رئیس کانون خراسان: اعمال آیین‌نامه مصوب ۱۴۰۰ بر قبول‌شدگان آزمون وکالت ۱۳۹۹ مغایر با اخلاق و فقه و حقوق است

پایگاه خبری اختبار- رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان با انتقاد از اقدامات اخیر قوه قضاییه در مسیر برگزاری آزمون وکالت تاکید کرد که شرایط فعلی و بلاتکلیفی داوطلبان، نتایج زیانباری در پی خواهد داشت.

به گزارش اختبار به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری خراسان، دکتر مجتبی زاهدیان با اشاره به موضوعاتی که این روزها کانون های وکلا با آن ها مواجه هستند، افزود: ابلاغ آیین‌نامه ۱۴۰۰ قوه قضاییه که با دخل و تصرف و وضع قواعد جدید ناقض استقلال همراه بود، موجبات یاس و ناامیدی جامعه حقوقی و دلسوزان نظام و انقلاب را فراهم نموده و تحقق دادرسی عادلانه را در بوته ابهام قرار داده است.

عدم اعتقاد عملی برخی مسئولان عالی قضایی به استقلال نهاد وکالت

او با با اشاره به اینکه کانون های وکلای دادگستری کشور نهایت همکاری و حتی فراتر از ظرفیت قانونی را با قوه محترم قضائیه، در راستای حفظ استقلال نهاد وکالت انجام داده و از هیچ کوششی در این خصوص دریغ ننموده اند، اظهار داشت: اقدامات و رویکردهای برخی از مسئولان عالی قضایی در حوزه نهاد وکالت به ویژه در مواجهه غیرمنطقی و فراقانونی نسبت به آیین نامه لایحه استقلال کانون های وکلا، طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار در مجلس شورای اسلامی، آزمون کارآموزی وکالت و … بر کسی پوشیده نیست. اسناد و مدارک این اقدامات موجود است و موید عدم اعتقاد عملی آنان به استقلال نهاد وکالت و لوازم آن می‌باشد و قطعاً تاریخ آن را به قضاوت خواهد نشست.

رییس کانون وکلای دادگستری خراسان خاطر نشان کرد: تدوین پیش نویس آیین نامه اصلاحی لایحه استقلال کانون وکلا توسط مدیران نهاد وکالت که با اتحاد و همبستگی و علی رغم آنکه آیین نامه توسط قوه قضاییه تدوین شده بود، صرفا در راستای بروزرسانی برخی مواد و بر مبنای تعهد اخلاقی اعلام شده مسئولان عالی قضایی بر عدم دخالت در وضع مقررات در حوزه وکالت، انجام گردید و امضا و ابلاغ آیین‌نامه ۱۴۰۰ قوه قضاییه که با دخل و تصرف و وضع قواعد جدید ناقض استقلال همراه بود، موجبات یاس و ناامیدی جامعه حقوقی و دلسوزان نظام و انقلاب را فراهم نمود و تحقق دادرسی عادلانه را در بوته ابهام قرار داد.

موضع قوه قضاییه در برابر طرح تسهیل، نگران‌کننده است

وی با بیان اینکه شان نزول و تاسیس عدلیه و گذر از دوران انتقام های شخصی برای احقاق حق، مرهون وجود دستگاه قضایی مستقل و وجود قضات عالم و عادل است، افزود: قطعاً بدون حضور وکیل مستقل و همچنین کانون های وکلای مستقل این امر قابل تحقق نیست. تجربه کشورهای پیشرفته در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و … نیز بیانگر اهمیت آن کشورها به نهادهای مدنی مستقل است و جا دارد مسئولان عالی کشور به این تجربه ذی قیمت، به ویژه با توجه به مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی توجه لازم را مبذول دارند.

دکتر زاهدیان عدم حمایت قوه محترم قضائیه در زمان ارائه طرح تسهیل برخی مجوزهای کسب و کار در مجلس شورای اسلامی (که متاسفانه در حال تبدیل شدن به قانون است) و حذف استانداردهای علمی در پذیرش داوطلبان و تفوق رویکرد صرفا اقتصادی و کاسب‌مآبانه به این موضوع و از طرفی تلاش قوه محترم قضاییه صرفاً در جهت حفظ و ابقای برخی رانت های پذیرش در آزمون مزبور (علیرغم مخالفت اولیه مجلس شورای اسلامی) را در حوزه نهاد وکالت و نظام حقوقی کشور نگران کننده دانست و یادآور شد: قطعا مسئولیت شرعی و قانونی آثار و تبعات منفی آن دامنگیر مسببان تصویب طرح مذکور خواهد بود.

وی در ادامه افزود: مداخله قوه محترم قضائیه در نحوه برگزاری آزمون کارآموزی وکالت و حتی در نحوه انتشار آگهی آزمون و در نتیجه بلاتکلیفی داوطلبان و نتایج زیانبار روحی و روانی ناشی از آن، جای هیچ توجیهی را باقی نمی گذارد و با هیچ اعمال نظارتی حتی در مفهوم موسع آن مطابقت نمی کند.

اعمال آیین‌نامه ۱۴۰۰ بر قبول‌شدگان آزمون ۱۳۹۹ مغایر با اخلاق و فقه و حقوق است

رییس کانون وکلای دادگستری خراسان با اشاره به اینکه اصرار معاونت حقوقی قوه قضاییه بر قابلیت اجرای آیین‌نامه ۱۴۰۰ نسبت به پذیرفته شدگان سال ۱۳۹۹ (به فرض اینکه آیین نامه ۱۴۰۰ را قابل اجرا بدانیم)، با هیچ یک از اصول اخلاقی و فقهی و حقوقی تطبیق ندارد، خاطر نشان کرد: این موضوع به حقوق مکتسبه این دسته از افراد مرتبط است و امید آن داریم که با تدبیر مسئولان عالی، این مشکل مرتفع گردد.

وی اظهار داشت: مدیران نهاد وکالت و وکلای دادگستری ضمن تقدیر و تشکر از تلاش ها و زحمات دستگاه قضایی به ویژه در حوزه مبارزه با فساد، در راستای حفظ حقوق مسلم ملت و با دغدغه مندی کامل جهت حراست از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و خون هزاران شهید، اقدامات خود را برای حفظ استقلال نهاد وکالت و ارتقای جایگاه این نهاد مستقل به ویژه با توجه به مسائل جدید کشور و وضعیت اقتصادی مردم و وجود دشمنان قسم خورده، ادامه خواهد داد.

قوه قضاییه تلاش خود را مصروف رفع مشکلات داخلی کند

دکتر زاهدیان در پایان با بیان اینکه پیشنهاد می شود که قوه محترم قضاییه نسبت به نظرسنجی از مردم و به ویژه کارمندان و قضات خود در خصوص عملکرد قوه قضاییه برای احراز سطح رضایتمندی اقدام کند و تلاش خود را مصروف رفع مشکلات داخلی نماید و مدیریت نهاد وکالت را به کانونهای وکلای مستقل بسپارد، افزود: به مسئولان و همکاران ارجمند در مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه نیز توصیه می شود که علی رغم اختلافات موجود، سعی و تلاش خود را در راستای حفظ استقلال نهاد وکالت و تایید اقدامات کانون های وکلا قرار دهند و در نقض استقلال نهاد وکالت بیش از این همگام با قوه قضاییه نشوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. بعد دوسال درس و اونهمه استرس امسال قبول شدیم اینم شانس قشنگ ما همه چی رو بهم زدن. کل علم حقوقم زیر سوال رفت

  2. دم استاد زاهدیان گرم
    کاش همه روسای کانون های دیگه هم اینقدر مرد بودن و میومدن از حق بچه های رشته حقوق دفاع میکردن.

  3. سربازی رو فروختن. سربازی که اسمش اجباری بود، داره برای کشور بودجه سازی میشه. همه هم راضی آن.
    وکالت رو هم واگذار کنید به :
    کارشناسی= دویست میلیون.
    کارشناسی ارشد=صدو پنجاه میلیون
    دکتری= صد میلیون.
    هم بودجه سازی میشه برای کانون‌های وکلا و از ورشکستگی میایین بیرون.
    هم اشخاصی که توان مالی دارن صاحب پروانه وکالت میشن.
    هم کلاس و دوره بذارید و از وکلای کارآموز پول بگیرید و کلاسهای آموزشی دایر کنید باز هم بودجه سازی کردین برای کانون‌های وکلا.
    انصافا هر ساله چندین هزار نفر وکیلتون اصلا نمیتونن پروانشون رو تمدید کنن!
    چرا باید هر کی تست زده بیاد بشینه وکالت کنه در حالی که هیچ چیز از الفبای حقوق رو نمیدونه.
    چقدر باید آزمون و خطا کنه و روند دادرسی ها رو کند کنه.
    مردم اعتمادشان نسبت به وکلا سلب شده.

  4. سلام
    انشا الله نه همه بلکه اونایی که واقعا زحمت کشیدن پروانه میگیرن و وکیل میشن …
    ولی در نظر داشته باشید بر خلاف تبلیغات گسترده ، درآمد ، پول ، شهرت و… توی وکالت همچین خبرایی نیست ، راننده تاکسی نیستیم بریم دم خط مسافر سوار کنیم ! یا حقوق بگیر نیستیم بیان بگن این حقوق این ماهت حقوق ماه بعدی بماند !
    اکثر افرادی که مراجعه میکنن به وکلای تازه کار یا نمیخوان پول خرج کنن و یا میخوان کم خرج کنن اونم زمانی که پرونده رو نابود کردن با دادخواست های عریضه نویس …
    متمان باشین اختلاف یه ملک ۵۰۰ میلیونی خیلی بعید هستش به یه کارآموز سپرده بشه !
    در عمل میبینید کل کارآموزان شهرتون روی هم حتی به اندازه تک تک وکیل سرپرستایی که معرفی میکنین کار نمیکنن !
    حالا میفرمایید ما هم مثل اونها میشویم …. دقیقا مثال بارز این رو میتونین تو همین پایگاه خبری اختبار مشاهده کنین ، الان اگه یه پایگاه خبری خیلی بهتر از اختبار پیدا بشه ایا میتونه تو مسایل حقوقی جایگزین بشه ؟ ! نه چرا ؟؟؟ چون این خبر گذاری زمانی افتتاح و شروع به کار کرده که هیچ خبرگزاری مشابهی نبود یا اگرم بود کم بود و همینطور مطالب ((معلومات )) این خبرگذاری آیا امکان داره به این زودی ها در یک خبرگذاری تازه کار مشاهده بشه ؟؟ آیا افراد مثلا کهن سال راضی میشن این پایگاه رو ترک کنن برن دنبال پایگاه خبری که اصلا معلوم نیست کی شروع به کار کرده ؟؟

    همین بس ….

  5. اینقدرسدراه جوانها به اسم ها ودلایل مختلف نشید…روزی رسان خداست…چراراه رابستید…اینهمه داریدوخوردید..سیرنشدید…بذاریداین جوان ها کارکنن…اینده مال اینهاست…چندسال است بنده خداها جوانیشون ازدست رفت…راه رابازکنید…

  6. اینم بگم که خودمن کلی تلاش کردم سال اولم بودوفکرمیکردم قبول میشم ونشدم واسم دردآوربوداین نشدن اماادامه میدم برای رسیدن به چیزی که میخوام….خداهست🙂

  7. درپاسخ به کاربر”بنده خدا”

    نکنه جای شماروتوی عرصه تلاش تنگ کردن؟!
    یه آدم تازنده هست بایدتلاش کنه برای رسیدن به چیزی که میخواد..

    میگن که نظرِ شخصیِ شماشخصی هست

    _________

    بچه هاتلاش کنیدباحرفای این مدل آدماهیچوقت دلسردنشین..خدامیبینه تلاشتون رووآگاه هست ازخواسته هاتون..یه روزمیشه واین شدن خودش میتونه یه جواب محکم باشه به آدمایی که گفتن نمیتونیدیابکشیدکنار…آره بریدجلو..چون خداهست پس امیدهست🙂

  8. سلام
    واقعا فکر میکنین حتما باید وکیل بشوید ؟
    بعد از ۵ سال مردودی فکر نمکنین شاید صلاحیت لازم را ندارید ؟

  9. ببینید این آئین نامه چقدر وحشتناک و غیر منطقیه که حاضر نیستن شامل داوطلب۹۹ بشه.البته به نظر این آقایان تسری به کارآموزان سال های بعد اشکالی نداره!!! تبعیض و دوگانگی رفتار تا کجا؟ اگر بده برای همه بده. باید اون مانع تراشی های غیرمنطقی علیه داوطلب در آئین نامه اصلاح بشه

  10. چند روزیه دلسرد شدم و کیفیت و ساعت مطالعم ب شدت افت کرده. انگار قرار نیس این ماجرا به زودی تموم بشه. توروخدا یخبری بدید ازمون برگذار میشه یا نه. این دلسوزیا نمیتونه جوابگوی ما داوطلبا باشه

  11. باسلام
    تکلیف داوطلبین چیه??
    عمرمون پشت این آزمون هدر شد. جوانی که پنج سال از بهترین روزهای عمرش پشت آزمون رفت و موهاش سفید شد و پولشم تموم شد. از چشم همه افتاد و عزت نفس و اعتماد بنفس رفت. حتی تعطیلاتم نشست درس خوند دریغ از یک لحظه آرام و بی اظطراب و آرامش. چندین سال تلاش کرد و هر سال با اختلاف صد نفر پشت آزمون موند. چه کسی پاسخ گوست? چه کسی این روزها و عمر ما روبرمیگردونه? لعنت بر کسانی که به ما ظلم کردند و سنگ انداختن جلوی راهمون….شرف کسانی که بچه هاشون در آمریکا هستن و شعار مرگ بر آمریکا سر میدن و چوب لای چرخ جوونا میذارن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا