رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه: آزمون را مطابق قانون تسهیل برگزار می‌کنیم

فرایند آزمون فوق العاده سال 1401 همچنان توسط دانشگاه آزاد اسلامی انجام خواهد شد

پایگاه خبری اختبار- حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه امروز در گفتگو با شبکه خبر گفت این مرکز فرایند آزمون فوق العاده خود در سال ۱۴۰۱ را از طریق دانشگاه آزاد اسلامی ولی مطابق قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار انجام خواهد داد.

دانشگاه آزاد اسلامی همچنان مجری آزمون خواهد بود

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه امروز در گفتگو با برنامه پیگیری شبکه خبر گفت هرچند ماده ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصریح دارد که آزمون وکالت باید توسط سازمان سنجش برگزار شود ولی چون فرایند آزمون فوق العاده این مرکز در سال ۱۴۰۱ پیش از این آغاز شده است، فرایند آزمون پیش رو همچنان توسط دانشگاه آزاد اسلامی ادامه خواهد داشت.

پذیرش داوطلبان بر اساس قانون تسهیل خواهد بود

عبدلیان پور تاکید کرد هرچند دانشگاه آزاد اسلامی مجری آزمون فوق العاده مرکز وکلای قوه قضائیه در سال ۱۴۰۱ خواهد بود ولی پذیرش داوطلبان بر اساس قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار خواهد بود.

معیار پذیرش در قانون تسهیل صدور مجوزها

طبق ماده ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار داوطلبانی که ۷۰% میانگین نمره یک درصد برتر آزمون را کسب کنند، جهت طی مراحل صدور مجوز به مرجع ذی ربط معرفی می شوند.

تضمینی برای قبول شدن تعداد بیشتر وجود ندارد

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه در انتها تاکید کرد، در پذیرش بر اساس معیار مقرر در قانون تسهیل حتی احتمال دارد نسبت به دوره های قبل عده کمتری از داوطلبان موفق به کسب حدنصاب لازم بشوند.

ماده ۵- تبصره ماده (۱) قانون کیفیت أخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶/۱/۱۷ به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره (۲) به آن الحاق می‌شود:

تبصره ۱- کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه مکلفند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام نمایند. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کرده‌اند، به عنوان پذیرفته شده، جهت طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز مربوط معرفی می‌گردند. نظارت بر اجرای این تبصره بر عهده قوه قضائیه است و قوه مزبور مکلف است در صورت استنکاف کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه از برگزاری آزمون، رأساً به برگزاری آن اقدام کند. استنکاف از اجرای این حکم جرم محسوب و مرتکب به مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد.

تبصره ۲- برای مشمولان بند «چ» ماده (۸۸) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نصاب مذکور در تبصره (۱) حداقل شصت درصد (۶۰%) می‌باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۵ دیدگاه ها

  1. ازمون کانون چی شد ؟
    ما همچنان منتظریم
    خدا ازتون نگذره که انقدر مارو اذیت میکنید
    لااقل بگید برگزار میشه اصلا یا نه

  2. اگه اینطوریه پس این قضیه که زمان ثبت نام فقط تعداد یک نفر ظرفیت داده بودن و الان چند نفر توی این مرحله با اختلاف کم ازهم امتیاز آوردیم چی میشه،یعنی ظرفیت اعلامی دیگه ملاک نیست! ممنون می شم جواب بدین و ببخشید طولانی شد! ی جورایی فکرمو مشغول کرده و فک کنم سوال خیلی ها باشه!

  3. سلام،ی سوال!؟یعنی طبق این قانون منی که امسال تو آزمون کارشناسان رسمی دادگستری که از طریق سازمان سنجش دیماه پارسال برگزار شد شرکت،و به لطف الهی قبول شدم و تو کارنامه نوشته معرفی شده برای گذراندن مراحل بعدی! ،دیگه کار تمومه و مصاحبه نداره! که اونجام بخوان امتیاز بدن که آیا مورد پسند آقایان مصاحبه کننده قرارگرفتی یانه!؟و مجموع امتیازات ملاک باشه! که رد شی یا قبول، یعنی من دیگه فقط مراحل ارائه مدارک رو دارم و دیگه تمومه ماجرا!!؟ 😊

  4. سلام، وقتتون بخیر.
    من برای آزمون وکالت اردیبهشت ثبت نام کردم ولی هیچ پیامکی برای ثبت نام و کد رهگیری ارسال نکردن. مشکلی پیش نمیاد؟

  5. امیدوارم چاهی که کنده شد،خوداون افرادداخلش فروبرن،این قاعده طبیعته،امیدوارم نابغه هاعرصه رابرکفتا صفتان تنگ کنند،ونتوانند همانطورکه مدرک مفتی گرفتن ،پروانه ی مفتی هم بگیرن.

    1. حالا دلیل نمیشه هرکی بعد این مجبور شد ازمون مرکز رو بده بهش بگید بی سواد چه بسا مخالف هم بوده ولی دیگه دست ما نیست که. ضمنا، شاید کسی راحت وارد این عرصه بشه اما موندنش منوط به تلاشه.

  6. هزاران درود بالاخره به مجلس انقلابی امیدوار شدیم.
    باید این اتفاق می افتاد به وکیل مراجعه میکردیم میگفت حداقل حق الوکاله من ۳۰میلیون تومن هست و کار ما را بعهده نمیگرفت انشا الله حق دسترسی وکیل ارزان بااین قانون برای همه ی مردم میسر شود.
    مچکریم مجلسی‌ها

    1. با سلام خدمت دوستان،واقعا جای تاسف دارد که در بین حقوقی ها و نمایندگان مجلس انقلابی و دیگر مسئولین و حتی بسیاری از حقوق خوانان و حقوقدانان و غیره… و یا حتی خود مردم عزیز که نیاز به خدمات حقوقی دارند،اصل ارائه خدمات حرفه ای و ارزش آن را درک نکردند،اگر شما نیاز مبرمی به جراحی داشته باشید آیا باز هم می فرمایید که فلان جراح گفته ۳۰ میلیون کمتر نمیگیرم،و در عوض خوشحال باشی که از فردا درب کانون نظام پزشکی را باز کنند و بگویند تعداد جراحان بالا برود تا جنابعالی را با سه میلیون جراحی کنند!! آیا زیر دستان آن جراح می روید؟ اصل ارائه خدمات حرفه ای در هر کشوری دارای مبالغ هنگفتی است و این تفاوت این مشاغل را با مشاغل دیگر که نیاز به تخصص کمتری دارند معین میکند. حال راه حل کجاست؟آن ۳۰ میلیونی که جراح از شما مطالبه مینماید باید توسط ساز و کاری به نام بیمه پرداخت گردد و نه آنکه به زور مبالغ را پایین آورد یا تعداد را زیاد کند و با جون مردم بازی نمایند. پس اگر مجلس انقلابی میخواست این موضوع را از ریشه حل کند ، می‌بایست ساز و کار بیمه پوشش حق الوکاله رو پیگیری می نمودند و به تبع آن اجباری شدن وکالت و به تبع اجباری شدن نیاز به بالا رفتن تعداد وکلا و در نتیجه خود کانون و دیگر نهادها مجبور به بالا بردن ظرفیت حتی تا چند برابر وضعیت ۷۰درصد فعلی و همچنین ایجاد تشکیلات نظام پایه ۳ الی ۱ وکالت ((مانند همه کشورهای متوسط و پیشرفته)) بارها اساتید این مطلب را بیان نموده اند و اجرای چنین طرحی نه تنها مشکلات مردم وکلا و قوه قضاییه را ((کم شدن شدید اطاله دادرسی در قوه با وجود وکیل خانواده)) و جالب تر از آن بازدهی مالی برای شرکتهای بیمه را به همراه دارد،حال چرا مجلس انقلابی و دیگر مجالس بدون توجه به این طرح های کارشناسانه و جهان شمول بر چیزهایی با فشاری می کنند که به آینده کانون و اعضایش لطمه وارد کند و در نهایت این لطمه به مردم سرایت کند ،حتی به شمایی که میخواهی به جای سی میلیون سه میلیون بدهی این لطمه به شما هم سرایت میکند طوری که پس از صدور حکم میگویی ای کاش شصت و میلیون داده بودم. از همه حقوقدانان و مردم درخواست می کنم مطالبه گره پوشش بیمه وکالت در کشور باشند و در محافل حقوقی و غیر حقوقی آن را پیگیری و فرهنگ سازی نوایند. با تشکر

  7. این قانون نمره ۷۰ درصد فقط برای کانون خوب شد برای مرکز به ضرر شرکت کننده تموم شد چون مرکز رو مل میتونستیم با نمره میانگین هر درس ۵۵ درصد قبول شیم اما الان باید بالای ۷۰ درصد بگیریم برای همین هم هست میگه شاید تعداد قبولی ها از قبلا کمتر شه اما کانون بالای ۸۰ درصد باید میگرفتی تازه اونم محدودیت نفرات وجود داشت به خاطر همین به خاطر یک سوال شاید ترازت پایین میرفت و قبول نمیشدی به خاطر همین فقط به نفع کانون شد تازه اگه کانون قبول کنه

    1. نخیر، خوب مطالعه کنید نوشته شده که ۷۰ درصد نمره ی یک درصد برتر….. مثلا میانگین نمرات ۵۰۰ نفر اول رو حساب میکنن، به فرض میشه ۶۰ درصد زدند.
      حالا شما ۷۰ درصد از نمره ی ۶۰ درصد رو کسب کنید قبول میشوید

  8. بعضیا فکر میکنن اسون شده در صورتیکه فوق العاده سختتر شده در هر صورت بشینید بخونید تنها امتیاز خوبی که دارین دیگه استرس سرجلسه ندارین از بابته ظرفیت یعنی بخونید قبولید عین کشورا اروپایی امیدوارم سازوکارا دیگه رو هم تغییر بدن مثلا یکیش وکیل اجباری شه تو جلسات دادگاه و ماهم عین کشورا اروپایی امریکا شرکت و موسسات حقوقی واقعی داشته باشیم تا هر داوطلب یا تحصیل کرده لیسانسیه بعد فارغی بتونه راحت کار کنه تو این موسسات حتما الزامی نباشه وکیل باشه یا قاضی و….میتونه نماینده و کارشناس حقوقیم باشه امیدوارم این سازوکارا تو ایرانم جا بیفته و صد البته تعیین ملاکه شرایط سنیم واقعا چه لزومی داره بعد ۵۰ طرف که بازنشسته هر ارگانی هست بیاد تو این حرفه؟!هنوز باگایی داره متاسفانه رشته حقوق که یکی از مهمتریناش همین شرایط سنیه امیدوارم اینم اوکی شه تا دیگه شاهده افراد سالخورده نباشیم

  9. امیدوارم پاسداران حقوق ،وعاشقان حقوق وعدالت ،خطاب بنده به کسانی است که نوابغ علم حقوق اند،تمام تلاششان را کنند تاحداقل تعداد پذیرفته شود ،تا عرصه حقوق ،جولانگاه کفتارصفتان نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا