رفع قطعی و اختلال جهانی واتساپ، فیس بوک و اینستاگرام

پایگاه خبری اختبار- شبکه های اجتماعی فیس بوک، اینستاگرام و واتساپ و پیام رسان فیس بوک (فیس بوک مسنجر) پس از وقفه ای شش ساعته مجددا در سراسر جهان در دسترس قرار گفتند.

شبکه های اجتماعی فیس بوک، اینستاگرام و واتساپ از عصر روز دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ به وقت تهران، در سراسر جهان با اختلال و قطعی مواجه شده بودند.

اعلام رسمی رفع اختلال

نهایتا پس از حدود شش ساعت، فیس بوک ساعت ۲:۳۰ بامداد از طریق حساب رسمی توییترش از رفع اختلال پیش آمده خبر داد.

اینستاگرام و واتساپ هم رسما رفع اختلال در ارائه خدماتشان در سراسر جهان را اعلام کردند.

رفع اتهام از هکرها

هنوز به طور رسمی منشا بروز این مشکل بزرگ و وسیع اعلام نشده است با این حال در اظهارنظر های غیر رسمی احتمال دست داشتن هکرها در بروز این اختلال گسترده رد شده است.

نگرانی های کاربران ایرانی

بر اساس آمار اعلام شده سه میلیارد نفر در سراسر جهان تحت تاثیر این قطعی و اختلال بی سابقه قرار گرفته اند.

البته پیش از این اتفاق هم دسترسی کاربران در داخل ایران به شبکه اجتماعی فیس بوک مسدود شده بود، ولی مخصوصا پس از آن کاربران ایرانی اقبال زیادی به شبکه اجتماعی اینستاگرام نشان داده بودند.

پیارم رسان واتساپ هم پس از مسدود شدن دسترسی کاربران در ایران به پیام رسان تلگرام، با کوچ عده زیادی از کاربران ایرانی مواجه شده بود و بر همین اساس، قطع شدن پیام رسان واتساپ تاثیر زیادی روی کاربران ایرانی گذاشت.

کاربران ایرانی زیر تیغ طرح صیانت

قطع شدن ناگهانی و همزمان شبکه اجتماعی اینستاگرام و پیام رسان واتساپ، با توجه به بحث هایی که در ماه های اخیر درباره برنامه هایی برای محدود کردن بیشتر دسترسی به سرویس های بین المللی مطرح است، موجب نگرانی کاربران ایرانی از اعمال محدودیت های تازه شده بود.

در ماه های اخیر مجلس شورای اسلامی در حال بررسی طرحی با عنوان طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی» که علی رغم رد طراحان آن، از سوی متخصصان و فعالان فضای مجازی حاوی مقرراتی برای محدود کردن بیشتر دسترسی کاربران ایرانی به خدمات بین المللی اینترنتی و مخصوصا برای استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام است.

زیان مالی سنگین فیس بوک

مختل شدن دسترسی به این شبکه‌های اجتماعی  تا جایی گسترده شد که فیس‌بوک تیمی از متخصصان خود را به کالیفرنیا اعزام کرد تا به طور دستی مشکل سرور را حل کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که حتی کارمندان فیس‌بوک هم نمی‌توانستند به سیستم‌های داخلی دسترسی داشته باشند.

سهام فیس‌بوک پس از این اختلال گسترده به شدت سقوط کرد و گفته می شود ثروت شخصی مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیس‌بوک نیز در همین مدت کوتاه بیش از ۶ میلیارد دلار کاهش یافته است.

رفع قطعی و اختلال جهانی واتساپ، فیس بوک و اینستاگرام Instagram Comms on Twitter
رفع قطعی و اختلال جهانی واتساپ، فیس بوک و اینستاگرام Instagram Comms on Twitter
رفع قطعی و اختلال جهانی واتساپ، فیس بوک و اینستاگرام Facebook App on Twitter
رفع قطعی و اختلال جهانی واتساپ، فیس بوک و اینستاگرام Facebook App on Twitter
رفع قطعی و اختلال جهانی واتساپ، فیس بوک و اینستاگرام WhatsApp on Twitter
رفع قطعی و اختلال جهانی واتساپ، فیس بوک و اینستاگرام WhatsApp on Twitter
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا