افسردگی گرفتم اینقدر تو کتابام هستم به خدا ما هم زندگی میخوایم بهشون بفرمائید اگه آزمون بعد طرح تسهیله بگن حداقل استراحت کنیم واقعاااااااااااااااا بریدیم بفرمائید ما داوطلبا جوونی عمر و روحیمون داره میره. ……..

  8. من واقعا خسته شدم دیگه حتی حرفی برای گفتن ندارم و حاضرم وکیل نشم ولی این اندک استقلال کانون وکلا از بین نره!
    فقط یک سوال: مسوولین کانون یا قوه مطالب اختبار را می خونن؟

  9. و اینکه ب خواست داوطلبین نیست.پارسال خیلی ها خواستار ادغام دو ازمون بودن اما ادغام شد؟؟اگر کانون میتونست برگزار کنه خیلیییی زودتر ازمونو برگزار میکرد .بحرف منو شما نیست.مث طرح تسهل که خیلی ها مخالف بودن اما تصویب شد.پس دلیلی نداره عصبی بشین از داوطلبین.اونا فقط نظرشونو میگن همین

  10. راست میگه مقاومت دارن میکنن برای جیب خودشون برای ناحق کردنه حق مقاومت کنید ماهم مقاومت میکنیم طرح تسهیل باید اجرا بشه شما مگه نمیگین نهاد جداگانه ای هستین پس چطور دخالت در کاره مجلس میکنید چرا تبعیت نمیکنید از قانون و قانون شکنی میکنید؟؟

  11. اگر الان مدعی هستند که استقلال داره چرا دفترچه آزمون منتشر نمیکنه پس نتیجه میگیریم که استقلالی نداره

  12. چرا الکی میگین ازمون بره برا چن ماه بعد کانون کانون فشار بیاره اما چرا ما چوبشو‌بخوریم شماهایی که میگین بره برا بعد چون خودتون امادگی ندارین

  13. میشه بگید کدوم مقاومت؟کلا مانع انتار اعلامیه و ثبتنام شدن و کانون هیچکاری نتونست انجام بده. به این قدرت قوه قضاییه میگن مقاومت کانون.حتی اگه تعویق بشه طرح تهسیل اجرایی میشه و طبق اون ازمون میگیرن نه طبق خواسته کانون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا