رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت: ایرادات شورای نگهبان به مصوبه کمیسیون به راحتی قابل رفع است

پایگاه خبری اختبار- بعد از گذشت بیش از ۲ هفته چشم‌انتظاری، یکشنبه گذشته شورای نگهبان طرح جوانی جمعیت را برای بررسی مجدد به مجلس، پس فرستاد. این طرح که در صحن علنی مجلس نیز تصویب نشده با انتقادات زیادی مواجه شده است. مهم‌ترین ایرادات مخالفان، محدود شدن دسترسی شهروندان به وسایل پیشگیری از بارداری و محدودیت غربال‌گری جنین در نتیجه تایید این طرح است.

با اینحال رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت می‌گوید که ایرادات گرفته شده نه‌تنها جدی نبوده که به راحتی نیز قابل حل خواهد بود. نتیجه اینکه نگرانی‌ها در این رابطه، همچنان به قوت خود باقی است.

به گزارش اختبار به نقل از همشهری، عصر یکشنبه، ۵ اردیبهشت، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی این شورا در توییتی از اعاده این طرح به مجلس خبر داد؛ «طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده پس از بررسی کارشناسی و رسیدگی در چندین جلسه عادی و فوق العاده شورای نگهبان، با ایرادات و ابهامات متعددی مواجه و جهت اصلاح به مجلس اعاده شد. با توجه به‌ اهمیت جوانی جمعیت، اشکالات مطروحه به دقت مورد رسیدگی نمایندگان محترم قرار گیرد».

روایت مجلس: بیشتر ابهام بود تا ایراد

گرچه در توییت عباسعلی کدخدایی ذکر شده که در بررسی این طرح علاوه بر ابهامات، با ایرادات متعددی نیز روبه‌رو بوده‌اند، با این حال، امیرحسین بانکی‌پورفرد، رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت معتقد است که بخش عمده موضوعاتی که شورای نگهبان به آن پرداخته، ابهامات موجود در این طرح است، نه ایرادات اساسی.

او در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «الحمدالله بیشتر موارد به ابهامات طرح اشاره دارد؛ ۷۶مورد ابهامی را ذکر کرده اند که تنها ۴۰مورد از آن موارد مغایر با قانون اساسی و یا شرع بوده است. برای یک طرح ۷۴ماده‌ای با بیش از ۲۰۰حکم، ۴۰مورد مغایر مسئله خوبی است. ضمن اینکه از ۴۰مورد مغایرت، ۱۵مورد آن تنها اصلاح واژه است؛ مثلا ما از واژگان انگلیسی مانند «کادر» یا «پروژه» استفاده کرده بودیم و گفته‌اند که مغایر با اصل ۱۵است و باید معادل فارسی آن استفاده شود. از ۲۵مورد باقی مانده هم فکر می‌کنم ۲۰مورد آن به راحتی قابل حل است».

او ادامه می‌دهد: «تنها ۱۰مورد از ایرادات، خلاف موازین شرعی است که آنها هم کاملا قابل اصلاح است. مثلا خواستار تعیین حد شرعی برای برخی از موضوعات بوده‌اند. در کل به غیر از ۳-۲ مورد که به آن اشکال جدی گرفته شده، باقی ایرادات قابل حل است».

بانکی پورفرد، ارائه توضیحات مشخص‌تر را به تشکیل جلسات حضوری کمیسیون متبوع خود موکول می‌کند، گرچه به‌گفته خودش یکی، دو روزی است که جلسات مجازی برای بررسی ایرادات شورای نگهبان تشکیل شده؛ «فعلا توضیحات مشخص‌تری نمی‌شود داد، ممکن است موضوعی که از نظر من ایراد جدی تلقی می‌شود، از نظر سایر دوستان جدی نباشد. شواری نگهبان تنها عنوان می‌کند که فلان مورد ابهام دارد و فلان مورد مغایر با قانون است. ماییم که باید بررسی کنیم و ببینیم موارد ابهامی یا مغایرها قابل حل است یا خیر. اما با ۲ نفر از دوستان حقوقدان که صحبت کردم، آنها نیز موافق بودند که ایرادات عنوان شده، مواردی نیست که کل طرح را خدشه‌دار کند و عمدتا قابل حل هستند».

۹۰درصد ایرادات قابل حل است

نهایتاً رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت عقیده‌‌اش در رابطه با ایرادات شواری نگهبان را اینطور عنوان می‌کند: «با مطالعه فوری که داشتم، به این نتیجه رسیدم که بیش از ۹۰درصد موارد مطرح شده توسط شورای نگهبان، قابل حل است. با این حال قرار بر این است که تمام اعضای کمیسیون با مشاوران شان صحبت کنند و به یک تصمیم جمعی برسیم. برای ۱۰درصد باقی‌مانده هم با حقوقدان‌ها مشورت می‌کنیم. بعد از آن جزئیات بیشتر را رسانه‌ای خواهیم کرد».

یکی از ایراداتی که شورای نگهبان روی آن دست گذاشته، موضوع سقط جنین است. موضوع مهمی که در واقع بسیاری طرح جوانی و تعالی جمعیت را به نام آن می‌شناسند. بانکی با اشاره به این موضوع می‌گوید: «در این مورد چند ایراد و چند مغایرت ذکر کرده بودند. مثلا ایراد به برخی واژه‌ها یا مثلا جایی ما گفته‌ بودیم ‌ارجاع مادر به غربالگری ضروری نیست؛ شورای نگهبان عنوان کرده‎ که اگر عدم ‌غربالگری منجر به مرگ مادر شود تکلیف چیست؟ که خب طبیعتا پاسخ ما این است این موارد مدنظر ما نبوده است». موضوع مهم دیگری که در روزهای گذشته جنجال‌برانگیز شد، حضور فقها در شورای سقط بود. آنطور که بانکی‌پورفرد می‌گوید؛ شورای نگهبان با این موضوع مخالفتی نداشته اما سؤالی را مطرح کرده است: «پرسیده‌اند که آیا این ۳فقیه قرار است تنها شرعیت موارد سقط را مشخص کنند؟ جملات ما مبهم بوده و به‌نظر می‌رسد باید طرحمان را واضح‌تر می‌نوشتیم».

براساس اصل  ۸۵قانون اساسی، از آنجایی که طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده از سوی کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت پیگیری شده، نیازی به بررسی آن در صحن علنی مجلس وجود نداشت و همین موضوع با انتقاداتی در روزهای گذشته همراه شد تا جایی که حتی برخی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس نیز با انتقاد از این موضوع یاد کرده بودند. با این حال، بانکی معتقد است پیش از این تاکنون دوبار در مورد این طرح در صحن مجلس رای‌گیری شده و بیش از ۸۰درصد از نمایندگان، موافقتشان را با این طرح اعلام کرده بودند. ضمن اینکه تأکید می‌کند اعضای کمیسیون متبوعش گزارش دقیق طرح اصلاحی را در صحن مجلس ارائه می‌دهند و حتی در بررسی مجدد طرح نیز، پذیرای پیشنهادها و انتقادات سایر همکاران شان هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. مهمترین اشکال در طرح جمعیت حذف بازنشستگی مادران شاغل دارای سه فرزند با هر میزان سابقه بود این ماده که متاسفانه حذف شد می توانست خیلی کارساز باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا