رئیس کانون وکلای لرستان: استمرار اجرای قانون تسهیل، بنیان وکالت را نابود می‌کند

پایگاه خبری اختبار- رئیس کانون وکلای دادگستری لرستان با تاکید بر اینکه قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار می‌تواند زمینه‌ساز تضییع حقوق شهروندان شود گفت: استمرار اجرای این قانون، بنیان وکالت را نابود می‌کند.

به گزارش اختبار به نقل از روابط‌عمومی کانون وکلای دادگستری لرستان، کیانوش هادی‌پور در نشست خبری روز پنجشنبه چهارم اسفند خود که به مناسبت هفتادمین سالروز استقلال کانون های وکلای دادگستری برگزار شد با اشاره به نحوه تشکیل این نهاد در استان لرستان گفت: کانون لرستان در سال ۱۳۸۹ از کانون خوزستان منفک شد و با تعداد ۶۰ وکیل فعال بصورت مستقل تشکیل شد. هم اکنون مجموع همکاران زیر نظر کانون علاوه بر کادر اداری، شامل ۷۸۰ وکیل و ۱۹۰ کارآموز است.

چالش‌های ناشی از اجرای «قانون تسهیل»

این وکیل دادگستری با اشاره به آزمون پذیرش کارآموز سال ۱۴۰۰ گفت: در این آزمون که براساس قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار برگزار شد، ۱۴۰ نفر پذیرش داشتیم. در صورت استمرار اجرای این قانون بنیان وکالت نابود می شود. قانونی که در کمیسیون غیرتخصصی تدارک دیده شده و هم حاکمیت را با چالش مواجه می کند و هم باعث تضییع حقوق ملت می شود. به بهانه ایجاد اشتغال فارغ التحصیل بیکار دانشگاه، تبدیل به وکیل بیکار می شود. محدودیت امکان آموزش و اجرای تکالیف کارآموزی در محاکم قضایی ناشی از پذیرش بی ضابطه کارآموز بیشتر از ظرفیت مراجعان، شایسته نیست و می تواند منجر به ترویج کارچاق کنی و شیوع فعالیت موسسات با سوءاستفاده از کارآموزان شود. عدم آموزش کافی باعث عدم تربیت وکلای زبده می‌شود که در نهایت حقوق مردم تضییع و آسیب می بیند.

۴ عنصر تامین‌کننده عدالت

هادی پور استقلال وکیل را از اصول دادرسی منصفانه دانست که به طور مستقیم مرتبط با حقوق عامه است. وی افزود خدشه به استقلال وکالت، عدالت را با مشکل مواجه می کند، چرا که قاضی مستقل، دادگستری مستقل، وکیل مستقل و کانون وکلای مستقل چهار ضلع تضمین کننده عدالت است و تضعیف و خدشه هر کدام، آسیب به عدالت را بدنبال خواهد داشت.

انتقاد از صدور پروانه وکالت توسط قوه قضاییه

 رئیس کانون وکلای استان تصریح کرد با تشکیل نهاد موازی مرکز مشاوران توسط قوه قضاییه، استقلال نهاد وکالت به خطر افتاده است. اگر پروانه اشتغال وکیل را قوه قضاییه صادر کند، استقلال واقعی و دفاع آزادانه وکیل از موکل محقق نمی شود.

 قوه قضاییه بجای صدور پروانه وکالت باید بدنبال اجرای وظایف تصریح شد در قانون اساسی و تحقق عدالت باشد. از طرفی استقلال وکیل و کانون وکلاء، جایگاه بین المللی کشور را بویژه در مباحث حقوق بشری ارتقاء می دهد. بنابراین پیگیری حفظ استقلال نهاد وکالت نه در تقابل با حاکمیت بلکه با هدف تقویت آن است.

بیشتر بخوانید:

اخذ مبلغ ۷ میلیون تومان از پذیرفته‌شدگان کانون وکلای لرستان/ رئیس کانون: پرداخت این مبلغ، اجباری نبوده است

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. ای جانم گل گفتی
    اگر جرات دارن بیان با کسانی که تازه میخوان ازمون بدن ازمون بدن بخدا ۷۰ درصد انهایی که ادعای سواد وکالت میکنند پشت سد ازمونهای من دراورده الان خواهند ماند
    وقتی خودشان پشت سد ازمون میماندن الان دادشان به هوا بود و از قانون تسهیل حمایت میکردن
    بدون ازمون یک پروانه گرفتن خود را نابغه روزگار بحساب میارن.

  2. صد البته که در هر زمینه ای برای انتخاب افراد لایق و با صلاحیت خوب است .
    ولی سوالی دارم ؟ ایا مکانیزم سیستم شما هم صحیح است ؟ پس کانون با این همه دبدبه چگونه میشود که هر سال تعدادی سوال غلط طرح میکند ؟ ایا قصدی دارد؟ یک ازمون استاندارد اینقدر اجرایش مشکل است؟
    بعد اگر برای مردم و حفظ حقوق آنها در تلاش هستید چرا هیچ وقت از سهمیه ها حرفی نمیزنید؟ مگر نه اینکه قبولی های سهمیه عموما با تراز های کمتر از حتی آخرین قبولی های قانون تسهیل وکیل میشوند و در این مورد وا اسفا سر نمی دهید؟
    دقیقا برای همین رفتار دوگانه امثال شماها وضعیت کانون ها به این روز افتاد و مطمئن باشید اگر بر مبنای واقعیت های اجتماعی پیش میرفتید هم همکارانتان حمایت میکردند و هم جامعه . امید که در این کشور روزی انسانهای دارای صلاحیت و علم سکان دار امور شوند و نه افرادی که در هر زمینه ای فقط نفع شخصی و صنفی خود را میبینند و نه عدالت و شایسته سالاری را .

    1. افرین و درود بر شما
      در ضمن اگر این اقایانی که نمیخوان پروانه وکالت مثل سایر پرواته فعالیتهای اقتصادی یا فرهنگی یا اجتماعی با قانون و حتی ازمون درست برگزار دولت و مجلس قانونی مصوب کند که هر ۳ سال تمامی وکلا از ریس تا تازه کار اموز شده بیان با گسانی که دنبال پروانه وکالت هستن امتحان بدن که بقول دکتر حسین لطفی از شیراز ۷۰ درصد مدعیانی که در زمانی پروانه گرفتن که امتحانی در کار نبوده پشت درب ازمونها حتما خواهند ماند.شک نکنید
      پس لطفا اینقدر خود را باسواد تلقی نکنند بچه های الان خیلی جلوتر از وکلای مخالف قانون تسهیل هستند و بسیار نیز کاری و نکته سنج و کاربلدن

  3. جناب هادی پور این را حتی یک کودک دبستانی هم میداند که هم اکنون بازار خدمات حقوقی (وکالت)به امری لاکچری ولوکس مبدل شده و تنها راه اصلاح و همگانی شدن وکالت رقابتی شدن آن است بایدگرفتن وکیل به مانند مراجعه به پزشک بسیارارزان و سهل الوصول شود.
    ازدیاد وکیل موجب رقابتی شدن در کیفیت و صدالبته ارزان و سهل الوصول در کمیت می‌شود.
    تمام

  4. با سلام
    اولین خصیصه وکیل به روز بودن و آشنا به قوانین و آرای وحدت رویه جدیدو… است حالا شما نه به عنوان یک وکیل نه بعنوان رئیس کانون وکلا بعنوان کسی که حقوق خوانده هنوز نمیدانید که چندین سال هست مرکز وکلا قوه قضائیه اسمش عوض شده است جای تعجب دازد و شاید اصرارتان به خطاب نمودن مرکز مشاوران بر اساس این باشد که حرف مرد یکی هست وتغییرش نمی دهید باشد

    1. اگر حقوق خوانده باشید حتما میدانید ماهیت ها با تغییر نام عوض نمیشوند حالا هر اسمی روی مشاوران گذاشته شود تغییری در ماهیت آن نمی دهد و همیشه نهادی زیر نظر قوه باقی می ماند

  5. همه ی حرفهاتون درسته ولی شما برای چی نگران چی هستید؟ شما خودتون هم که بعد از گذشت هشت ماه هنوز هیچ اقدامی نکردید و پذیرفته شدگان همچنان معطل و سرگردان هستند, ان شالله با تلاش شما و بی تدبیری سایر قوا پذیرفته شدگان امسال و سال بعد به هم میپیوندند و یه قشر بیکار واسط میان فارغ التحصیلان و وکلای بیکار بنام پذیرفته شدگان بیکار, شما تقدیم جامعه میکنید.

    راهتان مستدام, همگی در اصول مشترکید؛ غم خود دارید نه همت اصلاح امور

  6. در تصویب این قانون کانون هم مقصر بود زیرا سیاست به خرج نداد و هر سال ظرفیت ها را کمتر کرد.(هیت سه نفره هم کاملا تابع کانون بود و فقط درخواست را امضا میزدند) حداقل باید سالی ۱۰% اضافه میکرد تا دیگر نیازی به طرح تسهیل نباشد در ضمن آیا آن افرادی که هرسال با سهمیه یا با ماده ۸ بدون آزمون پروانه دریافت می کنند همه باسواد و نابغه هستند؟ چرا به آنها هیچ اعتراضی نمیشود !!!

  7. این سخن ایشان مانند سخن مدیران خودروسازان وطنی است که می گفتند:ادامه واردات خودرو بنیان خودرو سازی ایران رانابود می‌کند !!!!

    #انحصار بلای جان کشور
    #نه به مافیای انحصار وکالت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا