رئیس اسکودا: اعضای اتاق فکر طرح‌های مرتبط با وکالت، مردودی‌های آزمون کانون‌ وکلا هستند/ روزنه امیدی برای نهاد وکالت نداریم

پایگاه خبری اختبار- رئیس اتحادیۀ کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت: در این دورۀ مجلس شورای اسلامی نظام وکالت به‌موجب طرح‌های متنوع و رنگارنگ خلق‌الساعه که به طرز عجیبی تبدیل به قانون می‌شوند، گام‌به‌گام در حال تخریب است.

به گزارش اختبار به نقل از روابط‌عمومی اسکودا، دکتر جعفر کوشا، در نشست بررسی آثار طرح‌های پیشنهادی مجلس بر ساختار حقوقی کشور که در سالن جلسات دادگستری کل استان قزوین برگزار شد اظهار کرد: متأسفانه طی سال‌های گذشته نظام قانونی وکالت به‌شدت مورد تخریب و تغییرات زیادی قرار گرفته است و علی‌رغم تذکر و توصیه‌های مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مبنی بر لایحه‌محورشدن مجلس، متأسفانه اقدامات نمایندگان این دورۀ مجلس شورای اسلامی پیرامون وکالت طرح‌محورانه است. طرح‌های غیرکارشناسی و ناپخته در کمیسیون‌های غیر تخصصی و غالباً اقتصادی تهیه می‌شوند و بدون توجه به ایرادات و اشکالات بی‌شمار در صحن علنی تصویب می‌گردند.

رئیس اسکودا بیان کرد: همان طور که انتظار داریم نظام قضایی ما نباید تخریب گردد، نظام وکالت نیز نباید تخریب شود. مگر امروز هرکسی می‌تواند قاضی دادگاه شود و حکم دهد؟ پس چطور اجازه می‌دهید هرکسی بتواند وکیل شود و در برابر آن قاضی قرار بگیرد؟

در تصویب طرح‌های مربوط به نهاد وکالت، کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دور زده می‌شود

دکتر کوشا با انتقاد از طرح نظام وکالت در کمیسیون‌های غیرتخصصی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طرح نظام وکالت در کمیسیون‌هایی بررسی شده است که نمایندگان آن‌ها اقتصاددانانی هستند که وضعیت فاجعه‌بار امروز کشور حاصل عملکرد آن‌هاست و اتاق فکر و کارشناسان آن را مردودان آزمون ورودی کانون‌های وکلای کشور تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: نه‌تنها به استدلال‌ها و اعتراضات و انتقادات بخش گسترده‌ای از جامعۀ نخبگان علمی، استادان و وکلا وقعی گذاشته نمی‌شود، بلکه حتی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز به‌عنوان تخصصی‌ترین و مرتبط‌ترین کمیسیون دور زده می‌شود.

به توصیه رهبری در استفاده از ظرفیت نخبگان بی‌توجهی می‌شود

دکتر کوشا بیان کرد: پرسش اساسی ما این است که آیا جامعۀ حقوقی این‌قدر فقیر و خالی از کارشناس مستقل و آزاده شده است که باید مردودان علمی به‌عنوان کارشناس در کمیسیون‌ها و مراکز تصمیم‌گیری نظر بدهند؟ درحالی‌که توصیۀ مقام معظم رهبری بر استفاده از ظرفیت‌های نخبگان در انجام امور است؟

وی بیان کرد: آن وکیلی که می‌خواهد برای دفاع از حقوق مردم در برابر قاضی بایستد باید از سواد لازم برخوردار باشد، نه اینکه اجازه دهیم هرکسی با هر سطح سواد حقوقی بتواند با نام وکیل دفاع از مردم را برعهده بگیرد. قطعاً قضات وکیل ضعیف را به وکیل قوی ترجیح می‌دهند.

نمایندگان در پیشگاه عدل الهی پاسخگو خواهند بود

دکتر کوشا در ادامه نشست بررسی آثار طرح‌های پیشنهادی مجلس بر ساختار حقوقی کشور که در سالن جلسات دادگستری کل استان قزوین برگزار شد اظهار داشت: ما روزنۀ امیدی برای نهاد وکالت در کشور نداریم و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی باید توجه داشته باشند اگر در این زمان به نقد و نصیحت ناصحان دل‌سوز کشور گوش فرا ندهند فردا باید در پیشگاه عدل الهی پاسخ‌گو باشند.

رئیس اتحادیۀ سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران بیان کرد: قانون باید مبتنی بر نیاز مردم و آینده‌نگری و براساس نظریه‌های کارشناسی باشد، نه بر مبنای غوغاسالاری و هیجان‌زدگی و تفکرات پوپولیستی خطرناک! قانونی که حاصل اتاق‌های فکر و کمپین‌های مجازی باشد و خارج از ساختار مجلس تهیه و تصویب شود، نه‌تنها نیازی از مردم و جامعه رفع نخواهدکرد، بلکه به مشکلات آن‌ها خواهد افزود.

بدون هیچ ابهامی درباره قانون، استفساریه تصویب شد

دکتر کوشا با اشاره به فاجعه‌باربودن قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار گفت: درحالی‌که در آزمون ورودی وکالت براساس همین قانون و با حذف ظرفیت منتظر اعلام نتایج از سوی سازمان سنجش براساس نمره یا صلاحیت علمی هستیم، یک باره بدون هیچ‌گونه ابهامی دوباره بحث تراز مطرح شده است و برخی استفساریه صادر کرده‌اند. موضوعی که اگر اجرایی شود، شاهد حضور افرادی با نمرات صفر در حرفۀ وکالت خواهیم بود که در آیندۀ نزدیک تضییع حقوق مردم را در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

رئیس اسکودا با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی دولت بیان کرد: باید بپذیریم وقتی ظرفیت حذف شده است، دیگر تراز جایگاه و معنا ندارد و اگر استنباطی غیر از این داشته باشیم، باید پرسید چرا در آزمون استخدامی کشوری که بیش از هفت‌صدهزار داوطلب دارد، چنین استنباط و تفسیری نداریم؟

امیدی به بهبود نداریم

وی در پایان با اشاره به مظلومیت نهاد وکالت در کشور اظهار کرد: با این شیوه و رویه‌ای که در برابر نهاد وکالت به کار گرفته شده است، هیچ روزنۀ امیدی به بهبود نداریم ولی با اتکا به خداوند و همت و پایداری خانوادۀ بزرگ وکالت از پای نخواهیم نشست و برای پاسداری از حقوق ملت ایستادگی خواهیم کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۶ دیدگاه ها

  1. ایستادگی در برابر دوستان بی تخصص که ردای قانون گذار بر تن کرده اند. قائل به معصومیت نمایندگان مجلس که نیستیم، هستیم؟

    1. برادر احساسی بزرگوار، اگر واقعا بدونیم داستان چیه، میفهمیم که اتفاق خاصی نیوفتاده. در هیچ زمانی، هیچ کانونی زیر ۴۰۰۰ هزارتا نگرفته! الان اقدام کانون مرکز وکلا تخلف هست که با بهانه نمره خام ۲۰۰۰ تا گرفته! اگه نسبت سالهای قبل حفظ بشه، مثل گذشته که از بین ۷۰ هزار نفر، ۷ هزارتا میگرفتن و هیچکسی نمیگفت وکیل بیسواد، الانم از بین ۸۲ هزار نفر ۱۰ هزار نفر قراره بگیرن. الان با کجاش مشکل دارید؟ حرفهای دوستان مخالف مجلس، مال زمانی است که سالی ۵۰ هزار تا بگیرن! نه مثل نسبت سالهای قبل. ضرب و تقسیم بلد نیستی برادر؟ از طرفی این کارنامه ها و نمرات، بدون سندیت هست و اعتبار ندارد، که اگر داشته باشد سالهای گذشته هم چنین بوده.

  2. چی میگید بابا من خودم دانشجو بودم الانم پشته کنکورشم وکالت سواد میخاد تا بتونید کمک کنید به مردم بیچاره کلی کتابو لایحه ورای وحدت رویه واقعا درک نمیکنم چی میگید و واقعا متوجه این اتفاق فاجعه نیستین عجیبه به چه قیمتی میخاید وارد بازار کار شید از بین بردن حق مردم بابا نمره صفر واقعاا خدا پسندانه است؟چطورازین طرح دفاع میکنید در صورتی که میدونید با مالو جان و آبرو آدما طرف هستین؟من خودم ۲سال پشته کنکورشم چون اینکار سواد میخاد اینکار علم میخاد
    ووقتی شروع کردم به خوندن متوجه شدم چقدر توعلم حقوق بی سواد بودم
    شما برای قرار دادها حدود۱۲۰تا ماده میخونید که دکتر کاتوزیان براش چند جلد کتاب نوشته
    خواهش میکنم فقط برای اینکه خودتون به یه نانی برسید با بی سوادی با جان و مال و آبرو بنده های خدا بازی نکنید
    والله به پیر به پیغمبر من خودمم پشت کنکورشم ولی به خودم این اجازه رو نمیدم برای یه لقمه نان آدمای گرفتارو بازیچه بی سوادی خودم بکنم

  3. واقعا نمیفهمم چه نانی با نمره صفر؟شما باید واقع بین باشی لقمه نان به قیمت از بین بردن حقوق مردم؟واقعا درک نمیکنم من خودمم پشت این کنکور موندم ولی وکالت سواد میخواد و واقعیت اینه

  4. باسلام خدمت دلسوزان امر وکالت،وقتی در یک استان ظرفیت۱۰۰نفراعلام میشه و ۳۰نفر هم سهمیه ورمی‌دارند بدون اینکه افراد سهمیه رتبه خوبی کسب کرده باشندتکلیف کسی که رتبه شده ۷۸شده ونتونسته قبول بشه چیه یعنی انصاف بگیم شخص سواد قبول شدن نداشته.ولی اگه بحث تراز باشه به راحتی تا رتبه ۲۰۰ قبول می شند. واینجا تا انصاف رعایت میشه.

  5. باسلام ،رئیس محترم اسکودا،چرا به بحث سهمیه که برای وکالت گرفتن اعتراض نداشتید که بند سال ۹۸ در استان البرز زیر رتبه ۱۰۰شدم ولی متاسفانه بخاطر سهمیه که باید ۳۵ نفر از آنها برداشته می شد قبول نشدم سهمیه ای که بالاترین درصد در درس آیین دادرسی کیفری ۴۲ درصد بود قبول شدن و حال وکیل هستند و برای کسی مهم نیست که چند درصد زدن و باید ۳۵ نفر سهمیه برای استان البرز براشته بشه این واقعا ظلم نیست بند در همان سال قضاوت و کانون مشاوران قبول شدم و اعلان هم وکیل هستم واز نظرمن وکیل خیلی کم داریم واین امر باعث شده وکلا واقعا درآمد بالائی داشته باشند و باعث سوء استفاده شده است. برای یک پرونده تصادف که اصلا نیاز به وکیل نیست ۴۰ میلیون تومان از موکل می گیرند.

  6. جناب رییس اسکودا شما ناراحت نباش منی که ۱۶ سال از عمر و جوانیم به پای انحصارات شما هدر رفت چیزی برای از دست دادن نداریم …جواب و تاوان عمر هدر رفته و پشت ازمون و انحصارات کانون شما میدین؟ منی که بیماری msگرفتم براثر استرس ازمون !!!!!!اینهمه تحصیل کردم که امیدی داشته باشم !!!یکم خودخواه نباشیم و به فکر دیگران هم باشیم شاید خوب خواستن برای دیگران برگردد به خودمان …

  7. امیدوارم که نظر اینجانب پخش شود.
    اینها همش حرف و حدیث است، با ملاک تراز هم قرار نیست همه قبول شوند، آنچه ملاک است ۱۰۵۱۲ نفر است که باید از بین ۸۱ هزار نفر شرکت کننده با تراز پذیرش شوند. ثانیا فقط کانونهای وکلا نیستند که مخالف طرح تسهیلند بقیه اصناف نیز به نوعی مخالفند چون انحصارشان، رانتشان، تبانی و افزایش رقبایشان، با ذهن کوچکشان قابل هضم نیست! کانونهای وکلا بهانه میاورند که وکیل زیاد است و بیکار است یا وکیل کم سواد تحویل جامعه میشود و امثالهم! که هیچکدام صحیح نیست. به طور خلاصه اولا وکیل بیکار به هیچ وجه نداریم مگر که محجور باشد! ثانیا، در مقابل ۴۰ میلیون پرونده در سال و طبق آمار در مقابل هر ۱۰۰ هزارنفر جمعیت ایرانی وجود فقط یک وکیل! آیا بازهم وکیل زیاد است؟! ثالثا، کم سواد یعنی چه؟ مگر برای لیسانس حقوق ۱۴۰ واحد درسی پاس نشده؟ لذا تمام ۸۰ هزار شرکت کننده همگی حقوق میدانند و از مردم عادی حقوق نخوانده نیستند. ضمنا از بین همین جمعیت ۸۰ هزار نفری حقوقدان، فقط ۱۰ هزار نفر سالیانه قرار است پذیرش شوند، پس این ۱۰ هزار نفر نمیتوانند کم سواد باشند چون از بین مردم عادی انتخاب نشده اند، حتی اگر داوطلبین وقت کم آورده باشند و درسی را نزده و صفر شده باشند یا با وجود سوالات سخت، بسیاری از سوالها بی پاسخ مانده باشد، آنچه مهم است این است که از بین ۸۰ هزار نفر ۱۰ هزار نفر به عرصه وکالت راه میآبند. مابقی سواد نیز در دوره کارورزی و با وجود وکیل سرپرست و کسب تجربه در این دوره تکمیل خواهد شد. وسلام.

    1. ادوست عزیز این که شما میگید وکالت سواد میخواد تحصیل حاصله اما یه نگاه کن ب پرسشهای ۵ساله اخیر ازمون وکالت و خزعبلاتی که طرح میشه با نظری ک شما داری ارایه میدی یعنی هر کی ده تا از پرسشهای هر درسی زو در ازمون جواب داد دیگه وکیل خوبیه ؟مسلما پاسخ منفی است ازمونها شرط کافی برای صلاحیت نیستن اجازه بدید ک افراد بیان بالا و اشتغال ایجاد باشه اونوقت هر کس دانشی داشت بنونه تو این بازار و کار کنه چرا باید پرسشهای سخت در هر سال مطرح بشه و ۹۵درصد ویزش کنن ؟شما حساب کن اونیکه یه نمره بعد از اخرین نمره قبولی ر و گرفته بی سواده یا با سواد ؟پاسخی نمیتونید بدید چون به جمع نقیصین میرسیم

  8. با سلام و عرض ادب
    این حرف و صحبت خیلی رو دلم سنگینی کرد برآن شدم تا عقیده ام را بیان کنم هرچند شاید بر بعضی خوشایند نیاید.
    دوستان و عزیزان همانطور که رییس جمهور عزیز و انقلابی در بیانات پیش از انتخاباتی خود بیان نمودند که نظارتها را به نظارتهای پسینی تغییر دهید عاجزانه و مخلصانه از شما مخالفان این طرح که به جرات نماد و شاخص استثمارگری در نظام انقلابی ایران می باشد تقاضا دارم دست از کوبیدن بر طبل انحصار برداشته و بعنوان عضوی از بدنه این نظام به فرزندان برومند و تلاشگر این سرزمین در رسیدن به قله های رفیع سربلندی کمک نمایید.
    باشد که کشوری و جهانی به دور از نزاع و درگیری داشته باشیم.
    الهی آمین

  9. شما خدا و در نظر بگیر دوست عزیز تو الان داغی متوجه نیستی اون موقع که درب دانشگاهها رو باز کردن امثال تو خوشحال رفتین لیسانس گرفتین و شدین بیکار جامعه حالا هم دوستتن تو درب وکالت رو باز کردن تو میشی وکیل بیکار اونوقت خنک میشی

    1. دوست عزیز در اکثر کشورها همه مشاغل تقریبا اندازه هم حقوق میگیرن.در اینجا بعضی شغل ها به خاطر انحصار گل و بلبل و بقیه هم دست اونا را نگاه میکنن.پسرم واقع بین باش

  10. اندر این صندوق به جز لعنت ،هیچ نیست.
    در آینده نزدیک تبعات فاجعه بار تصویب چنین طرح های پر طمطراق رو خواهیم دید.
    طرحی که در نتیجه اعتراض مردودی های آزمون به تصویب رسیده و قبل از اجرا چنین بلوایی به پا کنه،
    فکر نکنم عاقبت خوشی داشته باشه.
    خود مجلس نشین ها، اولین و بیشترین کسانی هستند که نیاز به توجیه و تفهیم دارند.

  11. سلام.نظام سرمایه داری همینه دیگه.یه عده بالا نشستن و همه چیز را برای خود میخوان.اجازه نخواهند داد یه عده دیگه هم نانی بدست بیارن .پس فیلترهای بعدی چی میشه.اختبار هست و هزاران مورد دیگه خواهشا واقع بین باشییم وخدا را هم در نظر بگیر رئیس اسکودا

    1. یه عده نانی به دست بیارن؟؟
      ببخشید خدا شده ابزاری برای نان شما؟ پس حق اون موکل که به اعتماد عبارت “وکیل پایه یک دادگستری” روی تابلو وارد دفتر شده چی؟ نظام سرمایه داری نه، “نظام نان پرستی به هر قیمتی”… بگذار لااقل وکیل شویم بعد حق مردم رو با توجیهاتمان پایمال کنیم…

  12. رئیس اسکودا در بخش پایانی سخنان خودگفته است:بااتکا به خدا و.. ..ایستادگی خواهیم کرد
    ایشان بفرمایند ایستادگی در برابر چی؟؟؟؟
    دربرابرقانون؟؟؟؟
    واعجبا

  13. حالا بدبختی اینه که خیلی ها در آزمون با درصدهای نرمال و خوب قبول میشن اما به خاطر جریان ها و بحث های ناشی از این قانون نظیر تراز و پست انگاشتن قبولی های این قانون ، جزو وکیل های به اصطلاح بی سواد محسوب میشن !!! به عبارت دیگه تر و خشک باهم قراره بسوزن

  14. اندر این صندوق به جز لعنت،هیچ نیست.
    در آینده نزدیک، تبعات فاجعه بار تصویب چنین طرح هایی رو خواهیم دید.
    طرحی که در نتیجه اعتراض مردودی های آزمون به تصویب برسه، فکر نمی کنم آخر و عاقبت خوشی داشته باشه.
    همه جای دنیا دعوا بر سر ارتقای کیفیت هست، اینجا طبق معمول دعوا بر سر کمیت و تعداد هست.

  15. این توهین است که می گویید؛ هرکسی.
    مگه وکالت چه کار دارد
    کسی که ۴سال در رشته حقوق درس خوانده کم از شما نیست آقای محترم
    مجلس تصویب کرده ،پس احترام بگذار
    این شما هستید که به قانون آشنایی ندارید

    1. ۱.صحبت از قانون میکنید و نمی‌دانید عبارت “هر کسی” توهین نیست بلکه شاید انتساب شما به ایشان مصداق افترا باشد.
      ۲. می‌گویید مگه وکالت چکار دارد؟! شخص دفاع از جان و مال و ناموس و آبروی خود را به دست وکیل میسپارد، احتمالا شما حق الناس خیلی برایتان مطرح نیست.
      ۳.بله قانون حتی بد باشد باید اجرا شود. اما ۲ نکته:
      اولا شما که ادعای قانون دارید، این مصوبه هنوز قانون نشده زیرا به تایید شورای نگهبان نرسیده.
      در ثانی قانونی که بر خلاف حرف رهبری مبنی بر اهمیت تخصص هست باید (با وجود اجرا) اعتراض شود تا تغییر کند.
      مگر شرایط قبلی جذب وکیل قانون نبود گه با اعتراض برخی روبرو شد و قانون جدید ایجاد شد؟
      به حرف امثال شما دوست گرامی باشد کشور باید به خیال احترام به قانون در گذشته خود بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا