رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور در خصوص فسخ معامله به واسطه برگشت چک

پایگاه خبری اختبار- در جلسه امروز هیأت عمومی دیوان عالی کشور، قضات با اکثریت آراء مقرر نمودند با توجه به شرط منعقده بین طرفین یک معامله، چنانچه یکی از چک ها برگشت بخورد معامله فسخ و ملک مسترد می‌شود ولو اینکه ملک توسط خریدار اول به اشخاص دیگری فروخته شود معامله دوم باطل و ملک باید به فروشنده برگردد.

به گزارش اختبار، در جلسه امروز هیأت عمومی دیوان عالی کشور، قضات با اکثریت آراء مقرر نمودند با توجه به شرط منعقده بین طرفین یک معامله، چنانچه یکی از چکها برگشت بخورد معامله فسخ و ملک مسترد می‌شود ولو اینکه ملک توسط خریدار اول به اشخاص دیگری فروخته شود معامله دوم باطل و ملک باید به فروشنده برگردد.

مطابق تصمیم امروز اعضای هیات عمومی دیوان عالی کشور، با توجه به شرط منعقده بین طرفین، چنانچه در معامله‎ای یکی از چک ها برگشت بخورد معامله فسخ و ملک مسترد می‌شود ولو ملک توسط خریدار اول به اشخاص دیگری فروخته شود معامله دوم باطل و ملک باید به فروشنده برگردد.

بین دادگاه‎ها اختلاف پیش آمده بود که در این حالت اگر خریدار بدون پرداخت چک ها ملک را به دیگری بفروشد آیا با فسخ معامله؛ ملکی که در تصرف خریدار اخری است باید به فروشنده مسترد شود یا اینکه فروشنده اولی فقط حق مراجعه به خریدار اولی جهت مثل و یا قیمت ملک خود را دارد و حق پس گرفتن ملک موضوع معامله را ندارد؟ که در جلسه امروز هیات عمومی دیوان عالی کشور قضات با اکثریت آراء مقرر نمودند با توجه شرط منعقده بین طرفین که چنانچه یکی از چک ها برگشت بخورد معامله فسخ و ملک مسترد می‌شود ولو اینکه ملک توسط خریدار اول به اشخاص دیگری فروخته شود معامله دوم باطل و ملک باید به فروشنده برگردد.

این رای برابر ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری از تاریخ صدور برای تمامی مراجع قضایی و غیر قضایی لازم الا جراست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۰ دیدگاه ها

  1. اشتباه مضحک و بسیار کلی گویی هست
    . ما زمینی خریدیم که کسری متراژ داشت و با توافق فروشنده فرار شد مبلغ کسری متراژ از چک کسر بشه ولی فروشنده با رندی تمام چک برگه زد و تایید فسخ خاست در حالی که فرداش پول توی حساب بود و چک خودش برای تصحیح نیاورد… کا زمین به شخص دیگه ای فروختیم و ببینید با این قانون دست ادم های کلاهبردار باز میشه

  2. بهتر بود برای این رای وحدت رویه تاریخ و زمان هم شرط میشد به عنوان مثال :
    بهتر بود در قرارداد ها این موضوع شرط میشد
    ( ده روز پس از عدم وصول هریک از چکهای موضوع این قرارداد بایع حق فسخ قرارداد را دارد )
    نه که سریعا فسخ صورت بگیرد ‌ .

  3. خریدار دوم چشم نداره قراداد اول رو نگاه کنه. که فسخ معامله به واسطه برگشت چک هست.

    میدونی چه خانواده هایی بدبخت شدن.
    هر کسی که پول کم میاره میره ملک شرایطی میخره و به نقد میفروشه. خریدار سود جو دوم که میزنه سرمال نقد میخره بعد میاد میگه به من چه من پولو پرداختم. شرط فسخ به من ربطی نداره!

  4. باسلام و عرض ادب
    باید عرض کنم که بسیار کلی گویی و مطلق به این مهم پرداخته شده و علی الاصول استثناتی دارد! ثانیا در خصوص رای داوری اشاره ای نشده و صرفا دادگاه را خطاب قرار داده اند و مفهوم مخالفش آن است که رای داوری مشمول این رای وحدت رویه نخواهد شد!
    ثالثا مطابق مواد۴۱۷و ۴۱۸ و ۴۹۵قانون آیین دادرسی مدنی این رای با نصوص صریح قانونی در تعارض است
    رابعا مدت فسخ باید دقیقا مشخص باشد و نه صرفا برگشت چک!!! چه اینکه اگر چک عمدا به مدت مدیدی برگشت نخورد و یا به جهت ترتب ایادی در بازار چک در اجل معینه برگشت نخورد لذا این امر با مدت خیار فسخ در تعارض بوده و به حقوق اشخاص ثالث خلل وارد نموده و اجهاف آشکار است!

  5. چه اشتباه مهلکی رو اعضای هیات عمومی دیوان عالی کشور مرتکب شدند !!! شرط فاسخ عقد رو بصورت اتوماتیک منفسخ میکند اما فسخ یک عمل حقوقی یکطرفه و ایقاع است تفاوت از زمین تا آسمان است میان نهاد حقوقی فسخ با انفساخ

  6. اثر فسخ نسبت به آینده هست؟ و مثل بطلان به گذشته اثر نمی کند این تعارض رو با این رای وحدت چگونه می توانیم حل کنیم؟؟

  7. خیلی عالی شد چون از این روش خیلی کلاهبرداری میکردند، یه باغ رو به شخصی فروختیم که با املاکی تبانی کرده بودند و دو تا چک بهمون دادند که دومی که تاریخ دار هم بود برگشت خورد و املاکی بند فروش رو نبسته بود و اون آقا هم باغ رو همون روز که از ما خرید زیر قیمتی که از ما خریده بود به شخص ثالث فروخته بود و چند ساله که ما رو درگیر کرده و شخص ثالث برای زمین سند هم گرفت. ما فعلا فقط تونستیم رفع تصرف کنیم، با کمال خوشحالی با این قانون میتونیم زمین رو بعد از چند سال برگردونیم

  8. درستش هم همینه که معامله فسخ بشه بخاطر چک بی محل خریدار ، اگه اینجوری نبود اونوقت خیلی از معاملات دچار مشکل میشد ، کسی که خونشو میفروخت چک میموند دستش تا شکایت کنه و به نتیجه برسه مسکن گران میشد و طرف بی مسکن می موند درحالی که صادر کننده چک بی محل برنده بود

  9. آیا بعد از برگشت خوردن چک زمان برای فرستادن اظهار نامه فسخ مهم است؟ یا فسخ بعد از برگشت اتفاق افتاده؟

  10. هر دم از این باغ بری می رسد.
    اینطوری اعتبار معاملات متزلزل میشه اومدیم خریدار اول پولش گرفت از خریدار دوم و از کشور خارج شد تکلیف خریدار دوم که یک معامله قانونی انجام داده چیه؟ این زمانی بدتر میشه که سند به نام خریدار اول و بعدا دوم هم خورده باشه بعد یکی از چک های معامله مقدم پاس نشه. معلوم نیست هیئت عمومی دیوان عالی کشور واقعا تو صدور آرای وحدت رویه دقت داره یا نه. این چند وقته خیلی از این آراهای وحدت رویه مورد انتقاد قرار گرفتند مخصوصا اون شرط وجه التزام بالاتر از نرخ تورم و الانم این.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا