راه اندازی پلیس اطفال و نوجوانان برای اولین بار در تهران

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد :

راه اندازی پلیس اطفال و نوجوانان برای اولین بار در تهران

راه اندازی پلیس اطفال و نوجوانان در ماده ۳۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ پیش بینی شده است

به گزارش خبرنگار انتظامی فارس، سرتیپ پاسدار حسین ساجدی نیا، در حاشیه مراسم آغاز به کار پلیس اطفال و نوجوانان گفت: بحث راه اندازی پلیس تخصصی در رابطه با کودکان و نوجوانان از مدت ها قبل در فرماندهی انتظامی تهران بزرگ مطرح بود و در این خصوص تحقیقات و کارهای کارشناسی مفصلی انجام گردید.

وی گفت: همزمان با تصویب و ابلاغ قانون جدید آیین دادرسی کیفری و به استناد ماده ۳۱ این قانون خوشبختانه زمینه راه اندازی این پلیس تخصصی مهیا شد و امروز شاهده آغاز به کار آن هستیم.

ماده ۳۱ قانون آیین دادرسی کیفری : "به‌منظور حسن اجرای وظایف ضابطان در مورد اطفال و نوجوانان، پلیس ویژه اطفال و نوجوانان در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌شود. وظایف و حدود اختیارات آن به موجب لایحه‌ای است که توسط رییس قوه قضاییه تهیه می‌شود."

این مقام انتظامی با اشاره به آموزش های صورت گرفته و احراز مهارت های ویژه کارکنان این پلیس بیان داشت: نیروهای به کارگرفته شده از کارشناسان ارشد زن و مرد متخصص در علوم اجتماعی، روانشناسی و نیز مشاوره هستند که به امور اطفال و نوجوانان بزهکار و بزه دیده رسیدگی می کنند.

وی رسیدگی به آسیب های کودکان و نوجوانان و همچنین پیشگیری از وقوع جرایم در این سن و تفکیک جرایم کودکان و نوجوانان از بزرگسالان را یکی از اهداف این پلیس برشمرد و افزود: از آنجا که شالوده شخصیت کودکان و نوجوانان به صورت کامل شکل نگرفته و سوء استفاده از آنها در این سن می تواند باعث بروز جرایم در بزرگسالی آنها شود، پلیس پایتخت با این اقدام سعی در جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی برای آنها که خود نوعی بزه دیده محسوب می شوند، دارد.

رییس پلیس پایتخت تصریح کرد: در این زمینه از پلیس های زن که برخورد عاطفی تری با کودکان و نوجوانان دارند استفاده می شود تا کودکان و نوجوانان از حمایت قانونی بیشتری در برابر خطرات برخوردار شوند.

سردار حسین ساجدی نیا، در پایان با اشاره به آمار حداقلی جرایم صورت گرفته توسط کودکان و نوجوان در شهر تهران خاطر نشان کرد: تمامی کارکنان این پلیس تخصصی ضابط قضایی هستند و در کلانتری ها و پلیس های تخصصی پایتخت اقدامات خود را در زمینه رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان دنبال خواهند کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. بعد از صده ها اینکه باز همچین تعبیری قانونگذار داشته جای شکر است امیدوارم که آمار جرایم بخصوص در میان اطفال و نوجوانها روز به روز کمتر شود کاش نیروی افتخاری هم جذب میشد من حاضر بودم فعالیت داشته باشم با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا