رئیس کانون سردفتران: “صدا و سیما قانون را با فوتبال اشتباه گرفته است”

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با متخلف دانستن صدا و سیما به دلیل تفسیر قانون و انجام برنامه نظر سنجی برای یک سئوال حقوقی و قانونی، گفت: نیروی انتظامی در قانون نقل و انتقال خودرو تخلف کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، چهارشنبه هفته گذشته برنامه تهران ۲۰ برنامه ای تحت عنوان قانون نقل و انتقال خودرو با حضور سرهنگ محبی رئیس اداره حقوقی پلیس راهور برگزار کرد که در این برنامه پلیس اعلام کرد نیازی نیست مردم برای ثبت سند خودرو به دفترخانه ها مراجعه کنند. همچنین نظر سنجی برنامه هم نشان داد ۷۶ درصد مردم با نرفتن به دفترخانه ها موافقند.

محمد رضا دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متاسفانه صدا و سیما قانون را با فوتبال اشتباه گرفته و به جای اینکه مردم را به قانون مداری تشویق کند می خواهد با یک سئوال پیامکی به تقلید از برنامه فوتبالی، قانون و تفسیر آن را از طریق سئوال پیامکی به نظرسنجی بگذارد.

وی افزود: درباره ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، یک سال تمام و در طول سال ۸۹ هم در رسانه ها و هم در جلسات متعددی که در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس و مرکز پژوهشها و کمیسیونهای دولت داشتیم بحث و بررسی شد و مسئولین راهور تمام حرفهایشان را زده بودند. مگر می شود در یک برنامه زنده تلویزیونی صدها ساعت کار کارشناسی حقوقی- تقنینی- قضائی را بریده بریده در چند دقیقه مطرح کرد.

دشتی اردکانی با اشاره به اینکه ۲۶ دی ماه ۸۹ در صحن علنی مجلس، نمایندگان مخالف و موافق در صحن علنی، حرفهایشان را زده و استدلالهای موافق و مخالف را استماع کردند گفت: در نهایت قانون ماده ۲۹ رسیدگی به جرائم رانندگی به همین صورت با رای اکثریت قاطع نمایندگان خانه ملت (۱۴۲ رای مثبت، ۶۸ رای منفی و ۷ رای ممتنع از ۲۲۶ نماینده حاضر) تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید و لازم الاجرا شد.

وی افزود: طبق نص ماده ۲۹ قانون، نقل و انتقال خودرو با سند رسمی انجام می‌شود، دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذکور در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه‌ها و دیون معوق و تعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه کنند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران ادامه داد: آیا واقعا در رسانه ای که نام ملی را یدک می کشد و با پول مردم اداره می شود باید رویکرد یک برنامه تلویزیونی اجتماعی با یک برنامه ورزشی، یکی باشد؟

وی ادامه داد: اگر مردم براساس یک پیامک سلیقه ای و غیرکارشناسی، در یک برنامه تلویزیونی اجتماعی یا حقوقی به اشتباه بیفتند و اعتمادشان را به مجریان قانون و قانون گذاران از دست بدهند و خودروی چند ده ملیونی شان را بدون مراجعه به دفاتر اسناد رسمی پلاک بزنند و فروشنده نتواند تمام پولش را از خریدار بگیرد و مالش از دست برود جوابش را صداوسیما می دهد؟

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران افزود: اگر اینطور است پس صداوسیما درباره تعویض پلاک و وجود یا عدم وجود آن از مردم نظرخواهی کند. می تواند سئوال کند آیا مردم راضی اند از تعویض پلاکهای مکرر؟ آیا راضی به پرداخت هزینه های مکرر برای هربار تعویض پلاک به موسسه رهگشا هستند؟

دشتی اردکانی گفت: هم اکنون انجام خدمات تعویض پلاک و نقل و انتقال خودروها در ۳۵ مرکز تعویض پلاک در مراکز استانها و ۱۶۵دفتر خدمات خودرویی در شهرستانها انجام می گیرد. درحالیکه حدود۱۳۳۱ شهر در ایران داریم. یعنی مردم۱۱۳۱ شهر باید برای تعویض پلاک از شهری به شهر دیگر روند. خطرات جانی این سفرهای بین شهری و خسارتهای مالی رفت و آمد و مصرف سوخت و اتلاف وقت مردم را چه کسی پاسخ می دهد؟

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: بهتر است صداوسیما اکنون بعد از دوسال، فقط یک دقیقه به جای یک برنامه نیم ساعته وقت بگذارد و فقط از مسئولین نیروی انتظامی یک سئوال بپرسد که چرا آئین نامه ماده ۲۹ قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی که طبق قانون می بایست یک ماهه نوشته شود و با مهیا کردن زمینه حضور دفاتر اسناد رسمی در مراکز تعویض پلاک به تعداد کافی، از این ظرفیت قانونی به بهترین نحو به نفع مردم استفاده شود، هنوز بعد از دو سال از تصویب قانون معطل مانده است؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا