رشته ها و مناطق ممنوع برای تحصیل اتباع خارجی

ویرایش 1400/10/07

پایگاه خبری اختبار- سازمان سنجش آموزش کشور با انتشار اطلاعیه آخرین ویرایش فهرست رشته ها و مناطق ممنوع برای تحصیل اتباع خارجی در کشور را اعلام کرد.

بسمه تعالی

تاریخ ویرایش: ۱۴۰۰/۱۰/۷

رشته های ممنوعه برای داوطلبان اتباع غیرایرانی

پذیرش اتباع غیرایرانی در رشته هایی که منجر به ایجاد تعهدات استخدامی برای جمهوری اسلامی ایران نماید و همچنین رشته های تحصیلی: فیزیک اتمی، فیزیک هسته ای، فیزیک مولکولی (پلاسما)، فیزیک ذرات بنیادی، مهندسی پلاسما، مهندسی ایمنی (گرایش بازرسی فنی و حفاظت هواپیما)، مهندسی تعمیر و نگهداری (هلیکوپتر و هواپیما)، مهندسی هوا فضا، مهندسی هوانوردی (خلبانی، ناوبری هواپیما، تعمیر و نگهداری هواپیما، خلبانی هلیکوپتر و مراقبت پرواز)، علوم نظامی، الکترونیک هواپیمایی، تعمیر و نگهداری هواپیما، مخابرات هواپیما، مراقبت پرواز، فناوری اطلاعات IT (گرایش مخابرات امن)، مهندسی فناوری ماهواره و مهندسی کامپیوتر (گرایش رایانش امن) ممنوع می باشد.

مناطق ممنوعه برای انتخاب محل تحصیل اتباع غیرایرانی

هر یک از اتباع غیرایرانی که متقاضی شرکت در آزمون های سراسری میباشند، منحصراً می بایست واجد شرایط و ضوابط اعلام شده در دفترچه های راهنمای هر یک از آزمون های ذی ربط باشند و در زمان انتخاب رشته، محل تحصیل خود را با توجه به شرایط و ضوابط مربوط انتخاب نمایند. شایان ذکر است اتباع غیرایرانی مقیم، مجاز به انتخاب رشته در مناطق ممنوعه نمی باشند؛ بدیهی است در صورت پذیرش و اعلام قبولی داوطلبان غیرایرانی در رشته ها و مناطق ممنوعه، پذیرش آنان در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی آن مناطق، «لغو» می گردد.

تبصره: آن دسته از اتباع غیرایرانی که دارای «دفترچه مخصوص مدرک اقامت ویژه» صادره از سوی پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می باشند، محدودیتی برای تردد و یا سکونت در هیچ یک از شهرها و یا مناطق کشور را ندارند.

 جدول مناطق ممنوعه برای تردد و اقامت اتباع غیرایرانی

نام استان مناطق ممنوعه استان
آذربایجان شرقی اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان تبریز) ممنوع می باشد.
آذربایجان غربی اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان ارومیه) و سایر اتباع غیرایرانی در شهرهای مرزی استان ممنوع می باشد.
اردبیل اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان اردبیل) و اقامت اتباع عراقی در شهرستان های پارس آباد، بیله سوار، گرمی، مشکین شهر و نمین ممنوع می باشد.
اصفهان اقامت اتباع افغانی در شهرستان های نطنز، فریدن، فریدونشهر، سمیرم، چادگان، خوانسار، دهاقان، نائین، گلپایگان، خور و بیابانک، اردستان و بخش ابوزید از شهرستان آران و بیدگل ممنوع می باشد.
البرز اقامت اتباع غیرایرانی در کل استان بلامانع است.
ایلام اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان ایلام) و اقامت سایر اتباع غیرایرانی در شهرستان های مهران، دهلران و شهرهای مرزی استان ممنوع می باشد.
بوشهر اقامت اتباع افغانی در شهرستان های دیلم و گناوه ممنوع می باشد.
تهران اقامت اتباع غیرایرانی در کل استان (به استثناء منطقه خجیر در منطقه ۱۳ شهرداری تهران برای اتباع افغانی) بلامانع می باشد.
چهارمحال و بختیاری اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان شهرکرد) ممنوع می باشد.
خراسان جنوبی اقامت کلیه اتباع غیرایرانی در شهرستان های مرزی نهبندان، سربیشه، درمیان، قائن، زیرکوه، فردوس، سرایان و طبس ممنوع می باشد. اقامت اتباع افغانی در شهرستان های خوسف و بیرجند مجاز است.

اقامت اتباع عراقی در سطح استان (به غیر از شهرستان بیرجند) ممنوع می باشد.

خراسان رضوی اقامت اتباع افغانی در شهرستان های مرزی تربت جام، قوچان، تایباد، خواف، سرخس، کلات نادری و درگز ممنوع می باشد.
خراسان شمالی اقامت اتباع افغانی و عراقی در سطح استان (به غیر از شهرستان بجنورد) ممنوع می باشد.
خوزستان اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان های اهواز و گتوند) و اقامت و تردد سایر اتباع غیرایرانی در شهرستان های آبادان، خرمشهر و دشت آزادگان ممنوع می باشد.

تبصره: اقامت اتباع غیرایرانی دارنده گذرنامه و اقامت معتبر در شهرستان های آبادان و خرمشهر بلامانع است.

زنجان اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان زنجان) ممنوع می باشد و صرفاً شهرستان های زنجان و خدابنده برای اقامت اتباع عراقی مجاز است.
سمنان تردد و اقامت اتباع غیرایرانی در منطقه گرمسار و ورودی قصر بهرام، مرکز آزمایش معراج یک و منطقه دامغان از جاده جندق به طرف مرکز آزمایش سراج و اقامت اتباع افغانی در شهرستان های شاهرود و دامغان ممنوع می باشد.
سیستان و بلوچستان اقامت اتباع افغانی و عراقی در کل استان (به غیر از شهرستان زاهدان) و اقامت و تردد اتباع غیرایرانی در شهرستان های زابل، هیرمند، زهک و نیز بخشهای مرزی شهرستان های خاش، ایرانشهر، سراوان و چابهار ممنوع می باشد.
فارس اقامت اتباع افغانی در شهرستان های فیروزآباد، فراشبند، داراب، ارسنجان، فسا، مُهر، رستم، خنج و نیریز ممنوع می باشد.
قزوین اقامت اتباع افغانی در کل استان (به غیر از شهرستان قزوین)، ممنوع می باشد.
قم اقامت اتباع غیرایرانی در کل استان بلامانع است.
کردستان اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان سنندج) و اقامت کلیه اتباع غیرایرانی در بخش مرکزی شهرستان سقز و شهرستان های بانه و مریوان و همچنین شهرهای مرزی استان (به استثنای مهمانشهرها) ممنوع می باشد.
کرمان اقامت اتباع افغانی در شهرستان های عنبرآباد، بافت، منوجان، قلعه گنج، بم، فهرج، رودبار، فاریاب، نرماشیر، کهنوج، جیرفت، انار و ریگان و همچنین اقامت اتباع عراقی در سطح استان (به غیر از شهرستان کرمان) ممنوع می باشد.
کرمانشاه اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان کرمانشاه) و کلیه اتباع غیرایرانی در شهرهای مرزی استان ممنوع می باشد.
کهگیلویه و بویراحمد اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان یاسوج) ممنوع می باشد.
گلستان اقامت اتباع افغانی در کل استان (به غیر از شهرستان های گرگان و گنبد) ممنوع می باشد.
گیلان اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان رشت) ممنوع می باشد.
لرستان اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان خرم آباد) ممنوع می باشد.
مازندران اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان ساری) ممنوع می باشد.
مرکزی اقامت اتباع افغانی در شهرستان های آشتیان، تفرش، فراهان، فرمهین، خمین، شازند، محلات، زرندیه، کمیجان و خنداب ممنوع می باشد.
هرمزگان اقامت اتباع غیرایرانی صرفاً در شهرستان های ابوموسی و جاسک ممنوع می باشد.
همدان اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان همدان) ممنوع می باشد.
یزد اقامت اتباع افغانی صرفاً در شهرستان های خاتم و بافق ممنوع می باشد.

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خیلی دانشگاهاتون معتبره خط و نشون هم میکشین
    کی میاد تو دانشگاههای … اینجا بخونه
    خودمون خوندیم علاف میچرخیم نه کاری نه آینده ای نه درآمدی ……

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا